Τους παροπλισμένους, από την κατάρρευση της Σοβιετικής Ένωσης, εμπορικούς σταθμούς κατά μήκος του Δούναβη προσπαθεί να αναστηλώσει και να επαναλειτουργήσει η Ουκρανία στο πλαίσιο της αναζήτησης εναλλακτικών διαδρομών για την εξαγωγή των σιτηρών της προς τις δυτικές αγορές, παρακάμπτοντας το ρωσικό μπλόκο στη Μαύρη Θάλασσα.

Η έναρξη του πολέμου βρήκε τις αποθήκες σιτηρών στο λιμάνι της Οδησσού να «ξεχειλίζουν» από σιτηρά που ξεπερνούσαν τους 25 εκατ. τόνους. Σήμερα, από την ποσότητα αυτή περίπου 5 εκατ. έχουν καταφέρει να βρουν το δρόμο τους προς τις δυτικές αγορές, μέσω εναλλακτικών δρόμων, σιδηροδρομικών γραμμών ή κυρίως ποταμών.

Διαβάστε επίσης: Η λύση που δεν έρχεται και οι τρεις χαμένες σοδειές ουκρανικών σιτηρών 

Τον Μάρτιο οι εξαγωγές σιτηρών μέσω των εναλλακτικών διαδρομών δεν ξεπέρασαν τους 200.000 τόνους, ποσότητα που τον Απρίλιο ανέβηκε στα 1,6 εκατ. τόνους και τον Ιούνιο ξεπέρασε τα 2,5 εκατ. τόνους. Η ποσότητα αυτή δεν είναι σίγουρα αρκετή, σε σύγκριση με τα λιμάνια της Μαύρης Θάλασσας, από τα οποία διέρχονταν 5 έως 6 εκατ. τόνοι το μήνα, όμως γίνονται συνεχείς προσπάθειες για να αυξηθεί.

Οι οδικοί δρόμοι δεν προσφέρουν μεγάλες δυνατότητες αύξησης των ροών. Όπως εξηγούν Ουκρανοί αξιωματούχοι, ένα φορτηγό μπορεί να πάρει μέχρι 25 τόνους και ένα τρένο μέχρι 60 τόνους, κάτι που σημαίνει πως θα χρειάζονταν 2.000 φορτηγά για να μεταφέρουν, όσα μεταφέρει ένα φορτηγό πλοίο. Έτσι, η μεγαλύτερη προσπάθεια έχει επικεντρωθεί στην ενίσχυση των διαύλων μέσω των ποταμών, με την επαναλειτουργία λιμανιών και εμπορικών σταθμών που χρονολογούνται από την σοβιετική εποχή, κατά μήκος των συγκεκριμένων διαδρομών.

Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι το λιμάνι Ρένι, που ήταν ένα από τα σημαντικότερα για την περιοχή του Δούναβη κατά την εποχή της Σοβιετικής Ένωσης και πέρασμα προς την Ρουμανία. Η χρήση του είχε υποβαθμιστεί τα τελευταία χρόνια, κάτι που αλλάζει πλέον με τον ρόλο του να αναβαθμίζεται.

Δεν διαφαίνεται συμφωνία με τη Ρωσία 

Άλλωστε, η εξεύρεση λύσης με την Ρωσία δεν φαίνεται εύκολη, παρά το γεγονός ότι ο υπουργός Εξωτερικών Σεργκέι Λαβρόφ επανέλαβε σε δηλώσεις του, την Πέμπτη, πως η Μόσχα είναι έτοιμη να διαπραγματευτεί με το Κίεβο για το ζήτημα των εξαγωγών σιτηρών.

Κομβικό ρόλο αποκτά και το ρουμανικό λιμάνι της Κωστάντζας. Πριν από την έναρξη του πολέμου, δεν υπήρχαν ουκρανικά σιτηρά που να περνούν από το ρουμανικό λιμάνι της Μαύρης Θάλασσας. Πλέον τα στοιχεία των τοπικών ρουμανικών αρχών δείχνουν πως το 30% της δραστηριότητας του λιμανιού αφορά ουκρανικά σιτηρά.

Υπολογίζεται πως σχεδόν 620.000 τόνοι ουκρανικών σιτηρών έχουν ήδη περάσει από την Κωνστάντζα στο δρόμο τους για τις δυτικές αγορές, ενώ περίπου άλλες 200.000 αναμένονται τις επόμενες εβδομάδες.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Διεθνή