Η παγκόσμια Ναυτιλία βρίσκεται σε μια περίοδο μεγάλης αναστάτωσης, έχοντας να αντιμετωπίσει σοβαρότατα διλήμματα τόσο σχετικά με το δύσκολο και απαιτητικό κανονιστικό πλαίσιο όσο και με την αύξηση του ανταγωνισμού, ενώ οι πλοιοκτήτριες εταιρείες αλλά και διαχείρισης πλοίων καθώς και οι ναυλωτές υποχρεούνται να λάβουν σημαντικές αποφάσεις για ριζικές αλλαγές στο επιχειρηματικό και λειτουργικό τους μοντέλο και εξαιρετικά κρίσιμες στρατηγικές αποφάσεις για το μέλλον της δραστηριότητας και των επόμενων επενδύσεών τους. Ταυτόχρονα η απαίτηση βελτιστοποίησης της κατανάλωσης καυσίμου των φορτηγών πλοίων και, κατά συνέπεια, του περιβαλλοντικού αποτυπώματος γίνεται όλο και πιο επείγουσα και αναγκαστική λόγω της πρόσφατης αλματώδους αύξησης των τιμών των καυσίμων και της ολοένα αυστηροποίησης των κανονιστικών υποχρεώσεων.
Η επαναστατική πρωτοποριακή εξέλιξη ωστόσο, που φέρνει την 4η επανάσταση στον ναυτιλιακό τομέα, έχει να κάνει με την εκμετάλλευση μυριάδων μετρήσεων σε πραγματικό χρόνο και μετρητικών ενδείξεων όλων των μηχανημάτων, εξοπλισμού και συσκευών πλοήγησης και μέτρησης, όπως τα ροόμετρα, τα μετρητικά ισχύος των πλοίων κ.λπ. για τη διεξοδική ανάλυση με αξιοποίηση της Τεχνητής Νοημοσύνης ώστε να εξαχθούν τα πολύτιμα συμπεράσματα και οι απαραίτητες πληροφορίες που κρύβονται μέσα στα «ακατανόητα» για το ανθρώπινο μυαλό και εξαιρετικά περίπλοκα δεδομένα. Φαίνεται ότι η σωστή διαχείριση των τεράστιων ναυτιλιακών δεδομένων θα είναι ο τομέας στον οποίο οικοδομείται η νέα εποχή του κλάδου, παρέχοντας εξαιρετικά πρωτοποριακά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα στις ναυτιλιακές εταιρείες που θα το αντιληφθούν άμεσα, θα φροντίσουν να προετοιμάσουν και να προσαρμόσουν αναλόγως τις δραστηριότητές και τα στελέχη τους.
Αδιαλείπτως 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα η λήψη δεδομένων από όλες τις διαθέσιμες πηγές στο πλοίο παρέχει μια πλούσια, υψηλής ανάλυσης ρεαλιστική εικόνα της απόδοσης του πλοίου και όχι όπως στο παρελθόν ένα συνονθύλευμα αναξιόπιστων αναφορών με αδόμητα σύνολα δεδομένων χωρίς συνοχή. Τα τεράστια οφέλη από τη συλλογή και επεξεργασία αξιόπιστων αυτόματων δεδομένων σε πραγματικό χρόνο προσθέτουν πολύ περισσότερο από το άθροισμα των μεμονωμένων τεχνικών, λειτουργικών και οικονομικών μονάδων και φυσικά πρέπει να αξιοποιούνται από τους ανθρώπους που λαμβάνουν τις αποφάσεις και ενεργούν ανάλογα.
