Περίπου 400 δισ. δολάρια έχουν εξαϋλωθεί από την χρηματιστηριακή αξία των μεγάλων μιντιακών ομίλων των ΗΠΑ από τις αρχές της χρονιάς, καθώς οι φόβοι για την επιβράδυνση της οικονομίας, η πτώση των διαφημιστικών εσόδων και του streaming και η αλλαγή τάσεων στο κοινό μετά την πανδημία έχουν σχηματίσει την «τέλεια καταιγίδα» για τον κλάδο.
Οι μετοχές των μεγάλων τεχνολογικών και μιντιακών κολοσσών έχουν υποχωρήσει κατά μέσο όρο κατά 35% από την έναρξη της χρονιάς, συγκριτικά με την πτώση κατά 13% του δείκτη S&P 500. H πτώση αυτή έχει σαν αποτέλεσμα συνολικές απώλειες από την χρηματιστηριακή τους αξία που αγγίζουν τα 380 δισ. δολάρια, σύμφωνα με ανάλυση των Financial Times.
Ουσιαστικά παρά και την ανάκαμψη των τελευταίων εβδομάδων στην Wall Street, οι μετοχές όλων των «μεγάλων» του κλάδου – Disney, Netflix, Comcast, Spotify, Roku, Fox, Paramount, Warner Bros Discovery, The New York Times, News Corp.- βρίσκονται κάτω από το μισό από τα ιστορικά υψηλά τους, που «άγγιξαν» κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Διαβάστε επίσης: Οι Big Tech πρέπει να πληρώνουν για τα δίκτυα – Τι προτείνουν Γαλλία, Ιταλία, Ισπανία
Οι παράγοντες της πτώσης
Πολλαπλοί παράγοντες φαίνεται πως οδήγησαν στην πτώση της «φούσκας» των μιντιακών μετοχών.
Ένας πρώτος παράγοντας είναι οι αλλαγές που έφερε η πανδημία. Καθώς οι ΗΠΑ και πολλές ακόμη χώρες «βγήκαν» από τα σκληρά περιοριστικά μέτρα, ο κόσμος άρχισε να περνάει περισσότερο χρόνο εκτός σπιτιού, με αποτέλεσμα ειδικά οι πλατφόρμες να υποστούν ζημιά. Ενδεικτικά το Netflix ανακοίνωσε πως η σταθερή αναπτυξιακή τροχιά που είχε εδώ και μια δεκαετία ανεκόπη, προβληματίζοντας τους επενδυτές για την πορεία όλου του κλάδου.
Η αλλαγή αυτή συνέπεσε και με την επιδείνωση του οικονομικού τοπίου και τους φόβους για την επιβράδυνση της αμερικανικής οικονομίας, καθώς οι κεντρικές τράπεζες ξεκίνησαν να ανεβάζουν τα επιτόκια προκειμένου να αντιμετωπίσουν τον υψηλό πληθωρισμό. Η υφεσιακή τροχιά και η ακρίβεια οδήγησαν τα νοικοκυριά σε πιο «σφιχτούς» οικογενειακούς προϋπολογισμούς.
Το… συμμάζεμα αυτό δεν αφορά μόνο τα νοικοκυριά, αλλά και τις επιχειρήσεις που άρχισαν αντιστοίχως να μειώνουν τις διαφημιστικές τους δαπάνες, όπως φάνηκε ήδη στα αποτελέσματα δευτέρου τριμήνου σε εταιρείες όπως η Snap, η Meta και η Google.
Μεγάλο χαμένο το streaming
Οι εταιρείες που διασφαλίζουν το μεγαλύτερο μέρος των εσόδων τους από την διαφήμιση και το streaming έχουν υποστεί ήδη την μεγαλύτερη ζημιά.
Ενδεικτικά η μετοχή της digital media Roku, που αντλεί μεγάλο μέρος των εσόδων της από την διαφήμιση, έχει υποχωρήσει κατά 65% από τις αρχές της χρονιάς και κατά 83% από το ιστορικό υψηλό που είχε αγγίξει τον Ιούλιο του 2021.
«Βιώνουμε την πρώτη ύφεση στον κλάδο της ψηφιακής διαφήμισης, σε επίπεδα που δεν έχουμε δει ποτέ άλλοτε» τονίζει χαρακτηριστικά ο Μάικλ Νέιθανσον, της συμβουλευτικής στον χώρο των media, MoffetNathanson.
Σημαντικές απώλειες σημειώνει και το Spotify, επίσης μια εταιρεία πρωτοπόρος στο streaming που διασφαλίζει τα περισσότερα έσοδα του από συνδρομές, με την μετοχή της να έχει χάσει 49% από την έναρξη του 2022.
Πάντως, στη δεύτερη θέση των πιο χαμένων μετοχών του κλάδου συναντάει κανείς την μετοχή του Netflix. Η μετοχή της δημοφιλούς πλατφόρμας μετρά απώλειες ύψους 62% από τις αρχές της χρονιάς και 67% από τα υψηλά του περασμένου Νοεμβρίου.
Ο ενθουσιασμός για την απήχηση και τους υψηλούς ρυθμούς που παρουσίαζε μέχρι και πέρυσι η πλατφόρμα κατέτασσε την μετοχή της ανάμεσα στις πλέον κερδισμένες της τελευταίας δεκαετίας, μαζί με τις μετοχές του Facebook, της Amazon και της Google. Μάλιστα, η επιτυχία αυτή ώθησε έτερους μιντιακούς ομίλους, όπως η Disney, να ακολουθήσουν το μοντέλο του Netflix δημιουργώντας τις δικές τους πλατφόρμες, που επίσης μέχρι πέρυσι πήγαιναν πολύ καλά.
Κατά μέσο όρο, στα τέλη του 2021, οι μετοχές των μεγάλων μιντιακών ομίλων διαπραγματεύονταν 49 φορές πάνω από τα κέρδη τους, ένας δείκτης που πλέον έχει υποχωρήσει στις 19 φορές.
H… εκδίκηση των παραδοσιακών ομίλων
Βέβαια, όπως οι εταιρείες που βασίζονται πολύ στο streaming είναι πλέον οι μεγάλες χαμένες, οι παραδοσιακοί μιντιακοί όμιλοι που διαθέτουν επίσης τηλεοπτικούς σταθμούς και κινηματογραφικά στούντιο είναι αυτοί που έχουν καταφέρει να αντιμετωπίσουν την θύελλα με λιγότερες απώλειες. Τα συμβόλαια που αφορούν τα καλωδιακά δίκτυα είναι συνήθως πολύχρονα, οπότε και τα έσοδα από την διαφήμιση είναι πιο σταθερά.
Ο όμιλος Fox, που ανήκει στην κατηγορία αυτή, έχει παρουσιάσει μια πτώση της μετοχής του μόλις κατά 9% από τις αρχές της χρονιάς ή κατά 24% σε σχέση με τα ιστορικά υψηλά πέρυσι.
Η Disney, που βγάζει εκατομμύρια τόσο από τις κινηματογραφικές παραγωγές όσο και από τα θεματικά πάρκα που άρχισαν και πάλι να λειτουργούν, βρίσκεται κάπου ενδιάμεσα, με απώλειες ύψους 30% φέτος για τη μετοχή της.
Latest News
Μισθολογικό χάσμα: Η χώρα στην Ευρώπη όπου οι γυναίκες πληρώνονται καλύτερα
Το μισθολογικό χάσμα μεταξύ των φύλων αποτελεί μόνο ένα μέρος μιας ευρύτερης εικόνας ανισοτήτων που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες στην αγορά εργασίας.
«Οταν βρέχει, βρέχονται όλοι» - Η προειδοποίηση του CFO της Costco για τους δασμούς Τραμπ
Η CFO της μεγαλύτερης αλυσίδας σούπερ μάρκετ στις ΗΠΑ προειδοποιεί ότι οι δασμοί του Τραμπ μπορεί να σημαίνουν εκτεταμένες αυξήσεις τιμών
Κίνα: Θα μειώσει επιτόκια και τα υποχρεωτικά αποθεματικά
Η κεντρική τράπεζα θα αυξήσει την ένταση της νομισματικής και πιστωτικής προσφοράς
Η Ινδία πρωτοπορεί στον χώρο των ψηφιακών νομισμάτων κεντρικής τράπεζας
H Ινδία διαθέτει τον υψηλότερο αριθμό χρηστών κρυπτογράφησης παγκοσμίως
Τέλος εποχής για τη «βασίλισσα» των draft Bud Light - Από ποια μπίρα έχασε τα σκήπτρα
H Nο1 βαρελίσια μπίρα στις ΗΠΑ είδε τις πωλήσεις της να πέφτουν στην τρίτη θέση και στα καταστήματα τροφίμων κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού
Τι αναμένουν οι επενδυτές την εβδομάδα που έρχεται
Οι συνεδριάσει των κεντρικών τραπεζών και ο δρόμος προς την κάλπη στη Γερμανία
Η Porsche holding προειδοποιεί για μείωση της συμμετοχής της VW έως και 20 δισ. ευρώ
Η VW ετοιμάζεται να εισέλθει στον πέμπτο γύρο διαπραγματεύσεων με το συνδικάτο IG Metall τη Δευτέρα
Ζάκερμπεργκ: Πούλησε μετοχές αξία 2,2 δισ. δολαρίων
Ο Ζάκερμπεργκ πούλησε περίπου 4,6 εκατ. μετοχών
Τα «μοντέλα» της Jaguar και ο διάλογος για την «πρόκληση» στη διαφήμιση
Αίσθηση προκαλεί η τελευταία καμπάνια της αυτοκινητοβιομηχανίας Jaguar. Παρελαύνουν ανδρικά και γυναικεία μοντέλα με έντονο μακιγιάζ, αλλά δεν εμφανίζεται ούτε ένα αυτοκίνητο
H Moody's υποβάθμισε το αξιόχρεο της Γαλλίας
Οι εξελίξεις στη Γαλλία επηρέασαν την αξιολόγηση της Moody's για το αξιόχρεο της χώρας