Οι μπαταρίες ιόντων λιθίου βρίσκονται πλέον σε κάθε είδους σύγχρονη συσκευή, ανεξαρτήτως μεγέθους, από τα έξυπνα κινητά τηλέφωνα μέχρι τα ηλεκτροκίνητα οχήματα.
Στο εσωτερικό τους περιλαμβάνεται ένας μεγάλος αριθμός διαφορετικών υλικών όπως λίθιο, νικέλιο, αργίλιο (δηλαδή αλουμίνιο), σίδηρος, μαγγάνιο και κοβάλτιο. Από όλα αυτά τα μέταλλα το πιο ακριβό θεωρείται το τελευταίο: το κοβάλτιο.
Σύμφωνα με τα όσα αναφέρει το δίκτυο CNBC, τα τελευταία τέσσερα χρόνια η μέση τιμή του κοβάλτιου ήταν υψηλότερη από το κόστος όλων μαζί των υπολοίπων μετάλλων που χρησιμοποιούνται σε μία μπαταρία.
Η τιμή του κοβάλτιου ιστορικά έχει υπάρξει εξαιρετικά ασταθής. Κατά ένα μέρος αυτή η αστάθεια οφείλεται στο γεγονός ότι το κοβάλτιο συνήθως παράγεται σαν ένα υπό-προϊόν της εξόρυξης νικελίου και χαλκού, έτσι το συγκεκριμένο μέταλλο παραμένει «δεμένο» με τις διακυμάνσεις σε ζήτηση και τιμές των συγκεκριμένων μετάλλων.
Επιπλέον, η εξόρυξη και η επεξεργασία του κοβάλτιου είναι γεωγραφικά εξαιρετικά περιορισμένη.
«Το μεγαλύτερο μέρος των παγκόσμιων αποθεμάτων κοβαλτίου, ιδανικού για χρήση σε μπαταρίες, βρίσκεται στη Λαϊκή Δημοκρατία του Κονγκό, όπου η εξόρυξη του μετάλλου έχει συσχετισθεί με καταπάτηση ανθρωπίνων δικαιωμάτων και την παιδική εργασία», δηλώνει στο CNBC ο Sam Adham, επικεφαλής αναλυτής ερευνών της LMC Automotive.
Επιπλέον, Κινέζοι επενδυτές ελέγχουν περίπου το 70% της εξορυκτικής δραστηριότητας στο Κονγκό. Επιπρόσθετα, η Κίνα ελέγχει πάνω από το 80% της βιομηχανίας επεξεργασίας του κοβάλτιου, δηλαδή της διαδικασίας μετατροπής της πρώτης ύλης σε μέταλλο κατάλληλο για εμπορική χρήση, όπως είναι οι μπαταρίες για τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα. Υπό το φως του σινο-αμερικανικού εμπορικού πολέμου, η τροφοδοσία των αμερικανικών βιομηχανιών με κοβάλτιο καθίσταται εξαιρετικά ασταθής.
Η λύση των μπαταριών χωρίς κοβάλτιο
Σήμερα υπάρχουν ορισμένοι τύποι μπαταριών χωρίς κοβάλτιο στη σύνθεσή τους, όχι όμως χωρίς περιορισμούς. «Υπάρχουν ήδη πλήρως λειτουργικές μπαταρίες χωρίς κοβάλτιο και αυτές είναι οι LFP, δηλαδή οι μπαταρίες φωσφορικού λιθίου σιδήρου. Ωστόσο, το κύριο μειονέκτημά τους είναι η μειωμένη πυκνότητα των μπαταριών LFP, άρα και των επιδόσεων που προσφέρουν σε ένα όχημα» λέει ο Adham.
Ωστόσο, το γεγονός ότι πλέον και αυτές οι μπαταρίες έχουν βελτιωθεί σημαντικά έχει οδηγήσει πολλούς κατασκευαστές να υιοθετήσουν τη συγκεκριμένη τεχνολογία, η οποία είναι και σημαντικά φθηνότερη.
Η Tesla ήδη χρησιμοποιεί LFP μπαταρίες στα μοντέλα Model 3 και Model Y τα οποία κατασκευάζονται στην Κίνα. Η εταιρεία επιβεβαιώνει ότι θα επεκτείνει τη χρήση αυτού του είδους μπαταριών σε όλα οχήματα, αυτών των συγκεκριμένων μοντέλων, ανεξαρτήτως του εργοστασίου κατασκευής. Στο ίδιο μήκος κύματος και οι Ford και Volkswagen, οι οποίες έχουν ανακοινώσει ότι θα διαθέτουν σύντομα μοντέλα με μπαταρίες LFP.
Ο κινέζικος παράγοντας… ξανά
Όπως και με την περίπτωση του κοβαλτίου έτσι και με τις μπαταρίες LFP, ο τομέας κυριαρχείται από κινεζικές εταιρείες. Σε μια προσπάθεια να μειώσει αυτές τις εξαρτήσεις το αμερικανικό υπουργείο Ενέργειας ανακοίνωσε τον Ιούνιο ένα εθνικό σχέδιο που θα φέρει επενδύσεις για την ανάπτυξη βιομηχανιών λιθίου από αμερικανικές εταιρείες ενώ θα υποστηρίξει ακόμη περισσότερο τον τομέα της Έρευνας και της Ανάπτυξης.
Ανάμεσα στους στόχους αυτού του εθνικού σχεδίου των ΗΠΑ περιλαμβάνεται η πλήρης εξάλειψη του κοβάλτιου από τις μπαταρίες λιθίου έως το 2030 δημιουργώντας έτσι συνθήκες «απεξάρτησης» από την Κίνα.
Latest News
Στο κυνήγι εξαγορών η Morgan Stanley - Υπαρξιακή ανάγκη η επέκταση
Η ανάκαμψη της Morgan Stanley στην επενδυτική τραπεζική ήταν λιγότερο έντονη από ό,τι σε πολλούς από τους ανταγωνιστές της
Το πιο μισητό πορτρέτο του Tσώρτσιλ βγαίνει σε δημοπρασία
Όταν ο Τσώρτσιλ είδε το πορτρέτο του, το περιφρονούσε τόσο πολύ που σχεδόν αρνήθηκε να πάει στα αποκαλυπτήριά του στο Κοινοβούλιο
O πόλεμος εκτινάσσει την ανάπτυξη της Ρωσίας - Ξεπέρασε τις χώρες της G7
Οι επενδύσεις από ιδιωτικές και κρατικές επιχειρήσεις και η «στιβαρότητα στην ιδιωτική κατανάλωση» έδωσαν ώθηση στην ανάπτυξη της Ρωσίας
Η Λαγκάρντ ετοιμάζεται να δώσει... συγχωροχάρτι στη Μελόνι;
Τελικά η Ιταλία τη γλίτωσε; Τι λένε οι οικονομολόγοι;
O Μπάιντεν κερδίζει τον Τραμπ στην κούρσα των χορηγών – Η ανάλυση των FT
Πώς οι δωρητές θα στηρίξουν τον Τραμπ μέσα από δαπανηρές δικαστικές υποθέσεις και σε μια εκστρατεία που αναμένεται να είναι η πιο δαπανηρή προεδρική κούρσα όλων των εποχών;
Οι 5 εστίες που βάζουν φωτιά στα ασφάλιστρα των ΙΧ - Ιστορικό ρεκόρ αυξήσεων
Νέα εξαρτήματα, ηλεκτροκίνηση, ακριβότερα ανταλλακτικά και περισσότερα οχήματα κάνουν τα ασφάλιστρα ακριβότερα
ΕΕ: Συναγερμός για την φθίνουσα ανταγωνιστικότητα
Έκτακτη σύνοδος κορυφής στις Βρυξέλλες για να καλύψει η Ευρώπη το χαμένο έδαφος απέναντι σε ΗΠΑ και Κίνα
Λύθηκε το πρόβλημα που καθήλωσε στο έδαφος τα αεροσκάφη της Alaska Airlines
Η Ομοσπονδιακή Αρχή (FAA) είχε καθηλώσει στα αεροδρόμια 314 αεροπλάνα της εταιρείας λόγω «τεχνικού πρόβληματος»
Απτόητοι οι πλούσιοι του κόσμου… δεν τους άγγιξε ο πληθωρισμός [γραφήματα]
Τα στοιχεία δείχνουν ότι οι πλούσιοι έχουν θωρακίσει τον πλούτο τους από τον πληθωρισμό
Καμπανάκι Ντομπρόβσκις στην ΕΕ για τον νέο γύρο στον «πόλεμο δασμών» ΗΠΑ-Κίνας
Το γεωπολιτικό τοπίο αλλάζει, γίνεται πιο κατακερματισμένο, πιο συγκρουσιακό, βλέπουμε τη μετατροπή του εμπορίου σε «όπλο», τόνσιε ο Ντομπρόβσκις