
Τεράστιες ευκαιρίες για αύξηση της απασχόλησης προσφέρει μια νέα αναδυόμενη οικονομία, η γαλάζια οικονομία, η οποία όμως στη χώρα μας εμφανίζει μεγάλο έλλειμμα ανθρώπινου δυναμικού με τις κατάλληλες δεξιότητες και γνώσεις.
Η γαλάζια οικονομία αποτελεί ουσιαστικά το νέο οικονομικό μοντέλο που περιλαμβάνει όλες τις οικονομικές δραστηριότητες οι οποίες σχετίζονται με τους ωκεανούς, τις θάλασσες και γενικότερα τους υδάτινους όγκους.
Ναυτιλία: Το e-ναυτολόγιο έτοιμο εντός του 2025
Περιλαμβάνει επίσης δραστηριότητες που παρέχουν άμεση ή έμμεση υποστήριξη στη λειτουργία των γαλάζιων οικονομικών τομέων και οι οποίες μπορεί να βρίσκονται ακόμα και σε ηπειρωτικές περιοχές, αν και κατ’ εξοχήν αναπτύσσονται στις παράκτιες και στις νησιωτικές περιοχές.
Η σημασία του μοντέλου αυτού για την οικονομική ανάπτυξη και τη δημιουργία θέσεων εργασίας είναι ιδιαίτερα σημαντική για την Ευρώπη, επισημαίνει ο κ. Ιωάννης Γκόλιας, Διοικητής του Ιδρύματος Ευγενίδου και πρώην πρύτανης του ΕΜΠ, καθώς αντιπροσωπεύει περισσότερες από 5 εκατ. θέσεις εργασίας και αποφέρει πάνω από 500 δις ευρώ περίπου ετησίως, μεγέθη τα οποία αναμένεται να αυξάνονται διαχρονικά.
Τα ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα
Σε μια κατ’ εξοχήν νησιωτική και ναυτική χώρα, όπως η Ελλάδα, το οικονομικό αυτό μοντέλο και οι τομείς που το απαρτίζουν, μπορούν να αποτελέσουν ένα από τα πλέον υγιή κομμάτια της Ελληνικής Οικονομίας, καθώς η χώρα μας διαθέτει ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα λόγω της θέσης της.
Η νέα θαλάσσια οικονομία μπορεί και πρέπει να έχει σημαντικό ρόλο στο νέο παραγωγικό μοντέλο ανάπτυξης της χώρας μας, με κύριους αναπτυξιακούς άξονες τις θαλάσσιες μεταφορές, την αλιεία και υδατοκαλλιέργεια, τα λιμάνια, τις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας, τον τουρισμό και την αναψυχή αλλά και σημαντικές προοπτικές στα θαλάσσια αδρανή, τη βιοτεχνολογία και την θαλάσσια παρακολούθηση και επίβλεψη, επισημαίνει ο κ. Γκόλιας.
Για να λειτουργήσει όμως το νέο αυτό θαλάσσιο οικονομικό μοντέλο απαιτούνται εργαζόμενοι με τις κατάλληλες δεξιότητες και γνώσεις, σημειώνει ο Διοικητής του Ιδρύματος Ευγενίδου. Δυστυχώς, προσθέτει, υπάρχει έλλειμμα σε κατάλληλα εκπαιδευμένους επαγγελματίες και σε προσωπικό με ιδιαίτερα εξειδικευμένες δεξιότητες. Το πρόβλημα υπάρχει ήδη στους καθιερωμένους τομείς αλλά στους αναδυόμενους, όπως περιεγράφηκαν παραπάνω, η κατάσταση είναι ιδιαίτερα δύσκολη.
Όπως εκτιμά ο κ. Γκόλιας, ενδεικτικά τα αναδυόμενα επαγγέλματα της γαλάζιας οικονομίας με τέτοια προβλήματα σχετίζονται με την υπεράκτια αιολική ενέργεια, την ανανεώσιμη ενέργεια από τη θάλασσα (π.χ. κυματική και παλιρροιακή ενέργεια), την ναυπήγηση για πράσινα καύσιμα και τη διαχείριση υδατοκαλλιεργειών. Παράλληλα, τα επαγγέλματα αυτά απαιτούν έναν συνδυασμό τεχνικών και ψηφιακών δεξιοτήτων, αλλά και κατανόηση της βιώσιμης ανάπτυξης.
Ποια επαγγέλματα παρουσιάζουν ενδιαφέρον
Τα επαγγέλματα που σχετίζονται με την ανανεώσιμη ενέργεια από τη θάλασσα παρουσιάζουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Η Ελλάδα, με τη μεγάλη ακτογραμμή της και το δυναμικό της για την ανάπτυξη υπεράκτιων αιολικών πάρκων, βρίσκεται σε μια μοναδική θέση να πρωτοστατήσει στην παραγωγή τέτοιας ανανεώσιμης ενέργειας. Αυτό δημιουργεί ανάγκες για εξειδικευμένους τεχνικούς και μηχανικούς, ειδικούς στη διαχείριση έργων, στη χρηματοδότηση ενεργειακών υποδομών και στην περιβαλλοντική αποτίμηση.
Η ναυτιλία, που παραδοσιακά αποτελεί πυλώνα της ελληνικής οικονομίας, βρίσκεται επίσης σε φάση μετάβασης. Η εισαγωγή πράσινων καυσίμων και η εφαρμογή νέων τεχνολογιών για τη μείωση των εκπομπών ρύπων δημιουργούν νέες θέσεις εργασίας και ανάγκες για εξειδικευμένους επαγγελματίες. Οι ναυτικοί και οι μηχανικοί πρέπει να εκπαιδευτούν στις νέες πρακτικές και τεχνολογίες για να διασφαλίσουν τη βιωσιμότητα του κλάδου.
Η ενίσχυση των υδατοκαλλιεργειών προσφέρει επίσης νέες ευκαιρίες απασχόλησης. Οι σύγχρονες υδατοκαλλιέργειες απαιτούν τη χρήση καινοτόμων τεχνολογιών και τεχνικών για την αύξηση της αποδοτικότητας και της βιωσιμότητας. Εδώ, χρειάζονται γεωπόνοι, ιχθυολόγοι και τεχνικοί που να γνωρίζουν τις εξελίξεις στην παραγωγή και διαχείριση των ιχθυοτροφείων.
Είναι φανερό, υπογραμμίζει, ο κ. Γκόλιας, ότι η Ελλάδα πρέπει να προσαρμόσει τα προγράμματα σπουδών της ώστε να εστιάσουν στις συγκεκριμένες δεξιότητες που απαιτούνται για αυτά τα επαγγέλματα. Ένας βασικός τρόπος για να επιτευχθεί αυτό είναι η συνεργασία μεταξύ πανεπιστημίων, ερευνητικών κέντρων και επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της γαλάζιας οικονομίας.
Η Πολιτεία επομένως πρέπει να προχωρήσει άμεσα στην διαμόρφωση συγκεκριμένης στρατηγικής με μία προσέγγιση στοχευμένη ανά περιφέρεια, για τον προσδιορισμό των αναγκών σε προσωπικό εξειδικευμένο για τους διάφορους τομείς της θαλάσσιας οικονομίας και μάλιστα με ευαισθησία στις εδαφικές ιδιαιτερότητες και με συγκεκριμένους χρονικούς ορίζοντες.


