
Ποσό που ξεπερνά τα 3,24 δισ. ευρώ ξόδεψαν τα νοικοκυριά στην Ελλάδα για προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας το 2024 σε μια προσπάθεια να μειώσουν το λογαριασμό για τα είδη καθημερινής ανάγκης. Άλλωστε για αρκετούς καταναλωτές τα λεφτά τελειώνουν πριν να τελειώσει ο μήνας παρότι οι πληθωριστικές πιέσεις έχουν αποκλιμακωθεί.
Ωστόσο, τα ψυχρά νούμερα δείχνουν ότι ο καλπασμός των φθηνότερων προϊόντων με ετικέτα σούπερ μάρκετ έχει μετριαστεί σε σχέση με την περίοδο 2022-2023, τη διετία των έντονων πληθωριστικών πιέσεων.
Για του λόγου το αληθές το 2024 οι πωλήσεις σε αξία στο σύνολο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας αυξήθηκαν μόλις κατά 131 εκατ. ευρώ αν και εμφάνισαν υπερδιπλάσιο ρυθμό ανάπτυξης συγκριτικά με τα επώνυμα προϊόντα.
Οι λόγοι για το «φρενάρισμα» οφείλονται αφενός στην ένταση των προσφορών και των προωθητικών ενεργειών από την πλευρά της ελληνικής βιομηχανίας και των εισαγωγέων και αφετέρου η συνολική αύξηση του όγκου πωλήσεων και στις τρεις giga κατηγορίες (τρόφιμα, είδη νοικοκυριού και προϊόντα προσωπικής φροντίδας και υγιεινής) λόγω των μειώσεων στις τελικές τιμές ειδικά στα απορρυπαντικά και καλλυντικά.
Πώς κινήθηκαν οι πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας
Σύμφωνα με την ανάλυση της εταιρείας ερευνών Circana, τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας (Private Label – PL) σημείωσαν πιο έντονη αύξηση σε αξία πωλήσεων σε σχέση με τα επώνυμα προϊόντα (branded).
Συγκεκριμένα, η αξία των PL αυξήθηκε κατά 4,4% το 2024, ενώ τα επώνυμα προϊόντα αυξήθηκαν μόνο κατά 2%.
Πρόκειται για μια τάση που συνεχίζεται χωρίς αλλαγές την τελευταία τριετία. Αναλυτικότερα το 2022 οι πωλήσεις σε αξία των Private Label αυξήθηκαν 17,7% όταν τα επώνυμα εμφάνισαν άνοδο 4,3%, ενώ το 2023 τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας είχαν αυξηθεί κατά 11,4% και τα branded κατά 8,6%.
Η εξαίρεση των τροφίμων
Αναλύοντας τις giga κατηγορίες, η μεγαλύτερη αύξηση στο μερίδιο αξίας των ιδιωτικής ετικέτας καταγράφηκε στα τρόφιμα, όπου το ποσοστό ανέβηκε στο 27,4% το 2024, από 26,7% το 2023, 26,3% το 2022 και 24,3% το 2021.
Το γεγονός πως τα τρόφιμα, σύμφωνα με τα στοιχεία της Circana, αποτελούν και τη μοναδική κατηγορία από τις τρεις που σε ετήσια βάση εμφάνισε αύξηση στην τιμή ανά τεμάχιο, συγκεκριμένα κατά 0,7%, έχει τη δική του σημασία για την ανάπτυξη των φθηνότερων private label προϊόντων.
Το ανέφερε στο περιθώριο της πρόσφατης έκθεσης HoReCa και ο Αριστοτέλης Παντελιάδης, πρόεδρος της Ένωσης Σούπερ Μάρκετ Ελλάδας (ΕΣΕ) και επικεφαλής της METRO: «Οι πρώτες μέρες του μήνα είναι καλές και μετά σιγά σιγά η κατανάλωση φθίνει. Αυτό δεν είναι καλό σημάδι. Τελειώνουν τα λεφτά. Αυτό είναι πολύ κακό. Όταν φτάνουν τα λεφτά να τελειώνουν για το τρόφιμο, που είναι βασική ανάγκη, δεν είναι καλό σημάδι».
Αντίθετα, στην κατηγορία προσωπικής φροντίδας το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας υποχώρησε στο 20,1% σε σχέση με το 2023 που ήταν 20,8%, ενώ στα προϊόντα νοικοκυριού διατηρήθηκαν σταθερά στο 25,9%.
Δεν θα γίνουν ποτέ Ελβετοί οι Έλληνες
Παρά τη συνεχιζόμενη άνοδο στις πωλήσεις των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας, η ελληνική αγορά κατατάσσεται σε χαμηλή θέση συγκρινόμενη με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές αγορές, αντίθετα με ότι θα περίμενε κάποιος.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με την Ένωση Κατασκευαστών Προϊόντων Ιδιωτικής Ετικέτας (Private Label Manufacturers Association-PLMA), μεταξύ 17 ευρωπαϊκών χωρών η Ελλάδα βρίσκεται στην 3η θέση από το τέλος όσον αφορά το μερίδιο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας σε αξία πωλήσεων, σχεδόν υποδιπλάσιο σε σχέση με την Ελβετία (!) που κατέχει την πρωτιά. Κι αυτό παρά τη σημαντική ανάκαμψη που σημείωσαν – και σημειώνουν – τα προϊόντα private label στην Ελλάδα.
Πιο αναλυτικά με βάση τα στοιχεία της NielsenIQ, το μερίδιο των PL στην ελληνική αγορά το 2024 ήταν 24,7% (πωλήσεις σε αξία) όταν στην Ελβετία ήταν 52%.
Στα 352 δισ. οι πωλήσεις PL στην Ευρώπη
Πέρσι, μεταξύ των ευρωπαϊκών αγορών με την υψηλότερη ανάπτυξη, η Ισπανία προηγείται με αύξηση 1,2 ποσοστιαίας μονάδας στο μερίδιο ιδιωτικών ετικετών, ακολουθούμενη από την Τσεχική Δημοκρατία (+0,5 π.μ.), την Πορτογαλία (+0,4 π.μ.) και τη Γαλλία (+0,4 ποσοστιαίες μονάδες).
Συνολικά τα εμπορικά σήματα των λιανοπωλητών συνέχισαν να ισχυροποιούν την παρουσία τους στην Ευρώπη, με τις συνολικές πωλήσεις να αγγίζουν τα 352 δισ. ευρώ το 2024, σύμφωνα με στοιχεία της NielsenIQ. Αυτό σηματοδοτεί αύξηση 0,11% έναντι του 2023, ανεβάζοντας το μερίδιο της ιδιωτικής ετικέτας στο 38,1% του συνολικού τζίρου των σούπερ μάρκετ που ανήλθε στα 924 δισ. ευρώ -σχεδόν 100 δισεκατομμύρια ευρώ περισσότερα από το 2022.


