Όπως οι αεροπορικές πωλούν χώρο για έξτρα αποσκευές, τα ξενοδοχεία δυναμική τιμολόγηση και οι μουσικές σκηνές εισιτήρια VIP, έτσι και οι αλυσίδες εστίασης ανακαλύπτουν έναν νέο, πιο «σταθερό» δρόμο προς το πορτοφόλι του καταναλωτή: το ράφι του σούπερ μάρκετ.
Από τον latte που αγοράζαμε μόνο στο κατάστημα, μέχρι το burger sauce που θυμίζει την αγαπημένη μας αλυσίδα, η εστίαση πλέον «σερβίρει» και στο σπίτι.
Από το μενού στο ράφι: Το ελληνικό παράδειγμα
Όπως αναφέρει ο κ. Χάρης Λαλάτσης, ιδρυτής και market analyst της Ierax Analytix σε ποστ στα σόσια μίντια, «είναι πολύ ενδιαφέρον να βλέπεις αλυσίδες εστίασης να μπαίνουν στη λιανική συσκευασμένων τροφίμων και ποτών. Να φτιάχνουν τα δικά τους PL και είτε να τα προωθούν εντός των καταστημάτων τους ή σε άλλα σημεία πώλησης. Υπάρχουν πολλοί λόγοι πίσω από μια τέτοια κίνηση και δεν είναι απαραίτητα όλοι άμεσα πωλησιακοί. Ίσως έχουν περισσευούμενο υλικό από μεγάλες παραγγελίες για οικονομίες κλίμακας και προτιμούν να το συσκευάζουν. Ίσως αφορά κάποιες συμφωνίες που έχουν κάνει με παραγωγούς. Ίσως θέλουν να δοκιμάσουν πράγματα αφού έχουν και το καρπούζι (προϊόν) και το μαχαίρι (τοποθέτηση). Για μένα, ερευνητικά, θα έλεγα ότι αφορά το πώς σε βλέπει ο καταναλωτής. Φαίνεσαι μεγαλύτερος γιατί έχεις προϊόντα δικά σου και σε βλέπει πιο συχνά. Και αυτό πάντα είναι καλό για το brand. Ακόμη και αν δε φέρνει απαραίτητα έσοδα/κέρδη».
Σύμφωνα με στοιχεία της αγοράς, o Γρηγόρης διαθέτει πλέον συσκευασμένα κουλουράκια, γκοφρετίνια και πατατάκια, προσφέροντας στους πελάτες του τη γεύση που γνωρίζουν από το κατάστημα, αλλά για κατανάλωση στο σπίτι.
Η Costa Coffee προωθεί κάψουλες espresso για οικιακές μηχανές, ενώ η Coffee Lab έχει λανσάρει σειρές καφέ σε συσκευασίες λιανικής.
Aκόμη και η Starbucks ακολουθεί την ίδια στρατηγική με έτοιμα ροφήματα και αλεσμένο καφέ για το σπίτι.
Διεθνείς κινήσεις: Από την Αμερική με… γεύση
Σύμφωνα με το Food Dive, η πανδημία ώθησε πολλά εστιατόρια να στραφούν σε προϊόντα λιανικής.
Αλυσίδες όπως η Taco Bell πωλούν πλέον καρυκεύματα, σάλτσες και έτοιμα προϊόντα στα σούπερ μάρκετ, επιτρέποντας στους πελάτες να αναπαράγουν στο σπίτι τους αγαπημένα πιάτα.
Η στρατηγική αυτή διευρύνει την πελατειακή βάση, αφού προσεγγίζει και όσους δεν επισκέπτονται τα φυσικά καταστήματα.
Οφέλη για καταναλωτές και επιχειρήσεις
Όπως αναφέρει το Food Industry Report, τα οφέλη είναι διπλά:
- Για τις επιχειρήσεις: αύξηση αναγνωρισιμότητας, διαφοροποίηση εσόδων, πρόσβαση σε νέες αγορές και καλύτερη αξιοποίηση των οικονομιών κλίμακας.
- Για τους καταναλωτές: ευκολία, χαμηλότερο κόστος σε σχέση με το φαγητό στο κατάστημα και μεγαλύτερη ποικιλία επιλογών στο σούπερ μάρκετ.
Γιατί είναι στρατηγική κίνηση
Σύμφωνα με τo Nation’s Restaurant News (NRN), η μετάβαση από την εστίαση στη λιανική δεν είναι απλώς μια κίνηση για αύξηση εσόδων, αλλά και μια στρατηγική «ασφάλισης» απέναντι στις διακυμάνσεις του κλάδου.
Όπως στην περίπτωση της Subway, που λάνσαρε σάλτσες εμπνευσμένες από το μενού της και τις πωλεί σε αλυσίδες όπως η Walmart και η Kroger, η παρουσία στο ράφι διατηρεί την επαφή με τον πελάτη ακόμη κι όταν εκείνος δεν επισκέπτεται το εστιατόριο.
Από τον ελληνικό Γρηγόρη έως την αμερικανική Taco Bell, η στρατηγική της μετάβασης από την κουζίνα στο ράφι εξελίσσεται σε βασικό εργαλείο branding και ανάπτυξης.
Όπως φαίνεται, το μέλλον της εστίασης δεν περιορίζεται πλέον σε τραπέζια και πάγκους – αλλά επεκτείνεται δυναμικά στα καλάθια των αγορών.