
Η βιωσιμότητα της ελληνικής τουριστικής επιχείρησης και η έλλειψη προσωπικού είναι δυο τεράστιες προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει το 2024 και τα επόμενα χρόνια ο ελληνικός τουρισμός σύμφωνα με όσα επισημάνθηκαν στο ετήσιο συνέδριο του ΣΕΤΕ.
Μιλώντας στο συνέδριο ο πρόεδρος του ΣΕΤΕ Γιάννης Παράσχης αναφέρθηκε ειδικότερα στην περιβαλλοντική διάσταση «αυτού που ονομάζουμε βιωσιμότητα στον τουρισμό» καθώς και στα αποτελέσματα πρόσφατης μελέτης των Deloitte – INSETE για τη βιωσιμότητα στην ελληνική αγορά τουρισμού. Ο κ. Παράσχης διαπίστωσε ότι «έχουμε ως τουριστικές επιχειρήσεις να καλύψουμε σημαντικό έδαφος». Είναι ενδεικτικό πως το 73% των ερωτηθέντων στην έρευνα δεν έχει θέσει στόχο μείωσης των εκπομπών άνθρακα για το 2030, ενώ μόλις το 20% θεωρεί ότι παρέχει εκπαίδευση στο προσωπικό του σε ζητήματα βιωσιμότητας.
Παράσχης (ΣΕΤΕ): Έτος ορόσημο το 2023 για τον τουρισμό
Επίσης σύμφωνα με την ίδια έρευνα μόλις το 34% βρίσκεται στη διαδικασία ορισμού κάποιου σχετικού στόχου. Οι μισές επιχειρήσεις (52%) δεν συμμετέχουν σε στρατηγικές συνεργασίες / συμμαχίες για την προώθηση της βιωσιμότητας, ενώ το 60% δεν πραγματοποιεί μετρήσεις σχετικά με τη βιωσιμότητα, με κύριο λόγο το γεγονός ότι δε γνωρίζει πώς και με ποιον τρόπο.
Οι ελλείψεις αυτές είναι ιδιαίτερα έντονες στις μικρομεσαίες επιχειρήσεις με έσοδα κάτω των 10 εκατ. Ευρώ που αποτελούν και την πλειοψηφία στον κλάδο. Όμως, η διαμόρφωση ενός βιώσιμου και περιβαλλοντικά υπεύθυνου τουριστικού επιχειρείν αποτελεί μονόδρομο εάν θέλουμε ο ελληνικός τουρισμός να συνεχίσει τη θετική του πορεία και το brand Ελλάδα να διατηρηθεί στην κορυφή, τόνισε ο κ. Παράσχης.
Για την κάλυψη αυτού του ελλείματος ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ ανακοίνωσε μία συγκεκριμένη πρωτοβουλία. Όπως είπε εγκρίθηκε από το Διοικητικό Συμβούλιο του Συνδέσμου και ενεργοποιείται η δημιουργία ενός Προγράμματος μετάβασης των Τουριστικών Επιχειρήσεων σε βιώσιμη λειτουργία. Φιλόδοξος στόχος μας είναι μετά την φάση ανάπτυξης της μεθοδολογίας και της πιλοτικής εφαρμογής σε συγκεκριμένο δείγμα επιχειρήσεων να προχωρήσουμε στο roll out εντός του 2024.
Στόχος της προσπάθειας αυτής είναι η παροχή μεθοδολογίας και εργαλείων που θα επιτρέπουν μέσα από συγκεκριμένα βήματα τη διάχυση της γνώσης, τη δέσμευση, τη στοχοθέτηση, την υλοποίηση και την πιστοποίηση της εξέλιξης των τουριστικών επιχειρήσεων προς την βιωσιμότητα και τους μηδενικούς ρύπους. Αυτή η πρωτοβουλία αυτορρύθμισης του κλάδου δεν είναι μόνο αναγκαιότητα αλλά και σωστή επιχειρηματική επιλογή, ένα θετικό business case, συμπλήρωσε ο Πρόεδρος του ΣΕΤΕ.
Το έλλειμμα σε προσωπικό
Η άλλη μεγάλη πρόκληση είναι η έλλειψη προσωπικού. Σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ) ο κλάδος αντιμετωπίζει έλλειμμα 63.000 θέσεων προσωπικού. Αποτελεί πλέον κοινή πεποίθηση τόσο στις παραγωγικές τάξεις όσο και στην κυβέρνηση ότι το ζήτημα αυτό, δεδομένων και των δημογραφικών εξελίξεων θα αποτελέσει σημαντική δομική πρόκληση για τα επόμενα χρόνια, τόνισε ο κ. Παράσχης.
Όπως συμπλήρωσε βρισκόμαστε σε διάλογο με τα αρμόδια υπουργεία αναφορικά με τις απαραίτητες παρεμβάσεις στην αγορά εργασίας, έτσι ώστε, με προγράμματα προσέλκυσης, κατάρτισης και συνεχούς βελτίωσης δεξιοτήτων του ανθρώπινου δυναμικού συμπεριλαμβανομένης και της βελτίωσης της αποτελεσματικότητας του θεσμοθετημένου πλαισίου των μετακλήσεων να ανταποκριθούμε στις νέες απαιτήσεις στον χώρο της εργασίας και στις διεθνείς τάσεις που διαμορφώθηκαν μετά την πανδημία. Το ανθρώπινο κεφάλαιο παραμένει ο πιο κρίσιμος παράγοντας για την διαμόρφωση του τουριστικού προϊόντος.


Latest News
![Accor: Η βιωσιμότητα «κλειδί» για την ανάπτυξη και ανθεκτικότητα του ελληνικού τουρισμού [έρευνα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/thumbnail-600x400.jpg)
Accor: Η βιωσιμότητα «κλειδί» για την ανάπτυξη και ανθεκτικότητα του ελληνικού τουρισμού [έρευνα]
Το White Paper “Sustainable Expansion of Greek Tourism” που δημοσίευσε πρόσφατα η Accor αποτυπώνει τη δέσμευσή της στη βιώσιμη φιλοξενία

Σην Ιβηρική το brand Super 8 της Wyndham - Η συμφωνία με τη Soliteight
Η Wyndham και η Soliteight βάζουν το brand Super 8 σε Ισπανία και Πορτογαλία με 40 νέα ξενοδοχεία σε διάστημα 10 ετών

Ποιοι προορισμοί κέρδισαν τους Έλληνες το Πάσχα - Το κόστος μετακίνησης
Τι δείχνουν τα στοιχεία της Ferryscanne για τις εξορμήσεις το Πάσχα

Ανοίγει νέα ξενοδοχεία σε Αθηνα και Μάνη ο όμιλος Radisson - Η συνεργασία με την Fais Group
Την επέκταση της παρουσίας του στην Ελλάδα δρομολογεί ο όμιλος Radisson - Οι συνεργασίες σε δημοφιλείς τουριστικούς προορισμούς

Παράνομη εγκύκλιος της ΑΑΔΕ για τη φορολόγηση του Airbnb - Η απόφαση του ΣτΕ
Το θέμα παραπέμφθηκε προς οριστική κρίση στην Ολομέλεια του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Αύξηση μόλις 0,5% στις ταξιδιωτικές εισπράξεις το πρώτο δίμηνο του 2025 - Άνοδος 3,5% στους τουρίστες
Τι δείχνουν τα στοιχεία της ΤτΕ για τις χώρες προέλευσης των τουριστών - Η μεγάλη άνοδος των Αμερικάνων και οι μηδενικές εισπράξεις από Ρώσους τον Φεβρουάριο - Πάνω από 1,5 εκατ. οι ξένοι τουρίστες

Πόρτο Χέλι και Ερμιόνη ο νέος προορισμός τριών πολυτελών διεθνών αλυσίδων
Τα σχέδια επέκτασης στην ελληνική αγορά με πολυτελή ξενοδοχεία των Waldorf Astoria της Hilton, Six Sences της IHG Group και Four Seasons
![Ξενοδοχεία: Μεγάλο το ενδιαφέρον για επενδύσεις στην Ελλάδα – Η θέση της Αθήνας [γραφήματα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/03/Athens-hotels-600x399.jpg)
«Μαγνήτης» επενδύσεων η Ελλάδα στα ξενοδοχεία - Στο top 10 η Αθήνα [γραφήματα]
Η Αθήνα μπήκε στη δεκάδα των ελκυστικών πόλεων και η Ελλάδα διατηρεί την πέμπτη θέση στην Ευρώπη

Οι top χώρες προέλευσης των περισσότερων ξένων ταξιδιωτών στην Ελλάδα
Η θερινή τουριστική περίοδος διαγράφεται θετικά για την Ελλάδα, με τα διαθέσιμα στοιχεία να επιβεβαιώνουν τη συνεχιζόμενη ανάπτυξη του κλάδου

Δεν κόβουν το ταξίδι στην Ελλάδα οι Αμερικανοί
Παρά το δυσμενές οικονομικό κλίμα και τις αμφιλεγόμενες αποφάσεις της κυβέρνησης Τραμπ θα έρθουν και αυτό το καλοκαίρι