Η ανάγκη μίας «άνευ προηγουμένου» ενίσχυσης και επιτάχυνσης των επενδύσεων, με ταυτόχρονο συντονισμό για συμπαγή πορεία του συνόλου της ελληνικής οικονομίας προς την πράσινη μετάβαση και την επίτευξη της κλιματικής ουδετερότητας, είναι το βασικό συμπέρασμα της έκθεσης «Επενδυτικό κενό προς την κλιματική ουδετερότητα», την οποία παρουσίασε η περιβαλλοντική οργάνωση WWF Ελλάς.
Σύμφωνα με την έκθεση, εντοπίζονται κενά στις εθνικές οικονομικές πολιτικές, ενώ καταδεικνύονται συγκεκριμένες προτάσεις για μεταρρυθμίσεις στις δημόσιες επενδυτικές και οικονομικές πολιτικές, με στόχο η Ελλάδα να μπορέσει να ανταποκριθεί έγκαιρα και επιτυχημένα στην τεράστια πρόκληση για κλιματική ανθεκτική ανάπτυξη.
Όπως τονίζει η οργάνωση σε ανακοίνωσή της, «η επίτευξη φιλόδοξων κλιματικών στόχων, ευθυγραμμισμένων τουλάχιστον με το νέο ευρωπαϊκό στόχο μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (ΑτΘ) κατά 55% έως το 2030, προϋποθέτει μια άνευ προηγουμένου κινητοποίηση επενδύσεων για τον μετασχηματισμό κομβικών κλάδων της οικονομίας».
«Η πανδημία, αλλά και η ενεργειακή κρίση, έπληξαν τη χώρα μετά από μια δεκαετία λιτότητας, σε μια εποχή που αγωνιζόταν να ανακτήσει την ταλαιπωρημένη οικονομία και κοινωνία της, προσκολλημένη δυστυχώς στο ίδιο ελαττωματικό μοντέλο οικονομικής ανάπτυξης, με αρνητικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα, που μας έφερε στο σημείο που βρισκόμαστε τώρα», δήλωσε ο Δημήτρης Καραβέλλας, διευθυντής του WWF Ελλάς.
«Αυτή η μελέτη θέλουμε να αποτελέσει έναυσμα ουσιαστικού δημόσιου διαλόγου για τις μεταρρυθμίσεις που απαιτούνται στο πεδίο των εθνικών οικονομικών πολιτικών, για την επίτευξη φιλόδοξων κλιματικών στόχων, που θα εξασφαλίσουν συνθήκες πραγματικά βιώσιμης ανάπτυξης», προσέθεσε.
Σύμφωνα με την έκθεση, στην περίπτωση της Ελλάδας, ο προσανατολισμός προς ένα αναπτυξιακό μοντέλο με θετικό περιβαλλοντικό πρόσημο μπορεί να ανοίξει δρόμους επιχειρηματικής καινοτομίας και εμπλουτισμού της οικονομίας, με νέες επενδυτικές ευκαιρίες σε τομείς αιχμής σε αυτή τη μετάβαση.
Παράλληλα, σημαντικός παράγοντας στη ζωτικά σημαντική πλέον πορεία προς την κλιματική ουδετερότητα είναι η κοινωνική διάσταση των μέτρων και των πολιτικών που θα τη σηματοδοτήσουν.
Τα συμπεράσματα
Τα κύρια συμπεράσματα της έκθεσης, καθώς και οι βασικές προτάσεις του WWF Ελλάς:
Σε επίπεδο ΕΕ, απαιτείται περίπου διπλασιασμός του μεριδίου των δημοσίων και ιδιωτικών επενδύσεων στο ΑΕΠ έως το 2030: από περίπου 1,5% σε 3,7% του ΑΕΠ, για τις επενδύσεις που σχετίζονται με την απανθρακοποίηση του ενεργειακού συστήματος. Για την Ελλάδα, η πρόκληση είναι ακόμα μεγαλύτερη, ιδίως επειδή μέχρι σήμερα οι επενδύσεις και οι μέχρι σήμερα χρηματοδοτήσεις μέτρων και πολιτικών προστασίας του περιβάλλοντος βασίζονταν σχεδόν αποκλειστικά σε ευρωπαϊκές αναπτυξιακές ενισχύσεις, ενώ οι εγχώριες επενδυτικές πολιτικές σε μεγάλο βαθμό συνεχίζουν να αγνοούν τα μηνύματα από τις πολιτικές που διαμορφώνονται στο επίπεδο της διεθνούς κοινότητας και της ΕΕ για την αναχαίτιση της κλιματικής κρίσης.
Μεγάλο μέρος των σχετικών με την πράσινη μετάβαση μέτρων αφορούν χρηματοδοτικές εκκρεμότητες από παρελθόντα έτη. Τα μέχρι στιγμής εγκεκριμένα μέτρα ανέρχονται σε 2,8 δισ. ευρώ για την περίοδο 2021-2025, δηλαδή περίπου 1,5% του ΑΕΠ της Ελλάδας για το 2019.
