Σε ιστορικά υψηλά βρίσκονται οι ευρωπαϊκές εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου μέσω θαλασσίων οδών, καταδεικνύοντας ότι η περιοχή δεν έχει απαλλαγεί εντελώς από την εξάρτησή της από τη Μόσχα, ακόμη και παρά το γεγονός ότι οι ροές μέσω αγωγών έχουν διακοπεί.

Διαβάστε επίσης – LNG: «Sold out» μέχρι το 2026

Όπως γράφουν οι Financial Times, oι εισαγωγές ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου, το οποίο συνήθως μεταφέρεται με μεγάλα δεξαμενόπλοια, αυξήθηκαν περισσότερο από 40% μεταξύ Ιανουαρίου και Οκτωβρίου του τρέχοντος έτους, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2021, υπογραμμίζοντας τη δυσκολία για την Ευρώπη να απογαλακτιστεί από το ρωσικό αέριο.

Το ρωσικό LNG αποτελούσε το 16% των ευρωπαϊκών θαλάσσιων εισαγωγών κατά τη συγκεκριμένη περίοδο.

Διαβάστε επίσης – Ο ευρωπαϊκός στόλος δεν… φορτώνει ρωσικό πετρέλαιο

To «ενεργειακό» όπλο του Πούτιν

Ενώ ο συνολικός όγκος των 17,8 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων αντιπροσώπευε ένα μέρος των 62,1 bcm ροών φυσικού αερίου μέσω αγωγών κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ωστόσο αφήνει την Ευρώπη εκτεθειμένη στα «ενεργειακά όπλα» του Βλαντιμίρ Πούτιν.

Διαβάστε επίσης – Η Ευρώπη γέμισε φυσικό αέριο και… δεν έχει τι να το κάνει

«Μια μέρα, ο Πούτιν θα μπορούσε να ξυπνήσει και να πει, «θα σταματήσουμε να στέλνουμε LNG στην Ευρώπη», αναγκάζοντας την περιοχή να αγοράσει από μια ακόμη πιο ακριβή αγορά spot», δήλωσε η Anne-Sophie Corbeau, παγκόσμια ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.

Η Ρωσία θα μπορούσε επίσης να εκτρέψει τα φορτία σε χώρες που ζητούν LNG, όπως το Μπαγκλαντές και το Πακιστάν, σε φθηνές τιμές για να «αποκτήσει πολιτικά οφέλη» και «να ασκήσει πίεση στους Ευρωπαίους», πρόσθεσε. «Είναι πολύ σημαντικό να μην ξεχνάμε ότι πολλές χώρες υποφέρουν, επειδή δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά το LNG».

Διαβάστε επίσης – Ευρώπη: Για πρώτη φορά το αμερικανικό LNG ξεπέρασε το ρωσικό αέριο

Εκτός κυρώσεων

Όπως υπογραμμίζουν οι FT, δεν υπάρχουν κυρώσεις στο ρωσικό αέριο, λόγω της σημασίας του για την ενεργειακή ασφάλεια ορισμένων ευρωπαϊκών εθνών. Το Κρεμλίνο έχει επωφεληθεί μειώνοντας σταδιακά τη ροή μέσω αγωγών μετά την εισβολή στην Ουκρανία, ενισχύοντας τις τιμές και πυροδοτώντας μια κρίση κόστους ζωής σε ολόκληρη την ήπειρο.

Οι ροές φυσικού αερίου μέσω του αγωγού Yamal, που διέρχεται από την Πολωνία, έχουν σταματήσει από τον Μάιο και η Ρωσία διέκοψε τις ροές μέσω της γραμμής Nord Stream 1 προς τη Γερμανία το καλοκαίρι.

Η Ρωσία απείλησε επίσης πρόσφατα να περιορίσει τις προμήθειες στη Δυτική Ευρώπη μέσω του μοναδικού αγωγού που εξακολουθεί να συνδέει την περιοχή μέσω της Ουκρανίας. Οι ροές μειωμένες κατά σχεδόν 80% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία της δεξαμενής σκέψης Bruegel.

Για να καλύψει το κενό, η Ευρώπη, η οποία πέρυσι εισήγαγε 155 bcm ρωσικού φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένου του LNG, στράφηκε στη διεθνή αγορά LNG.

Στο 10μηνο οι εισαγωγές LNG ανήλθαν σε επίπεδο ρεκόρ ύψους 111 bcm, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv, σημειώνοντας αύξηση σχεδόν 70% εκατό από έτος σε έτος.

Οι εισαγωγές από τη Ρωσία κατά την περίοδο αυτή ανήλθαν σε 17,8 bcm, σημειώνοντας αύξηση 42% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2021, με τη Γαλλία, το Βέλγιο, την Ισπανία και την Ολλανδία να αποκτούν το σύνολο σχεδόν της ποσότητας αυτής.

Το μεγαλύτερο μέρος του ρωσικού LNG προέρχεται από την κοινοπραξία Yamal LNG, η οποία ανήκει κατά πλειοψηφία στη ρωσική εταιρεία Novatek, ενώ άλλα μερίδια κατέχονται από τη γαλλική Total, την κινεζική CNPC και ένα κινεζικό κρατικό ταμείο . Ελαφρώς λιγότερο από το 10% των μετοχών της Novatek ανήκει στη ρωσική κρατική Gazprom.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ενέργεια