Το MILE21 είναι ένα πρόγραμμα που υλοποιήθηκε στα πλαίσια του LIFE+ με τη συμμετοχή ερευνητικών εργαστηρίων (Ελλάδα, Γερμανία, Ολλανδία) και ενώσεων καταναλωτών (Ιταλία, Ισπανία, Βέλγιο, Πορτογαλία).
Το έργο έχει στόχο την παροχή πραγματικών δεδομένων κατανάλωσης καυσίμου στους καταναλωτές και την πληρέστερη ενημέρωσή τους σχετικά με την αγορά οχημάτων. Ταυτόχρονα, το έργο φιλοδοξεί να συμβάλει στη συλλογή αξιόπιστων δεδομένων μεγάλης κλίμακας που θα καλύψουν τα εναπομείναντα κενά μεταξύ έγκρισης τύπου και πραγματικού κόσμου.
Στη σχετική πλατφόρμα διατίθενται πληροφορίες σχετικά με την κατανάλωση καυσίμου και δίνονται δυνατότητες επιλογής ενός οχήματος πιο φιλικού προς το στο περιβάλλον. Ακόμη, προτείνονται τρόποι που βοηθούν στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και δίνονται συμβουλές με στόχο την οικονομικότερη οδήγηση.
Το Α.Π.Θ συμμετείχε ως συντονιστής του προγράμματος ενώ συνέβαλε και στην διεξαγωγή μετρήσεων οχημάτων όπως και στη συλλογή δεδομένων μεγάλης κλίμακας.
Περιγραφή Ερευνητικών Αποτελεσμάτων
1.Κεντρικός ιστότοπος/ πλατφόρμα. Ο κεντρικός ιστότοπος είναι διαθέσιμος στα Αγγλικά, Γερμανικά και Γαλλικά (https://www.mile21.eu/project ).
Στον ιστότοπο μπορεί να βρει κανείς πληροφορίες σχετικά με την κατανάλωση καυσίμου σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης για διάφορα μοντέλα οχημάτων , ενώ παράλληλα μπορεί να βοηθηθεί στην επιλογή ενός οχήματος πιο φιλικού στο περιβάλλον. Ακόμη, προτείνονται τρόποι που βοηθούν στη μείωση της κατανάλωσης καυσίμου και δίνονται συμβουλές με στόχο την οικονομικότερη οδήγηση. Επιπλέον, η πλατφόρμα αποτελεί και ένα χρήσιμο εργαλείο όπου οι χρήστες μπορούν να καταγράφουν την προσωπική τους κατανάλωση και να ελέγχουν έτσι τις επιδόσεις τους.
2.Βάση δεδομένων τάσεων αγοράς, κατανάλωσης καυσίμου και εκπομπών και ανάπτυξη πρωτοκόλλου αυτο-αναφορών από τους καταναλωτές. Έγινε εκτεταμένη έρευνα των τάσεων της αγοράς οχημάτων και της καταναλωτικής συμπεριφοράς στην Ε.Ε. Παράλληλα, διερευνήθηκαν τα δεδομένα έγκρισης τύπου κι οι σχετικές πηγές. Λόγω ποικίλων δυσκολιών (αδυναμία ή απροθυμία εθνικών θερμών και κατασκευαστών να παρέχουν αξιόπιστα δεδομένα, νομικές εμπλοκές), ως κύρια πηγή δεδομένων σχετικά με τις τεχνικές προδιαγραφές των οχημάτων και τις τιμές έγκρισης τύπου κατανάλωσης καυσίμου και εκπομπών (CO2 και ατμοσφαιρικών ρύπων), επιλέχτηκε η γερμανική λέσχη αυτοκινήτων ADAC. Στα πλαίσια αυτά αξιολογήθηκαν οι αναφορές των καταναλωτών με βάση διάφορες μεταβλητές ομαδοποίησης, θεωρώντας ότι πρέπει να επιτρέπουν μια ουσιαστική διαφοροποίηση μεταξύ των ομάδων μοντέλων αυτοκινήτων και να είναι ταυτόχρονα βολικές για τους χρήστες. Ο τελικός κατάλογος των μεταβλητών ομαδοποίησης περιλάμβανε σειρές μοντέλων, σύστημα μετάδοσης κίνησης/τύπος καυσίμου, κυβισμό κινητήρα, χωρητικότητα μπαταρίας, ισχύ κινητήρα, τύπο μετάδοσης, πρότυπο εκπομπών, κινητήριο τροχός και διαθεσιμότητα start-stop. Τέλος, δημιουργήθηκε μια βάση δεδομένων back-end για την αποθήκευση των συλλεγόμενων δεδομένων.
- Συλλογή και επικαιροποίηση δεδομένων οχημάτων. Εξετάστηκαν διάφορα οχήματα εξοπλισμένα με διαγνωστικές και καταγραφικές συσκευές δεδομένων και επιλέχτηκε η καταλληλότερη συσκευή. Η συσκευή βελτιστοποιήθηκε περαιτέρω με μετρήσεις σε 10 διαφορετικά οχήματα, τόσο σε δυναμομετρική πέδη όσο και στο δρόμο.
- Κανονικοποίηση και εναρμόνιση των δεδομένων εκπομπών οχημάτων. Αναπτύχθηκαν 3 μοντέλα πρόβλεψης εκπομπών CO2 σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης ακολουθώντας την εξελικτική προσέγγιση: Το πρώτο μοντέλο βασίστηκε στη σχέση μάζας οχήματος – πραγματικής κατανάλωσης και στη χρονιά κατασκευής του οχήματος. Το δεύτερο μοντέλο συμπεριέλαβε μια σειρά από επιπλέον παραμέτρους (ιδιότητες οχήματος, χρήση, οδηγική συμπεριφορά, ατμοσφαιρικές συνθήκες) και υπέδειξε 5 κρίσιμους παράγοντες: την κατανομή των τύπων δρόμου, τη σχέση πραγματικής ταχύτητας/ορίου ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους, τη συχνότητα ψυχρών εκκινήσεων, τη σχέση ωφέλιμου φορτίου/επιβατών και την κλίση του δρόμου. Το τρίτο μοντέλο συνδύασε τις εμπειρικές/στατιστικές συσχετίσεις των προηγούμενων με φυσικό μοντέλο της διαμήκους δυναμικής του οχήματος και ευρύτερη κάλυψη της περιοχής λειτουργίας του κινητήρα, με στόχο πιο λεπτομερείς εκτιμήσεις κατανάλωσης καυσίμου σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης και συγκεκριμένη χρήση.
5. Μεταφορά και αντιγραφή δεδομένων. Στη δράση αυτή σχεδιάστηκε και εφαρμόστηκε ένα πρακτικό έγγραφο για τη διευκόλυνση της μεταφοράς και αντιγραφής δεδομένων από το MILE21 στις ιστοσελίδες των ενώσεων καταναλωτών.
Παραδείγματα Εφαρμογής των Ερευνητικών Αποτελεσμάτων
Στα πλαίσια του MILE21 διεξήχθη έρευνα με στόχο την καταγραφή της σχέσης του καταναλωτικού κοινού και των χρηστών της πλατφόρμας με τη κατανάλωση καυσίμου σε πραγματικές συνθήκες οδήγησης.
Το ερωτηματολόγιο δομήθηκε σε 4 επίπεδα που αποτελούνταν από ερωτήσεις:
- Πάνω στην οδηγική συμπεριφορά των καταναλωτών.
- Πάνω τους παράγοντες που επηρεάζουν την κατανάλωση καυσίμου στο δρόμο.
- Σχετικές με τα δεδομένα των καταναλωτών (ηλικία, είδος κ.λπ.).
- Σχετικές με την αξιολόγηση των σχολίων των καταναλωτών.
συν μια ελεύθερη ερώτηση σχετικά με την πλατφόρμα ή/και με οποιεσδήποτε ιδέες θα ήθελαν να διατυπώσουν οι καταναλωτές.
Η ανάλυση των απαντήσεων υπέδειξε ότι:
Η παρακολούθηση και η αναφορά δεδομένων για επιβατικά αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα είναι ουσιαστικής σημασίας προκειμένου οι καταναλωτές να κατανοήσουν τις επιλογές που έχουν στη διάθεσή τους.
Τα δεδομένα είναι χρήσιμα για την κάλυψη των κενών που απομένουν μεταξύ των τιμών έγκρισης τύπου (WLTP) και των πραγματικών τιμών κατανάλωσης που βιώνουν οι καταναλωτές.
Σημαντική μερίδα των εγγεγραμμένων χρηστών υιοθέτησε συμπεριφορά οικολογικής οδήγησης, επιτυγχάνοντας μείωση στην κατανάλωση καυσίμου που κυμαινόταν από 2-9%. Να σημειωθεί, ωστόσο, ότι το φάσμα των χρηστών σε όλη την Ευρώπη δεν ήταν ευρύτερα κατανεμημένο .
Ακόμη έγιναν σημαντικές προσπάθειες επικοινωνίας και διάδοσης των αποτελεσμάτων του έργου. Οι ομάδες στόχοι ήταν: καταναλωτές, πωλητές, στόλοι ταξί, ΜΚΟ, θεσμοί οργανώσεις για την πράσινη ανάπτυξη και την ποιότητα του ατμοσφαιρικού αέρα, ερευνητές και κατασκευαστές οχημάτων.
Βίντεο
MILE21 first video ambassador, https://www.youtube.com/watch?v=2knFlO8Xkqo
MILE21 second video ambassador , https://www.youtube.com/watch?v=0fd9k3yWAOQ
MILE21 third video ambassador, https://www.youtube.com/watch?v=E0xbM1rS1ps
Για μια πλήρη λίστα, βλ. στον ιστότοπο. https://www.mile21.eu/project/media
Μέλη Ερευνητικής Ομάδας:
Ζήσης Σαμαράς, καθηγητής ΤΜΜ, ΑΠΘ (EY),ΗΛΙΑΣ ΒΟΥΙΤΣΗΣ, Διδάκτορας Μηχανολόγος Μηχανικός, ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΖΑΧΑΡΩΦ, MASTER Προστασία Περιβάλλοντος & βιώσιμη ανάπτυξη, υποψηφ. ΔΔ. Μηχανολόγων Μηχανικών, ΔΟΥΛΓΕΡΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΟΣ, Πτυχιούχος Μηχανολόγος Μηχανικός, ΤΟΥΜΑΣΑΤΟΣ ΖΗΣΙΜΟΣ, Πτυχιούχος Μηχανολόγος Μηχανικός, ΠΑΡΠΟΡΗ ΓΕΩΡΓΙΑ, Πτυχιούχος ΑΕΙ Οικονομικών Επιστημών, ΔΗΜΑΡΑΤΟΣ ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ, Διδάκτορας Μηχανολόγος Μηχανικός, ΚΑΤΣΑΟΥΝΗΣ ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ, Διδάκτορας Μηχανολόγος Μηχανικός, ΦΡΑΓΚΙΑΔΟΥΛΑΚΗΣ ΠΑΥΛΟΣ, Διδάκτορας Μηχανολόγος Μηχανικός, Ιωάννης Μυρσινιάς, Πτυχιούχος Μηχανολόγος Μηχανικός, Αρσένης Κεραμιδάς, Πτυχιούχος Μηχανολόγος Μηχανικός
Σχετικές Δημοσιεύσεις & Ανακοινώσεις
Zacharof, N., Myrsinias, I., Dornoff, J., Fontaras, G., Toumasatos, Kolokotronis, D., Mock, P., Samaras, Z. A Methodology for Monitoring On-Road CO2 Emissions Compliancein Passenger Vehicles,” SAE Technical Paper 2020-37-0034, 2020, doi:10.4271/2020-37-0034.
Zacharof, N., Doulgeris, S., Dimaratos, D., Samaras, Z. et al. How much energy a vehicle consumes: A simple tool for calculating real-world fuel and energy consumption. Submitted to Frontiers in Mechanical Engineering.
Zacharof, S. Doulgeris, I. Myrsinias, D. Kolokotronis, A. Dimaratos, Z. Samaras. MILE21: raising user awareness on on-road fuel consumption. 12th International Conference on Air Quality Science and Application. Thessaloniki, May 2020.
Doulgeris , Z. Toumasatos, A. Raptopoulos , A. Kontses, A. Dimaratos, D. Kolokotronis and Z. Samaras. EXPERIMENTAL ASSESSMENT OF THE POWER MANAGEMENT AND POLLUTANT EMISSIONS OF PLUGIN HYBRID VEHICLES. 12th International Conference on Air Quality Science and Application. Thessaloniki, May 2020.
Zacharof. MILE 21. Life Info Day 2019. Warsaw, April 2019
Samaras. More Information Less Emissions Empowering consumers for a greener 21st century. TAP Conference, Thessaloniki, May 15 17, 2019.
Latest News
Σπύρος Μπλαβούκος: Ο «πρόεδρος της Ευρώπης» και η εξωτερική πολιτική
Ο Σπύρος Μπλαβούκος, καθηγητής στο Τμήμα Διεθνών και Ευρωπαϊκών Οικονομικών Σπουδών του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών. Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
Η δύσκολη πρόκληση της ΕΚΤ στην πολιτική μείωσης των επιτοκίων
Η ΕΚΤ καλείται να ισορροπήσει ανάμεσα στη στήριξη της οικονομίας και στη διατήρηση σταθερού πληθωρισμού
Γιώργος Αλογοσκούφης: Πριν και Μετά τη Μεταπολίτευση Θεσμοί, Πολιτική και Οικονομία στην Ελλάδα
O Γ. Αλογοσκούφης εξετάζει, αναλύει και ερμηνεύει την εξέλιξη του κράτους και της οικονομίας της μεταπολεμικής Ελλάδας, πριν και μετά τη μεταπολίτευση του 1974
Πού βλέπουν 28 οίκοι το ΑΕΠ και τον πληθωρισμό το 2025 και 2026
Σύμφωνα με τη Focus Economics o ρυθμός μεταβολής του ΑΕΠ προβλέπεται το 2025 να κυμανθεί κοντά στην πρόβλεψη του 2024