
Μπακάλικο, συνοικιακό καφέ, λίγο από φούρνο και περίπτερο όλα σε ένα. Αυτή είναι η νέα τάση στη μικρή λιανική, που με βασικό πλεονέκτημα το διευρυμένο ωράριο, ακόμη και 24 ώρες το 24ωρο 365 μέρες το χρόνο, αθροίζει τζίρο πάνω από 2 δισ. ευρώ.
Η καθόλου τυχαία κίνηση του efood να επεκταθεί με δικά του φυσικά καταστήματα στη μικρή λιανική επιβεβαιώνει ότι ο τζίρος της «γειτονιάς» γίνεται στόχος όχι μόνο από τους μεγάλους παίκτες του κλάδου των σούπερ μάρκετ αλλά και και από τις ψηφιακές πλατφόρμες παραγγελιοληψίας και διανομών.
Βεβαίως για το efood υπήρχε ήδη η εμπειρία από το 2021 όταν εξαγόρασε τις εταιρείες του ομίλου Μούχαλη, συμπεριλαμβανομένου του δικτύου convenience stores με την επωνυμία Kiosky’s, δίκτυο που σήμερα αριθμεί 51 καταστήματα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και άλλες πόλεις. Ωστόσο τα «efood local», όπως είναι το όνομα των νέων καταστημάτων, αποτελούν μια διαφορετική πρόταση, με έμφαση στο φαγητό, ενώ παράλληλα θα διαθέτει κατηγορίες προϊόντων όπως κάβα, καπνικά και είδη mini market, κυρίως τρόφιμα και snacks.
Τα δύο πρώτα νέα καταστήματα efood local θα ανοίξουν μέσα στο δεύτερο τρίμηνο του 2024 σε κεντρικές γειτονιές της Αθήνας, με τα εγκαίνια για το πρώτο κατάστημα να προγραμματίζονται στις αρχές του καλοκαιριού.
Η efood local, θα έχει διευρυμένο ωράριο λειτουργίας, με βάση το μοντέλο που λειτουργούν σήμερα τα καταστήματα ευκολίας ενώ κάποια εξ αυτών θα λειτουργούν επί 24ώρου βάσεως.
Βεβαίως το efood δεν ανακάλυψε… την Αμερική, καθώς τo μοντέλο 24ωρης λειτουργίας, 7 ημέρες την εβδομάδα, που συνδυάζει εστίαση, καφέ και μικρή λιανική αναπτύσσει στη Βόρεια Ελλάδα από το 2003 η Today Group.
Παράλληλα, η αλυσίδα μίνι μάρκετ Τwenty Four Shopen του ομίλου Ισηγόνη, που τζιράρει πάνω από 21 εκατ. ευρώ, παραμένει ανοικτή 7 ημέρες την εβδομάδα, 24 ώρες το 24ωρο, ακόμη και τις αργίες.
Ας σημειωθεί πάντως ότι το food to go είναι μία από τις πέντε κορυφαίες τάσεις για το 2024 στο grocery σύμφωνα με τη McKinsey.
Οι κινήσεις των μεγάλων
Ο δυναμικός τζίρος των καταστημάτων γειτονιάς δεν περνά απαρατήρητος ούτε από τους μεγάλους παίκτες, με τις αλυσίδες ΑΒ Βασιλόπουλος, My market και ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός να διευρύνουν το «αποτύπωμά» τους χρησιμοποιώντας το μοντέλο του franchise, ενώ παραδοσιακός παίκτης στον τομέα των convenience stores είναι η ΟΚ! Anytime Markets.
Είναι χαρακτηριστικό ότι το 2023 τα μικρά καταστήματα στον κλάδο της οργανωμένης λιανικής, δηλαδή όσα έχουν επιφάνεια από 0 έως και 400 τετραγωνικά μέτρα, σημείωσαν τη μεγαλύτερη ανάπτυξη πωλήσεων σε σχέση με τις λοιπές τυπολογίες καταστημάτων.
Συγκεκριμένα, η ανάπτυξη πωλήσεων για τα συγκεκριμένα καταστήματα στην Ελλάδα, σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας μετρήσεων αγοράς Circana, ανήλθε στο 14,2%. Τα πολύ μεγάλα καταστήματα (hyper market), με επιφάνεια που υπερβαίνει τα 2.500 τ.μ., ακολούθησαν αμέσως μετά, καταγράφοντας ανάπτυξη 13%. Τα μεσαία καταστήματα, με επιφάνεια από 400 τ.μ. έως και 1.000 τ.μ., βρέθηκαν στην 3η θέση όσον αφορά την ανάπτυξη πωλήσεων με 9,5%, ενώ τα μεγάλα καταστήματα με επιφάνεια από 1.000 έως και 2.500 τ.μ. παρουσίασαν ανάπτυξη 6,9%.
Το μερίδιο των μικρών καταστημάτων στο σύνολο των πωλήσεων των σούπερ μάρκετ, που το 2023 έφθασε τα 11,8 δισ. ευρώ, διαμορφώθηκε σε 11,5%. Στη συγκεκριμένη κατηγορία φέρεται να παίζει κυρίαρχο ρόλο η προσθήκη πολλών νέων καταστημάτων στα δίκτυα των αλυσίδων που συνέβη μέσα στο 2023.
Σε κάθε περίπτωση το μεγαλύτερο μερίδιο από πλευράς πωλήσεων εξακολουθεί να ανήκει στην κατηγορία των μεγάλων καταστημάτων 1.000 έως 2.500 τ.μ., από όπου προέρχεται το 43,5% του τζίρου της οργανωμένης λιανικής.


