Η αγορά κοβαλτίου έχει κατακλυστεί από ρεκόρ προσφοράς, καθώς οι κινεζικές εταιρείες ενισχύουν την παραγωγή τους, με το πλεόνασμα του βασικού μετάλλου για μπαταρίες ηλεκτρικών αυτοκινήτου να προβλέπεται ότι θα διαρκέσει μέχρι το 2028, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Darton Commodities, εμπόρου κοβαλτίου με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο.
Η παραγωγή του μετάλλου αυξήθηκε 17 % από έτος σε έτος το 2023, πλημμυρίζοντας την αγορά καθώς η παγκόσμια ζήτηση για ηλεκτρικά οχήματα επιβραδύνθηκε απότομα, αναφέρει η ετήσια ανασκόπηση της Darton Commodities.
Κοβάλτιο: Η κινεζική CMOC ξεπέρασε τη Glencore σε παραγωγή
Η Darton προέβλεψε ότι η υπερπροσφορά θα παραμείνει μέχρι το 2028 αφού ο κινέζος παραγωγός CMOC αύξησε την παραγωγή από ορυχεία στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό.
Κινεζική κυριαρχία
Η αύξηση της παραγωγής αναμένεται να ενισχύσει την κυριαρχία της Κίνας στην παραγωγή και την τιμή ενός μετάλλου που χρησιμοποιείται στα ηλεκτρονικά, τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και την αεροναυπηγική, σύμφωνα με τους Financial Times.
«Η πλεονάζουσα προσφορά που προέρχεται από έργα της ΛΔΚ και της Ινδονησίας, σε συνδυασμό με την επιβράδυνση της αύξησης της ζήτησης για EV, προκάλεσε πλεόνασμα ρεκόρ το 2023», δήλωσε στους Financial Times ο Άντρις Γκέρμπενς, διευθυντής της Darton Commodities, προσθέτοντας ότι η ζήτηση αυξήθηκε μόνο κατά 12%.
Το κοβάλτιο βοηθά στη σταθεροποίηση των μπαταριών ιόντων λιθίου και στην αποφυγή ανάφλεξης, αλλά η ταχεία απορρόφηση μπαταριών ηλεκτρικών αυτοκινήτων χωρίς κοβάλτιο και νικέλιο στην Κίνα έχει μειώσει την προβλεπόμενη αύξηση της ζήτησης για το μέταλλο.
Το πλεόνασμα κοβαλτίου από τα ορυχεία της CMOC στην Κεντρική Αφρική συνέβαλε στη μείωση κατά το ήμισυ της μέσης ετήσιας τιμής του μετάλλου στα 15,10 δολάρια το 2023 σε σύγκριση με το 2022, τη χαμηλότερη ετήσια μέση τιμή από το 2016. Η ΛΔΚ έχει τα μεγαλύτερα κοιτάσματα κοβαλτίου στον κόσμο και παράγει λίγο πάνω από τα τρία τέταρτα της παγκόσμιας παραγωγής.
Αύξηση παραγωγής στη ΛΔΚ
Η CMOC αύξησε την παραγωγή της στα δύο ορυχεία της στη ΛΔΚ κατά 172% πέρυσι, επιτρέποντάς της να ξεπεράσει τη Glencore ως τον μεγαλύτερο παραγωγό κοβαλτίου στον κόσμο, πρόσθεσε η έκθεση. Και τα δύο ορυχεία πωλήθηκαν στην CMOC από την αμερικανική Freeport McMoran μετά από πίεση του ακτιβιστή επενδυτή Καρλ Ίκαν.
Ως αποτέλεσμα των επιθετικών κινεζικών επενδύσεων, η Darton Commodities αναμένει τώρα η Κίνα να κατέχει ή να λειτουργεί έως και το 60% της παγκόσμιας παραγωγής κοβαλτίου έως το 2025, από 54% σήμερα. Μόλις πέρυσι, προέβλεπε ότι θα διέθετε μερίδιο αγοράς 50% μέχρι τα μέσα της δεκαετίας.
Η Ινδονησία έχει επίσης αυξήσει την προσφορά κοβαλτίου – το οποίο παράγεται ως υποπροϊόν από την εξόρυξη νικελίου – σε ορυχεία που ανήκουν στην Κίνα, διπλασιάζοντας την παραγωγή σε 18.200 τόνους, που ισοδυναμεί με το 8% της παγκόσμιας προσφοράς.
Η εξισορρόπηση μεταξύ προσφοράς και ζήτησης που θα οδηγήσει σε διαρκή ανάκαμψη των τιμών προβλέπεται ότι θα διαρκέσει τρία χρόνια περισσότερο από ό,τι ανέμενε προηγουμένως η Darton Commodities.
