Αυξημένο κόστος θαλάσσιας μεταφοράς αναμένεται να αντιμετωπίζουν τα επόμενα χρόνια οι ιδιοκτήτες φορτίων καθώς ο πληθωρισμός, οι γεωπολιτικές εντάσεις, αλλά και οι επιβαρύνσεις από τη χρήση «πράσινων» εναλλακτικών καυσίμων είναι συντελεστές αύξησης του κόστους των πλοίων, αν και η ναυτιλία παραμένει ο πιο οικονομικός τρόπος μεταφοράς. Οι ιδιοκτήτες φορτίου πρέπει να ξοδέψουν πολύ περισσότερα για να μεταφέρουν τα αγαθά τους με πλοία αυτή τη δεκαετία, εκτιμά ο οίκος αναλύσεων Clarksons Research, σε μία τελευταία έρευνά του.Ο αναλυτής Trevor Crowe του Clarksons Research δήλωσε ότι η δεκαετία του 2020 ήταν μια ασταθής περίοδος για τη ναυτιλία με ορισμένες τεράστιες διακυμάνσεις στους ναύλους, καθώς σημαντικά παγκόσμια γεγονότα επηρέασαν τις αγορές. Η πανδημία του Covid και ο πόλεμος στην Ουκρανία ήταν προφανώς δύο πολύ σημαντικά γεγονότα που επέδρασαν στην εφοδιαστική αλυσίδα, με αποτέλεσμα το μέσο κόστος των εμπορευματικών μεταφορών αυτή τη δεκαετία να ξεπεράσει σαφώς εκείνο της δεκαετίας του 2010, πρόσθεσε.
Αυξήσεις. Ανά κατηγορία ο Clarksons υπολόγισε ότι η μεταφορά σιδηρομεταλλεύματος ήταν 18% πιο ακριβή αυτή τη δεκαετία (μέχρι σήμερα) σε σύγκριση με τη δεκαετία του 2010. Πιο ακριβή υπόθεση κατά 27% ήταν και η μεταφορά σιτηρών, ενώ το κόστος μεταφοράς υγραερίου αυξήθηκε κατά 27%, και του πετρελαίου (με δεξαμενόπλοια τύπου aframax) κατά 32%. Πολύ υψηλότερο ήταν το κόστος μεταφοράς για τα εμπορευματοκιβώτια που σε τιμές spot αγοράς ήταν περίπου από 2 έως 3,5 φορές υψηλότερο από τον μέσο όρο της δεκαετίας του 2010.
Ναυτιλία: Πρωταθλήτρια Ευρώπης η Ελλάδα στον αριθμό απασχολουμένων στις θαλάσσιες μεταφορές
Εκτός από τις γεωπολιτικές εξελίξεις και άλλα γεγονότα, όπως η πανδημία, που επηρέασαν την εφοδιαστική αλυσίδα και δημιούργησαν πρόσκαιρες αυξήσεις στο κόστος αποστολής εμπορευμάτων από τη μία άκρη του κόσμου στην άλλη, σημαντικός συντελεστής ανόδου του κόστους είναι ο πληθωρισμός αλλά και το κόστος καυσίμων.
Οπως επεσήμανε ο Clarksons, η μετάβαση σε καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο οδήγησε το κόστος των καυσίμων για τα περισσότερα πλοία σε μία αύξηση κατά περίπου 20% σε σύγκριση με τη δεκαετία του 2010.
Οι ναυτιλιακές αγορές παραμένουν κυκλικές, αλλά η δεκαετία του 2020 έχει αφήσει μέχρι στιγμής ένα σημαντικό σημάδι στο κόστος μεταφοράς. Οι εμπορευματικές μεταφορές έπρεπε να προσαρμοστούν για να μπορέσει η ναυτιλία να διατηρήσει τις βασικές της υπηρεσίες, ενώ παράλληλα επωμίζεται το κόστος των διαταραχών, σύμφωνα με τον αναλυτή του οίκου Clarksons, προειδοποιώντας ότι τα επερχόμενα πολύπλοκα ζητήματα που αντιμετωπίζει η ναυτιλία, όπως η απαλλαγή από τις ανθρακούχες εκπομπές και η γεωπολιτική, θα πρέπει να είναι στο κέντρο της προσοχής όσων επιθυμούν να στείλουν εμπορεύματα με το πλοίο.
Οσον αφορά ειδικά την «πράσινη» μετάβαση της ναυτιλίας, ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermodal σημείωσε πρόσφατα ότι θα απαιτηθούν επενδύσεις άνω των 90 δισ. δολ.
Ανά κατηγορία. Πάντως οι ναύλοι των εμπορευματικών μεταφορών έχουν πλέον υποχωρήσει από τα επίπεδα αιχμής σε πολλές περιπτώσεις. Εξετάζοντας τους κυριότερους ναυτιλιακούς κλάδους, τα στοιχεία του Clarksons Research δείχνουν ότι το κόστος μεταφοράς ξηρού χύδην φορτίου κορυφώθηκε το 2021, καθώς η ανάκαμψη της ζήτησης από τις αρνητικές επιπτώσεις της έναρξης του Covid συναντήθηκε με αξιοσημείωτες υλικοτεχνικές διαταραχές.
Το κόστος του σιδηρομεταλλεύματος ενός πλοίου capesize από τη Βραζιλία προς την Κίνα έφτασε τα 47 δολάρια ανά τόνο τον Οκτώβριο του ίδιου έτους, 2,6 φορές πάνω από τον μέσο όρο της δεκαετίας του 2010. Το κόστος μεταφοράς πετρελαίου παρουσίασε ακόμη μεγαλύτερες διακυμάνσεις.
Στην αρχή της πανδημίας, λόγω της ζήτησης για πλωτή αποθήκευση, το κόστος ναύλωσης αργού με δεξαμενόπλοιο VLCC από τη Μέση Ανατολή προς την Ασία εκτοξεύτηκε στα 8 δολάρια ανά βαρέλι, πέντε φορές περισσότερο από ό,τι τα προηγούμενα 10 χρόνια.
Στη συνέχεια, το κόστος των δεξαμενοπλοίων aframax που διέσχιζαν τη Μεσόγειο έφτασε πάνω από τέσσερις φορές μεγαλύτερο από αυτό της δεκαετίας του 2010, μετά την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία.
Η ταχεία ανάκαμψη των καταναλωτικών δαπανών μετά τις αρχικές επιπτώσεις του Covid, σε συνδυασμό με τη σοβαρή συμφόρηση των λιμανιών και τη διαταραχή της εφοδιαστικής αλυσίδας, οδήγησαν τις τιμές των ναύλων σε ιστορικά υψηλά για τους φορτωτές εμπορευματοκιβωτίων από το 2021 έως το πρώτο εξάμηνο του 2022, ανέφερε η εταιρεία.
Οι τιμές spot από την Ασία προς την Ευρώπη έφτασαν τα 7.797 δολάρια ανά teu, οκταπλάσιες του μέσου όρου της δεκαετίας του 2010.
Πηγή: Έντυπη Έκδοση Τα Νέα
Latest News
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι
Η Χριστίνα Μαργέλου στους κορυφαίους τραπεζίτες της ναυτιλίας το 2024
Η διάκριση αντανακλά την ισχυρή παρουσία της Eurobank και του συνόλου του ελληνικού τραπεζικού κλάδου, στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση
Lloyd’s List Greek Shipping Awards 2024 - Τιμήθηκαν κορυφαίες εταιρείες της ελληνικής ναυτιλίας και προσωπικότητες
Τα Lloyd’s List Greek Shipping Awards συμπλήρωσαν φέτος 21 χρόνια – Απονεμήθηκαν 20 βραβεία
Lloyd’s List: 14 Έλληνες στους 100 ισχυρότερους παράγοντες της παγκόσμιας ναυτιλίας το 2024
Ο Βαγγέλης Μαρινάκης στη 16η θέση - Ο Έλληνας με τη μεγαλύτερη άνοδο τα τελευταία δύο χρόνια