Ενώ ο πληθωρισμός των τροφίμων συνεχίζει τις υψηλές πτήσεις με την Ελλάδα να κατακτά αργυρό μετάλλιο ακρίβειας στην Ευρωζώνη τον Δεκέμβριο, η κατανάλωση, από το σούπερ μάρκετ μέχρι τα ρούχα, τα αλκοολούχα ποτά, τα κινητά, την εστίαση, τα καλλυντικά, τα είδη πολυτελείας και τα αυτοκίνητα, παραδόξως δεν φαίνεται να επηρεάζεται σημαντικά.

Ακριβότερο καλάθι, μεγαλύτερη κατανάλωση

Ξεκινώντας από τα βασικά αγαθά, οι πωλήσεις σε όγκο στο οργανωμένο λιανεμπόριο το 2023 όχι μόνο δεν μειώθηκαν, παρά τις αυξήσεις των τιμών, αλλά απεναντίας κινήθηκαν ανοδικά.

Συγκεκριμένα με βάση τα στοιχεία της NielsenIQ ο όγκος πωλήσεων των ταχυκίνητων προϊόντων αυξήθηκε κατά 0,4% για το σύνολο του 2023 συγκριτικά με το 2022, την ώρα που οι τιμές αυξήθηκαν με την ίδια ένταση, όπως και το 2022 (+8,7%) χρονιά κατά την οποία οι πωλήσεις σε όγκο κατέγραψαν μείωση κατά 1,1% έναντι του 2021.

Ακρίβεια: Πρωταθλήτρια Ευρωζώνης στις αυξήσεις των τιμών σε φρούτα και τυρί η Ελλάδα [πίνακες]

Ας σημειωθεί δε ότι τον Νοέμβριο ο όγκος πωλήσεων έκανε ρεκόρ για την περσινή χρονιά, καθώς σημείωσε άνοδο κατά 6,6% σε σύγκριση με έναν χρόνο πριν.

Ανάλογο είναι το καταναλωτικό μοτίβο και τον Δεκέμβριο, με τον όγκο πωλήσεων να καταγράφει ετήσια αύξηση της τάξης 5%.

Η στροφή των καταναλωτών στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που έχουν «κλειδώσει» μερίδιο 26% και η ένταση των προσφορών στα επώνυμα οδήγησαν την άνοδο του όγκου της κατανάλωσης, όπως τονίζουν στελέχη του λιανεμπορίου.

Στα 11 δισ. ευρώ το λιανεμπόριο

Την ίδια ώρα, η κατηγορία της ένδυσης και της υπόδησης, που είχε «καθίσει» τον Σεπτέμβριο και τον Οκτώβριο καθώς ο καλός καιρός δεν προδιάθετε για αγορές χειμωνιάτικων, από τον Νοέμβριο – με τη βοήθεια και της Black Friday – πήρε τα πάνω της. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο τζίρος των αθλητικών ειδών άγγιξε διψήφιο ποσοστό αύξησης τον Δεκέμβριο σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα.

Όπως αναφέρει ο κος Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών, το λιανεμπόριο – χωρίς τους κλάδους τροφίμων, αυτοκινήτων και καυσίμων – «έπιασε» τον στόχο των 11 δισ. ευρώ που είχε τεθεί για τις πωλήσεις του δ’ τριμήνου του 2023, με τους καταστηματάρχες να δηλώνουν ικανοποιημένοι. Με βάση τα στοιχεία του δείκτη του ΕΣΑ για το δ’ τρίμηνο του 2022, το λιανεμπόριο, χωρίς τους κλάδους τροφίμων, αυτοκινήτων και καυσίμων, έφτασε τα 9,88 δισ. ευρώ.

Πάντως, σύμφωνα με τον κο Καφούνη, η υψηλότερη κατανάλωση κατά τη διάρκεια του Δεκεμβρίου έχει «φρενάρει» την αγοραστική κίνηση τις πρώτες δύο εβδομάδες των χειμερινών εκπτώσεων κάτι που ο εμπορικός κόσμος ελπίζει να αλλάξει το επόμενο διάστημα.

Περισσότερα smartphones

Το υψηλό κόστος ζωής δεν φαίνεται να αγγίζει ούτε την αγορά των smartphones. Στο 11μηνο του 2023, με βάση τα στοιχεία που παραχώρησε στον ΟΤ η GfK, οι πωλήσεις «έξυπνων» κινητών καταγράφουν αύξηση 16,5% σε αξία στα 743 εκατ. ευρώ συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα το 2022, ενώ σε τεμάχια η άνοδος είναι της τάξης του 2,7%.

Η πολλαπλάσια αύξηση των πωλήσεων σε αξία συγκριτικά με την εξέλιξη του όγκου των πωληθέντων smartphones, πέραν της πληθωριστικής ανόδου, δείχνει και το ότι οι καταναλωτές στην Ελλάδα στρέφονται πλέον σε πιο premium συσκευές και σε πιο ακριβά μοντέλα.

Κερδισμένη και η εστίαση

Μια καλή χρονιά για την εστίαση και κυρίως στους τουριστικούς προορισμούς της χώρας ήταν το 2023, όπως επισήμανε ο Γιώργος Καββαθάς, πρόεδρος της ΓΣΕΒΕΕ και της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εστιατόρων και συναφών Επαγγελμάτων. Ωστόσο ο ίδιος τονίζει ότι μία στις τέσσερις επιχειρήσεις εστίασης οφείλει τουλάχιστον σε έναν φορέα, είτε δημόσιο είτε ασφαλιστικά ταμεία, ενώ η μεσοσταθμική αύξηση του κόστους λειτουργίας  λόγω ενέργειας και πρώτων υλών φθάνει περίπου στο 44%. Υπενθυμίζεται ότι στο σύνολο των επιχειρήσεων του κλάδου των Υπηρεσιών Εστίασης, ο κύκλος εργασιών το γ’ τρίμηνο 2023 ανήλθε σε 3,46 δισ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση 5,3% σε σχέση με το τρίτο τρίμηνο 2022, όπου είχε ανέλθει σε 3,29 δισ. ευρώ.

Άνοδος στα είδη πολυτελείας

Πριν λίγες μέρες η ουρά έξω από την μπουτίκ της Cartier στη Βουκουρεστίου μόνο αβέβαιο πληθωριστικό περιβάλλον δεν θύμιζε, ενώ συνωστισμός πολυτελών σημάτων, όπως Louis Vuitton, Loro Piana, Dior, Gucci, Bottega Veneta και Yves Saint Laurent, καταγράφεται στην Astir Marina της Βουλιαγμένης, όπου οι μεγάλοι οίκοι έχουν μισθώσει εμπορικά καταστήματα.

Χαρακτηριστικές είναι και οι επιδόσεις της Louis Vuitton στην Ελλάδα.  Στο 10μηνο του 2023 οι πωλήσεις του γαλλικού οίκου στην εγχώρια αγορά ξεπέρασαν τον τζίρο που έκανε ολόκληρο το 2022 και χωρίς να υπολογίζεται η εορταστική περίοδος. Συγκεκριμένα, η Λουίς Βουιττόν Ελλάς Α.Ε. κατέγραψε κύκλο εργασιών ύψους 51,99 εκατ. ευρώ και κέρδη μετά φόρων 10,55 εκατ. ευρώ. Με βάση αυτές τις επιδόσεις η εταιρεία θα προχωρήσει στην διανομή προμερίσματος ύψους 10 εκατ. ευρώ για το 2023.Υπενθυμίζεται πως οι πωλήσεις της Louis Vuitton το 2022 ανήλθαν στο ποσό των 51,97 εκατ. ευρώ, σημειώνοντας αύξηση ύψους 102,58% σε σχέση με το 2021.

Σε κάθε περίπτωση, η συμβολή των αυξημένων τουριστικών ροών (τα 32 εκατομμύρια άγγιξε ο αριθμός των τουριστών που επισκέφθηκαν τη χώρα έως το τέλος Νοεμβρίου 2023, σύμφωνα με την Τράπεζα της Ελλάδος, καταγράφοντας αύξηση κατά 17,3%) ήταν καθοριστική για τη θετική πορεία του κλάδου των ειδών πολυτελείας.

Καινούργια αυτοκίνητα

Παρότι η διαταραχή στην εφοδιαστική αλυσίδα εξηγεί εν μέρει τη σημαντική αύξηση που κατέγραψαν το 2023 οι πωλήσεις νέων αυτοκινήτων καθώς πολλές παραγγελίες είχαν δοθεί το 2022 και καθυστέρησαν οι παραδόσεις, γεγονός είναι ότι οι ταξινομήσεις νέων οχημάτων αυξήθηκαν εντυπωσιακά (+27,7%) σε σχέση με το 2022. Μάλιστα πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων ήταν υπερδιπλάσιες πέρσι φθάνοντας στον αριθμό ρεκόρ των 7.328 μονάδων, έναντι μόλις 2.959 ταξινομήσεων που είχαν γίνει το 2022.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Οικονομία
Ψηφιακός μετασχηματισμός: Πρώτοι στα social media, ουραγοί στις τραπεζικές συναλλαγές
Οικονομία |

Η σχέση των Ελλήνων με τις ψηφιακές τεχνολογίες - Τα social media και οι τραπεζικές συναλλαγές

Πώς υιοθετούν οι επιχειρήσεις τις ψηφιακές τεχνολογίες; Πώς χρησιμοποιούν οι πολίτες τις δημόσιες και άλλες υπηρεσίες στο διαδίκτυο; Ποια είναι η συμμετοχή τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης;