Το «μπλε» είναι το επόμενο «πράσινο» για βιώσιμη χρηματοδότηση. Αυτό εκτιμά πλέον μεγάλη μερίδα αναλυτών, διευκρινίζοντας ότι τα «μπλε ομόλογα» είναι το χρέος που επιτρέπει στους επενδυτές να χρηματοδοτούν προσπάθειες εξοικονόμησης νερού. Και αυτά κερδίζουν έδαφος, σύμφωνα με το Business Insider.
«Θα παρομοίαζα τη σημερινή αγορά ‘μπλε ομολόγων’ με την αγορά ‘πράσινων ομολόγων’ πριν από 10 με 15 χρόνια», δήλωσε στο Business Insider ο Matt Lawton, διαχειριστής χαρτοφυλακίου από την T Rowe Price.
Ποιοι θα έδιναν και ποιοι όχι το 1% του μισθούς τους για την κλιματική κρίση – Τι λένε οι Έλληνες
Σήμερα, η αγορά «πράσινων ομολόγων» αποτιμάται σε περίπου 2 τρισ. δολάρια. Σε σύγκριση με αυτό, η αγορά «μπλε ομολόγων» είναι πολύ μικρότερη, μόλις περίπου 5 δισ. δολάρια, αλλά βρίσκεται στο κατώφλι μιας μεγάλης αλλαγής, εξήγησε ο Lawton. Βλέπει ακόμη περισσότερο ενθουσιασμό γύρω από το περιουσιακό στοιχείο από ό,τι παρατήρησε για τα «πράσινα ομόλογα» όταν ήταν στο στάδιο που είναι σήμερα τα «μπλε ομόλογα».
«Είναι μια πολύ εκκολαπτόμενη αγορά σήμερα», εξήγησε. «Έτσι δεν μπορεί κανείς να βγει και να επενδύσει πολλά δισεκατομμύρια σε μπλε ομόλογα, επειδή η αγορά δεν υπάρχει. Επομένως, αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε είναι να φτιάξουμε την αγορά μόνοι μας», ανέφερε.
Οργανωτικές ακόμη οι πρωτοβουλίες
Η T Rowe Price έχει συνεργαστεί με την International Finance Corporation, μέλος του Ομίλου της Παγκόσμιας Τράπεζας. Ο καθένας τους έχει δεσμευτεί να βάλει έως και 75 εκατ. δολάρια στη στρατηγική και θα προσπαθήσει να συγκεντρώσει άλλα 350 εκατ. δολάρια έως 450 εκατ. δολάρια από επενδυτές. Το αμοιβαίο κεφάλαιο θα στοχεύει σε απόδοση 3% έως 6% πάνω από την καμπύλη αποδόσεων των αμερικανικών ομολόγων.
«Το μπλε είναι κάπως σε εκείνο το σημείο καμπής όπου υπάρχει πολύ περισσότερος ενθουσιασμός και δέσμευση μεταξύ των συμμετεχόντων στην κεφαλαιαγορά, των επενδυτών, των ασφαλιστών, των εκδοτών», είπε ο Lawton.
“Πιστεύω ότι βρισκόμαστε σε αυτό το σημείο καμπής, είτε είναι το ’24 ή το ’25 ή το ’26, έχω μεγάλο βαθμό εμπιστοσύνης ότι θα συμβεί. Δεν μπορούσα να προσδιορίσω την ακριβή ημερομηνία, αλλά αισθάνομαι ότι είμαστε στην καμπή», πρόσθεσε.
Το οικονομικό επιχείρημα
Τα μπλε ομόλογα μπορούν να χρηματοδοτήσουν οτιδήποτε, από τη βιοποικιλότητα και τη θαλάσσια διατήρηση έως έργα που στοχεύουν στην πρόληψη της υπεραλίευσης και τον καθαρισμό της ρύπανσης από πλαστικό.
Όμως, παρά όλους τους στόχους του για το κλίμα και τη βιωσιμότητα, υπάρχει ένας επιτακτικός οικονομικός λόγος που οι επενδυτές θα έβαζαν τα χρήματά τους στα ομόλογα, εξήγησε ο Lawton.
«Λάβετε, για παράδειγμα, την αποχέτευση νερού, μια κοινή επιχείρηση, σωστά; Μακροπρόθεσμα συμβόλαια, υψηλές επαναλαμβανόμενες ταμειακές ροές, υπάρχει ένα αρκετά ισχυρό οικονομικό επιχείρημα για την επένδυση σε αυτούς τους τύπους ομολόγων».
Αυτό αξίζει να σημειωθεί δεδομένου του τρέχοντος πλαισίου για συνομιλίες βιώσιμης χρηματοδότησης. Οι επενδύσεις ESG έχουν δεχθεί τα πυρά τον περασμένο χρόνο, λόγω ενός κύματος αντι-woke. Οι πωλήσεις αμοιβαίων κεφαλαίων με επίκεντρο το κλίμα μειώθηκαν κατά 75% το 2023.
Αλλά τα «μπλε ομόλογα» φαίνεται να έχουν παρακάμψει αυτήν την κριτική, εν μέρει επειδή είναι ένα θέμα που δεν επενδύεται σε μεγάλο βαθμό (λιγότερο από το 0,5% της συνολικής βιώσιμης αγοράς χρέους), αλλά και λόγω αυτής της οικονομικής απήχησης.
“Παρ’ όλη την πολιτικοποίηση του ESG, αυτό είναι ένα από εκείνα τα λίγα θέματα στα οποία μπορούμε όλοι να συμφωνήσουμε”, είπε ο Lawton.
Η προέλευση των μπλε ομολόγων
Ένα από τα πρώτα προγράμματα μπλε ομολόγων ξεκίνησε με τη βοήθεια ενός μη κερδοσκοπικού οργανισμού που ονομάζεται The Nature Conservancy για τη χρηματοδότηση των προσπαθειών διατήρησης στις Σεϋχέλλες. Το πρόγραμμα χρησιμοποίησε αυτό που ονομάζεται swap «χρέος-για-φύση», όπου ένα μέρος του χρέους μιας χώρας διαγράφεται σε αντάλλαγμα τοπικών επενδύσεων.
«Δίνω πολλά εύσημα στο The Nature Conservancy επειδή δημιούργησαν ένα πρόγραμμα μπλε ομολόγων πριν από μερικά χρόνια που νομίζω ότι πραγματικά κέντρισε μεγάλο ενδιαφέρον για τον χώρο», δήλωσε ο Preeti Bhattacharji, επικεφαλής βιώσιμων επενδύσεων της JPMorgan. Ο οργανισμός είναι πλέον ένας από τους πιο γνωστούς εκδότες μπλε ομολόγων.
Ο Lawton από την T Rowe Price πρόσθεσε ότι τράπεζες όπως η Asia Development Bank και η Export-Import Bank of Korea έχουν εκδώσει επίσης «μπλε ομόλογα». Η μέθοδος χρηματοδότησης κερδίζει πραγματικά μεγάλη υποστηρικτές στην περιοχή Ασίας-Ειρηνικού, δεδομένης της εξάρτησης της περιοχής από θαλάσσιους πόρους, με τις εκδόσεις να διπλασιάζονται σε 1 δισ. δολάρια από την πρώτη της εμφάνιση το 2020.
Ενώ ο ενθουσιασμός της αγοράς εξακολουθεί να περιορίζεται σε μια σχετικά μικρή ομάδα επενδυτών, ο Bhattacharji από την JPMorgan εκτιμά ότι η αγορά έχει πολλές δυνατότητες να αναπτυχθεί καθώς η βιωσιμότητα γίνεται προτεραιότητα για τις μελλοντικές γενιές.
Latest News
Η ΕΕ μείωσε τις εκπομπές θερμοκηπίου, αλλά η Ελλάδα στην 5άδα κρατών που τις αύξησαν
Ποιες χώρες της ΕΕ κατάφεραν να μειώσουν τις εκπομπές αερίων θερμοκηπίου αυξάνοντας ταυτόχρονα το ΑΕΠ τους
Νέα κίνητρα για την ενεργειακή απόδοση των βιομηχανιών
Το πρόγραμμα, συνολικού ύψους 176,75 εκατ. ευρώ, θα παραμείνει ανοικτό για υποβολή αιτήσεων μέχρι εξαντλήσεως του προϋπολογισμού
Τι αλλάζει για τα φωτοβολταϊκά σε Κρήτη, νησιά, Πελοπόννησο και Εύβοια
Λήγουν σήμερα τα προγράμματα «Φωτοβολταϊκά στη στέγη» και «Φωτοβολταϊκά για αγρότες». Τέλος του μήνα η απόφαση για το net-billing
Επενδύει στην αγορά pickup του Μεξικού η BYD
Η κινεζική εταιρεία σκοπεύει να δημιουργήσει ένα νέο εργοστάσιο στο Μεξικό, κοντά στην μεγάλη αγορά των ΗΠΑ
«Πράσινο» στοπ στα ομόλογα ορυκτών καυσίμων από την BNP Paribas
Η τράπεζα είναι ο μεγαλύτερος ανάδοχος πράσινων ομολόγων παγκοσμίως
Έρχεται ο συνθετικός καφές: Φθηνός και ... «πράσινος»
Ο ψευδοκαφές μπορεί να παραχθεί με την επεξεργασία μιας σειράς συστατικών, από τα ρεβίθια και τα κουκούτσια των χουρμάδων έως τους σπόρους Ramon
Υβριδικά vs ηλεκτρικά οχήματα - Ποια πουλάνε περισσότερο;
Εταιρείες όπως οι General Motors, Nissan, Hyundai, Volkswagen και Ford δηλώνουν πως θέτουν σαν πρώτη προτεραιότητα την κάλυψη της ζήτησης για υβριδικά
Σωληνουργεία Κορίνθου: Με «πράσινο» χάλυβα ο νέος αγωγός που ανέλαβε στη Β. Θάλασσα
Σωλήνες χάλυβα χαμηλών εκπομπών CO2 για την τελευταία ανάθεση έργου στη Σωληνουργεία Κορίνθου
Απειλή για την αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία τα κινεζικά ηλεκτρικά
Ένα μικρό, καλοφτιαγμένο κινέζικο ηλεκτρικό όχημα κάνει τις αμερικανικές αυτοκινητοβιομηχανίες… να τρέμουν
Αυτοψία Αλεξοπούλου στο έργο σταθμού φόρτισης των νέων ηλεκτρικών λεωφορείων στη Σταυρούπολη
Οι 55 ειδικοί φορτιστές, που τοποθετούνται στο σημείο θα εξυπηρετούν τα 110 ηλεκτρικά λεωφορεία, που έχουν, ήδη, ολοκληρώσει τις δοκιμαστικές διαδρομές.