
Τη Δευτέρα ο Εμανουέλ Μακρόν παρουσίασε ενώπιον της Ευρωβουλής το όραμά του για την Ευρώπη, καταθέτοντας μια πρόταση η οποία – αν και γενικόλογη – εξέπληξε πολλούς.
O πρόεδρος της Γαλλίας είχε δύο σημαντικές τηλεφωνικές επικοινωνίες: Η μία με τον πρωθυπουργό της Ουγγαρίας, Βίκτορ Ορμπαν, τον οποίο προσπάθησε με τη σειρά του (μετά την επίσκεψη στη Βουδαπέστη της Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν, τη Δευτέρα) να πείσει να άρει το βέτο του και να υπογράψει το νέο και έκτο κατά σειρά πακέτο κυρώσεων της ΕΕ κατά της Ρωσίας, που περιλαμβάνει και το σταδιακό εμπάργκο στις εισαγωγές πετρελαίου.
Οσο για τη δεύτερη, στην απέναντι άκρη της γραμμής βρισκόταν ο πρόεδρος της Κίνας, Σι Τζινπίνγκ, με τον οποίο συζήτησε τόσο τις εξελίξεις στην Ουκρανία (η επίσημη ανακοίνωση ανέφερε ότι οι δύο ηγέτες συμφώνησαν στην εδαφική ακεραιότητα και ανεξαρτησία της) όσο και σημαντικά διμερή ζητήματα.
Υπενθυμίζεται πως το περασμένο Σάββατο ο Μακρόν έδωσε για δεύτερη φορά τον όρκο του προέδρου της Γαλλικής Δημοκρατίας. Ετσι, απαλλαγμένος από το άγχος της επανεκλογής και παρά την επικείμενη αναμέτρηση των βουλευτικών εκλογών, που μπορεί να τον φέρει απέναντι σε ένα εχθρικό κοινοβούλιο, μοιάζει πλέον να στρέφει ξανά την προσοχή του στα μεγάλα μέτωπα της εξωτερικής πολιτικής: Τον πόλεμο στην Ουκρανία, το μέλλον της Ευρώπης και, φυσικά, τις σχέσεις της χώρας του με την ανερχόμενη υπερδύναμη.
Η ΕΕ και η μεταρρύθμιση
Οσον αφορά την ΕΕ και τη μεταρρύθμισή της, πάντως, όλοι συμφωνούν και ο ίδιος γνωρίζει πως πρόκειται για μια «επικίνδυνη αποστολή», χωρίς εγγύηση επιτυχίας, όπως αποδεικνύει και το σκληρό παζάρι με τον Ορμπαν. Το περιγράφει, άλλωστε, η «le Monde», κάνοντας μια σύγκριση με τα όσα είχε πει πριν από πέντε χρόνια.
«Στην ομιλία του στη Σορβόννη, στις 26 Σεπτεμβρίου 2017, ο Εμανουέλ Μακρόν παρουσίασε το όραμά του για την ανοικοδόμηση μιας Ευρώπης η οποία είχε αποδυναμωθεί από τις διαδοχικές κρίσεις – χρηματοπιστωτική, προσφυγική και Brexit (…) Τη Δευτέρα 9 Μαΐου, μιλώντας στο Αλσατικό κτίριο του Ευρωκοινοβουλίου, υποσχέθηκε να συμβάλει στην οικοδόμηση μιας κυρίαρχης, ενωμένης, δημοκρατικής και φιλόδοξης Ευρώπης» σημειώνει στην ανάλυσή της η γαλλική εφημερίδα, σπεύδοντας να ξεκαθαρίσει πώς ακριβώς έχει η κατάσταση: «Από την ομιλία στη Σορβόννη μέχρι τον όρκο στο Στρασβούργο οι κρίσεις διαδέχονται η μία την άλλη – η πανδημία της Covid-19 και τώρα ο πόλεμος -, όμως η Ευρώπη την οποία επικαλείται ο Εμανουέλ Μακρόν δεν έχει αλλάξει».
Διαβάστε επίσης: Η «ατμομηχανή της Ευρώπης» απαντά στον πόλεμο
Μήπως, όμως, ήρθε η ώρα να αλλάξει, ακριβώς επειδή οι κρίσεις διαδέχονται η μία την άλλη; Η αλήθεια είναι ότι αν και ο πρόεδρος της Γαλλίας δεν έδωσε λεπτομέρειες ούτε για την Ευρωπαϊκή Πολιτική Ενωση που πρότεινε να δημιουργηθεί ούτε για την ακριβή διαδικασία με την οποία θα προωθηθεί η μεταρρύθμιση της ΕΕ, οι αλλαγές που φαίνεται να προτείνει είναι σημαντικές και αναμφίβολα θα προκαλέσουν έντονες συζητήσεις και αντιπαραθέσεις.
Ιδού πώς τις συνοψίζει η γερμανική εφημερίδα «FAZ»: Κατάργηση της αρχής της ομοφωνίας σε ζητήματα εξωτερικής και φορολογικής πολιτικής, όπως και προϋπολογισμού και διατήρησή της μόνο όσον αφορά τη διεύρυνση της ΕΕ με νέα μέλη. Δυνατότητα της Ευρωβουλής να εισάγει νόμους προς ψήφιση, αίροντας το «μονοπώλιο» που είχε μέχρι σήμερα η Κομισιόν – η οποία, με τη σειρά της, θα αποκτήσει πιο αποφασιστικές αρμοδιότητες σε επίπεδο άσκησης πολιτικής για την υγεία, όπου μέχρι σήμερα έχει μόνο συντονιστικό ρόλο. Συστηματική χρηματοδότηση των επενδύσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο μέσω της έκδοσης κοινού χρέους των «27», δηλαδή ευρωομολόγων. Και αρκετά ακόμη.
Ολα αυτά, βεβαίως, απαιτούν ριζική αναθεώρηση των Συνθηκών που διέπουν σήμερα τη λειτουργία της ΕΕ – κάτι που έχει προτείνει και ο πρωθυπουργός της Ιταλίας Μάριο Ντράγκι. Πέρα, όμως, από τη γενικότερη συμφωνία που απαιτείται για να εκκινήσει μια τέτοια διαδικασία, το κρίσιμο ερώτημα αφορά το περιεχόμενο των αλλαγών. Κι εδώ ο Μακρόν πρέπει, αν μη τι άλλο, να διασφαλίσει τη συναίνεση του Ολαφ Σολτς – ο οποίος, κατά την προχθεσινή συνάντησή του με τον Μακρόν στο Βερολίνο, περιορίστηκε να δηλώσει ότι πρόκειται για μια «ενδιαφέρουσα πρόταση που πρέπει να συζητηθεί».


