Κατά 70% αυξήθηκαν τους τελευταίους δώδεκα μήνες οι περιπτώσεις greenwashing από τράπεζες και εταιρείες χρηματοοικονομικών υπηρεσιών σε όλο τον κόσμο. Τα ευρωπαϊκά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα αντιπροσώπευαν τις περισσότερες περιπτώσεις και μεγάλο μέρος του greenwashing που αφορούσε ισχυρισμούς σχετικά με τα ορυκτά καύσιμα.

Greenwashing

Ο όρος greenwashing αναφέρεται στην τεχνική εξαπάτησης του καταναλωτή μέσω παραπλανητικών πληροφοριών σχετικά με το πώς τα προϊόντα μιας εταιρείας είναι πιο φιλικά στο περιβάλλον, υγιεινά ή βιώσιμα, έχοντας ως απώτερο στόχο τη θετική προβολή της εταιρείας, καταλήγοντας εννοείται στην αύξηση των πωλήσεών της. Ο όρος υιοθετήθηκε πρώτη φορά τη δεκαετία του ’60, όταν ένα ξενοδοχείο τοποθέτησε ανακοινώσεις στους χώρους του ζητώντας από τους πελάτες να χρησιμοποιούν τις πετσέτες τους για πάνω από μία μέρα, ώστε να σωθεί ο πλανήτης.

Η εταιρεία RepRisk, που συλλέγει δεδομένα για τα κριτήρια βιωσιμότητας  ESG (περιβάλλον, κοινωνία, εταιρική διακυβέρνηση) κατέγραψε 148 περιπτώσεις από τον κλάδο των τραπεζικών και χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών παγκοσμίως τους 12 μήνες έως το τέλος Σεπτεμβρίου 2023, από 86 κατά τους προηγούμενους 12 μήνες.

Greenwashing: Στοπ στις παραπλανητικές ετικέτες δήθεν «πράσινων» προϊόντων

Από τις 148 περιπτώσεις, οι 106 αφορούσαν σε ευρωπαϊκά χρηματοπιστωτικά ιδρύματα.

«Πάνω από το 50% αυτών των περιστατικών greenwashing που σχετίζονται με το κλίμα, είτε ανέφεραν ορυκτά καύσιμα είτε συνέδεαν ένα χρηματοπιστωτικό ίδρυμα με μια εταιρεία πετρελαίου και φυσικού αερίου. Αυτά τα περιστατικά δεν συμβαίνουν μεμονωμένα και οι ρυθμιστικές αρχές γνωρίζουν όλο και περισσότερο την κλίμακα του προβλήματος», υπογραμμίζει η έρευνα της RepRisk. .

Οι επιτηρητές της Ευρωπαϊκής Ένωσης δήλωσαν τον Ιούνιο ότι τράπεζες, ασφαλιστές και επενδυτικές εταιρείες σε όλο το μπλοκ είχαν προχωρήσει σε «παραπλανητικούς ισχυρισμούς» σχετικά με τα διαπιστευτήρια βιωσιμότητας τους στους επενδυτές.

Στη δεύτερη θέση

Σύμφωνα με την RepRisk, ο κλάδος των τραπεζών και των χρηματοπιστωτικών υπηρεσιών είναι δεύτερος μετά το πετρέλαιο και το φυσικό αέριο για τον αριθμό των περιστατικών «πράσινου  ξεπλύματος».

Η εταιρεία δεδομένων διαπίστωσε ότι το greenwashing γενικά βρίσκεται σε άνοδο.

Ένα στα τέσσερα περιστατικά κινδύνου ESG που σχετίζονται με το κλίμα συνδέθηκε με το «πράσινο ξέπλυμα»,  έναντι ενός στα πέντε πέρυσι, ανέφερε, ενώ διαπίστωσε επίσης ότι μία στις τρεις εταιρείες που συνδέονται με το greenwashing εμπλέκεται επίσης στο λεγόμενο «κοινωνικό ξέπλυμα».

Ο όρος «κοινωνικό ξέπλυμα» αναφέρεται σε εταιρείες που παρουσιάζονται θετικά με το να «σκιάζουν ένα υποκείμενο κοινωνικό ζήτημα» – όπως οι παραβιάσεις των ανθρωπίνων δικαιωμάτων και η εταιρική συνενοχή ή οι επιπτώσεις στις κοινότητες – για να προστατεύσουν τη φήμη και τις οικονομικές τους επιδόσεις.

«Η παραπλανητική επικοινωνία γύρω από περιβαλλοντικά και κοινωνικά θέματα όχι μόνο εμποδίζει την πρόοδο προς τους συλλογικούς στόχους, αλλά βλάπτει επίσης την εμπιστοσύνη με τους καταναλωτές και τους επενδυτές», έγραψε η RepRisk στην τελευταία της έκθεση.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Green