Μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022 αναμένεται το ΤΑΙΠΕΔ να ξεκινήσει τη διαγωνιστική διαδικασία για την Αττική Οδό, σύμφωνα με το πρόσφατα αναθεωρημένο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αξιοποίησης (ADP). Πρόκειται μάλιστα για το πρώτο ADPτου Ταμείου που δεν περιλαμβάνει το Ελληνικό, μετά την ολοκλήρωση της συναλλαγής μέσα στο καλοκαίρι. Στον αντίποδα, το τοπίο για την πώληση του 30% του «Ελευθέριος Βενιζέλος» παραμένει θολό, όσο οι μηχανές των αερομεταφορών ξαναζεσταίνονται πολύ αργά μετά το χτύπημα της πανδημίας.

Επί του παρόντος, ο διαγωνισμός για την Αττική Οδό, η υφιστάμενη παραχώρηση της οποίας λήγει το 2024, βρίσκεται σε φάση προετοιμασίας, χωρίς ακόμα να έχει αποσαφηνιστεί αν θα περιλαμβάνει και νέο κατασκευαστικό αντικείμενο. Σύμφωνα με το νέο ADP, οι αποφάσεις για την περίμετρο του διαγωνισμού αναμένονται ως το τέλος του έτους.

Πρόκειται σε κάθε περίπτωση για ένα πολύτιμο asset, καθώς μόνο το 2020, η Αττική Οδός διένειμε μέρισμα 82,6 εκατ. ευρώ για το 2019, εκ των οποίων προμέρισμα 30 εκατ. του 2020. Αντίστοιχα, κατά τη χρήση του 2019 είχαν διανεμηθεί 100,3 εκατ. ευρώ, που αφορούσαν το μέρισμα του 2018, ύψους 60,3 εκατ. ευρώ, και το προμέρισμα του 2019, ύψους 40 εκατ. ευρώ.

Κατά τη διάρκεια της πρόσφατης ΔΕΘ, ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, κ. Δημήτρης Πολίτης, είχε προβλέψει ότι το οικονομικό αντάλλαγμα αυτής της παραχώρησης θα σπάσει όλα τα ρεκόρ των αποκρατικοποιήσεων. Δεν είχε διστάσει, μάλιστα, να εκτιμήσει ότι θα πάρει τα σκήπτρα τη μεγάλη προσφορά που πέτυχε η ΔΕΗ για το 49% του ΔΕΔΔΗΕ, συνολικού ύψους 2,1 δισ. ευρώ, εκ των οποίων θα μπουν στα ταμεία της ΔΕΗ τα 1,3 δισ.

Αναμένονται οι αποφάσεις για τον ΔΑΑ

Το περιουσιακό στοιχείου του Ταμείου που επλήγη περισσότερο από την πανδημία δεν είναι άλλο από τον Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών. Ενώ ο διαγωνισμός ξεκίνησε με τους καλύτερους οιωνούς, στα μέσα του 2019, μια χρονιά σταθμός για τα αεροδρόμια της χώρας που κατέγραψαν ιστορικές επιδόσεις, τα πράγματα άλλαξαν δραματικά λόγω Covid-19. Η διαδικασία για την πώληση ποσοστού 30% του Ελευθέριος Βενιζέλος πάγωσε διότι η κατακόρυφη πτώση στη διεθνή αεροπορική αγορά θα είχε αντίκτυπο στην αποτίμησή του.

Ως το τέλος του 2021, αναμένεται, σύμφωνα με το νέο επιχειρησιακό πρόγραμμα, να αξιολογηθεί η χρονική στιγμή της επανέναρξης της διαδικασίας. Εντωμεταξύ, στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού, όπως αυτός είχε τρέξει με καλούς ρυθμούς, είχαν προχωρήσει εννέα επενδυτικά σχήματα: ADP GROUPE, AVIALLIANCE, FERROVIAL INTERNATIONAL, FIRST STATE INVESTMENTS, GLOBAL INFRASTRUCTURE PARTNERS, VINCI AIRPORTS, ARDIAN INFRASTRUCTURE FUND-SICAR-RAIF, KKR-EGIS, MEIF6 ATTIC INVESTMENT-RAFFLES INFRA HOLDING-CHENGDONG INVESTMENT CORPORATION.

Πρόσω ολοταχώς για τα λιμάνια

Τα λιμάνια ήταν το asset που κράτησε σε πορεία το πρόγραμμα του ΤΑΙΠΕΔ μέσα στην περίοδο της πανδημίας, καθώς η προετοιμασία τους έτρεξε με αρκετά καλούς ρυθμούς. Αυτή την περίοδο, προετοιμάζεται η πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος για τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου, ενώ μέσα στο πρώτο τρίμηνο του 2022 αναμένονται δεσμευτικές προσφορές για τρία λιμάνια.

Για την υποπαραχώρηση του δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του λιμένα Φίλιππος Β΄ της Καβάλας έχουν προεπιλεγεί τα εξής σχήματα: QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT, IMERYS GREECE-GOLDAIR CARGO-ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΑ ΟΡΥΚΤΑ ΕΛΛΑΔΟΣ, BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP-EFA GROUP-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΟΛΘ.

Αντίστοιχα στο ίδιο διάστημα αναμένονται και οι δεσμευτικές προσφορές για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης. Εκκρεμεί η προεπισκόπηση των συμβατικών κειμένων από τους προεπιλεγέντες επενδυτές για την απόκτηση συμμετοχής σε ποσοστό τουλάχιστον 67% στο μετοχικό κεφάλαιο του ΟΛΑ. Στη δεύτερη  φάση του διαγωνισμού έχει προχωρήσει τα σχήματα: QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT, CAMERON-GOLDAIR CARGO-BOLLORE AFRICA LOGISTICS, BLACK SUMMIT FINANCIAL GROUP-EUROPORTS-EFA GROUP-ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και ΟΛΘ.

Όσον αφορά στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας, για το οποίο έχουν προεπιλεγεί επτά επενδυτικά σχήματα, επίσης εκκρεμεί η επισκόπηση των συμβατικών κειμένων από τους προεπιλεγέντες επενδυτές και θα ακολουθήσει εντός του πρώτου τριμήνου η κατάθεση των δεσμευτικών προσφορών. Οι ενδιαφερόμενοι είναι οι εξής: ATTICA ΣΥΜΜΕΤΟΧΩΝ, PORTEK INTERNATIONAL PRIVATE LTD, QUINTANA INFRASTRUCTURE & DEVELOPMENT, ΑΙΓΑΙΟΝ ΟΙΛ, ARCHIRODON GROUP-ANEK-ΟΜΙΛΟΣ TRIDENT HELLAS, GRIMALDI EUROMED-MΙΝΩΙΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ και ΟΛΘ.

Για το λιμάνι Ηρακλείου, τέλος, ο διαγωνισμός για τη μακροχρόνια παραχώρηση του οποίου ξεκίνησε στις αρχές Απριλίου, επί του παρόντος βρίσκεται στη φάση της προεπιλογής των επενδυτών, η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί ως το τέλος της χρονιάς, ώστε το δεύτερο τρίμηνο του 2022 να έχουμε δεσμευτικές προσφορές. Υπενθυμίζεται ότι αρχικό ενδιαφέρον εκδήλωσαν εννέα σχήματα: OLETE LMITED, ΚΑΡΑΤΖΗ ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΚΕΣ & ΞΕΝΟΔΟΧΕΙΑΚΕΣ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ-FHL. H. ΚΥΡΑΚΙΔΗΣ ΜΑΡΜΑΡΑ ΓΡΑΝΙΤΕΣ, GRIMALDI EUROMED–ΜΙΝΩΪΚΕΣ ΓΡΑΜΜΕΣ, PORTEK INTERNATIONAL PRIVATE LIMITED-GPH CRUISE PORT FINANCE LTD, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ-ATTICA GROUP, ΓΕΚ ΓΕΡΝΑ–AVIAREPS ΕΛΛΑΣ, ΣΕΚΑΒΙΝ–GOLDEN STEP SHIPPING LIMITED, ΟΛΘ και ΤΕΚΑΛ.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Κατασκευές