Πάντα υπάρχει ένας συμβιβασμός μεταξύ της βελτίωσης της υγείας μιας χώρας και του εθνικού της εισοδήματος. Η φορολογική υπηρεσία της Ιαπωνίας, ανησυχώντας για τη μείωση εσόδων, προσπαθεί να αυξήσει τις εισπράξεις ενθαρρύνοντας τους νεότερους να καταναλώνουν περισσότερο αλκοόλ. Η κίνηση αυτή καταδεικνύει τα προβλήματα που αντιμετωπίζουν οι Ιάπωνες ζυθοποιοί στην εγχώρια αγορά, όπως η αξίας 18 δισεκατομμυρίων δολαρίων Asahi, οπότε δεν είναι να απορεί κανείς που ο επικεφαλής Ατσούσι Κατσούκι έχει το βλέμμα στραμμένο προς τη Βόρεια Αμερική. Ωστόσο, οι προηγούμενες περιπέτειες της κολοσσιαίας ζυθοποιίας και των αντιπάλων της  στο εξωτερικό μπορούν γρήγορα να διαλύσουν παρόμοιες φιλοδοξίες .

Ο Κατσούκι είπε στο Reuters σε συνέντευξή του στις 18 Αυγούστου ότι θα σκεφτόταν να αγοράσει βορειοαμερικανικές μάρκες ή να συνεργαστεί με νεοφυείς επιχειρήσεις. Αυτό έχει τη λογική του. Ο παρασκευαστής των Peroni, Victoria Bitter και Asahi Super Dry είδε τις εγχώριες πωλήσεις να υποχωρούν 3% το 2021, ενώ οι δραστηριότητές του στο εξωτερικό αυξήθηκαν 18% σε σταθερή νομισματική βάση.

Η Asahi και οι άλλες ιαπωνικές εταιρίες αλκοολούχων ποτών παλεύουν εδώ και καιρό να αυξήσουν τις πωλήσεις στον γηράσκοντα πληθυσμό της Ιαπωνίας, μια κατάσταση που έγινε δυσκολότερη από την πρόσφατη τάση των νέων να πίνουν λιγότερο από τους γονείς τους. Η μέση κατανάλωση αλκοόλ ανά ενήλικα μειώθηκε από 100 λίτρα ετησίως το 1995 σε 75 λίτρα το 2020.

Αυτό έχει προκαλέσει κάποια επίπονα λάθη στο εξωτερικό, ειδικά από τον αντίπαλο της Asahi, την Kirin. Η εταιρεία αποχώρησε πρόσφατα από μια κοινοπραξία στη Μιανμάρ με έναν συνεργάτη που συνδέεται με τον στρατό. Οι στρατηγοί ανέλαβαν την εξουσία στην Μιανμάρ το 2021. Οι διαγραφές κεφαλαίων της στοίχισαν 50 δισεκατομμύρια γιεν (367 εκατομμύρια δολάρια). Μια περιπέτεια στη Νότια Αμερική άφησε μια παρόμοια ξινή επίγευση. Το 2017, η Kirin πούλησε τις δραστηριότητές της στη Βραζιλία στη Heineken για 700 εκατομμύρια δολάρια, όταν η Schincariol που αγόρασε έναντι 3,9 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2011 βούλιαξε λόγω νομικών διενέξεων και οικονομικών προβλημάτων.

Οι εμπορικές συμφωνίες δεν είναι κάτι άγνωστο στην Asahi. Η εξαγορά έναντι 11,3 δισεκατομμυρίων δολαρίων της Carlton και της United Breweries της Αυστραλίας το 2019 είναι η μεγαλύτερη συμφωνία στο κλάδο των αλκοολούχων στον κόσμο τα τελευταία πέντε χρόνια, σύμφωνα με τα δεδομένα της Dealogic. Μετά ακολούθησε μια φρενίτιδα εξαγορών στην οποία αγόρασε τη Fuller’s του Λονδίνου για 328 εκατομμύρια δολάρια και αρκετές από τις ευρωπαϊκές ετικέτες της SABMiller για 7,8 δισεκατομμύρια δολάρια. Ωστόσο, η απορρόφηση αυτών των εταιριών είναι ακόμη σε εξέλιξη, με το καθαρό χρέος να τρέχει με πενταπλάσιο EBITDA σύμφωνα με τα στοιχεία της Eikon.

Ο Κατσούκι, ο οποίος ανέλαβε πέρυσι, ελπίζει να μην επαναλάβει το προηγούμενο σερί εξαγορών. Εκτός από τη Βόρεια Αμερική, θέλει να διεισδύσει στις ταχέως αναπτυσσόμενες υπερπόντιες αγορές μη αλκοολούχων και ποτών με χαμηλό ποσοστό αλκοόλ. Αυτό θα ήταν καλό για τον ισολογισμό της Asahi, αν και όχι για τα φορολογικά έσοδα που προσμένει από το αλκοόλ η Ιαπωνία.

REUTERS BREAKINGVIEWS

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Partners