Η προσέλκυση νέων στο ναυτικό επάγγελμα αποτελεί πρώτη προτεραιότητα για τους έλληνες πλοιοκτήτες και την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών. Η Ελλάδα είναι η μεγαλύτερη ναυτιλιακή χώρα στον κόσμο, καθώς οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το 21% του παγκόσμιου εμπορικού στόλου σε όρους dwt. Τα τελευταία δέκα χρόνια η συνολική χωρητικότητα του ελληνικού εμπορικού στόλου, που αποτελείται από 5.520 πλοία, έχει αυξηθεί κατά 50%.
Ωστόσο, η μεγάλη αυτή ανάπτυξη δεν συνοδεύτηκε και από ανάλογη αύξηση της απασχόλησης ελλήνων ναυτικών. Για τον λόγο αυτό σε κάθε ευκαιρία τονίζεται η ανάγκη βελτίωσης της σχέσης των ελλήνων με την θάλασσα.
Πόσοι είναι οι ενεργοί Ελληνες ναυτικοί
Σε εθνικό επίπεδο, δύο είναι οι κύριοι στόχοι μας, η προάσπιση της ναυτοσύνης μας, σε συνδυασμό με την ενίσχυση του εθνικού μας νηολογίου. Το ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα είναι οι άνθρωποί μας, στα πλοία και τις εταιρείες μας. Η περαιτέρω ανάπτυξη της ναυτιλίας μας προϋποθέτει επαρκώς εκπαιδευμένο ανθρώπινο δυναμικό, τονίζει η πρόεδρος της ΕΕΕ κ. Μελίνας Τραυλού στο εισαγωγικό της σημείωμα στην ετήσια έκθεση της Ένωσης.
«Προς τούτο απαιτείται ο εκσυγχρονισμός της ναυτικής εκπαίδευσης. Και σε αυτό το πεδίο, είναι ευθύνη και χρέος μας να κατανοήσουν οι νέες και οι νέοι της χώρας μας τις προοπτικές και τα ποιοτικά χαρακτηριστικά του ναυτικού επαγγέλματος. Είναι καθήκον μας να εργαστούμε όλοι μαζί, ναυτιλιακή κοινότητα και Πολιτεία, προς αυτή την κατεύθυνση. Αλληλένδετη με το θέμα της ναυτικής εκπαίδευσης είναι η ανταγωνιστικότητα του ελληνικού νηολογίου, που συνδέεται άμεσα με την αναβάθμιση και ψηφιοποίηση των υπηρεσιών του», σημειώνει η κα. Τραυλού.
Δημόσιες Ακαδημίες
Η ανάγκη για νέους ναυτικούς είναι μεγάλη και για τον λόγο αυτό χρειάζεται αύξηση του αριθμού των εισαγομένων στις δημόσιες Ακαδημίες Εμπορικού Ναυτικού. Ήδη για το εκπαιδευτικό έτος 2023-2024, έγινε ένα μικρό βήμα καθώς οι μαθήτριες/μαθητές που πέτυχαν την εισαγωγή τους στις ΑΕΝ φέτος, αριθμούν τους 1.222, ήτοι 3,6% περισσότεροι από πέρυσι.
Ωστόσο δεν φτάνουν. Υπολογισμοί εφοπλιστών αναφέρουν ότι κάθε χρόνο θα πρέπει να αποφοιτούν πάνω από 3.000 αξιωματικοί από τις ΑΕΝ έτσι ώστε σε λίγα χρόνια να επιτευχθεί ένας ικανός αριθμός αξιωματικών που θα στελεχώσουν τα ελληνόκτηττα και υπό ελληνική σημαία πλοία. Η επίτευξη του στόχου αυτού σε συνδυασμό και με τον εκσυγχρονισμό του νηολογίου θα φέρει πολύ περισσότερα πλοία στην ελληνική σημαία τονίζουν.
Η πορεία και το μέγεθος του ελληνόκτητου στόλου εγγυάται μία σταθερή και βιώσιμη καριέρα για το νέο που θα επιλέξει τη θάλασσα. Ο ελληνόκτητος εμπορικός στόλος είναι βασικός πυλώνας της μεταφοράς αναγκαίων αγαθών, καθώς αντιπροσωπεύει (σε όρους dwt), το 31,27% του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων, το 25,32% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, το 22,65% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG) κ.λ.π.
Επίσης ο μέσος όρος χωρητικότητας ενός ελληνόκτητου πλοίου είναι σχεδόν διπλάσιος σε σχέση με τον μέσο όρο σε παγκόσμιο επίπεδο. Ειδικότερα, κατά την προηγούμενη δεκαετία, το μέσο μέγεθος των ελληνόκτητων πλοίων αυξήθηκε σημαντικά και διαμορφώνεται σήμερα στα 81.395 dwt, ενώ ο παγκόσμιος μέσος όρος παραμένει πολύ χαμηλότερος, στα 45.337 dwt. Επιπλέον, ο μέσος όρος ηλικίας του ελληνόκτητου στόλου (περίπου 10 χρόνια), είναι χαμηλότερος από τον παγκόσμιο μέσο όρο (σχεδόν 11 χρόνια).
Επενδύσεις
Τέλος η ναυτιλία αποτελεί έναν από τους πιο παραγωγικούς πυλώνες της ελληνικής οικονομίας μέσω της οικονομικής, κοινωνικής και στρατηγικής συμβολής της. Η συνολική συνεισφορά της στην ελληνική οικονομία αγγίζει το 7% του Ακαθάριστου Εγχώριου Προϊόντος (ΑΕΠ), ενώ το 2022 οι εισροές στο ελληνικό ισοζύγιο πληρωμών από τις θαλάσσιες μεταφορές ξεπέρασαν τα €21 δισ., αποτελώντας τη μεγαλύτερη συνεισφορά που καταγράφηκε τα τελευταία 20 χρόνια. Ιδιαίτερα σημαντικό είναι ότι για την περίοδο 2012-2022 η ναυτιλία συνεισέφερε €148 δισ. σε εισροές στην ελληνική οικονομία.
Η ναυτιλία αποτελεί τη ραχοκοκαλιά ενός ακμάζοντος κλάδου ναυτιλιακών υπηρεσιών στη χώρα μας, προσελκύοντας επενδύσεις και καινοτομία. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες επενδύουν επίσης σε μεγάλο βαθμό και σε πολλούς άλλους οικονομικούς τομείς στην Ελλάδα, αυξάνοντας την προστιθέμενη αξία της ναυτιλίας στην οικονομία της χώρας.
Πηγή: Εντυπη έκδοση ΤΑ ΝΕΑ
Latest News
«Δημιουργείται η “ Θαλάσσια Εγνατία", λέει ο Στυλιανίδης
«Τους τελευταίους 8 μήνες διακινήθηκαν ακτοπλοϊκώς στον άξονα της Εγνατίας 300.000 περισσότεροι επιβάτες και 200.000 οχήματα, από ό,τι το αντίστοιχο χρονικό διάστημα του 2019»
«Καμπανάκι» απο τον επικεφαλής της Maersk για την παγκόσμια εφοδιαστική αλυσίδα
Η Maersk προειδοποίησε για «αλυσιδωτές επιπτώσεις» σε ολόκληρο το παγκόσμιο δίκτυό της - Βουτιά 66% στις διελεύσεις πλοίων από την Διώρυγα του Σουέζ
«Έπεσαν» οι υπογραφές για την παραχώρηση της Μαρίνας Πύλου για 40 έτη - Τουλάχιστον 1,5 εκατ. το τίμημα
Ο Παραχωρησιούχος εκτιμάται ότι θα υλοποιήσει τα επόμενα έτη επενδύσεις άνω των 10 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση της Μαρίνας Πύλου
Σε εξέλιξη η διάσωση του «Sounion» στην Ερυθρά Θάλασσα
Η CENTCOM ανέφερε μέσω X ότι «βρίσκεται επί του παρόντος σε εξέλιξη επιχείρηση διάσωσης» του Sounion, που «είναι ακόμη στις φλόγες»
Καλλίνικος (Goldair) στον OT: Μπουλντόζες στο Θριάσιο μέσα στο 2024 – Το deal με την DFC
Σε προχωρημένο στάδιο η ωρίμανση του project στο Θριάσιο – Πώς προέκυψε το ενδιαφέρον της αμερικάνικης αναπτυξιακής τράπεζας, της DFC
Προς χρονιά ρεκόρ η κρουαζιέρα - 11 προτάσεις για την αποτροπή συνωστισμών στις αφίξεις
Ζητούμενο για την κρουαζιέρα θα πρέπει να είναι η λήψ μέτρων που να αποτρέπουν τη δημιουργία συνωστισμού στις αφίξεις
Αρχίζει η επιχείρηση ρυμούλκησης του «SOUNION» στην Ερυθρά Θάλασσα
Ρυμουλκά αναμένεται να ξεκινήσουν την Κυριακή την επιχείρηση ρυμούλκησης του υπό ελληνική σημαία δεξαμενόπλοιου Sounion στην Ερυθρά Θάλασσα
Κι άλλο χτύπημα από τους Χούθι - Σε πλοίο με εμπορευματοκιβώτια στον Κόλπο του Άντεν
Πρόκειται για τη δεύτερη φορά που το υπό σημαία Λιβερίας πλοίο δέχεται επίθεση από τους Χούθι
Αυξάνονται οι πυρκαγιές στα φορτία με κοντέινερ - Τα ατυχήματα και οι ανησυχίες στη ναυτιλία
Το 2023, σύμφωνα με στατιστικά στοιχεία του Συστήματος Ειδοποίησης (CINS), καταγράφηκε κατά μέσο όρο ένα περιστατικό κάθε 9 ημέρες
Προχωρά ο σχεδιασμός για τον ΟΛΘ - Προς έγκριση προεδρικό διάταγμα
Οι υποχρεωτικές επενδύσεις «κλειδώνουν» με την έγκριση του προεδρικού διατάγματος για το master plan του λιμένα