
Είτε τα Χριστούγεννα, είτε με την αλλαγή του χρόνου, ο κόσμος συνηθίζει να ανταλλάσσει δώρα.
Κι αν και η χειρονομία είναι πράγματι αυτή που μετρά, πολλά από αυτά επιστρέφονται στα καταστήματα για αλλαγή, άλλα καταχωνιάζονται σε συρτάρια, ντουλάπες ή αποθήκες και αρκετά καταλήγουν στον κάλαθο των αχρήστων.
Ολοένα και περισσότερα, ωστόσο, μεταπωλούνται πια σε διαδικτυακές πλατφόρμες.
Ότι είναι άχρηστο για κάποιον, άλλωστε, μπορεί να είναι χρήσιμο για κάποιον άλλο.
Στο γαλλικό παράρτημα της ηλεκτρονικής πλατφόρμας διαδικτυακών πωλήσεων Rakuten, για παράδειγμα, οι καταχωρήσεις ανήμερα των Χριστουγέννων ξεπέρασαν τα 1,8 εκατομμύρια στο τμήμα προϊόντων από «δεύτερο χέρι», σημειώνοντας αύξηση 10% συγκριτικά με πέρυσι.
«Πρόκειται συχνά για προϊόντα που βρίσκονται ακόμα στη συσκευασία τους και καλύπτονται από την εγγύηση», σημειώνει η Ελέν Σλαμίς, υπεύθυνη πωλήσεων της ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
Γεγονός, επισημαίνει, που βελτιώνει και την τιμή μεταπώλησης, με μέσο χρόνο συναλλαγής τη μία εβδομάδα.
Ανάλογη αύξηση της κίνησης καταγράφεται και σε άλλες ηλεκτρονικές πλατφόρμες διαδικτυακών πωλήσεων, εντός κι εκτός Γαλλίας, με ώθηση κυρίως από τη λεγόμενη «γενιά Ζ».
Όσους γεννήθηκαν, δηλαδή, από τα μέσα με τέλη της δεκαετίας του 1990 έως τις αρχές της δεκαετίας του 2010.
Παρ’ όλα αυτά, παρατηρούν οι ειδικοί, την τάση πια ακολουθούν και άλλες ομάδες μεγαλύτερης ηλικίας, που εν μέσω πανδημίας απέκτησαν περισσότερη εξοικείωση με τα ψηφιακά μέσα και ξεπέρασαν αρκετές προϋπάρχουσες επιφυλάξεις ως προς τις διαδικτυακές συναλλαγές.
Επιλογή με πολλαπλά οφέλη
Βλέπουμε πια «να σπάει ένα ταμπού», τονίζει στη Liberation η Ελέν Σλαμίς. Η μεταπώληση των ανεπιθύμητων δώρων είναι άλλωστε «οικολογική χειρονομία, προτιμότερη από να τα καταχωνιάζει κανείς σε κάποιο μέρος του σπιτιού, χωρίς να τα χρησιμοποιεί», παρατηρεί. Πολλώ δε μάλλον από το να τα πετά στα σκουπίδια.
«Οι καταναλωτές επιλύουν έτσι ένα πρόβλημα γνωστικής ασυμφωνίας μεταξύ των αξιών τους και της συμπεριφοράς τους», επισημαίνει ο Ερουάν Ντεβέζ, ειδικός σύμβουλος σε θέματα managment και νευροεπιστήμης.
«Η μεταπώληση ενός δώρου είναι μια θετική πράξη για εσάς, για τον πωλητή που θα μπορέσει να το αγοράσει και για τον πλανήτη».
Η σημαντική και σταθερή αύξηση στις μεταπωλήσεις χριστουγεννιάτικων δώρων στο τέλος του έτους αποτελεί άλλωστε μόνο μία παράμετρο της ανάπτυξης της αγοράς μεταχειρισμένων προϊόντων.
Τάση, που σαφώς ενίσχυσε η περίοδος της καραντίνας και των περιοριστικών μέτρων λόγω της COVID-19, οπότε οι ηλεκτρονικές αγορές γνώρισαν μεγάλη «άνθηση» και πολλοί βρήκαν το χρόνο για να ξεσκαρτάρουν ντουλάπες, ντουλάπια και αποθήκες.
Αλλαγή νοοτροπίας;
Βιβλία, CD και DVD, μικρές οικιακές συσκευές, κινητά τηλέφωνα και άλλες συσκευές υψηλής τεχνολογίας, συλλεκτικά αντικείμενα, αξεσουάρ και ρούχα που είναι σε καλή κατάσταση, αν και από «δεύτερο χέρι», αποτελούν πλέον προϊόντα με μεγάλη προσφορά και ζήτηση, για διάφορους λόγους.
Είναι η καλύτερη τιμή, συγκριτικά με αυτή ενός καινούργιου προϊόντος. Η μεγάλη προσφερόμενη γκάμα και η ευκολία της αγοράς μέσω μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας.
Για πολλούς αποτελεί επίσης μια συνειδητή στροφή στην λεγόμενη «ηθική κατανάλωση», με περιορισμό της σπατάλης πόρων και των όγκων απορριμμάτων.
Πλέον σε πολλές πλατφόρμες peer-to-peer, στις οποίες οι χρήστες κάνουν μεταξύ τους απευθείας αγοραπωλησίες, έχει αρχίσει να αντικαθίσταται ακόμη και ο όρος «μεταχειρισμένο» με λέξεις, όπως το «preloved»: ένα αντικείμενο, δηλαδή, που έχει αγαπήσει πριν από τον νέο αγοραστή ο αρχικός του ιδιοκτήτης.
Μένει βέβαια να φανεί εάν η τάση αυτή συνιστά μια μόνιμη ή αντιθέτως μία συγκυριακή -λόγω και της πανδημίας- αλλαγή της καταναλωτικής συμπεριφοράς και ποιες συνέπειες μπορεί να έχει στο λιανεμπόριο, σε βάθος χρόνου.


Latest News

Άνοδος του Δείκτη Οικονομικού Κλίματος στο πρώτο τρίμηνο του 2025 - Τι δείχνουν τα στοιχεία ΕΑΣΕ και ICAPCRIF
Το πρώτο τρίμηνο του 2025 ο γενικός δείκτης οικονομικού κλίματος (ΕΑΣΕ/ICAP CRIF-CEO General Index) σημείωσε πτώση στις 146 μονάδες έναντι 160 το προηγούμενο τρίμηνο

Η UEFA ετοιμάζει σαρωτικές αλλαγές στο Champions League – Όλα τα δεδομένα
Ποιες επιπρόσθετες αλλαγές εξετάζει η UEFA για το Champions League, μετά το νέο φορμάτ και τη League Phase.

Θανόπουλος στον ΟΤ: «Γινόμαστε 100% αυτόνομοι ενεργειακά - Τα σχέδια στο delivery»
Ο πρόεδρος της εταιρείας Θανόπουλος, Τέλης Θανόπουλος, μιλάει στον ΟΤ για την πρόσφατη επένδυση σε ΑΠΕ, τη σημασία του Q-Commerce στον κλάδο των τροφίμων και τα επόμενα σχέδια της αλυσίδας

Νέος πρεσβευτής της Chanel ο ράπερ Κέντρικ Λαμάρ
Η σχέση του Κέντρικ Λαμάρ με τον οίκο ξεκίνησε το 2023, όταν παρευρέθηκε στο Met Gala το οποίο είχε ως θέμα «Karl Lagerfeld: A Line of Beauty».

Ο Τι Τζέι Σορτς, οι 450.000 στην Παρί και το «χρυσό» συμβόλαιο που ψάχνει στην αγορά
Ο Τι Τζέι Σορτς απασχολεί τη… μισή Euroleague, μετά την καταπληκτική σεζόν με την Παρί – Πόσα χρήματα παίρνει στη γαλλική ομάδα και πόσα αναμένεται να βρει στην αγορά…

Ποια επαγγέλματα «ανθούν» στην αγορά εργασίας - Τι δείχνει έρευνα του ΙΟΒΕ
Η απασχόληση κερδίζει έδαφος με την αγορά εργασίας στην Ελλάδα να βελτιώνεται αλλά παραμένουν δομικές προκλήσεις

GenZ: Ένας στους δύο σκέφτεται να αλλάξει δουλειά
Ενώ η GenΖ στη Γερμανία θέλει να αλλάζει θέση εργασίας, οι Boomer μένουν δεκαετίες στον ίδιο εργοδότη, αναφέρει η Deutsche Welle

Warner Bros και DC τιμούν την 87η επέτειο του Superman
Η ταινία «Superman» του Τζέιμς Γκαν, μία από πολυαναμενόμενες ταινίες του καλοκαιριού, αναμένεται να κάνει πρεμιέρα στις αίθουσες στις 11 Ιουλίου

Επίσημο: Ο Ντιαλό ανανέωσε για τρία χρόνια με τη Μονακό
Ο Άλφα Ντιαλό παραμένει και επίσημα στο Μόντε Κάρλο, καθώς η Μονακό ανακοίνωσε την ανανέωση του συμβολαίου του για τα επόμενα τρία χρόνια.

Γιατί για κάποιους η ακαταστασία είναι παραγωγική
Όλες οι έρευνες επιμένουν πως η ακαταστασία μειώνει την παραγωγικότητά μας. Ωστόσο, για κάποιους, αποτελεί κομμάτι της δημιουργικότητάς τους.