Κρίσιμες διαπραγματεύσεις ξεκίνησαν στις Βρυξέλλες την Τετάρτη προκειμένου να καταρτιστεί ένας νόμος που θα μπορούσε να αλλάξει το μέλλον της Uber σε ολόκληρη την ευρωπαϊκή ήπειρο.
Η Ευρωπαϊκή Ένωση ολοκληρώνει έναν νόμο για τους εργαζόμενους στη λεγόμενη gig-economy, με στόχο να διασφαλίσει ότι οι οδηγοί στον τομέα του delivery και των υπηρεσιών μεταφοράς θα λαμβάνουν καλύτερη κοινωνική προστασία έναντι της ισχύος των διαδικτυακών πλατφορμών για τις οποίες εργάζονται.
Στο επίκεντρο της πολιτικής αντιπαράθεσης βρίσκεται το ερώτημα εάν οι οδηγοί και οι αναβάτες της Uber θα πρέπει να θεωρούνται μισθωτοί ή ελεύθεροι επαγγελματίες — μια απόφαση που θα μπορούσε να αποδυναμώσει το επιχειρηματικό μοντέλο της Uber στην Ευρώπη αφού έχει παρακάμψει σε μεγάλο βαθμό τα εργασιακά δικαιώματα που συνδέονται με την απασχόληση ανθρώπων, όπως ο κατώτατος μισθός και οι άδειες μετ΄ αποδοχών.
Uber – Lyft: Δικαστήριο επέβαλε την πληρωμή 328 εκατ. δολ. για μισθούς που «έκλεψαν» από οδηγούς
Οι εργαζόμενοι από χώρες όπως το Βέλγιο, η Γαλλία και η Αυστρία που συγκεντρώνονται στις Βρυξέλλες στοχεύουν να στείλουν ένα σαφές μήνυμα: Μην αφήσετε την Uber να γράψει το νόμο. Η κινητοποίηση έρχεται ως απάντηση σε μια μαζική εκστρατεία λόμπινγκ από την Uber που εκδηλώθηκε στις Βρυξέλλες τις τελευταίες εβδομάδες.
Οι Βρυξέλλες έχουν καταστεί το επίκεντρο μιας έντονης διαμάχης και υπόγειας προώθησης θέσεων, μεταξύ της πλατφόρμας Uber και των οδηγών που συνεργάζεται.
Σύμφωνα με έρευνα του Politico, που βασίστηκε στην πλατφόρμα διαφημίσεων του Meta, η Uber προχώρησε σε μπαράζ διαφημιστικών καταχωρίσεων απευθυνόμενοι στους υπεύθυνους χάραξης πολιτικής των Βρυξελλών σε Facebook και Instagram, το δίμηνο Σεπτεμβρίου – Οκτωβρίου.
Μόνο μία διαφήμιση έθιξε το επίμαχο θέμα σχετικά με το τι δικαιούνται οι οδηγοί. «Η Uber παρέχει προνόμια —γονική άδεια, αποδοχές ασθενείας, κάλυψη τραυματισμών και άλλα— σε όλους τους επιλέξιμους Ευρωπαίους οδηγούς και ταχυμεταφορείς», αναφέρεται.
Οργή συνδικάτων για τις διαφημίσεις
«Τα χρήματα που δαπανώνται τώρα για να αποφευχθεί η [παραχώρηση] εργατικών δικαιωμάτων στους εργαζόμενους της gig-economy είναι χρήματα που η Uber θα μπορούσε να είχε ξοδέψει η ίδια για να ενισχύσει αυτούς τους εργαζομένους», δήλωσε σε συνέντευξή της η Petra Bolster-Damen, διεθνής γραμματέας στο ολλανδικό συνδικάτο FNV.
Η Ευρωπαϊκή Συνομοσπονδία Συνδικάτων (ETUC), δήλωσε στο X την περασμένη εβδομάδα ότι «η Uber θα πρέπει να σταματήσει να πληρώνει για διαφημίσεις που επιτίθενται στην οδηγία της πλατφόρμας [εργασίας] και να αρχίσει να πληρώνει σωστά τους εργαζομένους της».
Απαντώντας στην κριτική για τις προσπάθειές της στο λόμπι, ο εκπρόσωπος Τύπου της Uber, Κάσπαρ Νίξον, δήλωσε ότι «υποστηρίζει μια ισχυρή και εφαρμοστέα οδηγία [ΕΕ] που διασφαλίζει ότι οι εργαζόμενοι στην πλατφόρμα διατηρούν την ανεξαρτησία που θέλουν και λαμβάνουν την προστασία που τους αξίζει, όπως κατώτατος μισθός, διακοπές και επίδομα ασθενείας .»
