
Άνοδος των ναύλων, άνοδος και των αξιών των πλοίων αλλά και αυξημένες συναλλαγές στις αγοραπωλησίες πλοίων συνθέτουν το σκηνικό στην αγορά των πλοίων χύδην ξηρού φορτίου, σύμφωνα με τους αναλυτές στη ναυτιλία.
Η αγορά χύδην ξηρού φορτίου παρουσίασε σημαντική δυναμική κατά τη διάρκεια των τελευταίων δώδεκα μηνών, με μια ανοδική τάση που καλλιεργεί την αισιοδοξία τόσο των πλοιοκτητών όσο και των ναυλωτών, αναφέρει ο ναυλομεσιτικός οίκος Xclusiv. Ο δείκτης Baltic Dry Index (BDI) αντικατοπτρίζει αυτό το θετικό κλίμα, με αύξηση 72% από 1.183 μονάδες στις 27 Ιουνίου 2023 σε 2.031 μονάδες στις 27 Ιουνίου 2024. Παρόμοιες θετικές τάσεις παρατηρούνται στα επιμέρους τμήματα της αγοράς.
Η αγορά Capesize, η οποία αντιπροσωπεύεται από τον δείκτη Baltic Capesize Index (BCI), έχει αυξηθεί κατά 74% σε ετήσια βάση, φθάνοντας τις 3.371 μονάδες στις 27 Ιουνίου 2024, έναντι 1.937 μονάδων την ίδια ημερομηνία το 2023. Η αγορά Panamax έχει επίσης σημειώσει αξιοσημείωτη ανάπτυξη, με τον δείκτη Baltic Panamax Index (BPI) να αυξάνεται κατά 54% μέσα σε ένα έτος, φθάνοντας τις 1.672 μονάδες στις 27 Ιουνίου 2024, από 1.089 μονάδες την αντίστοιχη ημερομηνία του 2023.
Το τμήμα Supramax σημείωσε τα πιο εντυπωσιακά κέρδη, με τον δείκτη Baltic Supramax Index (BSI) να εκτοξεύεται κατά 88% στις 1.399 μονάδες στις 27 Ιουνίου 2024, έναντι 746 μονάδων ένα χρόνο πριν. Ο δείκτης Baltic Handysize Index (BHSI) σημείωσε επίσης σημαντική αύξηση, ανεβαίνοντας κατά 68% από 454 μονάδες σε 763 μονάδες κατά την ίδια περίοδο.
Αυξητικά οι αξίες των πλοίων στη ναυτιλία
Η πρόσφατη άνοδος των ναύλων και η συνολική αισιοδοξία της αγοράς είχε αντίκτυπο, επηρεάζοντας θετικά την αγορά μεταχειρισμένων πλοίων και ανεβάζοντας τις τιμές των πλοίων. Τα ηλικίας πέντε ετών Capesize, για παράδειγμα, αποτιμώνται τώρα μεταξύ 61-64 εκατ. δολαρίων (ανάλογα με τη χώρα κατασκευής και τα χαρακτηριστικά του πλοίου), μια σημαντική αύξηση 32% σε σύγκριση με τον Ιούνιο του 2023 και ένα εντυπωσιακό άλμα 83% από την περίοδο του COVID-19 τον Ιούνιο του 2020.
Η τάση αυτή επεκτείνεται και σε άλλα τμήματα. Τα πλοία Kamsarmax της ίδιας ηλικιακής κατηγορίας σημείωσαν αύξηση της τιμής κατά 22% σε ετήσια βάση, φθάνοντας τα 35-38 εκατ. δολάρια, και αξιοσημείωτη αύξηση 75% από τον Ιούνιο του 2020. Ακόμη και τα μικρότερα πλοία δεν έχουν μείνει ανεπηρέαστα από αυτή την αύξηση των τιμών.