Η δημιουργία «κλιματικής ασπίδας» (climate proofing) για το σύνολο των οικονομικών και των τομεακών πολιτικών της χώρας πρέπει να αντιμετωπιστεί ως προτεραιότητα. Απαραίτητος είναι επίσης ο καθορισμός ελάχιστου ποσοστού κλιματικής επένδυσης ανά εργαλείο και πολιτική, για το σύνολο της Κρατικού προϋπολογισμού.
Τέλος, διαχρονικό και κομβικής σημασίας ζητούμενο είναι η διαφανής δημοσιοποίηση δεδομένων για το περιβαλλοντικό αποτέλεσμα και το κλιματικό αποτύπωμα της οικονομίας και ειδικότερα του κάθε εργαλείου οικονομικής πολιτικής, και βεβαίως η βελτίωση της οικονομικής διακυβέρνησης με διαδικασίες κοινωνικά συμπεριληπτικού και συμμετοχικού σχεδιασμού και παρακολούθησης.
«Συχνά θεωρούμε δεδομένο ότι τη μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και την περιβαλλοντική βιωσιμότητα πρέπει ‘να την πληρώσει’ η ΕΕ. Ωστόσο, όλες οι εκτιμήσεις καταδεικνύουν ότι οι πόροι της ΕΕ δεν επαρκούν για να καλύψουν τις σημαντικές πρόσθετες επενδυτικές ανάγκες που προκύπτουν από τη μετάβαση σε μια οικονομία μηδενικών εκπομπών», τόνισε η Θεοδότα Νάντσου, επικεφαλής πολιτικής του WWF Ελλάς.
Latest News
Με «πράσινο» look τα εμπορικά της Lamda στο ΧΑ – Πώς αλλάζουν «The Mall Athens» και «Golden Hall»
Σε εξέλιξη τα έργα ενεργειακής αναβάθμισης και δημιουργίας χώρων πρασίνου τα εμπορικά κέντρα της Lamda
Κλιματική αλλαγή: «Καμπανάκι» ειδικών για δραματικές συνέπειες στο κοντινό μέλλον
Περιοχές στον πλανήτη θα βρίσκονται σύντομα σε δυσμενή θέση, με τα ζώα να αποτελούν τα πρώτα θύματα δραματικών αλλαγών
Η Sunlight φορτίζει μπαταρίες… για επιδοτήσεις 3 δισ. – Η μάχη για εργοστάσια στην Ε.Ε.
Ο επόμενος στόχος του CEO Λάμπρου Μπίσαλα μετά το άλμα των πωλήσεων άνω του 1 δισ. ευρώ
Φως στο τούνελ… για τα μικρά φωτοβολταϊκά σε Κρήτη και Πελοπόννησο
Τι εκκρεμότητες υπάρχουν για να λήξει το «σήριαλ» με τους διαγωνισμούς του ΔΕΔΔΗΕ
DIMAND: Οι μεγάλες επενδύσεις που αλλάζουν την όψη της πόλης
Τα τελευταία χρόνια, η DIMAND έχει στοχεύσει δυναμικά στις αστικές αναπλάσεις, επενδύοντας σε κτήρια, συνδεδεμένα με την ιστορία του κέντρου της Αθήνας και του Πειραιά
Οικονομάκης (ΕΕΑΑ): Η εισφοροδιαφυγή το μεγάλο αγκάθι στην ανακύκλωση των συσκευασιών
Τι ανέφερε ο πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Αξιοποίησης Ανακύκλωσης (ΕΕΑΑ), μιλώντας στο 9ο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών
Λεωφορεία με υδρογόνο και αμαξοστάσια με φωτοβολταϊκά - Το «πράσινο» λίφτινγκ
Υδρογονοκίνηση, βιωσιμότητα και ηλεκτροκίνηση δείχνουν το μέλλον των αστικών συγκοινωνιών στην Αττική
Συμφωνία στη G7 για μείωση της παραγωγής πλαστικού
Η ρύπανση από το πλαστικό δεν σταματά να αυξάνεται, ενώ εκτιμάται ότι θα τριπλασιαστεί έως το 2060 εάν δε ληφθεί κανένα μέτρο
Αύξηση 10% εσόδων και EBITDA στα 178,4 εκατ για την ΤΕΡΝΑ ΕΝΕΡΓΕΙΑΚΗ το 2023
Οι συνεχιζόμενες επενδύσεις χτίζουν κέρδη για τα επόμενα χρόνια
Νέα συνεργασία Nissan - Acciona στον τομέα της μικροκινητικότητας
Η Nissan θα έχει δικαιώματα διανομής για τη σειρά προϊόντων Silence, όπως τα διθέσια Silence S04 και οι ηλεκτρικές μοτοσικλέτες