Latest News

Το στοίχημα της Lavipharm με την κάνναβη – Προς νέες εξαγορές και επενδύσεις
Τι ανέφερε η διοίκηση της Lavipharm για την πορεία της εταιρείας στην Ένωση Θεσμικών Επενδυτών – Τι μέρισμα θα προτείνει στους μετόχους

Γιατί τελικά οι Έλληνες αγαπούν τις πολωνικές αλυσίδες - Η «μάχη» Pepco-Sinsay στην ελληνική αγορά
Ποιο είναι το προφίλ του Έλληνα καταναλωτή, που εδώ και τρία χρόνια έχει δώσει ώθηση σε Pepco και Sinsay

Τι φέρνει το «T» δίπλα στην Cosmote – Οι συνέργειες που… ξεκλειδώνουν
H «νέα» Cosmote Telekom αναμένεται να έχει ως προίκα τις δεκάδες διεθνείς συνεργασίες που κουβαλά το brand Telekom, σαν διεθνής τηλεπικοινωνιακός πάροχος

Revoil: Το μέρισμα για το 2024 – Από 6 Μαΐου η καταβολή του
Από τη Τρίτη 29 Απριλίου 2025 οι μετοχές θα διαπραγματεύονται χωρίς το δικαίωμα είσπραξης μερίσματος

Καρέλιας: Αύξηση στα κέρδη - Πρόταση για μέρισμα 14 ευρώ
Βασικός παράγοντας για τα αποτελέσματα ήταν η πορεία των σημάτων στις διεθνείς αγορές

Η Cosmote γίνεται Cosmote Telekom - Η αλλαγή στο ιστορικό brand μετά από 27 χρόνια
«Μέσα από την Cosmote Telekom, θα μπορέσουμε να αξιοποιήσουμε ακόμα περισσότερο την τεχνογνωσία, τις καινοτομίες και τις διεθνείς συνεργασίες της Telekom», δήλωσε ο Κώστας Νεμπής, πρόεδρος και CEO του Ομίλου ΟΤΕ

Νέα πραγματικότητα στη διαχείριση απορριμμάτων - Η επένδυση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στη Μεσσηνία
Με τη ΜΕΑ στην Καλλιρρόη Μεσσηνίας εφαρμόζεται ενιαίο, βιώσιμο σύστημα διαχείρισης αστικών στερεών αποβλήτων στην Πελοπόννησο

Morgan Stanley: Επιβεβαιώνει την τιμή στόχο της Metlen στα 48 ευρώ
Κατά την Morgan Stanley η συνολική παραγωγή ενέργειας των 3,1 TWh παρουσίασε αύξηση 22% σε σύγκριση με το προηγούμενο τρίμηνο

AXIA: Ελκυστικές οι ελληνικές τράπεζες - Οι νέες τιμές στόχοι [γραφήματα]
Στις προοπτικές των ελληνικών τραπεζών εστιάζει ανάλυση της ΑΧΙΑ - Τα βασικά ζητήματα που απασχολούν τους επενδυτές

Optima Bank για AKTOR Group: «Νέος παίκτης… με εμπειρία – Ήρθε για να μείνει»
O όμιλος AKTOR είναι ένα κορυφαίο και διαφοροποιημένο κατασκευαστικό συγκρότημα στην Ελλάδα, με σημαντική και αναπτυσσόμενη παρουσία στην ΝA Ευρώπη, σημειώνει η Optima Bank