Η επιτυχία του εταιρικού ομολόγου της CPLP Shipping Holdings, ναυτιλιακής εταιρείας του ομίλου του Βαγγέλη Μαρινάκη – με το ρεκόρ υπερκάλυψης του ομολογιακού δανείου στην Ελλάδα- ανεβάζει και άλλο τον πήχη στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Η υπερκάλυψη κατά 5,3 φορές του ομολογιακού των 150 εκατομμυρίων ευρώ έχει να κάνει τόσο με το επιχειρηματικό μέγεθος του εφοπλιστικού ομίλου του Βαγγέλη Μαρινάκη όσο  ειδικότερα και στην  ισχυρή οικονομική οντότητα της  εισηγμένης στο Nasdaq Capital Product Partners η οποία είναι και εγγυήτρια της έκδοσης. Υπενθυμίζεται ότι η CPLP Shipping Holdings  ζήτησε από το επενδυτικό κοινό 150 εκατ. ευρώ για να χρηματοδοτήσει μέρος του «πράσινου» επενδυτικού της σχεδίου συνολικού ύψους 1,2 δισ. ευρώ για την ανάπτυξη του στόλου της με σύγχρονα και φιλικά προς το περιβάλλον πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG Carriers) τα οποία επίσης χρησιμοποιούν ως καύσιμο το LNG. Τα πλοία είναι νεότευκτα τελευταίας τεχνολογίας και έχουν ήδη ναυλωθεί για πολλά χρόνια, σε μεγάλες εταιρείες ενέργειας και κοινής ωφέλειας και συγκεκριμένα στις BP, ENGIE και CHENIERE.

___________________________

Οι Αξιολογήσεις

Την Παρασκευή το βράδυ θα δώσει στη δημοσιότητα ο οίκος S&P την έκθεση αξιολόγησης του για την πορεία και τις προοπτικές της ελληνικής οικονομίας. Αναμένεται με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον, για ευνόητους λόγους. Η σημερινή βαθμολόγηση από την S&P υπολείπεται της επενδυτικής βαθμίδας κατά δύο επίπεδα. Βρίσκεται στο «ΒΒ»

Η Συνέχεια: Είκοσι μέρες μετά και συγκεκριμένα στις 19 Νοεμβρίου, τη δική της έκθεση θα δημοσιοποιήσει και ο οίκος Moody’s.

____________________________ 

Το Σχέδιο Επέκτασης

Το σχέδιο επέκτασης της ΔΕΗ στις γειτονικές χώρες αφορά κατά κύριο λόγο ή και αποκλειστικά, τις δύο χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης στα Βαλκάνια δηλαδή τη Βουλγαρία και τη Ρουμανία. Ακόμη περισσότερο θα αφορά μεγάλα projects Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας σε αυτές τις δύο χώρες και πάντα με τοπικούς συνεταίρους. Όπως επισημαίνουν στους συνομιλητές τους στελέχη που γνωρίζουν από πρώτο χέρι το σχέδιο επέκτασης το ενδιαφέρον της ΔΕΗ αφορά τόσο νέα έργα (από την αρχή) όσο και έργα σε πρώιμο στάδιο ανάπτυξης – άμεση προτεραιότητα, τα φωτοβολταϊκά πάρκα και ακολουθούν τα αιολικά πάρκα.

____________________________

 Οι Λόγοι της Απόρριψης

To 60,5 % των αιτήσεων μικρομεσαίων επιχειρήσεων για χρηματοδότηση που απορρίπτονται από τις τράπεζες έχει να κάνει με τη χαμηλή πιστοληπτική ικανότητα τους. Το στοιχείο αυτό ως ένα από τους βασικούς λόγους απόρριψης από τις τράπεζες των αιτήσεων τους για δανειοδότηση  ανέφερε ο πρόεδρος της Ένωσης Ελληνικών Τραπεζών καθηγητής Βασίλης Ράπανος από στην παρέμβαση στη Διαρκή Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής.