Latest News

Λαγκάρντ (ΕΚΤ): Βλέπει τον πληθωρισμό της Ευρωζώνης να κυμαίνεται γύρω στο στόχο του 2%
Η πρόεδρος της ΕΚΤ Κριστίν Λαγκάρντ δήλωσε πάντως ότι η υψηλή αβεβαιότητα καθιστά αδύνατο να δοθούν σαφή μηνύματα για τα επιτόκια

Οι ΗΠΑ κάνουν πόλεμο, η ΕΕ κάνει συμφωνίες - Ποιες προχωρούν και ποιες «κολλάνε»
Απέναντι στην επιθετική εμπορική πολιτική των ΗΠΑ, η ΕΕ αντιπαραθέτει τη σύναψη συμμαχιών σχεδόν με όλους όσους ο Τραμπ βρίσκεται σε πόλεμο

Μεγάλο deal ετοιμάζει η Toyota - Πρόταση εξαγοράς της Toyota Industries έναντι 42 δισ.
Η Toyota Industries, η οποία κατασκευάζει ανταλλακτικά για την αυτοκινητοβιομηχανία

Ο Τραμπ υποστηρίζει ότι μίλησε με τον Σι αλλά το Πεκίνο διαψεύδει - «Κλείσαμε 200 εμπορικές συμφωνίες»
Ο Τραμπ υποστηρίζει ότι μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα θα ανακοινωθούν πολλές εμπορικές συμφωνίες

Χόλτσμαν (ΕΚΤ): Αποπληθωριστικές εως τώρα οι πιέσεις των δασμών στην ΕΕ
Το «γεράκι» της ΕΚΤ, Ρόμπερτ Χόλτσμαν, δήλωσε ότι συμφωνεί με την Κριστίν Λαγκάρντ ως προς το ότι οι δασμοί ήταν αποπληθωριστικοί έως τώρα στην ΕΕ

Οι δασμοί στα εισαγόμενα φάρμακα θα αυξήσουν τις τιμές τους στις ΗΠΑ κατά 51 δισ. δολ. ετησίως
Οι ΗΠΑ εισήγαγαν το 2023 φαρμακευτικά προϊόντα συνολικής αξίας 203 δισεκατομμυρίων δολαρίων απο την Ευρώπη

Πρώην υπάλληλος της Adidas διεκδικεί 6,2 εκατ. μετά από καταγγελία για ρατσιστική διάκριση
Η πρώην εργαζόμενη ισχυρίζεται ότι το τμήμα ανθρώπινου δυναμικού της Adidas δεν ασχολήθηκε ουσιαστικά με την καταγγελία της

Δημοσκόπηση Bloomberg: Αυξάνονται οι πιθανότητες για ύφεση στις ΗΠΑ
Τι προβλέπει δημοσκόπηση του Bloomberg για την πορεία της οικονομίας των ΗΠΑ και την πολιτική που ακολουθεί ο αμερικανός πρόεδρος για τους δασμούς

ΔΝΤ για Υποσχάρια Αφρική: Αντοχή στην παγκόσμια αστάθεια με αύξηση εσόδων
Κατά το ΔΝΤ, 11 από τις 20 ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες στον κόσμο θα βρίσκονται στην υποσαχάρια Αφρική

Απογειώθηκαν στα 7,25 δισ. ευρώ τα έσοδα τριμήνου της Safran
Τα ανεβασμένα έσοδα της Safran επηρεάστηκαν απο τις πωλήσεις σε ανταλλακτικά κινητήρων και τις υπηρεσίες