Η προμήθεια ορυκτών κρίσιμης σημασίας για την ενεργειακή μετάβαση θα μπορούσε να πλησιάσει τα επίπεδα που απαιτούνται για τη στήριξη των δεσμεύσεων για το κλίμα έως το 2030, μετά τη σημαντική αύξηση που καταγράφεται στις επενδύσεις, δήλωσε την Τρίτη ο Διεθνής Οργανισμός Ενέργειας, προσθέτοντας ωστόσο ότι βασική προϋπόθεση είναι τα έργα να υλοποιηθούν όπως έχουν προγραμματιστεί.
Σύμβουλοι και αναλυτές έχουν προειδοποιήσει για διαφαινόμενες ελλείψεις λόγω της αυξανόμενης ζήτησης για βασικά ορυκτά όπως το λίθιο και το κοβάλτιο, που χρησιμοποιούνται σε ηλεκτρικά οχήματα, ανεμογεννήτριες και άλλες τεχνολογίες καθαρής ενέργειας.
Στις «κρίσιμες πρώτες ύλες» η προσοχή της ΕΕ – Σε ποια υλικά θέλει να έχει πρόσβαση
Ωστόσο, με δεδομένο ότι οι επενδύσεις στην παραγωγή κρίσιμων ορυκτών εκτινάχθηκαν κατά 30% πέρυσι στα 41 δισεκατομμύρια δολάρια, μετά από αύξηση 20% το 2021, αυτή η εικόνα φαίνεται πιο φωτεινή, ανέφερε χαρακτηριστικά η IEA.
Ειδικότερα για το λίθιο, που αποτελεί βασικό ορυκτό για τις μπαταρίες, ο διεθνής οργανισμός προβλέπει ότι η προσφορά έως το 2030 θα φτάσει τους 420.000 μετρικούς τόνους, πολύ κοντά στα επίπεδα της ζήτησης, η οποία εκτιμάται ότι θα διαμορφωθεί σε 443.000 για την κάλυψη των κρατικών δεσμεύσεων. Παρόλα αυτά το συγκεκριμένο νούμερο υπολείπεται κατά πολύ από τους 702.000 μετρικούς τόνους που απαιτούνται για την επίτευξη του «καθαρού μηδέν».
Στα χέρια λίγων τα ορυκτά και η τεχνολογία της πράσινης ενέργειας [Γράφημα]
«Είμαστε χαρούμενοι που μπορούμε να δώσουμε κάποια καλά νέα», σχολίασε στο Reuters, ο εκτελεστικός διευθυντής της IEA Φατίχ Μπιρόλ, προσθέτοντας ότι «αυτό είναι μαρτυρία ότι οι αγορές συνεννοούνται για το γεγονός ότι η μετάβαση στην καθαρή ενέργεια προχωρά πολύ γρήγορα».
Οι start up των κρίσιμων ορυκτών
Οι νεοφυείς επιχειρήσεις κρίσιμων ορυκτών συγκέντρωσαν ρεκόρ 1,6 δισεκατομμυρίων δολαρίων το 2022, σημειώνοντας αύξηση 160% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ανέφερε ο IEA.
Σύμφωνα με τη έκθεση, η ζήτηση για κρίσιμα ορυκτά έχει αυξηθεί τα τελευταία πέντε χρόνια, συμπεριλαμβανομένου του τριπλασιασμού της κατανάλωσης λιθίου και του ράλι κατά 70% για το κοβάλτιο, με τη συνολική αγορά κρίσιμων ορυκτών να αξίζει τώρα 320 δισεκατομμύρια δολάρια.
Ενώ η εικόνα της προσφοράς βελτιώνεται, η ενεργειακή εποπτική αρχή με έδρα το Παρίσι προειδοποίησε ότι οι καθυστερήσεις και οι υπερβάσεις κόστους για έργα, ενέχουν κινδύνους για το αισιόδοξο σενάριο.
Απαιτείται επίσης περισσότερη δουλειά για τη διαφοροποίηση από χώρες που μέχρι στιγμής έχουν αυστηρό έλεγχο στην παραγωγή πολλών ορυκτών, όπως η Κίνα, η Ινδονησία και το Κονγκό, πρόσθεσε η IEA στην έκθεσή της.
Τα πρόσφατα χρηματοδοτούμενα έργα θα βοηθήσουν στην κάλυψη της αυξανόμενης ζήτησης για κρίσιμα ορυκτά που η IEA έχει υπολογίσει ότι θα χρειαστούν για να εκπληρωθούν οι δεσμεύσεις των κυβερνήσεων για το κλίμα, κάτι που πιθανότατα θα οδηγήσει σε αύξηση της παγκόσμιας θερμοκρασίας κατά 1,7 C έως το 2100.
Ο οργανισμός έκανε ξεχωριστές εκτιμήσεις για το τι θα ήταν απαραίτητο για να επιτευχθεί ένα σενάριο καθαρών μηδενικών εκπομπών έως το 2050.
Οι εταιρείες εξόρυξης θα πρέπει σημειώσουν μεγαλύτερη πρόοδο στον περιορισμό των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου και της χρήσης νερού. Και πρόσθεσε ότι είκοσι κορυφαίοι ανθρακωρύχοι εξέπεμψαν 0,18 κιλά CO2 ανά κιλό ορυκτών το 2021, όσο και το 2020, ενώ η χρήση νερού ανέβηκε στα 7,9 κυβικά μέτρα ανά μετρικό τόνο εξορυκτικής παραγωγής το 2021 από 5,4 κυβικά μέτρα το 2019.
Latest News
Πότε «βγαίνουν» τα πρώτα ηλεκτρικά λεωφορεία στους δρόμους της Θεσσαλονίκης
Τις επόμενες ημέρες εντάσσονται στα δρομολόγια και τα υπόλοιπα 93 ηλεκτρικά λεωφορεία
Έρχεται στην Ελλάδα ένα λεωφορείο υδρογόνου - Σε ποιες πόλεις θα κάνει στάσεις
Το ταξίδι του λεωφορείου ξεκίνησε στη Ρουμανία, πέρασε από τη Βουλγαρία και συνεχίζεται στη χώρα μας
Στα χαρτιά τα σχέδια για το υδρογόνο στην Ευρώπη - Στην Ελλάδα;
Τι αναφέρει το Bloοmberg σε ανάλυσή του για τα ευρωπαϊκά projects - Τα σχέδια στην Ελλάδα
Gigafactory παραγωγής μπαταριών θα κατασκευάσει η Bollore στην Αλσατία
Η επένδυση είναι συνολικού ύψους 2,2 δισ. ευρώ και θα δημιουργήσει 1.500 θέσεις εργασίας
Ήταν «παρένθεση» οι χαμηλές τιμές στο ρεύμα;
Οι αυξήσεις 41% σε έναν μήνα στο Χρηματιστήριο Ενέργειας και ο ρόλος των ΑΠΕ
Μαθιός (ΣΒΑΠ): Τεράστιο για τις βιομηχανίες το κόστος της πράσινης μετάβασης
Οι επιπτώσεις της Κλιματικής Αλλαγής στη βιομηχανία
To 2026 παραδίδεται το πρώτο ηλεκτρικό ιπτάμενο όχημα της Xpeng
Η Xpeng AeroHT παρουσίασε το Land Aircraft Carrier, ένα μεγάλο φορτηγό με ένα ιπτάμενο διθέσιο επιβατικό ηλεκτρικό drone μέσα
Κινούμαι Ηλεκτρικά ΙΙ: Πληρωμή 5,68 εκατ. ευρώ σε 1.686 δικαιούχους
Το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει καταβάλει την επιδότηση σε 7.772 δικαιούχους
Με «χείρα βοηθείας» από Κίνα ο Μασκ αναπτύσσει την ΑΙ στην Tesla
ΗTesla αναπτύσσει σχέδια για ένα κέντρο δεδομένων στην Κίνα όπου θα εκπαιδεύει τον αλγόριθμο που απαιτείται για πιο πλήρως αυτόνομα οχήματα
Τα νέα ηλεκτρικά λεωφορεία κυκλοφορούν στην Αθήνα - Τι είπε ο Σταϊκούρας
140 ηλεκτρικά λεωφορεία έχουν ενσωματωθεί στο συγκοινωνιακό έργο