Βγήκε …λευκός καπνός από τον διεθνή διαγωνισμό του Υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας (ΥΠΕΝ), ο οποίος είχε προκηρυχτεί το 2019 με στόχο να βρεθεί ο μελετητής, ο οποίος θα καθορίσει τα βέλτιστα επίπεδα (από πλευράς κόστους) των ελάχιστων απαιτήσεων ενεργειακής απόδοσης κτιρίων και δομικών στοιχείων και θα καταρτίσει το εθνικό σχέδιο για την αύξηση του αριθμού των κτιρίων με σχεδόν μηδενική κατανάλωση ενέργειας. Με απόφασή του, ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας κ. Κώστας Σκρέκας ανέδειξε ως ανάδοχο μια εταιρεία ενεργειακών υπηρεσιών.
Από το συγκεκριμένο έργο θα προκύψουν, μεταξύ άλλων, οι ελάχιστες προδιαγραφές μελέτης, κατασκευής και ανακαίνισης των δημόσιων και ιδιωτικών κτιρίων. Ο ανάδοχος θα πρέπει να “εγγυάται” την αντικειμενικότητα των αποτελεσμάτων ούτως ώστε:
α) να μην επιβαρυνθούν οι Έλληνες πολίτες κατά την κατασκευή ή ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων τους με επεμβάσεις που δεν επιφέρουν ουσιαστικό ενεργειακό και οικονομικό όφελος,
β) να μη δημιουργηθούν στρεβλώσεις στην αγορά όσον αφορά τις διαθέσιμες τεχνολογίες και
γ) να εξασφαλίζεται η οικονομία κατασκευής και η πραγματική εξοικονόμηση ενέργειας μέσω αποδοτικών μέτρων.
Οι συγκεκριμένες επισημάνσεις είχαν γίνει ήδη από το 2019 από τον Πανελλήνιο Σύλλογο Πιστοποιημένων Ενεργειακών Επιθεωρητών (ΠΣΥΠΕΝΕΠ) στον τότε υπουργό Ενέργειας κ. Κωστή Χατζηδάκη, αλλά και αργότερα, το 2020 – όταν ο πρώτος διαγωνισμός είχε κηρυχτεί άγονος – προς τη σημερινή πολιτική ηγεσία του ΥΠΕΝ.
Μιλώντας στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» ο πρόεδρος του Συλλόγου κ. Κώστας Λάσκος θέτει ερωτηματικά ως προς την ανάθεση σε ιδιώτη ενός τόσο σημαντικού έργου, εθνικής σημασίας, που θα καθορίσει με ποιο τρόπο θα κατασκευάζονται τα ελληνικά κτίρια (ή θα ανακαινίζονται ριζικά) την επόμενη δεκαετία.
«Ο καθορισμός των βέλτιστων και εν συνεχεία των υποχρεωτικών προδιαγραφών για την κατασκευή των κτιρίων, για λόγους ισορροπίας της αγοράς αλλά και την αποφυγή υπερβολικής αύξησης του κόστους κατασκευής που δεν θα αποσβένεται ποτέ και θα επιβαρύνει τους Έλληνες ιδιοκτήτες, πρέπει να διασφαλισθεί ότι θα γίνει με αντικειμενικό τρόπο και θα εποπτεύεται από ένα φορέα που με το κύρος του θα εγγυάται κάτι τέτοιο», αναφέρει ο ίδιος, επισημαίνοντας ότι από την αρχή ο Σύλλογος είχε προτείνει την εμπλοκή του Τεχνικού Επιμελητηρίου Ελλάδας (ΤΕΕ) ως εποπτική αρχή και την ανάθεση της μελέτης σε δύο, τρία δημόσια πανεπιστημιακά ιδρύματα.
Καθορισμός κτιρίων αναφοράς
Η υποχρέωση της Ελλάδας προκύπτει από τον Κανονισμό 244/2012 της ΕΕ για την ενεργειακή απόδοση των κτιρίων με τον καθορισμό συγκριτικού μεθοδολογικού πλαισίου για τον υπολογισμό των επιπέδων βέλτιστου κόστους των ελάχιστων απαιτήσεων ενεργειακής απόδοσης των κτιρίων και των δομικών στοιχείων.
Βάσει του κανονισμού, τα κράτη μέλη πρέπει να καθορίσουν κτίρια αναφοράς για:
1. μονοκατοικίες·
2. πολυκατοικίες και συγκροτήματα κατοικιών·
3. κτίρια γραφείων.
Επίσης θα πρέπει να καθορίσουν κτίρια αναφοράς και για ορισμένες κατηγορίες κτιρίων μη οικιστικής χρήσης, για τις οποίες υπάρχουν συγκεκριμένες απαιτήσεις ενεργειακής απόδοσης.
Για κάθε κατηγορία κτιρίων, καθορίζονται τουλάχιστον ένα κτίριο αναφοράς για τα νέα κτίρια και τουλάχιστον δύο κτίρια αναφοράς για τα υφιστάμενα κτίρια τα οποία υπόκεινται σε ριζική ανακαίνιση. Τα κτίρια αναφοράς μπορεί να καθορίζονται με βάση υποκατηγορίες (διαφοροποιημένες, για παράδειγμα, ως προς το μέγεθος, την παλαιότητα, τα υλικά κατασκευής, τους τρόπους χρήσης, την κλιματική ζώνη) στις οποίες λαμβάνονται υπόψη τα χαρακτηριστικά του κτιριακού δυναμικού του κράτους μέλους.
Latest News
Στα χαρτιά τα σχέδια για το υδρογόνο στην Ευρώπη - Στην Ελλάδα;
Τι αναφέρει το Bloοmberg σε ανάλυσή του για τα ευρωπαϊκά projects - Τα σχέδια στην Ελλάδα
Gigafactory παραγωγής μπαταριών θα κατασκευάσει η Bollore στην Αλσατία
Η επένδυση είναι συνολικού ύψους 2,2 δισ. ευρώ και θα δημιουργήσει 1.500 θέσεις εργασίας
Ήταν «παρένθεση» οι χαμηλές τιμές στο ρεύμα;
Οι αυξήσεις 41% σε έναν μήνα στο Χρηματιστήριο Ενέργειας και ο ρόλος των ΑΠΕ
Μαθιός (ΣΒΑΠ): Τεράστιο για τις βιομηχανίες το κόστος της πράσινης μετάβασης
Οι επιπτώσεις της Κλιματικής Αλλαγής στη βιομηχανία
To 2026 παραδίδεται το πρώτο ηλεκτρικό ιπτάμενο όχημα της Xpeng
Η Xpeng AeroHT παρουσίασε το Land Aircraft Carrier, ένα μεγάλο φορτηγό με ένα ιπτάμενο διθέσιο επιβατικό ηλεκτρικό drone μέσα
Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ: Πληρωμή 5,68 εκατ. ευρώ σε 1.686 δικαιούχους
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταβάλει την επιδότηση σε 7.772 δικαιούχους
Με «χείρα βοηθείας» από Κίνα ο Μασκ αναπτύσσει την ΑΙ στην Tesla
ΗTesla αναπτύσσει σχέδια για ένα κέντρο δεδομένων στην Κίνα όπου θα εκπαιδεύει τον αλγόριθμο που απαιτείται για πιο πλήρως αυτόνομα οχήματα
Τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία κυκλοφορούν στην Αθήνα - Τι είπε ο Σταϊκούρας
140 ηλεκτρικά λεωφορεία έχουν ενσωματωθεί στο συγκοινωνιακό έργο
Τουρκία: Συμφωνία 1 δισ. δολ. με την Παγκόσμια Τράπεζα για τις ΑΠΕ
Τι προβλέπει το πρόγραμμα
Χατζηδάκης: Ταμείο Ανάκαμψης ΙΙ, για να στηριχθούν οι πράσινες πολιτικές
Η τοποθέτηση του υπουργού Οικονομικών στο Ετήσιο Οικονομικό Φόρουμ των Βρυξελλών