Περί τα 43,7 εκατ επιβάτες, κοντά στο όριο του που είναι 50 εκατ. επιβάτες, αναμένεται να εξυπηρετεί το 2046 το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών «Ελευθέριος Βενιζέλος» από 28,2 εκατ. επιβάτες το 2023. Παράλληλα αμέσως μετά την πανδημία το ΔΑΑ άνοιξε τα φτερά του και «πέταξε» από την 56η στην ένατη θέση μεταξύ των δέκα μεγαλύτερων αεροδρομίων hub στην Ευρώπη.

Η ανάπτυξη και αύξηση των εσόδων του ΔΑΑ, οι μετοχές του οποίου αναμένεται να εισαχθούν στο ΧΑ στις 7 Φεβρουαρίου, είναι συνυφασμένη με την πορεία του διεθνούς και εγχώριου τουρισμού. Τα μηνύματα που έρχονται από αυτό τον τομέα είναι θετικά καθώς η διεθνής αγορά τουρισμού και ταξιδιών επανακάμπτει γρήγορα μετά την πανδημία και αναμένεται να αναπτυχθεί κατά 7,2% σε ετήσια βάση μεταξύ των ετών 2022-2027 και να ξεπεράσει το 1 τρισεκατομμύρια δολ.

«Ελευθέριος Βενιζέλος»: Στο 19% το πακέτο των μετοχών του ΔΑΑ προς δημόσια προσφορά μέσω ΧΑ

Πάνω από 40 εκατ. τουρίστες

Οι αναλυτές αναμένουν τώρα για την χώρα μας μια ετήσια αύξηση των τουριστών κατά 7% τα επόμενα χρόνια γεγονός που σημαίνει ότι το 2027 θα επισκεφθούν τη χώρα μας πάνω από 40 εκατ. τουρίστες.

Όπως αναφέρει το ενημερωτικό δελτίο του ΔΑΑ, που δόθηκε χθες στη δημοσιότητα ενόψει της έναρξης σήμερα της δημόσιας προσφοράς, το 66% των διεθνών τουριστικών και όχι μόνο αφίξεων στη χώρα μας γίνεται αεροπορικώς, το 31% οδικώς και το 3% δια θαλάσσης.

Επίσης κατά 92% οι αφίξεις είναι από την Ευρώπη και κατά 5% από την Βόρεια Αμερική, 1,5% είναι οι αφίξεις από Ασία και 0,5% από Λατινική Αμερική Μέση Ανατολή και Αφρική.

Να σημειωθεί ακόμη ότι το έτος 2024 αναμένεται να αποτελέσει ορόσημο για την ανάκαμψη της παγκόσμιας επιβατικής κίνησης, καθώς αναμένεται να φθάσει τα 9,4 δισ. επιβάτες, ξεπερνώντας το έτος 2019 που υποδέχθηκε 9,2 δισεκατομμύρια επιβάτες (102,5% του επιπέδου του 2019). Σε σύγκριση με την πρόβλεψη πριν από το Covid-19 που προέβλεπε 10,9 δισεκατομμύρια επιβάτες το 2024, οι επιπτώσεις της πανδημίας αντιπροσωπεύουν μια δυνητική απώλεια 13,9%.

Πάντως η ανάκαμψη στην Ευρώπη αναμένεται να επιβραδυνθεί τα έτη 2023 και 2024, σε αντίθεση με την απότομη άνοδο που σημειώθηκε κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου του 2022. Μέχρι το τέλος του 2023, αναμένονται περίπου 2,3 δισεκατομμύρια επιβάτες στην περιοχή, ή το 95,5% του επιπέδου του 2019. Οι επιβάτες θα συνεχίσουν να αυξάνονται το έτος 2024 με βραδύτερο ρυθμό, σε περίπου 2,5 δισεκατομμύρια επιβάτες, ή 101,4% του επιπέδου του 2019. Μεσοπρόθεσμα, η περιοχή αναμένεται να φθάσει τα 2,9 δισ. επιβάτες το 2027, αντιπροσωπεύοντας 18,1% CAGR 2021 – 2027

Βελτίωση θέσης

Το ΔΑΑ επηρεάζεται άμεσα από άλλα ευρωπαϊκά αεροδρόμια που λειτουργούν ως κόμβοι για περιφερειακά και διηπειρωτικά δρομολόγια, παρέχοντας διάφορες εναλλακτικές λύσεις συνδεσιμότητας στους επιβάτες, συμπεριλαμβανομένων, μεταξύ άλλων, των αεροδρομίων της Κωνσταντινούπολης, το Σαρλ ντε Γκωλ του Παρισιού, του Σιπχολ του Άμστερνταμ, της Βαρκελώνης της Βιέννης και της Ρώμης. Το αεροδρόμιο της Αθήνας μπορεί να επηρεαστεί από την επέκταση της χωρητικότητας αυτών και άλλων ανταγωνιστικών αεροδρομίων ή την κατασκευή νέων αεροδρομίων στο μέλλον, αναφέρει το Ενημερωτικό Δελτίο του ΔΑΑ. Με βάση πάντως μια εκτίμηση του 2023 (έρευνα του OAG), που αναλύει τα δεδομένα πτήσεων για την περίοδο από τον Σεπτέμβριο του 2022 έως τον Αύγουστο του 2023, το αεροδρόμιο της Αθήνας κατατάχθηκε στην 9η θέση μεταξύ των 10 κορυφαίων διεθνών κόμβων στην Ευρώπη, από την 56η θέση το 2019, ως αποτέλεσμα της σημαντικής αύξησης των επιλογών συνδεσιμότητάς του.

Έσοδα και κέρδη

Τα συνολικά έσοδα του αεροδρομίου ανήλθαν το 2022 στα 476,9 εκατ. ευρώ έναντι 272,2 εκατ.,. ευρώ το 2021. Το εννεάμηνο Ιανουαρίου Σεπτεμβρίου του 2023 τα έσοδα ανήλθαν στα 443,6 εκατ. ευρώ έναντι 357,2 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα του 2022.

Το Κέρδος/ (ζημία) μετά από φόρους ανήλθε το 2022 στα 168,0 εκατ. ευρώ έναντι 158,8 το 2021 και το εννεάμηνο του 2023 έφτασε τα 188,7 εκατ. ευρώ έναντι 132,0 εκατ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα το 2022.

Τα κέρδη ανά μετοχή ανήλθαν σε 0,56 ευρώ έναντι 0,53 ευρώ το 2021 και σε 0,63 ευρώ το εννεάμηνο του 2023 έναντι 0,44 ευρώ το αντίστοιχο διάστημα το 2022.

Οι επιχειρηματικές δραστηριότητες, οι επιχειρησιακές επιδόσεις και η οικονομική θέση του αεροδρομίου, επικεντρώνονται κυρίως σε τρεις (3) αερομεταφορείς, ήτοι την Aegean Airlines, συμπεριλαμβανομένης της θυγατρικής της Olympic Air S.A., τη Sky Express και τη Ryanair. Η Aegean/Olympic Group, η Sky Express και η Ryanair, μαζί, αντιπροσώπευαν περίπου το 63% της συνολικής κίνησης στο Αεροδρόμιο το 2022 (και 62,5% για την εννεάμηνη περίοδο που έληξε στις 30 Σεπτεμβρίου 2023).

H δημόσια προσφορά

Στο μεταξύ ανοίγει σήμερα 25 Ιανουαρίου το βιβλίο προσφορών για τη διάθεση του 30% ήτοι 90 εκατ. μετοχές του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών που ανήκουν στο ΤΑΙΠΕΔ.

Να σημειωθεί ότι οι μετοχές του ΔΑΑ θα εισαχθούν στο σύνολο τους στο Χρηματιστήριο Αθηνών.

Η ελληνική δημόσια προσφορά θα διαρκέσει μέχρι και την 1η Φεβρουαρίου του 2024

Στο Χρηματιστήριο Αθηνών αναρτήθηκε το ενημερωτικό δελτίο της εταιρείας Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών καθώς και η ανακοίνωση πρόσκληση του ΤΑΙΠΕΔ.

Το εύρος των τιμών διάθεσης των μετοχών ορίστηκε από τα 7 μέχρι τα 8,20 ευρώ ανά μετοχή.

Οι μετοχές

Επισημαίνεται ότι στο πλαίσιο της Συνδυασμένης Προσφοράς, το 10% των μετοχών του ΔΑΑ θα μεταβιβαστεί στον υφιστάμενο μέτοχο του ΔΑΑ, εταιρεία AviAlliance GmbH, η οποία ελέγχεται από το Καναδικό fund PSP Investments και είναι σήμερα ο μεγαλύτερος ιδιώτης μέτοχος του ΔΑΑ με ποσοστό περίπου 40%, στην τιμή διάθεσης των μετοχών της Συνδυασμένης Προσφοράς πλέον ενός premium. Επιπλέον, 1% των μετοχών του ΔΑΑ θα μεταβιβαστεί στο πλαίσιο της Συνδυασμένης Προσφοράς και στην τιμή διάθεσης των μετοχών στα μέλη της οικογένειας Κοπελούζου, τα οποία είναι και σήμερα μέτοχοι του ΔΑΑ συνολικού ποσοστού περίπου 5%.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις