
Ο κόσμος κοιτάζει να αντιμετωπίσει τις επιπτώσεις των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, και μια σουηδική εταιρεία μπορεί να έχει μια πιθανή μερική λύση καθώς αλλάζει την παραγωγή χάλυβα αφαιρώντας τα ορυκτά καύσιμα. Η πρώτη παράδοση του «πράσινου χάλυβα» έγινε στη Σουηδία από τη Hybrit στη Volvo AB για δοκιμαστική λειτουργία.
Η πλήρους κλίμακας παραγωγή του υλικού θα ξεκινήσει από το 2026 καθώς η Volvo σχεδιάζει να ξεκινήσει την παραγωγή πρωτοτύπων οχημάτων με πράσινο ατσάλι μέχρι το τέλος του τρέχοντος έτους. Η βιομηχανία χάλυβα είναι ένας από τους σημαντικότερους συντελεστές των εκπομπών θερμοκηπίου, αντιπροσωπεύοντας έως και το 8 % των παγκόσμιων εκπομπών αερίων θερμοκηπίου.
Η Ιδιοκτησία της SSAB, Hybrit ξεκίνησε δοκιμαστικές εργασίες στο πιλοτικό εργοστάσιό της για χάλυβα που κατασκευάζεται χωρίς τη χρήση άνθρακα στη Lulea, στη βόρεια Σουηδία, πριν από ένα χρόνο. Η εταιρεία στοχεύει να αντικαταστήσει τον άνθρακα οπτανθρακοποίησης, που παραδοσιακά χρειαζόταν για την κατασκευή χάλυβα από μετάλλευμα, με ηλεκτρισμό χωρίς υδρογόνο και χωρίς ορυκτά.
Χάλυβας χωρίς άνθρακα
Οι εργασίες στο πιλοτικό εργοστάσιο ξεκίνησαν το 2018 στην τοποθεσία SSAB στο Luleå της Σουηδίας, όπου οι μηχανικοί δοκίμασαν την άμεση μείωση του σιδηρομεταλλεύματος για να φτιάξουν Direct Reduced Iron (DRI), που ονομάζεται επίσης σπογγοσίδηρος. Το DRI χρησιμοποιείται στη συνέχεια ως παρθένο υλικό μαζί με ανακυκλωμένα σκραπ για χαλυβουργία.
Η εταιρεία ξεκίνησε την κατασκευή ενός εργοστασίου για κατασκευή σφαιριδίων σιδηρομεταλλεύματος χωρίς ορυκτά στο Malmberget της Σουηδίας το 2019, όπου τα ορυκτά καύσιμα θα αντικατασταθούν με βιοκαύσιμα για να επιτευχθεί η παραγωγή των. Μια πιλοτική εγκατάσταση αποθήκευσης υδρογόνου κατασκευάζεται επίσης 25-35 μέτρα κάτω από το έδαφος, η οποία αναμένεται να λειτουργήσει από το 2022 έως το 2024. Η εταιρεία εκτιμά ότι το εργοστάσιο θα κοστίσει κοντά στα 2 δισεκατομμύρια σουηδικές κορώνες, εκ των οποίων τα 599 εκατομμύρια κορώνες θα δοθούν από την Σουηδική Υπηρεσία Ενέργειας.
Η εταιρεία ετοιμάζεται να δημιουργήσει ένα εργοστάσιο επίδειξης Hybrit έως το 2025, ταυτόχρονα με τη μετατροπή του εργοστασίου υψικαμίνων της SSAB στο Oxelösund στη Σουηδία, η οποία θα επιτρέψει στην SSAB να παράγει χάλυβα με βάση το σίδηρο, χωρίς χρήση άνθρακα για εμπορικούς σκοπούς από το 2026.
Δηλώνοντας ότι η δοκιμαστική πρώτη παράδοση ήταν ένα “σημαντικό βήμα προς μια εντελώς χωρίς άνθρακα αλυσίδα αξίας”, η ίδια η SSAB αντιπροσωπεύει το 10 % των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της Σουηδίας και 7 % των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα της Φινλανδίας. “Ο στόχος είναι να παραδώσουμε στην αγορά χάλυβα χωρίς τη χρήση άνθρακα και να επιδείξουμε την τεχνολογία σε βιομηχανική κλίμακα ήδη από το 2026”, ανέφερε η εταιρεία σε ανακοίνωσή της.
Μια μελέτη προ-σκοπιμότητας, που διεξήχθη το 2016-2017, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι ο νέος χάλυβας, δεδομένης της σημερινής τιμής του ηλεκτρικού ρεύματος, του άνθρακα και του κόστους των εκπομπών CO2, θα ήταν 20-30 τοις εκατό πιο ακριβός. Ωστόσο, διαπίστωσε επίσης ότι ο χάλυβας χωρίς τη χρήση άνθρακα θα μπορεί, στο μέλλον, να ανταγωνιστεί στην αγορά τον παραδοσιακό χάλυβα.
Η Volvo είχε δηλώσει τον Ιούνιο ότι σχεδιάζει να κατασκευάσει αυτοκίνητα χρησιμοποιώντας χάλυβα κατασκευασμένο χωρίς ορυκτά καύσιμα έως το 2026. Ενώ ο χάλυβας είναι ένας από τους σημαντικότερους συντελεστές στις εκπομπές άνθρακα, οι ειδικοί ανησυχούν για τη δυσκολία απανθρακοποίησης αυτού του τομέα. Το διοξείδιο του άνθρακα απελευθερώνεται από τους υψικαμίνους σε αυτές τις βιομηχανίες, πέραν του άνθρακα οπτανθρακοποίησης που χρησιμοποιείται για την απομάκρυνση του οξυγόνου από το σιδηρομετάλλευμα.
Σύμφωνα με αναφορές, η αντικατάσταση του άνθρακα οπτανθρακοποίησης με υδρογόνο αναμένεται να μειώσει τις εκπομπές από τη χαλυβουργία κατά τουλάχιστον 90 τοις εκατό.


Latest News

Πώς ολοκληρώνουν τον κύκλο ζωής τους τα αιολικά πάρκα - Τι αναφέρει η ΔΕΗ
H ΔΕΗ έχει ήδη ολοκληρώσει το πρώτο Repowering Αιολικών Πάρκων στην Ελλάδα από την ΔΕΗ Ανανεώσιμες, αντικαθιστώντας παλιές ανεμογεννήτριες που ολοκλήρωσαν τον κύκλο ζωής τους με νέες

Το ΣτΕ ακυρώνει μεγάλη επένδυση φωτοβολταϊκών σε περιοχή Natura
Για αδειοδότηση έργων ΑΠΕ εντός ή κοντά σε Natura το ΥΠΕΝ δεν μπορεί να αγνοεί αρνητικές γνωμοδοτήσεις φορέων διαχείρισης λέει το ΣτΕ.

Περιβάλλον: Τα κοράλια απειλούνται με εξαφάνιση
Το 84% των κοραλλιογενών υφάλων του κόσμου επλήγη από το χειρότερο συμβάν λεύκανσης που έχει καταγραφεί

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Ημέρα της Γης: Η ΔΕΗ επενδύει στην καθαρή ενέργεια για βιώσιμη ανάπτυξη
Τι περιλαμβάνουν οι δεσμέυσεις του ομίλου ΔΕΗ για μείωση των άμεσων εκπομπών CO2

LG: Αποσύρεται απο επένδυση για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων
Η LG Energy Solution σε ανακοίνωσή της διευκρίνισε ότι λόγω «των συνθηκών της αγοράς και του επενδυτικού περιβάλλοντος, συμφωνήσαμε να αποσυρθούμε επίσημα από το έργο Indonesia GP (Grand Package)»

Η περιφρόνηση του Τραμπ στην πράσινη ενέργεια ακυρώνει επενδύσεις 8 δισ.
Πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ αναστέλλουν μαζικά επενδυτικά projects στον κλάδο

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία