Οι πρόσφατες επιθέσεις σε εμπορικά πλοία στην Ερυθρά Θάλασσα επηρέασαν σοβαρά τη ναυτιλία μέσω της Διώρυγας του Σουέζ, προσθέτοντας στις υπάρχουσες γεωπολιτικές και κλιματικές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν το παγκόσμιο εμπόριο και οι αλυσίδες εφοδιασμού, αναφέρει η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD) σε νέα έκθεσή της.

Η κρίση της Ερυθράς Θάλασσας επιδεινώνει τις συνεχιζόμενες αναταραχές στη Μαύρη Θάλασσα λόγω του πολέμου στην Ουκρανία, οι οποίες οδήγησαν σε αλλαγές στους εμπορικούς δρόμους πετρελαίου και σιτηρών και άλλαξαν τα καθιερωμένα πρότυπα.

Επιπλέον, το κανάλι του Παναμά, μια κρίσιμη αρτηρία που συνδέει τον Ατλαντικό και τον Ειρηνικό ωκεανό, αντιμετωπίζει μια ξεχωριστή πρόκληση. Η μείωση της στάθμης του νερού έχει εγείρει ανησυχίες για τη μακροπρόθεσμη ανθεκτικότητα των παγκόσμιων αλυσίδων εφοδιασμού, υπογραμμίζοντας την ευθραυστότητα της παγκόσμιας εμπορικής υποδομής.

Η UNCTAD εκτιμά ότι οι διελεύσεις από τη Διώρυγα του Σουέζ μειώθηκαν κατά 42% σε σύγκριση με την αιχμή τους. Με τους σημαντικούς παράγοντες της ναυτιλιακής βιομηχανίας να αναστέλλουν προσωρινά το πέρασμα από το Σουέζ, οι εβδομαδιαίες διελεύσεις πλοίων μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων μειώθηκαν κατά 67%, και η χωρητικότητα μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων, οι διελεύσεις δεξαμενόπλοιων και οι εταιρείες μεταφοράς αερίου παρουσίασαν σημαντική πτώση.

Ναυτιλία: Οι προκλήσεις από το Σουέζ στον Παναμά

Εν τω μεταξύ, οι συνολικές διελεύσεις μέσω της Διώρυγας του Παναμά μειώθηκαν κατακόρυφα κατά 49% σε σύγκριση με την κορύφωσή τους.

Αβεβαιότητα

Η αυξανόμενη αβεβαιότητα και η αποφυγή της διώρυγας του Σουέζ, που μεταφέρει πολλά δρομολόγια γύρω από το Ακρωτήριο της Καλής Ελπίδας έχουν τόσο οικονομικές όσο και περιβαλλοντικές επιπτώσεις, ιδιαίτερα για τις αναπτυσσόμενες οικονομίες.

Όπως υπογραμμίζει η UNCTAD, ξεκινώντας μια έντονα ανοδική τάση από τον Νοέμβριο του 2023, η αύξηση των μέσων ναύλων για εμπορευματοκιβώτια κατέγραψε την υψηλότερη εβδομαδιαία αύξηση κατά 500 δολάρια την τελευταία εβδομάδα του Δεκεμβρίου. Αυτή η τάση συνεχίστηκε.

Οι μέσες τιμές αποστολής εμπορευματοκιβωτίων από τη Σαγκάη υπερδιπλασιάστηκαν από τις αρχές Δεκεμβρίου (+122%), τριπλασιάστηκαν στην Ευρώπη (+256%) και ακόμη και πάνω από τον μέσο όρο (+162%) στη Δυτική Ακτή των Ηνωμένων Πολιτειών, παρά το γεγονός ότι δεν πήγαν μέσω του Σουέζ.

Εναλλακτικές διαδρομές

Τα πλοία αποφεύγουν τα κανάλια του Σουέζ και του Παναμά και αναζητούν εναλλακτικές διαδρομές. Αυτός ο συνδυασμός μεταφράζεται σε μεγαλύτερες αποστάσεις μετακίνησης φορτίου, αυξανόμενα εμπορικά έξοδα και ασφάλιστρα.

Επιπλέον, οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου αυξάνονται επίσης λόγω της ανάγκης να ταξιδεύουν μεγαλύτερες αποστάσεις και με μεγαλύτερη ταχύτητα για να αντισταθμίσουν τις παρακάμψεις.

Η Διώρυγα του Παναμά είναι ιδιαίτερα σημαντική για το εξωτερικό εμπόριο χωρών στη δυτική ακτή της Νότιας Αμερικής. Περίπου το 26% του εμπορικού όγκου του Ισημερινού διασχίζει το κανάλι. Το μερίδιο είναι περίπου 22% τόσο για τη Χιλή όσο και για το Περού.

Επίσης, το εξωτερικό εμπόριο για αρκετές χώρες της Ανατολικής Αφρικής εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τη Διώρυγα του Σουέζ. Περίπου το 31% και το 34% του εξωτερικού εμπορίου κατ’ όγκο για το Τζιμπουτί και το Σουδάν, αντίστοιχα, διοχετεύεται μέσω της πλωτής οδού που συνδέει τη Μεσόγειο Θάλασσα με την Ερυθρά Θάλασσα.

Στα ύψη οι τιμές

Η UNCTAD υπογραμμίζει τις εκτεταμένες οικονομικές επιπτώσεις των παρατεταμένων διακοπών στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων, που απειλούν τις παγκόσμιες αλυσίδες εφοδιασμού και δυνητικά καθυστερούν τις παραδόσεις, προκαλώντας υψηλότερο κόστος και πληθωρισμό. Ο πλήρης αντίκτυπος των υψηλότερων ναύλων εκτιμάται ότι θα γίνει αισθητός στους καταναλωτές εντός ενός έτους.

Επιπλέον, πρακτικά κανένα πλοίο μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου δεν χρησιμοποιεί τη Διώρυγα του Σουέζ επί του παρόντος. Αυτό επηρεάζει άμεσα τον ενεργειακό εφοδιασμό και τις τιμές, ειδικά στην Ευρώπη.

Η κρίση θα μπορούσε επίσης να επηρεάσει τις παγκόσμιες τιμές των τροφίμων, καθώς οι μεγαλύτερες αποστάσεις και οι υψηλότεροι ναύλοι ενδέχεται να οδηγήσουν σε αυξημένο κόστος. Οι διακοπές στις αποστολές σιτηρών ενέχουν κινδύνους για την παγκόσμια επισιτιστική ασφάλεια, επηρεάζοντας τους καταναλωτές και μειώνοντας τις τιμές που καταβάλλονται στους παραγωγούς.

Κλιματική επίδραση

Για περισσότερο από μια δεκαετία, η ναυτιλιακή βιομηχανία έχει μειώσει τις ταχύτητες για να περιορίσει το κόστος των καυσίμων και τις εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου. Ωστόσο, οι διακοπές σε βασικούς εμπορικούς δρόμους όπως η Ερυθρά Θάλασσα και η Διώρυγα του Σουέζ, σε συνδυασμό με παράγοντες που επηρεάζουν τη Διώρυγα του Παναμά και τη Μαύρη Θάλασσα, οδηγούν σε αυξημένες ταχύτητες των πλοίων για τη διατήρηση των δρομολογίων, γεγονός που έχει οδηγήσει σε υψηλότερη κατανάλωση καυσίμου και εκπομπές αερίων θερμοκηπίου.

Η UNCTAD εκτιμά ότι αυτοί οι παράγοντες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αύξηση έως και 70% των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου για ένα ταξίδι μετ’ επιστροφής Σιγκαπούρη-Ρότερνταμ.

Πίεση στις αναπτυσσόμενες οικονομίες

Οι αναπτυσσόμενες χώρες είναι ιδιαίτερα ευάλωτες σε αυτές τις διαταραχές και η UNCTAD παραμένει σε εγρήγορση στην παρακολούθηση της εξελισσόμενης κατάστασης.

Τονίζει την επείγουσα ανάγκη για γρήγορες προσαρμογές από τη ναυτιλιακή βιομηχανία και ισχυρή διεθνή συνεργασία για τη διαχείριση της ταχείας αναμόρφωσης του παγκόσμιου εμπορίου. Οι τρέχουσες προκλήσεις υπογραμμίζουν την έκθεση του παγκόσμιου εμπορίου σε γεωπολιτικές εντάσεις και προκλήσεις που σχετίζονται με το κλίμα, απαιτώντας συλλογικές προσπάθειες για βιώσιμες λύσεις, ειδικά για την υποστήριξη χωρών πιο ευάλωτων σε αυτούς τους κραδασμούς.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Ναυτιλία
Στυλιανίδης: «Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ανάλογο, ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων από ό,τι ήταν πέρυσι»
Ακτοπλοΐα |

«Οι Βόρειες Σποράδες θα έχουν ίσως και καλύτερο περιβάλλον ακτοπλοϊκών συνδέσεων», λέει ο Στυλιανίδης

Η απάντηση του υπουργού Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, Χρήστου Στυλιανίδη στη Βουλή, σε επίκαιρη ερώτηση του βουλευτή του ΚΚΕ Κωνσταντίνου – Βασίλειου Μεταξά