Καθώς οι πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων αυξάνονται σε όλο τον κόσμο, το μεγάλο ερώτημα για τους φορείς εκμετάλλευσης δικτύων ηλεκτρικής ενέργειας, τις εταιρείες φόρτισης και τις κυβερνήσεις είναι πώς θα κινούνται δεκάδες εκατομμύρια οχήματα χωρίς να σημειώνονται διακοπές στα τοπικά δίκτυα ή να δαπανηθούν δισεκατομμύρια για αναβαθμίσεις των δικτύων.

Η απάντηση είναι η «έξυπνη φόρτιση» σημειώνει το Reuters. Tο λογισμικό έξυπνης φόρτισης επιτρέπει στους ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων να συνδέονται μεν στις πιο ακριβές ώρες αιχμής, χωρίς όμως το όχημα να αντλεί ενέργεια, περιμένοντας τις πιο φθηνές ώρες, εκτός αιχμής. Με αυτό τον τρόπο μειώνεται η πίεση στο ηλεκτρικό δίκτυο, επιτυγχάνεται καλύτερη χρήση των ανανεώσιμων πηγών ενέργειας και εξοικονομούνται χρήματα από τους ιδιοκτήτες των ηλεκτρικών οχημάτων.

Χωρίς αυτό το εξάρτημα, εκατομμύρια ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων που συνδέονται μετά την εργασία τους στο δίκτυο για να φορτίσουν το όχημά τους – η EY εκτιμά ότι η Ευρώπη θα έχει 65 εκατομμύρια ηλεκτρικά οχήματα έως το 2030 και 130 εκατομμύρια έως το 2035 – θα μπορούσαν να προκαλέσουν υπερφόρτωση των τοπικών ηλεκτρικών δικτύων, προκαλώντας διακοπές ρεύματος.

«Η στροφή στην ηλεκτρική ενέργεια θα είναι σχεδόν αδύνατη χωρίς έξυπνη φόρτιση», δήλωσε στο Reuters ο Κρίς Πάτερσον – Τζόουνς, Διευθύνων Σύμβουλος της βρετανικής εταιρείας φορτιστών ηλεκτρικών οχημάτων Connected Kerb, κατά τη διάρκεια παρουσίασης ενός πιλοτικού έργου για δημόσιους φορτιστές στο Hackney, μια περιφέρεια του Λονδίνου.

Σύμφωνα με έκθεση της EY και της Eurelectric, μόνο η Ευρώπη θα χρειαστεί 9 εκατομμύρια δημόσιους φορτιστές έως το 2035, από 374.000 σήμερα.

Αμφίδρομη φόρτιση

Στο εγγύς μέλλον θα πρέπει επίσης να γίνουν βήματα και με την «αμφίδρομη» φόρτιση ή «από το όχημα στο δίκτυο», όπου εκατομμύρια ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων θα μπορούσαν να πουλήσουν την ενέργεια των μπαταριών EV στους φορείς εκμετάλλευσης του δικτύου κατά τις ώρες αιχμής.

Ακόμη και στη Βρετανία όπου η έξυπνη φόρτιση στο σπίτι είναι ευρέως διαθέσιμη, πολλοί ιδιοκτήτες ηλεκτρικών οχημάτων δεν γνωρίζουν ότι υπάρχει, σύμφωνα με τη βρετανική ρυθμιστική αρχή ενέργειας, Ofgem. Στις Ηνωμένες Πολιτείες, μόνο ένα μικρό κλάσμα υπηρεσιών κοινής ωφέλειας το προσφέρει, σύμφωνα με την  Smart Electric Power Alliance.

Λίγα αυτοκίνητα σήμερα εκτός από το επερχόμενο μοντέλο Ioniq της Renault και της Hyundai έχουν δυνατότητα αμφίδρομης φόρτισης – αν και ακολουθούν και άλλα μοντέλα.

«Τα περισσότερα αυτοκίνητα, προς το παρόν, δεν υποστηρίζουν ακόμη αυτήν την αμφίδρομη φόρτιση», δήλωσε ο Ρόμπιν Μπεργκ, Διευθύνων Σύμβουλος της We Drive Solar, η οποία έχει προμηθεύσει εκατοντάδες αμφίδρομους φορτιστές για ένα πιλοτικό έργο στην ολλανδική πόλη της Ουτρέχτης και συνεργάστηκε με τη Renault και τη Hyundai Motor στα οχήματά τους. «Θα ακολουθήσουν και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες».

Σχεδόν το 20% των νέων αυτοκινήτων που πωλήθηκαν στην Ολλανδία και σχεδόν το 12% στη Βρετανία το 2021 ήταν πλήρως ηλεκτρικά.

Η κρατική υποστήριξη έχει οδηγήσει τη Νορβηγία στην πρώτη γραμμή της ηλεκτροκίνησης, όπου τα ηλεκτρικά οχήματα αντιπροσώπευαν σχεδόν τα τρία τέταρτα των πωλήσεων στην πρωτεύουσα Όσλο. Μερικοί τοπικοί υποσταθμοί κατασκευάστηκαν τη δεκαετία του 1950 και χωρίς έξυπνη φόρτιση το Όσλο θα χρειαζόταν μαζικές, δαπανηρές αναβαθμίσεις στο δίκτυό του.

«Για να το αντιμετωπίσουμε χρειαζόμαστε έξυπνες λύσεις φόρτισης γιατί δεν θέλουμε να υπερεπενδύουμε στο δίκτυο», δήλωσε ο Στουρ Πόρτβικ, επικεφαλής των προσπαθειών υποδομής φόρτισης του Όσλο.

Ζωτικής σημασίας

Η αμφίδρομη φόρτιση μπορεί να είναι ζωτικής σημασίας.

«Η όλη ιδέα πίσω από την αμφίδρομη φόρτιση είναι να εξισορροπηθεί το δίκτυο», δήλωσε ο Berg της We Drive Solar, ο οποίος εκτιμά ότι ένα πλήρως φορτισμένο ηλεκτρικό αυτοκίνητο μπορεί να τροφοδοτήσει το μέσο σπίτι στην Ολλανδία για μια εβδομάδα.

Ο Σερζ Κολ, ηγέτης της EY στους παγκόσμιους ενεργειακούς πόρους, είπε ότι η έξυπνη και αμφίδρομη φόρτιση είναι καλύτερη από τις «απίστευτα ακριβές» αναβαθμίσεις του δικτύου ηλεκτρικής ενέργειας.

«Δεν μπορούμε να ανοίξουμε δρόμους αρκετά γρήγορα για να προσθέσουμε περισσότερο χαλκό και να κάνουμε την απαραίτητη ενίσχυση», πρόσθεσε.

Η βρετανική ρυθμιστική αρχή Ofgem εκτιμά ότι οι μέγιστες μειώσεις ισχύος από την έξυπνη και αμφίδρομη φόρτιση έως το 2050 θα μπορούσαν να ταιριάζουν με ένα εργοστάσιο δύο αντιδραστήρων που είναι υπό κατασκευή στην Αγγλία.

Η αγορά των ΗΠΑ έχει σε εξέλιξη περισσότερα από 10 πιλοτικά έργα αμφίδρομης φόρτισης με σχολικά λεωφορεία.

Η εταιρεία Nuvve Holding με έδρα την Καλιφόρνια ίδρυσε τη Levo, μια κοινοπραξία με την εταιρεία ιδιωτικών επενδυτικών κεφαλαίων Stonepeak για να επιτρέψει στους ιδιοκτήτες στόλων ηλεκτρικών οχημάτων να πουλήσουν ρεύμα σε επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας.

Πάντως όλο και περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες υιοθετούν την αμφίδρομη φόρτιση. Η Ford Motor συνεργάστηκε με την εταιρεία ηλιακής ενέργειας Sunrun για τη χρήση των φορτηγών F-150 Lightning στην τροφοδοσία κατοικιών. Αλλά και το Όσλο έχει επενδύσει επιπλέον χρήματα σε πιλοτικά έργα για αμφίδρομους φορτιστές επειδή πιστεύει στην ιδέα. Μέχρι στιγμής, ωστόσο, εκφράζονται ανησυχίες για το γεγονός ότι οι περισσότερες αυτοκινητοβιομηχανίες δεν έχουν παρουσιάσει ακόμη οχήματα που μπορούν να υποστηρίξουν την αμφίδρομη φόρτιση.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Green |

ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση

Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»

Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου: Δράση ενημέρωσης και ευαισθητοποίησης για την κυκλική οικονομία
Green |

Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο

Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη