Θα οδηγούσε ποτέ ο Τζέιμς Μποντ ή άλλος πράκτορας της ΜΙ6 ένα καινούργιο, μοντέρνο αυτοκίνητο – με ηλεκτρικό κινητήρα ή ακόμα και συμβατικό; Ποτέ! Η ασημένια Aston Martin φαινόταν διαστημική πριν από έξι δεκαετίες, αλλά στην πραγματικότητα ήταν «γατάκι» μπροστά στα σημερινά Tesla ή ακόμα και στο πιο «ταπεινό» κορεάτικο ή και κινέζικο μοντέλο των 10.000 ευρώ (λέμε τώρα), που διαθέτει τα στάνταρ ηλεκτρονικά «καλούδια» – οθόνη με διαδικτυακή σύνδεση, σύστημα πλοήγησης και τα συναφή.
Έρευνα του Mozilla Foundation που δημοσιεύθηκε την Τετάρτη έδειξε ότι τα σύγχρονα αυτοκίνητα συνιστούν έναν πραγματικό εφιάλτη για όσους πασχίζουν για την προστασία των προσωπικών δεδομένων. Το εδρεύον στο Σαν Φρανσίσκο των ΗΠΑ Ίδρυμα έβαλε στο μικροσκόπιο 25 δημοφιλή μοντέλα ισάριθμων κατασκευαστών και διαπίστωσε ότι «όλα ανεξαιρέτως συλλέγουν περισσότερες πληροφορίες για τον χρήστη τους από όσες είναι απαραίτητες».
Σημειωτέον ότι το Ίδρυμα Mozilla είναι ένας Μη Κερδοσκοπικός Οργανισμός που συστάθηκε το 2003 και καθορίζει τις πολιτικές που διέπουν την ανάπτυξη και λειτουργία βασικών διαδικτυακών υποδομών, όπως και τις πολιτικές που διέπουν τον έλεγχο των εμπορικών σημάτων και πνευματικών δικαιωμάτων της θυγατρικής του Ιδρύματος, Mozilla Corporation. Η Mozilla Corporation είναι αρμόδια για το συντονισμό του προγράμματος περιήγησης Mozilla Firefox και της εφαρμογής ηλεκτρονικού ταχυδρομείου Mozilla Thunderbird.
«Απολύτως αναξιόπιστο προϊόν»
«Τα αυτοκίνητα είναι το χειρότερο και πιο επικίνδυνο προϊόν για την προστασία των προσωπικών δεδομένων που έχουμε δοκιμάσει ποτέ», σημειώνει το Ίδρυμα Mozilla, το οποίο έχει ήδη μελετήσει την «εχεμύθεια» και την ασφάλεια συνδεδεμένων με το Ίντερνετ χρονογράφων, ηχείων, καθώς επίσης και εφαρμογών χαλάρωσης και διαλογισμού (meditation apps).
Εν προκειμένω, οι κατασκευαστές αυτοκινήτων μπορούν να συλλέγουν πληροφορίες που σχετίζονται με τη χρήση του οχήματος (που αφορούν την οδήγησή του δηλαδή), αλλά και πληροφορίες που σχετίζονται με τις συνδεδεμένες υπηρεσίες του αυτοκινήτου, καθώς και άλλες εφαρμογές, όπως το λογισμικό πλοήγησης ή το ραδιοφωνικό streaming.
Το ενσωματωμένο στις οθόνες πολυμέσων λογισμικό καθιστά εξάλλου δυνατή τη λήψη δεδομένων από ένα έξυπνο κινητό τηλέφωνο που συνδέεται στο σύστημα. Επίσης συγκεντρώνει πληροφορίες σε περίπτωση που ο χρήστης έχει «κατεβάσει» την εφαρμογή του κατασκευαστή. «Από όλους τους κατασκευαστές, μοντέλα των οποίων εξέτασαν οι ερευνητές του Mozilla Foundation, μόνο η Renault και η Dacia, που ανήκουν στον ίδιο όμιλο, αναφέρουν ότι οι κάτοχοι του αυτοκινήτου έχουν το δικαίωμα να ζητήσουν τη διαγραφή των προσωπικών δεδομένων που συλλέχθηκαν κατά τη χρήση του οχήματός τους», αναφέρει χαρακτηριστικά το Γαλλικό Πρακτορείο Ειδήσεων (AFP).
Η Tesla στο στόχαστρο
Το 84% των κατασκευαστών που ελέγχθηκαν (19 από τους 25) παραδέχθηκε τη δυνατότητα κοινής χρήσης των πληροφοριών που συλλέγονται. Και το 76% παραδέχθηκε τη δυνατότητα πώλησης ή τέλος πάντων «διάθεσης» ή διαρροής τους. Στην κατάταξη των εμπορικών σημάτων κατασκευαστών που δημοσίευσαν οι ερευνητές βάσει κριτηρίων που σχετίζονται με την προστασία των προσωπικών δεδομένων, η Tesla έρχεται τελευταία. Κι αυτό λόγω του «ιδιαίτερα αναξιόπιστου λογισμικού τεχνητής νοημοσύνης που διαθέτει», σύμφωνα με το Ίδρυμα Mozilla.