Τα Δεδομένα: Πιο συγκεκριμένα, το 60,5 % των απορρίψεων έχει να κάνει με το γεγονός ότι «από την αξιολόγηση του πελάτη, προκύπτει δυσμενής διαβάθμιση πιστοληπτικής ικανότητας (SMEs Rating) ή / και σε συνδυασμό με ληξιπροθεσμίες στην αποπληρωμή των εν γένει υποχρεώσεων, ή εντοπίστηκαν σημαντικά δυσμενή στοιχεία ή διαπιστώθηκε η ύπαρξη οφειλών».

Στην τριάδα των βασικών λόγων εκτός την χαμηλή πιστοληπτική ικανότητα βρίσκονται με 16,1 % η «Μη σκόπιμη επένδυση» (η προτεινόμενη επένδυση δεν κρίνεται σκόπιμη, βάσει της επιχειρηματικής δραστηριότητας του υποψήφιου δανειολήπτη) και με 14,1% η «Μη διαφαινόμενη δυνατότητα αποπληρωμής των αιτουμένων» (ο πελάτης παρουσιάζει συνεχόμενες ζημιογόνες οικονομικές χρήσεις σε συνδυασμό με απουσία άλλων πηγών εισοδήματος -πέραν της επιχειρηματικής δραστηριότητας- ή είναι υπερδανεισμένος, ή ο κύκλος εργασιών του είναι περιορισμένος και απαγορευτικός για χρηματοδότηση ή υπάρχει πληροφόρηση από το κατάστημα ως προς αντενδείξεις για την επιχείρηση που δεν προκύπτουν με άλλο τρόπο).

 ___________________________________

Οι Αυστραλοί

Την άνοιξη, καλώς εχόντων των πραγμάτων,  θα γίνει και η πανηγυρική είσοδος των Αυστραλών της Macquarie Asset Management στην εταιρεία Διαχειριστής Ελληνικού Δικτύου Διανομής Ηλεκτρικής Ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ). Και αυτό γιατί η  ολοκλήρωση της συναλλαγής του 49 % θα πραγματοποιηθεί μετά την εκπλήρωση των συνήθων όρων ολοκλήρωσης που αναμένεται μέχρι το πρώτο τρίμηνο του 2022.  Η Macquarie -ο μεγαλύτερος διαχειριστής υποδομών παγκοσμίως- στηρίζει τα δίκτυα διανομής ηλεκτρικής ενέργειας στην Αυστραλία, την Αυστρία, τη Φινλανδία, τη Ρουμανία, την Ισπανία και τις Ηνωμένες Πολιτείες προκειμένου να επενδύουν για να προετοιμαστούν για τη μετάβαση σε δίκτυα χαμηλών εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Η Συνέχεια: Με βάση τα δεδομένα, η Macquarie θα είναι ένας στρατηγικός εταίρος για όλο τον όμιλο της ΔΕΗ – καθώς το δίκτυο διανομής ηλεκτρικής ενέργειας αποτελεί πολύτιμο περιουσιακό στοιχείο-  που θα βοήθησε στην ανάπτυξη ενός εκτεταμένου προγράμματος ψηφιοποίησης και αυτοματοποίησης του εθνικού δικτύου που θα διευκολύνει την αυξανόμενη ηλεκτροδότηση της οικονομίας και θα προσφέρει ποιοτικές και αξιόπιστες υπηρεσίες σε όλους τους πολίτες.

Και το πρόγραμμα αυτό θα προχωρήσει παράλληλα με τις επενδύσεις της ΔΕΗ στον τομέα των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας αλλά και το σχέδιο επέκτασης σε γειτονικές χώρες τα επόμενα χρόνια.

Με άλλα λόγια, η επένδυση της Macquarie Asset Management  στον ΔΕΔΔΗΕ που θα υλοποιηθεί για λογαριασμό θεσμικών επενδυτών, συμπεριλαμβανομένων συνταξιοδοτικών ταμείων και ασφαλιστικών εταιρειών θα έχει και συνέχεια. Η Macquarie Asset Management θα είναι εδώ, στην πολλαπλώς ενισχυμένη σε προσδοκίες ελληνική αγορά ενέργειας παρακολουθώντας τις εξελίξεις και αξιοποιώντας όλες τις νέες ευκαιρίες. Πάντως, σε κάθε περίπτωση θα συνεργαστεί, όπως δηλώνεται, στο πλαίσιο της «μακροχρόνιας ιδιοκτησίας και ανάπτυξης της επιχείρησης με τη ΔΕΗ, η οποία θα διατηρήσει το υπόλοιπο 51% της συμμετοχής της».

____________________________________ 

Το Κόστος της Ενέργειας

«Οι επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης στην ιδιωτική κατανάλωση να είναι όσο το δυνατόν πιο ήπιες για όσο διάστημα αυτή διαρκέσει, ένας επιπρόσθετος παράγοντας που θα καθορίσει τη δυναμική της ανάκαμψης της ελληνικής οικονομίας είναι η δυνατότητα των επιχειρήσεων να ανταπεξέλθουν. Το αυξημένο κόστος των πρώτων υλών αλλά και του κόστους των μεταφορικών, θα συμπιέσουν τα περιθώρια κέρδους των επιχειρήσεων. Ωστόσο η δυνατότητα μετακύλισης του αυξημένου κόστους στις τιμές των τελικών προϊόντων -που θα προσδιορισθεί, μεταξύ άλλων από την ελαστικότητα της ζήτησης για αυτά- αναμένεται να αντισταθμίσει σε διαφορετικό βαθμό ανά κλάδο και δραστηριότητα, τις επιπτώσεις της ενεργειακής κρίσης, στην πλευρά της παραγωγής». Το απόσπασμα αυτό προέρχεται από το τελευταίο Εβδομαδιαίο Δελτίο Οικονομικών Εξελίξεων της Διεύθυνσης Οικονομικών Μελετών της Alpha Bank.

_____________________________________

Το Νταβός

Η ελληνική κυβέρνηση ήταν από τις πρώτες που έκανε την κράτηση για το φετινό World Economic Forum  που επανακάμπτει στο γραφικό Davos  των Άλπεων  μετά την πανδημία . Ο πρωθυπουργός, όπως μαθαίνουμε, ζήτησε από συνεργάτες του να επιμεληθούν την ατζέντα των συναντήσεων του κατά την διάρκεια της παραμονής του στο Forum.

_____________________________________

Η Πράσινη Μετάβαση

Ο Αλέξης Πατέλης, προϊστάμενος του Οικονομικού Γραφείου του Πρωθυπουργού δηλώνει υπερήφανος για το γεγονός ότι συνέβαλε στη διαμόρφωση των ελληνικών προτάσεων για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας. Η δήλωση σε ανάρτηση του στα social media.

Το θέμα της πράσινης μετάβασης ήρθε στο προσκήνιο με την επιστολή του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη στην πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ursula von der Leyen αλλά και τις σχετικές δηλώσεις του που θέτουν στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος το ειδικό βάρος της ελληνικής ποντοπόρου ναυτιλίας.

Η πάγια θέση του ελληνικού εφοπλισμού και ιδιαίτερα των εκπροσώπων της ποντοπόρου ναυτιλίας είναι κατά των περιφερειακών μέτρων και ρυθμίσεων καθώς διαμορφώνουν μη ανταγωνιστικές συνθήκες σε μια πλήρως διεθνοποιημένη οικονομική δραστηριότητα. Τι σημαίνει αυτό; Ότι καλύτερο θα είναι μια συμφωνία Διεθνή Ναυτιλιακό Οργανισμό παρά μια απόφαση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής. Σχετικές ανακοινώσεις και δηλώσεις έγιναν από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και τον πρόεδρο της, Θεόδωρο Βενιάμη.

Η Πρωτοβουλία Μητσοτάκη:  Ο πρωθυπουργός χτές το πρωί συζήτησε με τον οικονομολόγο και καθηγητή στο Πανεπιστήμιο Columbia Jeffrey Sachs, στο πλαίσιο του συνεδρίου «Athens Environmental, Social and Governance & Climate Crisis Summit» (με διοργανωτή την εφημερίδα «Η Καθημερινή») στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος.

Εκεί, ο Κυριάκος Μητσοτάκης μίλησε για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας αλλά και τη δική του πρωτοβουλία. «Τώρα, όσον αφορά τη ναυτιλία. Φυσικά και μας αφορά ως χώρα το ζήτημα της ναυτιλίας, καθώς ελέγχουμε πάνω από το 50% του εμπορικού στόλου σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης. Έστειλα μία επιστολή προς την Πρόεδρο της Επιτροπής όπου παρέθεσα τις θέσεις μας σε ό,τι αφορά τη ναυτιλία. Πιστεύω ότι οι Έλληνες εφοπλιστές θα πρέπει να βρίσκονται στην πρώτη γραμμή της καινοτομίας και της έρευνας αλλά ταυτόχρονα θα πρέπει να χρηματοδοτήσουν τις νέες τεχνολογίες που θα οδηγήσουν στη σταδιακή απεξάρτηση της ναυτιλίας από πηγές ενέργειας με βάση τον άνθρακα. Δεν γνωρίζουμε ποια θα είναι η απάντηση, αλλά οι εφοπλιστές μας -και βλέπω πολλούς από αυτούς στο κοινό σήμερα – ήταν πάντα καινοτόμοι, αλλά θα πρέπει να καινοτομήσουν και σε νέες τεχνολογίες γύρω από τη ναυτιλία.

Άρα, η ίδρυση ενός ερευνητικού κέντρου ή ενδεχομένως και ενός ταμείου που θα επενδύει σε καινοτόμες ιδέες γύρω από την απεξάρτηση της ναυτιλίας από πηγές με βάση τον άνθρακα είναι κατά τη γνώμη μου μια λογική προσέγγιση από την πλευρά της ελληνικής ναυτιλίας. Υπάρχουν επίσης πιο τεχνικά ζητήματα σχετικά το σύστημα εμπορίας δικαιωμάτων εκπομπών (ETS), τις άδειες, αλλά και ερωτήματα για το εάν το κόστος θα πρέπει να βαραίνει τον πλοιοκτήτη ή τον διαχειριστή. Το δικό μου επιχείρημα είναι πως όπως και αν γίνει αυτή η κατανομή, θα πρέπει να συνυπολογίσουμε το σημαντικό ρόλο που διαδραματίζει η ελληνική ναυτιλία σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

Επομένως, θέλουμε να είμαστε πρωτοπόροι σε αυτή τη συζήτηση δίχως να το κάνουμε «αμυντικά»: αναγνωρίζοντας το πρόβλημα, αναγνωρίζοντας ότι, όντως, η ναυτιλία ευθύνεται για το 3% των συνολικών εκπομπών. Ταυτόχρονα, όμως, θα πρέπει να αναλάβουμε το μερίδιο που μας αναλογεί, θα πρέπει να καινοτομήσουμε σε τεχνολογικό επίπεδο, να συνεργαστούμε με τους μεγάλους παίκτες, τους μεγάλους κατασκευαστές κινητήρων, τα μεγάλα ναυπηγεία. Πραγματικά μπορούμε να γίνουμε πολύ πιο παραγωγικοί και εποικοδομητικοί εάν υιοθετήσουμε αυτή την προσέγγιση ως ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία».

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Inside Stories