Latest News

Με έξι κρουαζιερόπλοια η MSC Cruises στην Ελλάδα το καλοκαίρι του 2025
Κομβικός ο ρόλος της Ελλάδας στις δραστηριότητες της MSC Cruises στην Ανατολική Μεσόγειο

Κικίλιας: Μειώσεις στις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων από την 1η Μαΐου
Η αγορά είναι ελεύθερη, υπάρχει ανταγωνισμός και αναλόγως οι ακτοπλοϊκές εταιρείες τη ρυθμίζουν, είπε ο υπουργός Ναυτιλίας Βασίλης Κικίλιας

Χωρίς πλοία την Πρωτομαγιά - Τι αποφάσισε η ΠΝΟ
Η Διοίκηση της Πανελλήνιας Ναυτικής Ομοσπονδίας (ΠΝΟ) αποφάσισε την συμμετοχή της στην πανελλαδική – πανεργατική 24ωρη απεργία την Πρωτομαγιά

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Την κινεζική ναυτιλιακή κυριαρχία «σημαδεύουν» τα τέλη Τραμπ
Τα τέλη Τραμπ μπορει να οδηγήσουν σε αλλαγές ή σε νέες μορφές ιδιοκτησίας τις ναυτιλιακές εταιρείες προκειμένου να προσαρμοστούν

Ποιοι θα πληγούν περισσότερο από τους δασμούς - Οι χρεώσεις στη ναυτιλία
Χαμένες οι ναυτιλιακές εταιρείες τακτικών γραμμών μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων και τα πλοία μεταφοράς αυτοκινήτων

Αναπτυξιακό σχέδιο για το λιμάνι του Βόλου - Τι μελετά η κυβέρνηση
Εκσυγχρονισμός με «μοντέλο Αλεξανδρούπολης» μετά την απόφαση να ακυρωθεί ο διαγωνισμός πώλησης του 67% των μετοχών

«Ολική επαναφορά» για τον ΣΕΠ - Αύξηση στη διακίνηση containers μετά από 4 αρνητικά τρίμηνα
Το πρώτο θετικό τρίμηνο στη διακίνηση εμπορευματοκιβωτίων για τον ΣΕΠ μετά από τέσσερα αρνητικά τρίμηνα

Πλήγματα στο παγκόσμιο διά θαλάσσης εμπόριο
Ο πόλεμος δασμών μεταβάλλει και τις θαλάσσιες διαδρομές και τις υποδομές logistics που έχουν στηθεί αλλά και τις στρατηγικές αποφάσεις ανάπτυξης των στόλων από τους πλοιοκτήτες

Εμπορικός Πόλεμος: Οι ακυρώσεις κινεζικών φορτηγών πλοίων μόλις άρχισαν
Ο αριθμός των ακυρωμένων δρομολογίων φορτηγών πλοίων από την Κίνα αυξάνεται, καθώς οι θαλάσσιοι μεταφορείς προσπαθούν να διαχειριστούν την υποχώρηση των παραγγελιών λόγω του εμπορικού πολέμου και των δασμών