Η ανάπτυξη νέων, οικονομικά βιώσιμων και ασφαλών καυσίμων χαμηλής ή μηδενικής έντασης ρύπων, διαθέσιμων ανά την υφήλιο, καθώς και νέων τεχνολογιών πρόωσης πλοίων, αποτελεί ουσιαστική προϋπόθεση για την ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας σε μια εποχή χωρίς άνθρακα.
Το συμπέρασμα αυτό προκύπτει από την Τεχνική Έκθεση αναφορικά με την απανθρακοποίηση του ναυτιλιακού τομέα και τη μελέτη “Survey of Alternative Fuels – Technologies for Shipping” (Μάιος 2021) της Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών που δίνονται σήμερα στην δημοσιότητα.
Τα δυο κείμενα παρουσιάζουν από τεχνικής άποψης τα πιθανά εναλλακτικά ναυτιλιακά καύσιμα και τεχνολογίες πλοίων, που απαιτούνται να αναπτυχθούν για να καταστεί εφικτή η απανθρακοποίηση του τομέα των θαλασσίων μεταφορών.
«Η Ελλάδα, διά του πρωθυπουργού κ. Κυριάκου Μητσοτάκη και της σχετικής πρότασής του για τη δημιουργία Κέντρου Ερευνών για Εναλλακτικά Ναυτιλιακά Καύσιμα και Τεχνολογίες στην ΕΕ, δείχνει τον δρόμο προς την επιτυχή υλοποίηση της απανθρακοποίησης της ναυτιλίας και την πραγματική μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (Greenhouse Gas – GHG)», σημείωσε ο πρόεδρος της ΕΕΕ, κ. Θεόδωρος Βενιάμης.
«Η πρόταση του πρωθυπουργού τοποθετεί την Ελλάδα στο προσκήνιο των ευρωπαϊκών εξελίξεων αναφορικά με τη βιωσιμότητα του περιβάλλοντος και της ευρωπαϊκής ναυτιλιακής βιομηχανίας, η οποία συνιστά κεφάλαιο στρατηγικής σημασίας για την ΕΕ», συνέχισε ο κ. Βενιάμης.
Η ΕΕΕ, επιθυμώντας να συνεισφέρει, με την εξειδικευμένη γνώση της και την πρακτική της εμπειρία στη λειτουργία της ναυτιλίας, στις τρέχουσες συζητήσεις για το περιβάλλον, συγκέντρωσε και δημοσίευσε σχετικό τεχνικό πληροφοριακό υλικό.
Από το υλικό αυτό προκύπτει ότι η ανάπτυξη νέων, οικονομικά βιώσιμων και ασφαλών καυσίμων χαμηλής ή μηδενικής έντασης ρύπων, διαθέσιμων ανά την υφήλιο, καθώς και νέων τεχνολογιών πρόωσης πλοίων, αποτελεί ουσιαστική προϋπόθεση για την ενεργειακή μετάβαση της ναυτιλίας. Επισημαίνεται, επίσης, ότι η εκπλήρωση των ανωτέρω προϋποθέσεων πρέπει να βαρύνει φορείς εκτός ναυτιλίας, στο εξειδικευμένο αντικείμενο των οποίων εμπίπτουν.
«Είναι σημαντικό, οι διαμορφωτές των πολιτικών και οι νομοθέτες να λάβουν υπόψη τους το δεδομένο αυτό, προτού νομοθετήσουν αποκλειστικά για τους πλοιοκτήτες. Είναι εξίσου σημαντικό να διασφαλιστεί ότι ο ρυπαίνων είναι αυτός που θα πληρώνει το κόστος που συνεπάγεται η εφαρμογή των σχετικών Κανονισμών της ΕΕ, όπως το ευρωπαϊκό Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών (EU ETS), όπως εύστοχα διατυπώθηκε από τον Πρωθυπουργό της Ελλάδας. Ο ρυπαίνων, εν προκειμένω, είναι ο commercial operator του πλοίου και τις περισσότερες φορές είναι πρόσωπο διαφορετικό από τον πλοιοκτήτη, δηλαδή ο ναυλωτής. Η ανάθεση της σχετικής ευθύνης στα σωστά πρόσωπα, δηλαδή σε αυτούς που λαμβάνουν αποφάσεις που επιδρούν καθοριστικά στο περιβαλλοντικό αποτύπωμα των πλοίων, είναι θεμελιώδους σημασίας για την επιτυχή υλοποίηση των περιβαλλοντικών στόχων», τόνισε ο κ. Βενιάμης.
Στις δυο τεχνικές εκθέσεις γίνονται αναφορές στα πιθανά εναλλακτικά καύσιμα και τις τεχνολογικές επιλογές των πλοίων για να καταστεί δυνατή η απαλλαγή από τον άνθρακα του τομέα των θαλάσσιων μεταφορών. Αναδεικνύουν δε την πολυπλοκότητα του όλου προβλήματος λόγω των πολλών εμπλεκόμενων παραγόντων της αγοράς.
Το προφανές είναι, τονίζεται στην τεχνική έκθεση, ότι η απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές του τομέα των θαλάσσιων μεταφορών δεν είναι απλή υπόθεση και, ασφαλώς, δεν είναι καθήκον για έναν παράγοντα της ενιαίας αγοράς. Εφοπλιστές, ναυλωτές, ναυπηγοί, κατασκευαστές κινητήρων, παραγωγοί καύσιμα και οι διανομείς, οι πάροχοι υποδομών, τα λιμάνια και οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής θα πρέπει να συντονίσουν τις δράσεις τους για την υλοποίηση του φιλόδοξου πακέτου «Fit for 55».
Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι απαιτείται πολύ περισσότερη έρευνα για να αναπτυχθούν οικονομικά αποδοτικές επιλογές καυσίμων χαμηλών ή και μηδενικών εκπομπών άνθρακα, τα οποία θα μπορούν να παραχθούν σε μεγάλη κλίμακα. Παράλληλα, απαιτούνται επενδύσεις σε υποδομές στα λιμάνια και στην παραγωγή βιοκαυσίμων.
Εναλλακτικά καύσιμα όπως αμμωνία, μεθανόλη ή υδρογόνο χρειάζονται επίσης μια νέα γενιά κινητήρων, εσωτερικής καύσης οι οποίες θα πρέπει να αναπτυχθούν από τους παρόχους ενέργειας, τους κατασκευαστές κινητήρων και τα ναυπηγεία.
Όλα τα παραπάνω απαιτούν την ανάπτυξη κανονισμών και τεχνικών κανόνων για ασφαλή σχεδιασμό και χρήση στα πλοία , υπογραμμίζουν οι δυο εκθέσεις.
Τέλος η ΕΕΕ προειδοποιεί ότι όλη η εξέλιξη οδηγεί σε ένα μελλοντικό τοπίο πολλαπλών καυσίμων για τη ναυτιλία εξέλιξη που προαναγγέλλει το τέλος της θαλάσσιας μεταφοράς χαμηλού κόστους.
Latest News
Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς
Το μέτρο αφορά στη μετάβαση αναπληρωτών εκπαιδευτικών στον τόπο μόνιμης διαμονής τους για τις εορτές του Πάσχα
Εκπέμπουν SOS τα λιμάνια της Μεσόγειου - Δεν έχουν να αποθηκεύσουν τα εμπορεύματα
Νέες προκλήσεις δημιουργεί η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα
Συνάντηση Στυλιανίδη με τον εκτελεστικό διευθυντή του FRONTEX
Συζητήθηκε η προοπτική ενίσχυσης των διεξαγόμενων επιχειρήσεων και βελτίωσης της ανταπόκρισης της ΕΕ στις προκλήσεις που έχουν προκύψει λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων
Τι αλλάζει στην ασφάλεια των πλοίων - Αυξημένη ζήτηση για ενόπλους και συμβουλές
Οι νέες εστίες που αλλάζουν τα δεδομένα
Πέφτουν οι πωλήσεις των superyachts - Αυξάνονται οι κατασχέσεις
Παρόλα αυτά, οι παραδόσεις superyacht αυξήθηκαν κατά 31% το 2023
«Αχαρτογράφητα νερά» για την αγορά δεξαμενoπλοίων
Το αδιέξοδο των συζητήσεων για την επανέναρξη των ροών πετρελαίου από το Τζεϊχάν δημιουργεί νέα δεδομένα στη Μεσόγειο
Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα
Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα
Το Ιράν διέσωσε ναυτικούς δεξαμενόπλοιου που κινδύνευσαν ανοιχτά του Ομάν
Οι ιρανικές αρχές διέσωσαν 21 ναυτικούς από δεξαμενόπλοιο που εξέπεμψε SOS
Κι αν κλείσουν τα στενά του Ορμούζ; - Οι κίνδυνοι για εμπόριο και ναύλους
Τα εφιαλτικά σενάρια υπό το πρίσμα δύο ναυλομεσιτικών οίκων
Δεσμεύσεις 580 εκατ. για πράσινη ναυτιλία από Στυλιανίδη
Οι πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας αλλά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των λιμενικών υποδομών