Τα πέντε ετών Ultramaxes τιμολογούνται σήμερα στα 35-37 εκατ. δολάρια, αντιπροσωπεύοντας αύξηση 25% σε σύγκριση με πέρυσι και σχεδόν διπλασιασμό (93%) από την τιμή τους τον Ιούνιο του 2020. Παρομοίως, τα πενταετή πλοία Handysize επιτάσσουν τιμές μεταξύ 26,5-28,5 εκατ. δολαρίων, που αντανακλούν αύξηση 15% σε ετήσια βάση και ένα ισχυρό άλμα 90% από τον Ιούνιο του 2020.
Τα στοιχεία αυτά διαμορφώνουν μια σαφή εικόνα μιας ζωηρής αγοράς μεταχειρισμένων πλοίων στην παγκόσμια ναυτιλία που τροφοδοτείται από το σημερινό θετικό κλίμα στη ναυτιλιακή βιομηχανία ξηρού χύδην φορτίου. Είναι ενδιαφέρον ότι, παρόλο που οι δείκτες του Baltic Exchange υποδηλώνουν παρόμοιες συνθήκες στην αγορά ναύλων με εκείνες του δεύτερου εξαμήνου του 2022, οι τιμές των μεταχειρισμένων πλοίων ακολουθούν μια άλλη πορεία. Στα τέλη Μαΐου του 2022, ο BCI αντανακλούσε τα σημερινά επίπεδα, ωστόσο τα ηλικίας πέντε ετών πλοία Capesize είχαν τιμή 21% χαμηλότερη σε σύγκριση με τη σημερινή αγορά. Παρομοίως, τα πενταετή πλοία Kamsarmax τον Αύγουστο του 2022 τιμολογούνταν κατά 16% χαμηλότερα από ό,τι σήμερα, παρά το γεγονός ότι ο Δείκτης BDI βρισκόταν στην περιοχή των 1680 μονάδων.
Πολλές αγοραπωλησίες
Παρόλο που οι τιμές κινήθηκαν ανοδικά κατά τη διάρκεια του προηγούμενου έτους, οι συναλλαγές στις αγοραπωλησίες πλοίων, γνώρισαν μεγάλη δυναμική κατά το πρώτο εξάμηνο του 2024, με συνολικά 435 πλοία μεταφοράς χύδην φορτίου να βρίσκουν νέους ιδιοκτήτες, σχεδόν 40% περισσότερα σε σύγκριση με την ίδια περίοδο του 2023. Τα τμήματα Supramax και Handysize ήταν η κύρια προτίμηση των πλοιοκτητών, με 107 και 101 πωλήσεις αντίστοιχα, έχοντας σημειώσει αύξηση περίπου 39% και 26% σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2023.
Εντός του 2024 μέχρι στιγμής, η αγοραστική διάθεση στη ναυτιλία έχει στραφεί σε μεγαλύτερα πλοία, με τις πωλήσεις Kamsarmax και Post-Panamax να είναι αυξημένες κατά 68% και 283% σε σύγκριση με το πρώτο εξάμηνο του 2023, ενώ οι πωλήσεις Capesize και Newcastlemax έχουν αυξηθεί κατά 40% και 136%, αντίστοιχα. Παρόλο που οι πωλήσεις αυξήθηκαν σε όλα τα τμήματα, ο τομέας Ultramax είναι ελαφρώς μειωμένος (περίπου 11% σε ετήσια βάση).


Latest News

Έρευνα για τον θάνατο ναυτικού στο λιμάνι της Πάτρας
Για τον σκοπό αυτό μεταβαίνει στην Πάτρα, κλιμάκιο της Ελληνικής Υπηρεσίας Διερεύνησης Ναυτικών Ατυχημάτων (ΕΛΥΔΝΑ), προκειμένου να διερευνήσει τα αίτια του συμβάντος

Η μεγάλη ανατροπή στην κορυφή των λιμανιών της Ευρώπης -Η θέση του Πειραιά
Ο Πειραιάς ανακάμπτει από την αναστάτωση που έφεραν τα γεγονότα στην Ερυθρά Θάλασσα

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα