Η τελική έγκριση του σχεδίου της ΕΕ για τον τερματισμό της πώλησης νέων αυτοκινήτων και φορτηγών με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035, υποτίθεται ότι θα ήταν μια καθαρά τυπική διαδικασία. Ωστόσο φαίνεται ότι μετατρέπεται σε μαρτύριο, που θα μπορούσε να ανατρέψει την προσπάθεια του μπλοκ να μειώσει τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου από τις μεταφορές.

Ο Γερμανός υπουργός Μεταφορών, Φόλκερ Βίσιγνκ, αγνοώντας την εθιμοτυπική διαδικασία της ΕΕ, προειδοποίησε ότι το Βερολίνο δεν θα υποστηρίξει την τελική έγκριση της συμφωνίας, κάτια που είναι εξαιρετικά σπάνιο δεδομένου ότι το σχέδιο αυτό έχει ήδη διαπραγματευτεί με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο και έχει λάβει την έγκριση τόσο από τους ευρωβουλευτές όσο και από το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο.

ΕΕ: «Ιστορική» συμφωνία για το τέλος της πώλησης καινούριων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2035

«Συνήθως είναι μια τυπική διαδικασία σε αυτό το στάδιο, αλλά πλέον έχει γίνει κάτι άλλο» δήλωσε χαρακτηστικά στο Politico ένας αξιωματούχος του Ευρωπαϊκού Συμβουλίου, που ενημερώθηκε για την υπόθεση.

Πόσα ηλεκτρικά ΙΧ κυκλοφορούν στην ΕΕ – Οι χώρες – «πρωταθλητές» στην ηλεκτροκίνηση

Οι υπουργοί της ΕΕ επρόκειτο να εγκρίνουν το σχέδιο την επόμενη Τρίτη, αλλά την Παρασκευή η σουηδική προεδρία το ανέβαλε για «μεταγενέστερη συνεδρίαση του Συμβουλίου».

Όπως γράφει το Politico, επικαλούμενο αξιωματούχο της γερμανικής κυβέρνησης,  η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ούρσουλα φον ντερ Λάιεν θα ταξιδέψει στη Γερμανία την Κυριακή για να συναντηθεί με την κυβέρνηση σε μια προσπάθεια να σωθεί η νομοθεσία για τα αυτοκίνητα.

Πατώντας το φρένο

Όμως δεν είναι μόνο το Βερολίνο. Η Ιταλία αντιτίθεται επίσης, και η Πολωνία και η Βουλγαρία έχουν εκφράσει τη δυσαρέσκειά τους με τη νομοθεσία, η οποία στοχεύει να τερματίσει την πώληση νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης έως το 2035, αναγκάζοντας τη μεγαλύτερη βιομηχανία της ηπείρου να γίνει ηλεκτροκίνητη.

Οι τέσσερις χώρες αντιπροσωπεύουν περίπου το 42% του πληθυσμού της ΕΕ, αρκετά υψηλότερα από το όριο του 35%, που απαιτείται για την παρεμπόδιση της νομοθεσίας.

«Με αυτόν τον τρόπο αποφεύγεται μια ειδική πλειοψηφία και θα απορριφθεί η σταδιακή κατάργηση του κινητήρα εσωτερικής καύσης», σχολίασε ο ευρωβουλευτής των Γερμανών Πρασίνων Μάικλ Μπλος.

Ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας που οδηγεί Porsche, Κρίστιαν Λίντνερ, ηγέτης των Ελεύθερων Δημοκρατών (FDP), περιέγραψε την Πέμπτη το διακύβευμα για τη Γερμανία: «Στόχος μας είναι να επιτρέψουμε την ταξινόμηση νέων αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης μετά το 2035».

Ο Λίντνερ και ο Βίσινγκ ο οποίος είναι επίσης μέλος του FDP, απαιτούν από την Επιτροπή να επιτρέψει ένα κενό για αυτοκίνητα που κινούνται με συνθετικά καύσιμα (καύσιμα που παράγονται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας και δεσμευμένο CO2 που έχουν τις ίδιες ιδιότητες με τα ορυκτά καύσιμα).

Οι υποστηρικτές τους λένε ότι τέτοια καύσιμα είναι πράσινα και θα επιτρέψουν στις αυτοκινητοβιομηχανίες να συνεχίσουν να παράγουν συμβατικά οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης αντί να στραφούν σε μπαταρίες – κρίσιμης σημασίας για τις μεγάλες δυνάμεις της αυτοκινητοβιομηχανίας, όπως η Γερμανία και η Ιταλία.

Ωστόσο, οι πράσινες ομάδες είναι δύσπιστες τόσο για το κόστος όσο και για το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των ηλεκτρονικών καυσίμων. Τα σχέδια της ΕΕ δεν τους επιτρέπουν, καθώς ορίζουν τα νέα αυτοκίνητα και τα φορτηγά να έχουν μηδενικές εκπομπές ρύπων μετά το 2035.

Η θέση της Ιταλίας

Η Ιταλία βρίσκεται σταθερά πίσω από τον Λίντνερ, με τον υπουργό Μεταφορών Ματέο Σαλβίνι να καθιστά τη διακοπή της εντολής για το αυτοκίνητο μηδενικών εκπομπών, βασικό μέρος της δικής του πολιτικής ατζέντας. Υποστηρίζει ότι ο νόμος θα παραδώσει την ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων, στην ηγέτιδα δύναμη των ηλεκτρικών οχημάτων την Κίνα και θα κοστίσει «εκατοντάδες χιλιάδες θέσεις εργασίας».

Η πρωθυπουργός της Ιταλίας Τζόρτζια Μελόνι δεσμεύτηκε επίσης να αντιταχθεί «βίαια» στα σχέδια απαγόρευσης των αυτοκινήτων, υποστηρίζοντας ότι είναι «βαθιά επιζήμια για τον κατασκευαστικό μας τομέα». Η απόρριψή της μάλιστα βρήκε σύμφωνο και τον πρώην πρόεδρο της Κομισιόν Ρομάνο Πρόντι, υπογραμμίζοντας την ευρεία πολιτική υποστήριξη που υπάρχει στην Ιταλία.

Η απόφαση της Παρασκευής να καθυστερήσει η ψηφοφορία «λαμβάνει δικαίως υπόψη την ισχυρή αντίσταση ορισμένων ευρωπαϊκών χωρών, με την Ιταλία στην πρώτη σειρά», δήλωσε ο υπουργός Περιβάλλοντος της Ιταλίας Gilberto Pichetto. Χαρακτήρισε τη μεταρρύθμιση «υπερβολικά ιδεολογική και όχι πολύ συγκεκριμένη».

Βερολίνο εναντίον Βρυξελλών

Η Γερμανία κατάφερε πράγματι να εντάξει μια αναφορά στα συνθετικά καύσιμα στα συμπεράσματα του Συμβουλίου του Ιουνίου αναφορικά με την έγκριση της νομοθεσίας του 2035, αλλά περιλαμβάνονται σε μια μη δεσμευτική προσθήκη και όχι στο κύριο κείμενο.

Η Κομισιόν είπε ότι θα εξετάσει τρόπους για να ενσωματώσει ένα τεχνικό σχέδιο για τα συγκεκριμένα καύσιμα, αλλά ο Φρανς Τίμερμανς, επικεφαλής της Πράσινης Συμφωνίας της ΕΕ, επιμένει ότι εναπόκειται στο Σώμα των Επιτρόπων να αξιολογήσει «αν χρειάζεται».

«Ζητάμε μια νομική ρύθμιση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή μας το υπόσχεται, μετά δεν το κάνει και εκπλήσσεται που απλώς δεν αποδεχόμαστε», δήλωσε χαρακτηριστικά ο Βίσινγκ την Τετάρτη.

Ο Γερμανός αξιωματούχος είπε ότι το FDP θέλει να αποσπάσει μια δημόσια δέσμευση για τα συνθετικά καύσιμα από τη φον ντερ Λάιεν που θα επιτρέψει στο κόμμα να διεκδικήσει μια νίκη στην εσωτερική πολιτική σκηνή.

Η διαμάχη αυτή έχει δημιουργήσει εντάσεις και στον συνασπισμό της Γερμανίας, ο οποίος περιλαμβάνει το Κόμμα των Πρασίνων που υποστηρίζει τη νομοθεσία του 2035.

Η απειλή αυτή έχει δημιουργήσει «έναν φόβο ότι χώρες όπως η Πολωνία θα αρχίσουν να χρησιμοποιούν τις ίδιες τακτικές. Ότι η τρέχουσα γερμανική συμπεριφορά νομιμοποιεί επιθέσεις σε άλλα σχέδα για το κλίμα», δήλωσε ένας διπλωμάτης από μια φιλόδοξη για το κλίμα χώρα της ΕΕ.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green
Στάσσης: «Η ΔΕΗ θα οδηγήσει την ενεργειακή μετάβαση στη ΝΑ Ευρώπη» – Το μήνυμα από Ουάσιγκτον
Green |

Στάσσης: «Η ΔΕΗ θα οδηγήσει την ενεργειακή μετάβαση στη ΝΑ Ευρώπη» – Το μήνυμα από Ουάσιγκτον

Γνωρίζουμε πώς να αναπτύξουμε γρήγορα ΑΠΕ και ευέλικτη χωρητικότητα, πώς να επεκτείνουμε και να εκσυγχρονίσουμε τα δίκτυα ηλεκτρικής ενέργειας και πώς να ανταποκριθούμε στη ζήτηση των πελατών για προσιτές τιμές, είπε ο κ. Στάσσης