Μείωση ζήτησης
Αν και είναι πιθανό να προσφέρει κάποια ανακούφιση στους καταναλωτές μειώνοντας τις τιμές για νέα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και κινητά τηλέφωνα, η ύφεση της αγοράς προκαλεί πόνο στους παραγωγούς κοβαλτίου όπως η Glencore, η οποία μείωσε τις προβλέψεις παραγωγής της για το 2024.
Ο ελβετικός οίκος αναγκάστηκε να χρεώσει απομείωση 1 δισ. δολαρίων στο ορυχείο Mutanda στη ΛΔΚ στα ετήσια αποτελέσματά του την περασμένη εβδομάδα μετά την προσαρμογή των σχεδίων παραγωγής. Τώρα αναμένει να παράγει 35.000 έως 40.000 τόνους κοβαλτίου φέτος, από 41.300 τόνους πέρυσι.
Ωστόσο, ο διευθύνων σύμβουλος Γκάρι Ναγκλ ήταν λιγότερο ζοφερός για τις προοπτικές της αγοράς. «Αυτό είναι ένα ζήτημα που δεν αφορά τη ζήτηση. Αυτό είναι ένα θέμα σχετικά με την προσφορά», είπε. «Βλέπουμε μια πορεία προς ένα έλλειμμα προσφοράς ξανά στο κοβάλτιο τις επόμενες περιόδους», είπε στους FT.
Η δυσφορία της αγοράς κοβαλτίου αντικατοπτρίζει τη δεινή κατάσταση για τα άλλα βασικά μέταλλα μπαταριών, του λιθίου και νικελίου. Και για τα τρία μέταλλα, οι κινεζικές εταιρείες εξόρυξης έχουν αυξήσει την παραγωγή με πολύ πιο επιθετικό ρυθμό από τον αναμενόμενο, αφήνοντας τους δυτικούς παραγωγούς να κλείσουν ορυχεία, να μειώσουν παραγωγή και να περικόψουν σχέδια επέκτασης.
Ωστόσο, το Πεκίνο υποστηρίζει τις τιμές του κοβαλτίου απορροφώντας τα πλεονάζοντα αποθέματα για να δημιουργήσει στρατηγικό απόθεμα όταν πέφτουν πολύ χαμηλά, αγοράζοντας περίπου το 21% της παγκόσμιας προσφοράς κοβαλτίου, πρόσθεσε η έκθεση.
Latest News
Γιατί εκτοξεύονται πάλι οι τιμές στο ρύζι - Ολοταχώς προς υψηλό 15ετίας
Ποιοι παράγοντες εκτοξεύουν πάλι τις τιμές
Ανοδικά το πετρέλαιο μετά από 3 εβδομάδες καθώς βελτιώνεται η ζήτηση
Τα τρία πιθανά σενάρια για το αποτέλεσμα της συνάντησης του ΟΠΕΚ+ τη 1η Ιουνίου
Πυρετός στο ασήμι - Η λάμψη του θαμπώνει τις βιομηχανίες και τις αγορές
Νέο ράλι στις τιμές λόγω ζήτησης για επενδύσεις αλλά και για βιομηχανική παραγωγή - Προς μεγάλες ελλείψεις στην παραγωγή το 2024
Κερδοσκοπικά funds εκτοξεύουν τις τιμές του χαλκού - Κρίση «νικελίου» φοβάται η αγορά
Το χάσμα μεταξύ των τιμών των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου είναι το μεγαλύτερο που έχει καταγραφεί
Οι «ταύροι» στα πολύτιμα μέταλλα - Πόσο θα διαρκέσει το ράλι
Οι προβλέψεις των στρατηγικών αναλυτών
Ο πληθωρισμός δίνει λάμψη στο χρυσό
Υποχωρούν δολάριο και αποδόσεις αμερικανικών ομολόγων
Σταθεροποιητικές τάσεις στην αγορά πετρελαίου
Οι καταλύτες της αγοράς
Σε ύψος ρεκόρ τα futures χαλκού - Data centers και ΕV εκτινάσσουν τη ζήτηση
Η ζήτηση για χαλκό θεωρείται ευρέως ως δείκτης οικονομικής υγείας, με το μέταλλο να θεωρείται το κλειδί για το οικοσύστημα της ενεργειακής μετάβασης.
Πτωτικά το πετρέλαιο μετά τον αμερικανικό πληθωρισμό χονδρικής
Ο πληθωρισμός χονδρικής, οι προβλέψεις του ΟΠΕΚ και οι πυρκαγιές στον Καναδά οι καταλύτες της αγοράς
Ο χαλκός... λάμπει σαν χρυσός - Τι τροφοδοτεί το ράλι σε επίπεδα άνω των 10.000 δολ.
Στο υψηλότερο επίπεδο από το 2022 κινείται ο χαλκός με τον τόνο να ξεπερνά τα 10.200 δολάρια