Επιστρέφει φέτος η υποχρέωση της Ελλάδας για σύνταξη και υποβολή Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος 2024-2027 μαζί και με τους δημοσιονομικούς κανόνες. Ουσιαστικά πρόκεται για πρόγραμμα τετραετίας με ανάπτυξη και πρωτογενή πλεονάσματα, το οποίο θα πρέπει να κατατεθί μέχρι την άνοιξη, ως είθισται, αλλά δεν είναι γνωστό το κατά πόσο θα επηρεαστεί η ημερομηνία από τις εκλογές

Σύμφωνα με εγκύκλιο που απέστειλε πρόσφατα ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών Θεόδωρος Σκυλακάκης, το Μεσοπρόθεσμο θα προβλέπει ανάπτυξη με μέσο ετήσιο ρυθμό 4,8% από το 2023 έως και το 2027, με παράλληλη υποχώρηση του πληθωρισμού στο 2% από το 2024. Ωστόσο, αξίζει να σημειωθεί ότι το μέγεθος της αύξησης του ΑΕΠ αποτυπώνεται σε τρέχουσες τιμές (συμπεριλαμβάνουν και τον πληθωρισμό) και όχι σε σταθερές.

Για την πορεία των εσόδων και εξόδων των εποπτευόμενων φορέων για την περίοδο 2023-2027, τα στοιχεία θα πρέπει να αναπροσαρμοσθούν ώστε να ενσωματώσουν τις προβλέψεις για το διάστημα 2023-2027. Για το σκοπό αυτό, ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών παραθέτει τις προσωρινές μακροοικονομικές προβλέψεις για την εκπόνηση των εκτιμήσεων εσόδων και δαπανών.

Στην εποχή των επενδύσεων

Σύμφωνα με την πρόβλεψη, ο ρυθμός ανάπτυξης της οικονομίας σε τρέχουσες τιμές  θα φτάσει το 6,6% το 2023 (η κυβέρνηση αναμένει κοντά στο 2% σε σταθερές τιμές), στο 5,9% το 2024, στο 4,9% το 2025, στο 4,1% το 2026 και θα υποχωρήσει σημαντικά στο 2,7% το 2027, όταν πλέον θα έχει ολοκληρωθεί το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας.

Ο κ. Σκυλακάκης τονίζει ότι «από το έτος 2024 δεν θα είναι σε ισχύ η «γενική ρήτρα διαφυγής» του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης που επέτρεψε την προσωρινή απόκλιση από τους δημοσιονομικούς κανόνες τα προηγούμενα έτη 2020-2023. Ως εκ τούτου η χώρα μας, όπως και οι υπόλοιπες χώρες-μέλη της Ε.Ε., θα δεσμευθεί εκ νέου στην εφαρμογή δημοσιονομικών κανόνων και την επίτευξη συγκεκριμένων δημοσιονομικών στόχων για την περίοδο 2024-2027».

Πρωτογενή πλεονάσματα

Το βασικό σενάριο του Μεσοπρόθεσμου Προγράμματος Δημοσιονομικής Στρατηγικής, προβλέπει την επίτευξη πρωτογενών πλεονασμάτων «χωρίς πρόσθετες δημοσιονομικές παρεμβάσεις και νέες πολιτικές, πέραν εκείνων που έχουν ήδη θεσμοθετηθεί μέχρι σήμερα».

Ωστόσο, η  παρούσα οικονομική συγκυρία οδηγεί στο να αποτυπωθούν τα όποια, νέα δεδομένα που θα μπορούσαν να δημιουργήσουν αλλαγές στους δημοσιονομικούς στόχους, όπως για παράδειγμα η μείωση του στόχου των πρωτογενών πλεονασμάτων στο 2% από 2,2% του ΑΕΠ.

Το Μεσοπρόθεσμο Πρόγραμμα θέτει συγκεκριμένους στόχους, χρονοδιαγράμματα και δείκτες υλοποίησης στην προσπάθεια εξορθολογισμού και ελέγχου των δαπανών και επίτευξης των εκάστοτε δημοσιονομικών στόχων.

Παράλληλα, θέτει τα ανώτατα όρια δαπανών για όλη την περίοδο για τα υπουργεία, καθώς και τους στόχους ισοζυγίου για τους λοιπούς φορείς της Γενικής Κυβέρνησης.

Δημόσιες επενδύσεις και τόκοι

Οι πληρωμές για τόκους, θα φτάσουν για φέτος τα 5,85 δισ. ευρώ για τα αυξηθούν στα 6,2 δισ. ευρώ το 2024 και το 2025, στα 6,3 δισ. το 2026 και στα 6,45 δισ. το 2027, καταγράφοντας έμμεσα τη διεύρυνση της αγοράς των ελληνικών ομολόγων.

Παράλληλα, το κονδύλι των παροχών σε εργαζόμενους από 13,68 δισ. που αναμένεται να φτάσει φέτος, μειώνεται στα 13,4 δισ. ευρώ το 2024 και στη συνέχεια στα 13,3 δισ. ευρώ για τα έτη από το 2025 έως και 2027, παρά το γεγονός ότι ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης ανακοίνωσε νέο μισθολόγιο

Το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων, μετά την κορύφωσή του στα 8,3 δισ. ευρώ για φέτος, υποχωρεί στα 8 δισ. το 2024 και στα 7,8 δισ. ευρώ για τα έτη από το 2025 έως και το 2027. Οι απορροφήσεις από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, θα φτάσουν τα 3,65 δισ. ευρώ για φέτος, τα 3,46 δισ. ευρώ το 2024, τα 3,64 δισ. ευρώ το 2025 και τα τελευταία 3,46 δισ. ευρώ θα απορροφηθούν μέχρι και τα μέσα του 2026.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Macro
Ρολφ Στράουχ: «Πρέπει να επιταχυνθεί η εφαρμογή του Σχεδίου Ανάκαμψης»
Macro |

Ρολφ Στράουχ: «Πρέπει να επιταχυνθεί η εφαρμογή του Σχεδίου Ανάκαμψης»

Ο επικεφαλής οικονομολόγος του ESM μιλάει για τις τρεις μεγάλες μελλοντικές προκλήσεις, την πρόοδο της Ελλάδας, τα ανησυχητικά σημάδια και την ανάγκη προώθησης των διαρθρωτικών μεταρρυθμίσεων