Latest News

«Ταύρος» για τις ελληνικές τράπεζες η JP Morgan - Υψηλότερες τιμές στόχους για Alpha, Εθνική
Η JP Morgan προχώρησε σε αύξηση των εκτιμήσεων για την κερδοφορία του τραπεζικού κλάδου

Μείωση τζίρου και κερδών για τον Όμιλο ΒΙΟΚΑΡΠΕΤ το 2024 - Οι προοπτικές για το 2025
Το 2024 αποτέλεσε μια χρονιά προκλήσεων για τη ΒΙΟΚΑΡΠΕΤ, καθώς ολοκληρώθηκε η μεταφορά της παραγωγικής διαδικασίας της θυγατρικής «ΕΞΑΛΚΟ Α.Ε. ΒΙΟΜΗΧΑΝΙΑ ΑΛΟΥΜΙΝΙΟΥ»

Το στοίχημα της Lavipharm με την κάνναβη – Προς νέες εξαγορές και επενδύσεις
Τι ανέφερε η διοίκηση της Lavipharm για την πορεία της εταιρείας στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών – Τι μέρισμα θα προτείνει στους μετόχους

Γιατί τελικά οι Έλληνες αγαπούν τις πολωνικές αλυσίδες - Η «μάχη» Pepco-Sinsay στην ελληνική αγορά
Ποιο είναι το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή, που εδώ και τρία χρόνια έχει δώσει ώθηση σε Pepco και Sinsay

Τι φέρνει το «T» δίπλα στην Cosmote – Οι συνέργειες που… ξεκλειδώνουν
H «νέα» Cosmote Telekom αναμένεται να έχει ως προίκα τις δεκάδες διεθνείς συνεργασίες που κουβαλά το brand Telekom, σαν διεθνής τηλεπικοινωνιακός πάροχος

Revoil: Το μέρισμα για το 2024 – Από 6 Μαΐου η καταβολή του
Από τη Τρίτη 29 Απριλίου 2025 οι μετοχές θα διαπραγματεύονται χωρίς το δικαίωμα είσπραξης μερίσματος

Καρέλιας: Αύξηση στα κέρδη - Πρόταση για μέρισμα 14 ευρώ
Βασικός παράγοντας για τα αποτελέσματα ήταν η πορεία των σημάτων στις διεθνείς αγορές

Η Cosmote γίνεται Cosmote Telekom - Η αλλαγή στο ιστορικό brand μετά από 27 χρόνια
«Μέσα από την Cosmote Telekom, θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε ακόμα περισσότερο την τεχνογνωσία, τις καινοτομίες και τις διεθνείς συνεργασίες της Telekom», δήλωσε ο Κώστας Νεμπής, πρόεδρος και CEO του Ομίλου ΟΤΕ

Νέα πραγματικότητα στη διαχείριση απορριμμάτων - Η επένδυση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στη Μεσσηνία
Με τη ΜΕΑ στην Καλλιρρόη Μεσσηνίας εφαρμόζεται ενιαίο, βιώσιμο σύστημα διαχείρισης αστικών στερεών αποβλήτων στην Πελοπόννησο

Morgan Stanley: Επιβεβαιώνει την τιμή στόχο της Metlen στα 48 ευρώ
Κατά την Morgan Stanley η συνολική παραγωγή ενέργειας των 3,1 TWh παρουσίασε αύξηση 22% σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο