Πριν από ένα χρόνο, όλοι συζητούσαν για τα ηλεκτρoκίνητα και φαινόταν ότι ένα πλήρως ηλεκτρικό μέλλον ήταν προ των πυλών. Αλλά οι σημερινοί αγοραστές αυτοκινήτων έχουν δεύτερες σκέψεις για αυτά, βραχυκυκλώνοντας την αύξηση των πωλήσεων και προκαλώντας τη συσσώρευση EV μοντέλων στις μάντρες αντιπροσώπων. Οι αυτοκινητοβιομηχανίες, οι οποίες επενδύουν περισσότερα από 100 δισεκατομμύρια δολάρια για την ανάπτυξη ηλεκτρικών οχημάτων αυτή τη δεκαετία, μειώνουν τώρα τις τιμές, την παραγωγή και τις προβλέψεις κερδών για τα νέα πράσινα οχήματα.
Το απόθεμα των μοντέλων EV υπερδιπλασιάστηκε τον περασμένο χρόνο, φτάνοντας σε υψηλό ρεκόρ αποθέματος 114 ημερών στις αρχές Δεκεμβρίου, σε σύγκριση με 71 ημέρες για τη συνολική αυτοκινητοβιομηχανία, σύμφωνα με την ερευνητική εταιρεία Cox Automotive.
Τα πράγματα είναι τόσο άσχημο που ένας συνασπισμός σχεδόν 4.000 εμπόρων αυτοκινήτων των ΗΠΑ που αυτοαποκαλούνται «EV Voice of the Customer» έγραψε στον Πρόεδρο Μπάιντεν τον Νοέμβριο, ζητώντας του να «πατήσει φρένο στις μη ρεαλιστικές» κυβερνητικές εντολές για EV, τις οποίες θέλει η κυβέρνησή του να αποτελούν περισσότερες από τις μισές πωλήσεις αυτοκινήτων στις ΗΠΑ έως το 2030, από περίπου 7% το 2023, ανέφερε το Bloomberg.
Τα υβριδικά υπερισχύουν
Αντίθετα, οι αγοραστές αυτοκινήτων στρέφονται προς τα υβριδικά οχήματα βενζίνης-μπαταρίας που κυκλοφορούν εδώ και ένα τέταρτο του αιώνα, τα οποία οι έμποροι δυσκολεύονται να διατηρήσουν σε απόθεμα. Η Toyota Motor Corp., η Ford Motor Co. και άλλοι αυξάνουν την παραγωγή υβριδικών για να καλύψουν τη ζήτηση. Εν τω μεταξύ, τα παραδοσιακά οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης συνεχίζουν να φέρνουν μεγάλα έσοδα, αντιπροσωπεύοντας περισσότερες από 8 στις 10 πωλήσεις αυτοκινήτων στην Αμερική.
Οι ΗΠΑ έχουν μείνει πίσω από την Ευρώπη και την Κίνα στην υιοθέτηση ηλεκτρικών οχημάτων, και τα στελέχη της αυτοκινητοβιομηχανίας και οι πολιτικοί ανυπομονούν να καλύψουν τη διαφορά, ώστε η Αμερική να μην χάσει τον αγώνα της τεχνολογίας των μεταφορών. Αλλά οι απόψεις των περισσότερων Αμερικανών καταναλωτών δεν συμβαδίζουν. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα παραμένουν πολύ ακριβά, με μέση τιμή $60.544—περίπου $13.000 περισσότερο από ένα βενζινοκίνητο, σύμφωνα με τον ερευνητή αυτοκινήτων Edmunds.com. Αυτό το επιπλέον ποσό έχει γίνει ακόμη πιο επώδυνο καθώς τα επιτόκια των δανείων αυτοκινήτων έχουν εκτοξευθεί στα ύψη. Πέρα από το κόστος, πολλοί καταναλωτές βλέπουν επίσης τα EV ως πολύ επικίνδυνα εάν ξεμείνουν από ενέργεια μακριά από φορτιστή μια ανησυχία που είναι γνωστή στη βιομηχανία EV ως «άγχος εμβέλειας».
Οι πωλήσεις EV στις ΗΠΑ αυξήθηκαν κατά 60% το 2022, αλλά αυξήθηκαν μόνο κατά 47% το 2023 και αναμένεται να αυξηθεί μόλις κατά 11% φέτος, σύμφωνα με πρόβλεψη της UBS Group AG. Η Ford μείωσε στο μισό τα σχέδια παραγωγής για το εμβληματικό της EV pickup F-150 Lightning το 2024. Η General Motors Co. καθυστερεί επίσης την παραγωγή των πολυαναμενόμενων ηλεκτρικών οχημάτων, όπως το SUV Chevy Equinox και το pickup Silverado. Ο Ίλον Μασκ μείωσε επανειλημμένα τις τιμές στα μοντέλα της Tesla το 2023. Αυτό πυροδότησε αυτό που ο Διευθύνων Σύμβουλος της Ford Τζιμ Φάρλεϊ αποκάλεσε «πόλεμο τιμών των EV», που οδήγησε την εταιρεία του και άλλες εταιρείες να μειώσουν τις τιμές. Οι κινήσεις του Μασκ επιβράδυναν -αλλά δεν απέτρεψαν- απώλειες μεριδίων αγοράς που επηρέασαν σημαντικά τα περιθώρια κέρδους.
Οι αρχικοί πλούσιοι αγοραστές τελείωσαν
Αυτό που άλλαξε, λένε στελέχη του κλάδου και αναλυτές στο Bloomberg, είναι ότι η αρχική θέρμη των αγοραστών οφειλόταν σε πλούσιους οδηγούς που αγόραζαν ένα επιπλέον αυτοκίνητο επειδή ήθελαν την τελευταία λέξη της τεχνολογίας. Τώρα που αυτοί οι αρχικοί χρήστες έχουν τελείωσει, οι κύριοι αγοραστές που εξαρτώνται από το αυτοκίνητό τους ως καθημερινό όχημα βρίσκουν τα EV πιο ακριβά και λιγότερο χρήσιμα..
«Πρέπει να έχουμε ένα πιο αξιόπιστο δίκτυο φόρτισης», λέει ο Άντερσον, σημειώνοντας ότι υπάρχει μόνο ένας σταθμός φόρτισης στη διαδρομή των 200 μιλίων που κάνει κάθε εβδομάδα μεταξύ των γραφείων του στην Ομάχα και στο Κάνσας Σίτι. «Οι άνθρωποι πρέπει να έχουν εμπιστοσύνη ότι μπορούν να πάνε τα παιδιά τους στο ραντεβού με τον γιατρό, ότι μπορούν να φτάσουν στη δουλειά στην ώρα τους και ότι μπορούν να χρησιμοποιήσουν αυτό το όχημα για διακοπές».
Δεν είναι μόνο το δίκτυο φόρτισης που είναι αναξιόπιστο. Τα EV είχαν 80% περισσότερα προβλήματα από τα αυτοκίνητα με παραδοσιακούς κινητήρες εσωτερικής καύσης, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα του περιοδικού Consumer Reports. Οι ιδιοκτήτες EV ανέφεραν τα περισσότερα προβλήματα με την μπαταρία τους και την ικανότητά της να φορτίζει.
«Αυτό δεν έχει να κάνει με τους φορτιστές στο χωράφι. Αυτό αφορά συγκεκριμένα ένα πρόβλημα με το όχημα όπου δεν θα δεχόταν χρέωση», είπε στο Bloomberg ο Τζέικ Φίσερ, ανώτερος διευθυντής δοκιμών αυτοκινήτων στο Consumer Reports. «Είναι σαν να μην μπορείς να βάλεις βενζίνη στο αυτοκίνητο. Αυτό είναι ένα μεγάλο πρόβλημα».
Περισσότεροι από τους μισούς δεν ενδιαφέρονται καν
Αυτό εξηγεί γιατί περισσότεροι από τους μισούς Αμερικανούς αγοραστές αυτοκινήτων λένε τώρα ότι δεν ενδιαφέρονται για ηλεκτρικά οχήματα, από μόλις 42% που απέκλεισαν τα μοντέλα με μπαταρίες το 2022, σύμφωνα με μια έρευνα σε ένα τέταρτο εκατομμύριο αγοραστών αυτοκινήτων στις ΗΠΑ από την ερευνητική εταιρεία της αυτοκινητοβιομηχανίας Strategic Vision.
«Τους πιο πρόσφατους μήνες, υπήρξε μια ισχυρή ώθηση με περισσότερους ανθρώπους να λένε ότι δεν ενδιαφέρονται καθόλου να αγοράσουν ένα EV», είπε στο Bloomberg ο Αλεξάντερ Έντουαρντς, πρόεδρος της Strategic Vision. Υποστηρίζει ότι στην πραγματικότητα δεν υπάρχει «εγγενής ζήτηση» για EV λόγω της υψηλής τιμής και των περιορισμών χρέωσης. «Πολύ λίγοι άνθρωποι θέλουν να ξοδέψουν $55.000 μόνο για να ανησυχούν».
Για να είμαστε σαφείς, το κάτω μέρος δεν εγκαταλείπει την αγορά EV. Οι πωλήσεις οχημάτων με μπαταρίες θα εξακολουθήσουν να αυξάνονται με ταχύτερο ρυθμό από τη συνολική αγορά αυτοκινήτων φέτος, προβλέπουν αυτοκινητοβιομηχανίες και ανεξάρτητοι αναλυτές. Αλλά η μεθυστική αισιοδοξία για ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο σε κάθε γκαράζ έρχεται σε αντίθεση με τον πραγματισμό των mainstream αγοραστών. Μέχρι να δουν χαμηλότερες τιμές και περισσότερους θα επιμείνουν στις παραδοσιακές τους διαδρομές και τα γνωστά πρατήρια καυσίμων.
Η αποτυχία του Μπάιντεν
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα έχουν επίσης καταλήξει στο στόχαστρο των πολιτιστικών πολέμων, ένα άλλο εμπόδιο στη ζήτηση. Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα είναι κεντρικά στα σχέδια του Μπάιντεν για την καταπολέμηση της κλιματικής αλλαγής. Ο νόμος για τη μείωση του πληθωρισμού, προσφέρει μια σειρά από εκπτώσεις φόρου καταναλωτή και δισεκατομμύρια δολάρια σε κίνητρα για την τόνωση της ζήτησης. Η Υπηρεσία Προστασίας του Περιβάλλοντος του Μπάιντεν πρότεινε περιορισμούς στις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου που θα απαιτούσαν τα δύο τρίτα των νέων επιβατικών οχημάτων να είναι πλήρως ηλεκτρικά μέχρι το 2032. Αλλά καθώς παλεύει για επανεκλογή, ο πρώην πρόεδρος Ντόναλντ Τραμπ χαρακτήρισε το σχέδιο του Μπάιντεν « μια γελοία φάρσα για όλα τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα» και προειδοποίησε ότι τα EV θα σκοτώσουν θέσεις εργασίας και θα θέσουν εκτός λειτουργίας τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες.
«Οι μπλε [δημοκρατικές] πολιτείες λένε ότι τα EV είναι υπέροχα και πρέπει να τα υιοθετήσουμε το συντομότερο δυνατό για κλιματικούς λόγους», δήλωσε ο Μπιλ Φορντ, εκτελεστικός πρόεδρος της Ford και δισέγγονος του ιδρυτή Χένρι Φορντ, σε συνέντευξη του Οκτωβρίου στους New York Times. «Ορισμένες από τις κόκκινες [ρεπουμπλικανικές] πολιτείες λένε ότι αυτό είναι ακριβώς όπως το εμβόλιο, και μας υποχρεώνει η κυβέρνηση και δεν το θέλουμε. Ποτέ δεν πίστευα ότι θα έβλεπα την ημέρα που τα προϊόντα μας ήταν τόσο έντονα πολιτικοποιημένα, αλλά έτσι είναι».
Latest News
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων
Χωρίς... φρένο η BYD - Ξεπερνά Ford-Honda σε πωλήσεις, 200.000 νέες προσλήψεις
Η BYD βρίσκεται σε μια εκπληκτική επέκταση φέτος - Αυξημένη ικανότητα παραγωγής, πολλές χιλιάδες νέοι εργαζόμενοι στα εργοστάσια
Η ηλεκτροκίνηση... μπήκε στο Βατικανό με υπογραφή Mercedes-Benz
Ο Πάπας Φραγκίσκος παρέλαβε το πρώτο αμιγώς ηλεκτρικό αυτοκίνητο
Όμιλος ΟΤΕ: Πάνω από 90% η εταιρική χρήση ηλεκτρικών οχημάτων έως το 2028
Ο Όμιλος ΟΤΕ στοχεύει στην επίτευξη κλιματικής ουδετρότητας έως το 2040 - Θα διαθέτει 828 νέα αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα για τεχνικούς έως τις αρχές του 2025
Νέο δικαστικό «όχι» στον Μασκ για τα 56 δισ. που θα λάμβανε από την Tesla
Μια δικαστής του Ντέλαγουερ αποφάσισε ότι ο Ιλον Μασκ εξακολουθεί να μην δικαιούται να λάβει το παχυλό πακέτο αποζημίωσης
H Τeslα πάτησε... γκάζι στην αξία της με τον πιο γρήγορο ρυθμό παγκοσμίως [πίνακας]
Η κεφαλαιοποίηση της Tesla αυξήθηκε κατά 38,1%, στα 1,1 τρισεκατομμύρια δολάρια - Ποιες εταιρείες αποτελούν την πρώτη 20άδα
Σκληρό παζάρι στη Βρετανία για φθηνά δάνεια και μικρότερα πρόστιμα στις βιομηχανίες για τα EV
Οι προκλήσεις της αγοράς στη Βρετανία καθιστούν το οικονομικό καθεστώς γύρω από τη μετάβαση στα ηλεκτρικά οχήματα «ανεφάρμοστο»