Η πλατφόρμα ισχυρίζεται ότι συνεργάζεται ήδη με συνδικάτα, συμπεριλαμβανομένων του Βελγίου, της Γαλλίας και του Ηνωμένου Βασιλείου, για την παροχή κοινωνικής προστασίας και εγγυημένης εκπροσώπησης σε περισσότερους από 200.000 οδηγούς.
Η Επιτροπή τον Δεκέμβριο του 2021 εισήγαγε μια λίστα με πέντε κριτήρια για να αξιολογήσει εάν μια πλατφόρμα ελέγχει τους εργαζόμενους. Εάν πληρούνται δύο από τα πέντε κριτήρια, οι εργάτες τεκμαίρεται ότι είναι υπάλληλοι.
Ωστόσο, τα μέλη του ευρωκοινοβουλίου και οι κυβερνήσεις της ΕΕ έχουν πολύ διαφορετικές θέσεις για το θέμα. Τα συνδικάτα εργαζομένων υποστήριξαν δημόσια τη θέση του Κοινοβουλίου.
Latest News
Καμπανάκι της ΕΚΤ για το χρέος - Οι 11 «παραβάτες» και οι κραδασμοί
Η «δημοσιονομική διολίσθηση» αφήνει τις χώρες ευάλωτες σε γεωπολιτικές εντάσεις και υψηλότερα επιτόκια
To «Iron Dome» της ισραηλινής οικονομίας και η εκτίναξη του ΑΕΠ εν μέσω πολέμου
Οι καταλύτες που οδήγησαν την ανάκαμψη και οι προοπτικές της οικονομίας
Μετά την Gucci, η σειρά της Burberry; - Γιατί ξεθωριάζει η πολυτέλεια
Τα προβλήματα της Gucci αποτέλεσαν «μια ιδιαίτερα αρνητική ανάγνωση για την Burberry» λόγω του παρόμοιου προφίλ των δύο εμπορικών σημάτων, σύμφωνα με την Barclays
Αγορές vs Οικονομολόγοι: Πότε θα μειώσει η Fed τα επιτόκια και θα δώσει ανάσα στις εταιρείες
Οι έμποροι τιμολογούν με πιθανότητες περίπου 70% για μείωση των επιτοκίων στις ΗΠΑ τον Σεπτέμβριο, σύμφωνα με το CME FedWatch Tool
Κίνα: Πώς κρατάει «ζωντανή» τη ρωσική οικονομία
Η Κίνα αποτελεί μία σανίδα σωτηρίας για τη ρωσική οικονομία απ’ όταν η Δύση ξεκίνησε να επιβάλλει κυρώσεις στη Μόσχα
Εκπτώσεις και κοινή χρήση απέναντι στην υποχώρηση κατανάλωσης - Πού εστιάζει η Uber
Η εταιρεία θέλει να καταστήσει φθηνότερη τη μετακίνηση προς το αεροδρόμιο, τις συναυλίες ή τις αθλητικές εκδηλώσεις
Κι άλλη υποχώρηση στην πολυτέλεια - Σειρά της Burberry για μείωση 40% στις πωλήσεις
Η βρετανική εταιρεία προβληματίζεται λόγω της υποχώρησης των πωλήσεων σε Ασία και Αμερική - Αναμένει ένα δύσκολο πρώτο εξάμηνο του 2025
Η απογείωση των αμερικανικών εισαγωγών από Βιετνάμ και ο εμπορικός εναγκαλισμός Πεκίνου - Ανόι
Το Βιετνάμ έχει σήμερα το τέταρτο υψηλότερο εμπορικό πλεόνασμα με τις ΗΠΑ, χαμηλότερο μόνο από την Κίνα, το Μεξικό και την ΕΕ
Τέλος στο μυστήριο - Αποκαλύφθηκε η κρυφή επένδυση του Μπάφετ
Ποια είναι η Chubb, η ασφαλιστική εταιρεία, στην οποία η Berkshire απέκτησε 26 εκατομμύρια μετοχές
Ποιος είναι ο πραγματικός λόγος πίσω από τη μείωση των εξαγωγών ρωσικού ντίζελ
Οι ουκρανικές επιθέσεις είναι ο ένας λόγος - Ο άλλος είναι πολιτικός