«Η Tesla έχει κατηγορηθεί πολλές φορές για δυσλειτουργίες στο λογισμικό υποστήριξης του οδηγού της», σημειώνει το AFP. «Αναφορά της Εθνικής Διοίκησης Ασφάλειας Οδικής Κυκλοφορίας των ΗΠΑ (NHTSA) κατέγραψε 273 ατυχήματα με Tesla που συνέβησαν από τον Ιούνιο του 2022 και στα οποία το πρόγραμμα ήταν ενεργό κατά τα 30 δευτερόλεπτα πριν από το συμβάν. Το Υπουργείο Δικαιοσύνης των ΗΠΑ έχει ξεκινήσει έρευνα για το θέμα, σύμφωνα με ανακοίνωση που έγινε στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης στα τέλη Ιανουαρίου.
Προ-τελευταία στη λίστα, μπροστά από την Tesla, βρίσκεται η Nissan για την οποία η Mozilla αποκάλυψε ότι ήταν πιθανό να δημοσιοποιεί δεδομένα σχετικά με τη «σεξουαλική δραστηριότητα» των χρηστών του αυτοκινήτου. Η μελέτη του Ιδρύματος Mozilla έδειξε ότι η ασφάλεια των προσωπικών δεδομένων που συλλέγονται είναι πολύ μικρή, καθώς σε 17 από τις 25 επωνυμίες κατασκευαστών αυτοκινήτων που ελέγχθηκαν, διαπιστώθηκαν διαρροές δεδομένων την τελευταία τριετία ή επίσης και κακόβουλες διαδικτυακές επιθέσεις (από hackers).
Latest News
Αλλάζει το e-commerce ξανά - Η Amazon τώρα πουλά και αυτοκίνητα
Hyundai και Amazon πρωτοπορούν σε μια συνεργασία που αλλάζει τον τρόπο πώλησης αυτοκινήτων αλλά και του e-commerce
Σε κίνδυνο το 40% των θέσεων εργασίας από την ΑΙ - Τι δείχνει έρευνα του ΔΝΤ
Τα οφέλη από τη χρήση της AI είναι ζητούμενο αν θα διαχυθούν σε όλη την οικονομία ή θα τροφοδοτήσουν την κοινωνική και οικονομική ανισότητα
Αντίστροφη μέτρηση για Apple στην Ινδία - Μετά τα iPhone, συναρμολογεί και τα AirPods
Τα ασύρματα ακουστικά AirPods θα ξεκινήσει να παράγει η Αpple στην Ινδία για πρώτη φορά στις αρχές του επόμενου έτους
Πώς η Ελλάδα γίνεται κόμβος δεδομένων- Από τον Φάρο και τον Δαίδαλο μέχρι τα data centers
Η τεχνητή νοημοσύνη και η ανάγκη της για δεδομένα «φέρνει» και ένα κύμα επενδύσεων, από τα data centers και τα καλώδια οπτικών ινών μέχρι τον «Φάρο» και τον «Δαίδαλο»
Η Databrics πολύ κοντά σε ρεκόρ χρηματοδότησης venture capital, συνολικής αξίας 9,5 δις δολ.
Η αμερικανική Databricks, εταιρεία λογισμικού, αποτιμάται σε πάνω από 60 δισ. δολάρια, σύμφωνα με πηγές
Ήταν ο Χένρι Κίσινγκερ ένας «doomer» της τεχνητής νοημοσύνης;
Τα τελευταία χρόνια της ζωής του ο Χένρι Κίσινγκερ μετατράπηκε σε εμπειρογνώμονα στην AI - Ένα μεταθανάτιο υστερόγραφο σε ένα θέμα που προκαλεί τριγμούς, σημειώνει ο Economist
Βόλτα στο διάστημα μέσω… Μεγάλης Ελλάδας
Η διαστημική εταιρεία του Ρίτσαρντ Μπράνσον σχεδιάζει ταξίδια σε ύψος 85 χλμ από την αεροπορική βάση του Γκροτάλιε της Ιταλίας
Πρώτο... δωράκι Tραμπ υπέρ Μασκ - Ποια ρύθμιση καταργεί προς όφελος της Tesla
Το αφεντικό της Tesla, Ιλον Μασκ, δαπάνησε περισσότερα από 250 εκατομμύρια δολάρια βοηθώντας τον Τραμπ να εκλεγεί πρόεδρος τον Νοέμβριο
Πρόστιμο 75 εκατ. δολ. από την Τουρκία στην Google
Η μη συμμόρφωση θα έχει ως αποτέλεσμα περαιτέρω καθημερινά πρόστιμα - Η Google μπορεί να ασκήσει έφεση
Αντίστροφη μέτρηση για το digital economy forum 2024 του ΣΕΠΕ
Ποιοι θα πλαισιώσουν το συνέδριο του ΣΕΠΕ, ποιες είναι οι βασικές θεματικές ενότητες της διοργάνωσης