Ο τεράστιος όγκος των δεδομένων που παράγονται από όλα τα είδη εξοπλισμού είναι τόσο μεγάλος που είναι επιβεβλημένο να εφαρμοστούν εξειδικευμένες τεχνικές και μεθοδολογίες για τη διαχείριση, την επεξεργασία και τη χρήση και αξιοποίησή τους. Η Μηχανική Μάθηση ως η κυρίαρχη τεχνολογία που αντιπροσωπεύει τη γενική έννοια της Τεχνητής Νοημοσύνης, αποτελείται από ένα τεράστιο σύνολο αλγορίθμων, εργαλείων και τεχνικών, βελτιστοποιημένα ώστε να χειρίζονται τα Big Data με τρόπο που μιμούνται τη διαδικασία ανθρώπινης μάθησης, σε πολλαπλή όμως κλίμακα! Πιο συγκεκριμένα, η διαδικασία περιλαμβάνει τη χρήση υπαρχόντων συνόλων δεδομένων για την ανάπτυξη μοντέλων που είναι σε θέση να μάθουν και να αναγνωρίσουν εύκολα τάσεις και μοτίβα που δεν μπορούσαν να παρατηρηθούν από τον ανθρώπινο νου ή άλλες μαθηματικές/στατιστικές μεθόδους, προκειμένου να είναι σε θέση να προσδιορίσουν τις τάσεις και να προβλέπουν τις μελλοντικές συμπεριφορές όλων των παραμέτρων στο προσεχές μέλλον, για παράδειγμα την κατανάλωση καυσίμου μέχρι το επόμενο λιμάνι. Σημαντικό μέρος της διαδικασίας είναι ότι τα μοντέλα εκπαιδεύονται ξανά και ξανά από μόνα τους, βελτιώνοντας έτσι την ακρίβεια και τη νοημοσύνη τους σε εξαιρετικά εντυπωσιακό βαθμό.
Ως εκ τούτου, η μεγαλύτερη καινοτομία που προσφέρει αυτή τη πρωτοποριακή τεχνολογία ως ένα ανεκτίμητο μοναδικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις ναυτιλιακές εταιρείες, έχει να κάνει με την αξιόπιστη πρόβλεψη των μελλοντικών συμπεριφορών και γεγονότων. Για παράδειγμα, μπορεί κανείς να φανταστεί πόσο εξαιρετικά χρήσιμη είναι η ακριβής πρόβλεψη της κατανάλωσης καυσίμου ενός συγκεκριμένου πλοίου κατά τη διάρκεια του επόμενου ταξιδιού μέσω μιας συγκεκριμένης διαδρομής που τελικά ακολουθεί το πλοίο, λαμβάνοντας υπόψη πολλαπλούς παράγοντες όπως η απαιτούμενη ταχύτητα, οι στροφές της μηχανής, οι αναμενόμενες προβλεπόμενες καιρικές συνθήκες που θα αντιμετωπίσει σε ολόκληρη τη διαδρομή, η πραγματική απόδοση του κύριου και των βοηθητικών μηχανών, η τρέχουσα κατάσταση καθαριότητας της γάστρας και της προπέλας, κ.λπ. Αυτό το τεράστιο πλεονέκτημα μπορεί να παρασχεθεί μόνο με την κατάλληλη αξιοποίηση της τεχνολογίας μηχανικής μάθησης. Η συσχέτιση της ισχύος άξονα όπως παράγεται από τον κύριο κινητήρα ενός σκάφους και της πραγματικής κατανάλωσης του καυσίμου σε διάφορες ταχύτητες σκαφών ή RPM δεν περιγράφεται από κανέναν μαθηματικό τύπο της μηχανικής και των επιστημών. Οι υπολογισμοί αυτοί δημιουργούν ένα εξαιρετικό εργαλείο που αναβαθμίζει το έργο των ναυτιλιακών εταιρειών, αυξάνει με ραγδαίο ρυθμό την παραγωγικότητα και παρέχει σημαντική βοήθεια που αλλάζει το επίπεδο στον αποτελεσματικό έλεγχο του λειτουργικού κόστους καθώς και στην παρακολούθηση της εκπλήρωσης του ρυθμιστικού κανονιστικού πλαισίου.
Στην πράξη, οι τεχνολογικές εφαρμογές που τροφοδοτούνται από τέτοιες ψηφιακές τεχνολογίες ουσιαστικά θέτουν την Αειφορία ως ρεαλιστικό στόχο της ναυτιλιακής κοινότητας. Κάθε πλοιοκτήτης παρακολουθεί σε πραγματικό χρόνο ένα ευρύ φάσμα παραμέτρων από τα πλοία, καταγράφει χιλιάδες σήματα, συνδυάζει δεδομένα από υπηρεσίες τρίτων (πάροχοι καιρού, AIS κ.λπ.) και είναι σε θέση να χρησιμοποιήσει έναν «ψηφιακό προσωπικό βοηθό» που να βγάζει πολύτιμα συμπεράσματα, να απαντά σε ad hoc ερωτήματα και αιτήματα οποιουδήποτε είδους, να στείλει έγκαιρα και αξιόπιστα ειδοποιήσεις σχετικές με κρίσιμα γεγονότα και να προετοιμάζει εξατομικευμένες, προσαρμοσμένες αναφορές ανά χρήστη/τμήμα.
Η υπεραφθονία των δεδομένων που είναι διαθέσιμα στη ναυτιλιακή βιομηχανία, δημιουργεί πράγματι σημαντικότατες προκλήσεις. Ο τομέας της Ναυτιλίας θα πρέπει να είναι πρόθυμος να ψηφιοποιήσει τη λειτουργία του και να συνδυάσει με τον πιο ολοκληρωμένο τρόπο τη ναυτική τεχνογνωσία, τη ναυτική εμπειρογνωμοσύνη, τη μηχανική και επιστημονική γνώση και τις υπερσύγχρονες ψηφιακές τεχνολογίες για να παρέχει τόσο στο πλήρωμα όσο και στα στελέχη των ναυτιλιακών έναν σαφή και ρεαλιστικό στόχο για ραγδαία αναβάθμιση της δραστηριότητας.
Η METIS Cybertechnology, ως εταιρεία που ειδικεύεται στην ανάπτυξη ψηφιακών τεχνολογικών λύσεων για την παγκόσμια ναυτιλιακή κοινότητα, είναι ο καινοτόμος, πρωτοποριακός πρεσβευτής της αξιοποίησης εφαρμογής της Μηχανικής Μάθησης στη ναυτιλιακή βιομηχανία. Στόχος της METIS είναι να εξασφαλίσει μια ολοκληρωμένη και αξιόπιστη διαδικασία συλλογής δεδομένων, παρακολούθησης απόδοσης σε πραγματικό χρόνο και έξυπνης ανάλυσης, παρέχοντας χρήσιμες και εφαρμόσιμες πληροφορίες που καλύπτουν όλες τις ανάγκες διαφόρων ναυτιλιακών ρόλων, διαφορετικών τμημάτων και οργανωτικών επιπέδων διοίκησης σε μια ναυτιλιακή εταιρεία.
Ως η μόνη διαυγής από την αρχή ως το τέλος συνεπέστατη πλατφόρμα του κλάδου που τροφοδοτείται από την Τεχνητή Νοημοσύνη, η πραγματική αξία της λύσης METIS είναι συσωρευτική για την αποδοτικότητα τόσο μεμονωμένων πλοίων όσο και του συνολικού στόλου της εταιρίας. Χρησιμοποιώντας μηχανική μάθηση, η πλατφόρμα επαναξιολογείται αυτόματα κάθε λίγες ημέρες και επανεκπαιδεύεται μηνιαίως ώστε να τελειοποιήσει και να διατηρήσει την ακριβή συσχέτιση μεταξύ καιρού, κατάστασης γάστρας, παραγόμενης και χρήσης ισχύος άξονα, κατανάλωσης καυσίμου και απόδοσης και πολλών άλλων σημαντικότατων παραμέτρων.
Ο κ. Μιχάλης Κωνσταντινίδης είναι συνιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της METIS Cyberspace Technology SA, mike@metis.tech.
Latest News
Δέκα μάνατζερ και τραπεζίτες δείχνουν το νέο παραγωγικό μοντέλο - Οι προτάσεις στο OT FORUM
Την ανάγκη για αλλαγή σελίδας στο παραγωγικό μοντέλο της Ελλάδας υπογράμμισαν επιχειρηματίες και τραπεζίτες από το OT FORUΜ
Εντός Δεκεμβρίου η άδεια αποθήκευσης CO2 για τον Πρίνο – Οι ευκαιρίες για βιομηχανία και ναυτιλία
Επιδοτήσεις ύψους μισού δισ. ευρώ για δέσμευση 3,4 εκατ. τόνων CO2 έχει εξασφαλίσει η ελληνική βιομηχανία
OT FORUM: Η παραγωγικότητα «αχίλλειος πτέρνα» της οικονομίας – Κλειδί οι μεταρρυθμίσεις
Η ανάγκη επίσπευσης των μεταρρυθμίσεων, προκειμένου να ανέβει επίπεδο η ελληνική οικονομία υπογραμμίστηκε από κορυφαίους ομιλητές στο πλαίσιο του OT FORUM
ΟΤ FORUM: Η ψηφιακή και πράσινη μετάβαση κλειδί για την ανάπτυξη
Τι είπαν στο 4o ΟΤ FORUM ο Δρ. Γιώργος Αποστολόπουλος (OTS), ο Δημήτρης Καπέλλος (Globalsat Energis) και ο Διονύσιος Ανάργυρος (Greenvolt Next)
Πώς θα αντιμετωπίσει τουρισμό και Airbnb ο Δούκας στην Αθήνα - Τι είπε στο ΟΤ FORUM
Ο κ. Δούκας είπε ότι σύμφωνα με τη μελέτη φέρουσας ικανότητας, η οποία αναμένεται να παρουσιαστεί σήμερα, δεν υπάρχει γενικευμένος υπερτουρισμός στην Αθήνα
OT FORUM: Τι χρειάζεται η ελληνική βιομηχανία – Οι προτάσεις των επιχειρηματιών
Για τη βιομηχανία μίλησαν στο ΟΤ FORUM ο υπουργός Ανάπτυξης Τάκης Θεοδωρικάκος, ο πρόεδρος του ΣΕΒ Σπύρος Θεοδωρόπουλος και ο πρόεδρος της ΕΕΝΕ Κρίστιαν Χατζημηνάς
Οι επενδυτικές ευκαιρίες στην Ελλάδα υπό το πρίσμα BofA - Goldman Sachs
Αναλυτές των δύο κορυφαίων τραπεζών αναλύουν στο ΟΤ FORUM το νέο παραγωγικό μοντέλο της Ελλάδας
Αλέξης Τσίπρας: Δριμεία κριτική σε Μητσοτάκη για ΠτΔ και οικονομία – Τι είπε για Μέρκελ
«Ποταμός» ο Αλ. Τσίπρας στο 4ο OT FORUM - Μίλησε για όλους και για όλα - Εξαπέλυσε πυρά στον Κ. Μητσοτάκη και κατέρριψε τους μύθους που συνόδευσαν την κυβέρνησή του
ΟΤ FORUM «Ένα Νέο Παραγωγικό Πρότυπο – “Ελλάδα 2030”» – Έπεσε η αυλαία
Ολοκληρώθηκε το 4ο ΟΤ FORUM, που διοργάνωσε ο Οικονομικός Ταχυδρόμος
Kαρόκης (MSD Ελλάδας): 1,2 δισ. ευρώ η δημοσιονομική επιβάρυνση από τo claw back στο φάρμακο
Στην κυβέρνηση δεν έχουν καταλάβει πόσο σοβαρό είναι το πρόβλημα με τις επιστροφές, τόνισε ο Αντώνης Καρόκης της MSD Ελλάδας