Σε ιστορικά υψηλά βρίσκονται οι ευρωπαϊκές εισαγωγές ρωσικού φυσικού αερίου μέσω θαλασσίων οδών, καταδεικνύοντας ότι η περιοχή δεν έχει απαλλαγεί εντελώς από την εξάρτησή της από τη Μόσχα, ακόμη και παρά το γεγονός ότι οι ροές μέσω αγωγών έχουν διακοπεί.
Διαβάστε επίσης – LNG: «Sold out» μέχρι το 2026
Όπως γράφουν οι Financial Times, oι εισαγωγές ρωσικού υγροποιημένου φυσικού αερίου, το οποίο συνήθως μεταφέρεται με μεγάλα δεξαμενόπλοια, αυξήθηκαν περισσότερο από 40% μεταξύ Ιανουαρίου και Οκτωβρίου του τρέχοντος έτους, σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2021, υπογραμμίζοντας τη δυσκολία για την Ευρώπη να απογαλακτιστεί από το ρωσικό αέριο.
Το ρωσικό LNG αποτελούσε το 16% των ευρωπαϊκών θαλάσσιων εισαγωγών κατά τη συγκεκριμένη περίοδο.
Διαβάστε επίσης – Ο ευρωπαϊκός στόλος δεν… φορτώνει ρωσικό πετρέλαιο
To «ενεργειακό» όπλο του Πούτιν
Ενώ ο συνολικός όγκος των 17,8 δισεκατομμυρίων κυβικών μέτρων αντιπροσώπευε ένα μέρος των 62,1 bcm ροών φυσικού αερίου μέσω αγωγών κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου, ωστόσο αφήνει την Ευρώπη εκτεθειμένη στα «ενεργειακά όπλα» του Βλαντιμίρ Πούτιν.
Διαβάστε επίσης – Η Ευρώπη γέμισε φυσικό αέριο και… δεν έχει τι να το κάνει
«Μια μέρα, ο Πούτιν θα μπορούσε να ξυπνήσει και να πει, «θα σταματήσουμε να στέλνουμε LNG στην Ευρώπη», αναγκάζοντας την περιοχή να αγοράσει από μια ακόμη πιο ακριβή αγορά spot», δήλωσε η Anne-Sophie Corbeau, παγκόσμια ερευνήτρια στο Πανεπιστήμιο Κολούμπια.
Η Ρωσία θα μπορούσε επίσης να εκτρέψει τα φορτία σε χώρες που ζητούν LNG, όπως το Μπαγκλαντές και το Πακιστάν, σε φθηνές τιμές για να «αποκτήσει πολιτικά οφέλη» και «να ασκήσει πίεση στους Ευρωπαίους», πρόσθεσε. «Είναι πολύ σημαντικό να μην ξεχνάμε ότι πολλές χώρες υποφέρουν, επειδή δεν μπορούν να αντέξουν οικονομικά το LNG».
Διαβάστε επίσης – Ευρώπη: Για πρώτη φορά το αμερικανικό LNG ξεπέρασε το ρωσικό αέριο
Εκτός κυρώσεων
Όπως υπογραμμίζουν οι FT, δεν υπάρχουν κυρώσεις στο ρωσικό αέριο, λόγω της σημασίας του για την ενεργειακή ασφάλεια ορισμένων ευρωπαϊκών εθνών. Το Κρεμλίνο έχει επωφεληθεί μειώνοντας σταδιακά τη ροή μέσω αγωγών μετά την εισβολή στην Ουκρανία, ενισχύοντας τις τιμές και πυροδοτώντας μια κρίση κόστους ζωής σε ολόκληρη την ήπειρο.
Οι ροές φυσικού αερίου μέσω του αγωγού Yamal, που διέρχεται από την Πολωνία, έχουν σταματήσει από τον Μάιο και η Ρωσία διέκοψε τις ροές μέσω της γραμμής Nord Stream 1 προς τη Γερμανία το καλοκαίρι.
Η Ρωσία απείλησε επίσης πρόσφατα να περιορίσει τις προμήθειες στη Δυτική Ευρώπη μέσω του μοναδικού αγωγού που εξακολουθεί να συνδέει την περιοχή μέσω της Ουκρανίας. Οι ροές μειωμένες κατά σχεδόν 80% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο πέρυσι, σύμφωνα με στοιχεία της δεξαμενής σκέψης Bruegel.
Για να καλύψει το κενό, η Ευρώπη, η οποία πέρυσι εισήγαγε 155 bcm ρωσικού φυσικού αερίου, συμπεριλαμβανομένου του LNG, στράφηκε στη διεθνή αγορά LNG.
Στο 10μηνο οι εισαγωγές LNG ανήλθαν σε επίπεδο ρεκόρ ύψους 111 bcm, σύμφωνα με στοιχεία της Refinitiv, σημειώνοντας αύξηση σχεδόν 70% εκατό από έτος σε έτος.
Οι εισαγωγές από τη Ρωσία κατά την περίοδο αυτή ανήλθαν σε 17,8 bcm, σημειώνοντας αύξηση 42% σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2021, με τη Γαλλία, το Βέλγιο, την Ισπανία και την Ολλανδία να αποκτούν το σύνολο σχεδόν της ποσότητας αυτής.
Το μεγαλύτερο μέρος του ρωσικού LNG προέρχεται από την κοινοπραξία Yamal LNG, η οποία ανήκει κατά πλειοψηφία στη ρωσική εταιρεία Novatek, ενώ άλλα μερίδια κατέχονται από τη γαλλική Total, την κινεζική CNPC και ένα κινεζικό κρατικό ταμείο . Ελαφρώς λιγότερο από το 10% των μετοχών της Novatek ανήκει στη ρωσική κρατική Gazprom.
Latest News
Όλα τα σενάρια για την τύχη της Elpedison
Το σκληρό παζάρι HELLENiQ ENERGY – Edison και στο βάθος η Mytilineos (;)
Αύξηση 100,3% στα καθαρά κέρδη του ΑΔΜΗΕ για το 2023 – Προμέρισμα 0,058 ευρώ από ΑΔΜΗΕ Συμμετοχών
Στα 391,9 εκατ. τα συνολικά έσοδα, στα 277,4 εκατ. τα EBITDA και στα 116,6 εκατ. ευρώ τα καθαρά κέρδη
Στοπ σε νέες έρευνες υδρογονανθράκων – Η ελληνική δέσμευση στη διάσκεψη για τους ωκεανούς
Στα 10 δισ. δολ. οι δεσμεύσεις των κρατών στην 9η Διεθνή Διάσκεψη της Αθήνας για τους ωκεανούς
Η μεγάλη αλλαγή των Big Oil - Οι γιγάντιες επενδύσεις στα... πλαστικά
Οι εταιρείες πετρελαίου στρέφονται προς έναν άλλον κλάδο χρήσης των ορυκτών καυσίμων, τα χημικά
Fast track αδειοδοτήσεις στα δίκτυα ηλεκτρισμού - Η Σδουκου στο συμβούλιο υπουργών Ενέργειας της ΕΕ
«Κοινό ευρωπαϊκό αγαθό τα ηλεκτρικά δίκτυα» τόνισε η κ. Σκούδου
Σαρωτικό comeback του ρωσικού φυσικού αερίου – Πάνω από 55% το μερίδιο στην ελληνική αγορά
Τι δείχνουν τα στοιχεία του ΔΕΣΦΑ για κατανάλωση, εισαγωγές και εξαγωγές φυσικού αερίου και LNG
ΔΕΣΦΑ: Αύξηση 30,91% της εγχώριας κατανάλωσης φυσικού αερίου [γράφημα]
Η συνολική ζήτηση μειώθηκε κατά 8,63%
Ο «χρησμός» SocGen και Citi για το πετρέλαιο – Ποιο σενάριο είναι το πιο επικίνδυνο
Σύμφωνα με αναλυτές οι σοβαροί κίνδυνοι για τις τιμές του αργού σχετίζονται με μια άμεση αντιπαράθεση μεταξύ των ΗΠΑ και του Ιράν
Γιατί η Κίνα στοκάρει ρωσικό πετρέλαιο - Ο ρόλος των νέων αποθηκών της CNOOC
Η Κίνα, ο μεγαλύτερος αγοραστής αργού πετρελαίου στον κόσμο, φυλάσσει αυστηρά τις πληροφορίες σχετικά με το απόθεμα της κυβέρνησης έκτακτης ανάγκης
Πού θα πάνε οι τιμές των καυσίμων – Ο Αληγιζάκης στον ΟΤ μετά τη νέα κρίση στη Μέση Ανατολή
Πώς περιγράφει στον ΟΤ την αγορά ο πρόεδρος και CEO της ΕΛΙΝΟΙΛ και πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ Γιάννης Αληγιζάκης