Το μεγαλύτερο υποθαλάσσιο ηλεκτρικό καλώδιο στον κόσμο μήκους 720 χλμ έχει πλέον ολοκληρωθεί και μένει τώρα να γίνουν μόνο οι τελικές δοκιμές ώστε να αρχίσει να μεταφέρει από το φθινόπωρο άπλετη και φθηνή, οικολογική ενέργεια μεταξύ της Νορβηγίας και της Βρετανίας.

Πρόκειται για τη λεγόμενη Σύνδεση της Βορείου Θάλασσας (North Sea Link-NSL) -ένα ιδιαίτερα φιλόδοξο σχέδιο που έχει σαν στόχο να εδραιώσει την ενεργειακή ασφάλεια, καθώς θα τροφοδοτεί τη Βρετανία με ηλεκτρική ενέργεια από τη Νορβηγία όπου ο ηλεκτρισμός παράγεται σχεδόν εξολοκλήρου από υδροηλεκτρικά εργοστάσια των φιόρδ.

Αντίστοιχα, ηλεκτρική ενέργεια από τη Σκωτία που παράγεται από υπεράκτια και μη αιολικά πάρκα θα μεταφέρεται προς τη Νορβηγία. Με τον τρόπο αυτό η Βρετανία θα μπορεί να αντιμετωπίζει τις διακυμάνσεις που υπάρχουν μερικές φορές στην παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Πρόκειται για υποθαλάσσιο καλώδιο που θα μπορεί να παράσχει ενέργεια σε περίπου 1,4 εκατ. νοικοκυριά στη Βρετανία, με τη συνολική του χωρητικότητα να ανέρχεται σε 1.400 μεγαβάτ, όσο περίπου ένας μέσος πυρηνικός αντιδραστήρας.

Η κανονική λειτουργία του υποθαλάσσιου καλωδίου αναμένεται να ξεκινήσει την 1η Οκτωβρίου αφού ολοκληρωθούν όλες οι δοκιμές. Το έργο ξεκίνησε πριν από τέσσερα χρόνια και κόστισε συνολικά 1,5 δισ. ευρώ. Πρόκειται για σημαντική επένδυση και των δύο πλευρών αλλά κυρίως της Βρετανίας, όπου φέτος το χειμώνα καταγράφηκαν τιμές ενέργειας ρεκόρ λόγω μεγάλης ζήτησης. Η τροφοδοσία της χώρας με ηλεκτρισμό αντιμετώπισε πολλές προκλήσεις καθώς υπήρξαν προβλήματα με το δίκτυο μεταφοράς BritNed που συνδέει τη Βρετανία με την Ολλανδία, ενώ έχει καθυστερήσει και η κατασκευή υποθαλάσσιου καλωδίου που θα συνδέει τη χώρα με τη Γαλλία.

Η Νορβηγία έχει από τις χαμηλότερες τιμές ενέργειας στην Ευρώπη, με αποτέλεσμα να διατηρεί την ικανότητα να καλύπτει τόσο τις εγχώριες ανάγκες όσο και να κάνει εξαγωγές. Η χώρα συνδέεται ήδη με υποθαλάσσια καλώδια μεταφοράς ρεύματος με τη Σουηδία, τη Δανία, την Ολλανδία και τη Ρωσία, ενώ υπάρχει έργο υπό κατασκευή για σύνδεση με τη Γερμανία.

Σε πλήρη λειτουργία το NSL θα μπορεί να καλύψει περίπου το 4% της συνολικής ζήτησης της Βρετανίας σε ρεύμα, ώστε να κερδίσει το Λονδίνο επιπλέον χρόνο την ώρα που πατάει κι άλλο το γκάζι για να αναπτύξει νέα αιολικά πάρκα. Η Βρετανία υπολογίζει έως το 2030 να έχει πιάσει το στόχο της παραγωγής ενέργειας 40 γιγαβάτ από υπεράκτια αιολικά πάρκα.

Το έργο του NSL έχει συγχρηματοδοτηθεί από το ταμείο για τη σύνδεση της Ευρώπης της Ευρωπαϊκής Ένωσης (Connecting Europe Facility) και κατασκευάστηκε από τις κρατικές αρχές παροχής ενέργειας της Βρετανίας και της Νορβηγίας, τις National Grid-ESO και Statnett SF αντίστοιχα. Αυτές οι δύο εταιρείες θα μοιράζονται και τα έσοδα από τη λειτουργία του καλωδίου. Τα καλώδια κατασκευάστηκαν στη Νάπολι της Ιταλίας και ποντίστηκαν στη θάλασσα από το πλοίο Ιούλιος Βερν της εταιρείας Prysmian. Από την πλευρά της Νορβηγίας, οι συνδέσεις έγιναν από τη γαλλική εταιρεία Nexans.

Οι δοκιμές της σύνδεσης ξεκινούν άμεσα, πρώτα με λιγότερα βόλτ και στη συνέχεια μέσα στις επόμενες εβδομάδες και με περισσότερα. Μια επιτυχία του εγχειρήματος μπορεί να οδηγήσει στην κατασκευή ακόμη μεγαλύτερων παρόμοιων έργων και στο μέλλον, όπως αυτό της σύνδεσης Sun Cable μεταξύ της Αυστραλίας και της Σιγκαπούρης και το IceLink ανάμεσα στην Ισλανδία και τη Βρετανία.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή
Βαλτιμόρη: Αδιανόητο έργο… η απομάκρυνση των συντριμμιών της γέφυρας
Διεθνή |

Τι θα γίνει με τα συντρίμια της γέφυρας στη Βαλτιμόρη - Προβληματισμοί και συνέπειες

«Το πλοίο έχει περίπου το μέγεθος του Πύργου του Άιφελ. Και στην κορυφή του υπάρχει μια ατσάλινη γέφυρα. Φανταστείτε το. Μέχρι πρόσφατα δεν μπορούσα να το φανταστώ», λέει ο κυβερνήτης του Μέριλαντ