Όλοι φοράνε AirPods αυτές τις μέρες… σωστά; Τα ακουστικά της Apple με δυνατότητα λειτουργίας μέσω Bluetooth, από τότε που βγήκαν στην αγορά, το 2016, ξεκίνησαν να αποτελούν ένα αναπόσπαστο μέρος της καθημερινής μας ζωής: Πάρα πολλοί άνθρωποι περπατούν, συζητούν, τρέχουν και εργάζονται με αυτά τα δύο μικρά πραγματάκια να εξέχουν από τα αυτιά τους. Εάν είστε ένας από αυτούς, μπορεί, αυτή τη στιγμή, να σκέφτεστε να αγοράσετε ένα νέο ζευγάρι, και, συγκεκριμένα, τα ακουστικά 3ης γενιάς που κυκλοφόρησαν τον προηγούμενο μήνα με λειτουργία «χωρικού ήχου». Τι είναι ο χωρικός ήχος; Δεν ξέρω, αλλά ακούγεται τέλειο! Η επικράτηση των AirPods τα καθιστά ιδιαίτερα σημαντικά για την επιχείρηση φορητών συσκευών της Apple, η οποία απέφερε καθαρές πωλήσεις 38,3 δισ. δολάρια από τον Σεπτέμβριο του 2020 έως τον Σεπτέμβριο του 2021.

Εν ολίγοις, τα AirPods είναι πολύ δημοφιλή για να είναι cool. Έτσι, έρχεται ξανά στην επιφάνεια μία παλιά τεχνολογία: τα ενσύρματα ακουστικά. Διασημότητες από τον χώρο της μόδας, όπως η Bella Hadid, η Lily-Rose Depp και η Zoë Kravitz, έχουν φωτογραφηθεί να περπατούν στην πόλη με ενσύρματα ακουστικά. Λογαριασμός στο Instagram, με το όνομα @wireditgirls, δείχνει τη χρήση των καλωδίων αυτών στον έξω κόσμο. Ακόμη, TikTokers βγάζουν βίντεο στα οποία αναφέρουν τους πρακτικούς αλλά και τους πιο φιλοσοφικούς λόγους για την εκ νέου χρήση των ενσύρματων ακουστικών.

Σε πρακτικό επίπεδο, η τιμή είναι αυτή που παίζει καθοριστικό ρόλο. Τα AirPods κυμαίνονται από 129$ για το βασικό μοντέλο 2ης γενιάς έως 179$ για τη νέα έκδοση 3ης γενιάς, ενώ μπορούν να φτάσουν και τη τιμή των 549$ για τα AirPods Max. Τα ενσύρματα ακουστικά της Apple, όμως, κοστίζουν μόλις 19$ και αυτά από άλλες μάρκες να είναι ακόμη πιο φθηνά. Aκόμη, για τους περισσότερο ανοργάνωτους, τα ενσύρματα ακουστικά δεν είναι εύκολο να τα χάσουν και δεν χρειάζονται φόρτιση. Επιπλέον, μερικοί προβάλλουν ασαφείς, ψευδοεπιστημονικές αντιρρήσεις για την «ακτινοβολία» που εκπέμπουν τα ασύρματα ακουστικά. Ο Biz Sherbert, ειδικός σε θέματα πολιτισμού στο δημιουργικό πρακτορείο νεανικής κουλτούρας, Digital Fairy, έβγαλε ένα βίντεο στο TikTok με ενσύρματα ακουστικά. «Φαίνεται ότι οι άνθρωποι ανησυχούν πολύ για την πιθανή ακτινοβολία από τα Bluetooth των AirPods», κατέληξε με βάση τα σχόλια του βίντεο. (Ενώ τα ακουστικά με Bluetooth εκπέμπουν μη ιονίζουσα ακτινοβολία, η Υπηρεσία Τροφίμων και Φαρμάκων θεωρεί, επί του παρόντος, ότι η ακτινοβολία αυτή είναι αβλαβής για τον άνθρωπο.)

Η χρήση του καλωδίου είναι σαν να σου λέει κάποιος ότι «δεν μπορείς να καθίσεις μαζί μου», κάτι που μερικοί θεωρούν ελκυστικό. Ενώ τα AirPods είναι τόσο διακριτικά που γίνονται ένα με την εμφάνισή σας, κάνοντάς σας να φαίνεστε διαθέσιμοι στον έξω κόσμο, τα ενσύρματα ακουστικά σας αποκλείουν από τον περίγυρό σας. Η Natalia Christina, διευθύντρια στρατηγικής και brand manager στην Digital Fairy, είπε ότι τα ακουστικά αυτά έχουν μία ιδιαίτερη γοητεία. «Δίνουν τον αέρα του “μην ενοχλείτε”», εξήγησε. «Συσχετίζονται υποσυνείδητα με αυτή την άσχημη αισθητική του ότι είσαι κακόκεφος και έχεις θέσει αυτό το φυσικό εμπόδιο.»

Αυτή η αισθητική θυμίζει τη λεγόμενη ατμόσφαιρα «Tumblr της δεκαετίας του 2010»—η ίδια μια παστέλ, νεανική εκδοχή του grunge της δεκαετίας του 1990—που πολλαπλασιάζεται στις πλατφόρμες μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Η Shelby Hull, συντονίστρια μάρκετινγκ της Rostrum Records, με έδρα το Λος Άντζελες, και υπεύθυνη για τον λογαριασμό @wireditgirls Instagram, το περιγράφει ως «αυτόν τον τεράστιο ρομαντισμό και την αναβίωση της εποχής του Tumblr, όπου οι άνθρωποι βλέπουν τη μουσική ως μία συνολική αισθητική και όχι τόσο ως πρακτική κατανάλωση». Έπειτα, η ίδια προσέθεσε «Η τεχνολογία Low-Fi αντιμετωπίζεται περισσότερο ως μία αισθητική εμπειρία και συμβάλλει στον παράγοντα του να είσαι cool».

Πέραν του παράγοντα της νοσταλγίας, τα ενσύρματα ακουστικά μπορούν να θεωρηθούν ως το laissez-faire αντίδοτο στη βελτιστοποιημένη, geeky εταιρική κουλτούρα. Η Courtney Park, 25χρονη μάνατζερ μέσων κοινωνικής δικτύωσης στην Κομητεία Όραντζ, στην Καλιφόρνια, είπε ότι το στυλ που δίνουν τα ενσύρματα ακουστικά είναι «εκ διαμέτρου αντίθετο» από το στυλ που θυμίζει ένα «καλοντυμένο εταιρικό στέλεχος». Εξήγησε, ακόμη, ότι «πολλοί είναι αυτοί που κοροϊδεύουν αυτό το στυλ των καλοντυμένων εταιρικών στελεχών, οι οποίοι φορούν γιλέκο Patagonia και έχουν, πάντα, τα AirPods τους». Η ίδια παράτησε, πρόσφατα, τα AirPods της, μετά από τρία χρόνια χρήσης τους, καθώς απογοητεύτηκε, μεταξύ άλλων, από πολλά πράγματα, όπως από το ότι δεν φορτίζονταν εύκολα. Τα ενσύρματα ακουστικά, είπε, «δίνουν έναν αέρα ανεμελιάς και μη επιτηδευμένου».

Το άτομο εκείνο που φορά το γιλέκο Patagonia, που έχει το πιο πρόσφατο iPhone, με το πιο πρόσφατο λειτουργικό σύστημα και, ναι, τα πιο πρόσφατα AirPods με τη λειτουργία του «χωρικού ήχου» είναι, ίσως, πολύ κομφορμιστής για να εκληφθεί το στυλ του ως πραγματικά ωραίο. (Παρόλο που θα ήταν κομμάτι μίας ισχυρής επιχείρησης: Μια εβδομάδα μετά, η τρίτη γενιά των AirPods μπορεί να υπερηφανεύεται ήδη για τις χιλιάδες θετικές αξιολογήσεις, για τα βίντεο unboxing στο YouTube και για περισσότερα από 30.000 hashtags στο Instagram.) Η κυρία Hull από το @wireditgirls θαυμάζει την άρνηση συμμετοχής σε αυτήν την τεχνολογική ανατροπή. Όπως ανέφερε και η ίδια «Νομίζω ότι το να λες: “Όχι, δεν με νοιάζει η σημερινή τεχνολογία, δεν με ενδιαφέρει, δεν μπορώ να ασχοληθώ με αυτή” – είναι πολύ ωραίο».

Φυσικά, μερικοί δεν άλλαξαν ποτέ τα AirPods τους, ενώ άλλοι άρχισαν, τυχαία, να χρησιμοποιούν τα ενσύρματα ακουστικά τους, εξαιτίας π.χ. της προσωρινής απώλειας ενός AirPod τους (συμβαίνει και στους καλύτερους). Όταν η Liana Satenstein, αρθρογράφος μόδας στο Vogue.com, εκθείασε, για πρώτη φορά, τη Bella Hadid, το 2019, επειδή φορούσε τα ενσύρματα ακουστικά της με τέτοιο τρόπο που τα έκανε να μοιάζουν με είδος πολυτελείας, δημιουργήθηκε μία τάση, που ο κόσμος δεν ήταν ακόμη έτοιμος να αποδεχθεί. Σε ένα viral thread στο Twitter, εκείνη την εποχή, οι χρήστες κατέκριναν την ιδέα ότι τα ενσύρματα ακουστικά θα μπορούσαν να μπουν και να ξαναβγούν από τη μόδα.

Πώς θα μπορούσε, όμως, κάτι που τόσοι άνθρωποι φορούν καθημερινά να μην αποτελέσει μέρος των τάσεων; Τα ακουστικά μπαινοβγαίνουν από την υψηλή μόδα ξανά και ξανά τις τελευταίες δεκαετίες, με τους Chanel, Dolce & Gabbana, Marine Serre και Maison Margiela να τα χρησιμοποιούν και στις πασαρέλες τους με διαφορετικούς τρόπους. Ως απόδειξη της αισθητικής του καλωδίου, φέτος τον Σεπτέμβριο, η ποπ σταρ, Dua Lipa, δημοσίευσε στον λογαριασμό της στο Instagram μία φωτογραφία της, φορώντας ένα τσόκερ από ενσύρματα ακουστικά. Σχεδιασμένο από τη σχεδιάστρια κοσμημάτων και καλλιτέχνη, Corrina Goutos (τώρα έχουν εξαντληθεί), τα υλικά που χρησιμοποιήθηκαν για τη δημιουργία του τσόκερ αυτού αναφέρονται στον ιστότοπο του brand της ως: «απαρχαιωμένα ακουστικά, κυβική ζιρκονία, αλουμίνιο». Ίσως, τελικά, να μην είναι τόσο ξεπερασμένα όσο νομίζουμε.

Μεταφράστηκε στα Ελληνικά από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο

Πρόσφατα Άρθρα