Σήμερα αναμένεται η τελική απόφαση της Ολομέλειας της Ρυθμιστικής Αρχής Αποβλήτων, Ενέργειας και Υδάτων (ΡΑΑΕΥ) για το WACC της ΔΕΠΑ Υποδομών, το οποίο σύμφωνα με πληροφορίες, θα καθοριστεί στο 8,3% για την περίοδο 2024 – 2027, έναντι του 9,93% που ζητούσαν οι εκπρόσωποι της Italgas, οι οποίοι ελέγχουν το δίκτυο διανομής φυσικού αερίου της εταιρείας.
Ολοκληρώθηκε η εταιρική αναδιοργάνωση της ΔΕΠΑ Υποδομών στην Ελλάδα
Το WACC
Ένα WACC της τάξης του 8,3%, αν και χαμηλότερο από τις απαιτήσεις των Ιταλών είναι σαφώς υψηλότερο από εκείνο του 2021 και 2022 που είχε καθοριστεί στο 7,03% και κατάτι χαμηλότερο από το σταθμισμένο μέσο κόστος το οποίο είχε προσδιοριστεί για το 2023 στο 8,57%. Ο καθορισμός του νέου WACC (μέσο σταθμικό κόστος κεφαλαίου) έως και το 2027 δρομολογεί αναπροσαρμογές στα τέλη χρήσης δικτύου φυσικού αερίου, τα οποία οδηγούν σε σημαντικές επιβαρύνσεις για τους καταναλωτές (νοικοκυριά, μικρομεσαίες επιχειρήσεις και βιομηχανίες).
Η ΕΒΙΚΕΝ
Ήδη η Ένωση Βιομηχανικών Καταναλωτών Ενέργειας (ΕΒΙΚΕΝ) με επιστολή της προς τη ΡΑΑΕΥ έχει εκφράσει τον προβληματισμό της για ένα αυξημένο WACC στη ΔΕΠΑ Υποδομών. Όπως αναφέρει στον «Οικονομικό Ταχυδρόμο» ο πρόεδρός της κ. Αντώνης Κοντολέων, η απόδοση κεφαλαίων της ΔΕΠΑ Υποδομών θα έπρεπε να είναι μικρότερη από τα ήδη υψηλά WACC των Διαχειριστών στα δίκτυα μεταφοράς και διανομής ηλεκτρικής ενέργειας, δηλαδή κάτω από το 7,51% που έχει καθοριστεί έως το 2025 για τον ΑΔΜΗΕ και το 7,66% για τη διετία 2023-2024 του ΔΕΔΔΗΕ.
Σύμφωνα με τον ίδιο, «για την περίπτωση της ΔΕΠΑ Υποδομών δεν συντρέχουν οι ειδικές συνθήκες που αναγνώρισε η ΡΑΑΕΥ για τους Διαχειριστές του ηλεκτρικού δικτύου και ως εκ τούτου δεν θα πρέπει να γίνει αποδεκτή η αύξηση των τελών χρήσης του δικτύου φυσικού αερίου που συνεπάγεται η αύξηση του WACC».
Η ΡΑΑΕΥ
Η ΡΑAΕΥ εξαρχής θεώρησε υψηλό το αίτημα της Italgas, καθώς στόχος της Αρχής είναι η συγκράτηση του κόστους για τους καταναλωτές. Ωστόσο, στην περίπτωση της ΔΕΠΑ Υποδομών έλαβε υπόψη το γεγονός ότι το φυσικό αέριο παραμένει ως καύσιμο «γέφυρα» για την περίοδο της ενεργειακής μετάβασης και ως εκ τούτου απαιτούνται επενδύσεις για την επέκταση του δικτύου φυσικού αερίου και τη δημιουργία υποδομών για τη μεταφορά του σε περιοχές που σήμερα δεν εξυπηρετούνται, με δεδομένο μάλιστα ότι σταδιακά η κατανάλωση φυσικού αερίου θα περιορίζεται άρα και οι καταναλωτές που θα καλύψουν το κόστος επέκτασης των δικτύων. Η ΔΕΠΑ Υποδομών έχει προγραμματίσει επενδύσεις για την ανάπτυξη των υποδομών διανομής αερίου στην Ελλάδα προϋπολογισμού άνω των 750 εκατ. ευρώ έως το 2027 σε πολλές περιοχές όπως σε Δυτική Ελλάδα, Στερεά Ελλάδα, Εύβοια κ.ά.
Σε πλήρη αντίθεση
Όπως επισημαίνει ωστόσο ο κ. Κοντολέων, η πολιτική επέκτασης του δικτύου διανομής φυσικού αερίου της ΔΕΠΑ Υποδομών «έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την πολιτική απεξάρτησης της χώρας από τα ορυκτά καύσιμα με στόχο τη μείωση των εκπομπών CO2 έως το 2030 κατά 55% και δημιουργεί ερωτηματικά για το χρόνο απόσβεσης αυτών των έργων». Έργα τα οποία, σύμφωνα με τον ίδιο, «στο τέλος της ημέρας θα πληρωθούν από τους υφιστάμενους χρήστες φυσικού αερίου μέσω των τελών χρήσης του δικτύου», τη ώρα που οι ευρωπαϊκές επιταγές προωθούν τον περιορισμό της ετήσιας κατανάλωσης αερίου στην ΕΕ.
Οι αυξήσεις
H πρώτη αναπροσαρμογή των τελών χρήσης δικτύου θα γίνει με την έγκριση του WACC της επόμενης τριετίας στο 8,3%. Πάντως, οι βιομηχανικοί καταναλωτές ενέργειας επισημαίνουν τη σημαντική διαφοροποίηση στα βιομηχανικά τιμολόγια ανά περιοχή. Ειδικότερα, η χρέωση δυναμικότητας στην περιοχή Θεσσαλονίκης είναι 1.65 ευρώ/ΚW κατ΄ έτος ενώ στα Οινόφυτα 7.61 ευρώ/KW ανά έτος. «Αυτό καταδεικνύει ότι είναι δυνατόν οι τιμές για τις βιομηχανίες να είναι μειωμένες», υπογραμμίζεται στην επιστολή προς τη ΡΑΑΕΥ, απαιτώντας διαβούλευση πριν οποιαδήποτε απόφαση νέων τιμολογίων ώστε να καταθέσουν τις απόψεις τους.
Σε κάθε περίπτωση, για την επόμενη ρυθμιστική περίοδο έως το 2030 η Italgas θα καθιερώσει ενιαίο τιμολόγιο, έπειτα από την ενοποίηση των τριών θυγατρικών της (ΔΕΔΑ, ΕΔΑ ΘΕΣΣ και ΕΔΑ Αττικής), το οποίο εκτιμάται ότι θα οδηγήσει σε σημαντικές αυξήσεις για τους καταναλωτές της ΕΔΑ ΘΕΣΣ που σήμερα απολαμβάνουν τα χαμηλότερα τιμολόγια, αλλά και αυξήσεις στις χρεώσεις στην Αττική.
Latest News
Αχανή κοιτάσματα υδρογονανθράκων στην Ανταρκτική φέρεται να ανακάλυψε η Ρωσία
Το αποθέματα εκτιμάται ότι φτάνουν τα 511 δισεκατομμύρια βαρέλια πετρελαίου, περίπου 10 φορές η παραγωγή της Βόρειας Θάλασσας τα τελευταία πενήντα χρόνια
Από ορυκτά καύσιμα τo 50% της ενέργειας που καταναλώνει η βιομηχανία στην ΕΕ
Σε ποιον κλάδο αντιστοιχούσε το 1/5 της συνολικής βιομηχανικής κατανάλωσης
Ο κολοσσός φυσικού αερίου που πήρε το στέμμα από την Gazrpom
Οι νέες ισορροπίες στην ευρωπαϊκή αγορά και το στοίχημα της ρωσικής μετάβασης - Οι κινήσεις του ευρωπαϊκού μπλόκ για τη θωράκισή του
Μπαράζ αγωγών για εναρμονισμένη πρακτική πετρελαϊκών στις ΗΠΑ
Η κατηγορία είναι πιθανό να περιλαμβάνει περίπου τέσσερα χρόνια πωλήσεων βενζίνης στα δύο τρίτα των Αμερικανών καταναλωτών, δηλώνει δικηγόρος των εναγόντων
Στην... «πρίζα» και πάλι το μεγαλύτερο πυρηνικό εργοστάσιο στον κόσμο
Τα σχέδια του Τόκιο και οι νέοι κανόνες ασφαλείας
Στεφάτος (ΕΔΕΥΕΠ): «Αισιοδοξούμε για τα κοιτάσματα αερίου στην Κρήτη»
Τέλη 2024 με αρχές 2025 οι αποφάσεις για τις γεωτρήσεις, λέει στο «Βήμα» ο CEO της Ελληνικής Διαχειριστικής Εταιρείας Υδρογονανθράκων και Ενεργειακών Πόρων
Πεδίο σκληρού ανταγωνισμού η πυρηνική ενέργεια για Κίνα και Ρωσία
Η ρωσική κρατική εταιρεία πυρηνικής ενέργειας Rosatom παραμένει ένας από τους κύριους εξαγωγείς πυρηνικών καυσίμων και υπηρεσιών εμπλουτισμού ουρανίου σε όλο τον κόσμο
Σε ιστορικά χαμηλά η όρεξη των Ευρωπαίων για επενδύσεις στην Κίνα
Ευρωπαϊκές εταιρείες εγκαταλείπουν τη χώρα
Γιατί οι Big Oil αγαπούν να μισούν τον Μπάιντεν
Τα πράσινα σχέδια του Μπάιντεν αναστατώνουν τους παραγωγούς των ΗΠΑ
Ποιοι «τζογάρουν» με τις τιμές φυσικού αερίου - Σε υψηλό διετίας οι θέσεις long
Αυξάνονται οι ανησυχίες για πιθανές διαταραχές στον εφοδιασμό