Η σοκαριστική εικόνα από τις ΗΠΑ όπου ένα μεγάλο πλοίο μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων κατέρριψε την κύρια γέφυρα που διέσχιζε το λιμάνι της Βαλτιμόρης, ανέδειξε τα μεγάλα προβλήματα που υπάρχουν στις σύγχρονες υποδομές. Η γέφυρα ήταν πλήρως συμβατή με τους οικοδομικούς κανονισμούς όταν άνοιξε πριν από πέντε δεκαετίες, αλλά τα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων είναι πλέον πολύ μεγαλύτερα και οι πιθανές συνέπειες μιας σύγκρουσης είναι πολύ πιο τρομερές.
Η υπόθεση του πλοίου στη Βαλτιμόρη έφερε ξανά στο προσκήνιο τα προβλήματα γηρασμένων ή ανύπαρκτων και κακής ποιότητας μεγάλων κρατικών υποδομών που υπάρχουν στον δυτικό κόσμο και κανείς δεν θέλει – ιδιαίτερα ο ιδιωτικός τομέας και οι τράπεζες – να χρηματοδοτήσει την αντικατάσταση ή επισκευή τους. Αυτή η κατάσταση, πολλαπλάσια λόγω της χρεοκοπίας της χώρας και του παγώματος πολλών μεγάλων επενδυτικών σχεδίων, αφορά και την Ελλάδα.
Μόνο τυχαίο δεν είναι ότι τον Οκτώβριο του 2020, δύο χρόνια μετά τη λήξη των μνημονίων, σε μια μελέτη της η PWC κατέτασσε την Ελλάδα στην 37η θέση παγκοσμίως και την 18η μεταξύ των χωρών της ΕΕ σε όρους ποιότητας των υποδομών της. Η χώρα βαριά τραυματισμένη τότε από την οικονομική κρίση, όπου τα περισσότερα κατασκευαστικά έργα αναβλήθηκαν, οι εταιρείες μειώθηκαν ή σταμάτησαν τη λειτουργία τους και χιλιάδες επαγγελματίες αναζήτησαν ευκαιρίες στο εξωτερικό. Ελειπαν τότε, όπως έλεγε η μελέτη, περίπου 1,5 δισ. ευρώ δαπάνες κάθε χρόνο για την κάλυψη του κενού των επενδύσεων σε βασικές υποδομές. Στη μελέτη γίνονταν λόγος ότι ο πολλαπλασιαστής των επενδύσεων σε υποδομές έφτανε το 1,8, άρα θεωρούνταν εξαιρετικά σημαντικές. Αναφέρονταν δε ότι ο τότε προϋπολογισμός έφτανε τα 43,4 δισ. ευρώ για έργα υποδομών στους τομείς της ενέργειας, των σιδηροδρόμων, των αυτοκινητόδρομων και των τουριστικών υποδομών.
Δύο χρόνια μετά το 2022, το ΔΝΤ σε μελέτη του για την Ελλάδα χαρακτήριζε την εικόνα στις υποδομές ως μεικτή. Με σημαντικά κενά στις μεταφορές και σε μικρότερο βαθμό στις υποδομές ενέργειας, ψηφιακής και υγειονομικής περίθαλψης. Η υποδομή μεταφορών της Ελλάδας χαρακτηρίζονταν χαμηλότερη από τον μέσο όρο της ΕΕ, με σχεδόν 30% χαμηλότερη οδική πυκνότητα και 60% χαμηλότερη πυκνότητα σιδηροδρόμων σε σύγκριση με άλλες χώρες. Η Ελλάδα βρίσκεται ωστόσο πιο κοντά στον μέσο όρο της ΕΕ όσον αφορά τις υποδομές κοινής ωφέλειας, ιδίως όσον αφορά την ικανότητα παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας και την παραγωγή ενέργειας από ανανεώσιμες πηγές. Ενώ η αξιοπιστία της παροχής νερού κατατάσσεται ψηλά, η μεταφορά νερού έχει κενά.
Στην πιο πρόσφατη από τις μελέτες, αυτή του ΙΟΒΕ για λογαριασμό του ΤΜΕΔΕ που παρουσιάστηκε την περασμένη Τετάρτη, υπολογίζονταν ότι για έργα υποδομής κινητοποιούνται ως το 2026 περίπου 23,9 δισ. ευρώ. Απαραίτητη προϋπόθεση έθεταν οι συγγραφείς της μελέτης είναι η σύνταξη ενός Εθνικού Στρατηγικού Σχεδιασμού Υποδομών και Κατασκευών. Σε αυτό θα τίθενται προτεραιότητες, θα καθορίζονται οι προγραμματισμένες και προβλεπόμενες επενδύσεις σε μεγάλες οικονομικές και κοινωνικές υποδομές, θα εξειδικεύονται οι πόροι χρηματοδότησης για κρίσιμα έργα υποδομής, περιλαμβανομένης της συντήρησής τους, και θα προσδιορίζονται οι ανάγκες εργατικού δυναμικού και δεξιοτήτων για την υλοποίησή τους. Μόνο οι ανάγκες σε επιπλέον προσωπικό υπολογίζονται σε 50.000. Το εντυπωσιακό είναι ότι το δεύτερο μεγαλύτερο πρόβλημα μετά το προσωπικό, που αναδείχτηκε από τη μελέτη και στη χώρα μας ήταν το πρόβλημα χρηματοδότησης των έργων. Παραδόξως, όπως ακριβώς και στις ΗΠΑ…
Latest News
Νόμισμα και πολιτική πελατεία
Το πολιτικό πελατειακό σύστημα είναι αυτό που, ως καθεστώς, για να παραμείνει στην εξουσία αγοράζει ψήφους από τους ψηφοφόρους
Αριθμοί και φορολογικές αλήθειες
Mισθωτοί και συνταξιούχοι δηλώνουν κατά μέσο όρο υψηλότερα εισοδήματα σε σύγκριση με τα κέρδη που δηλώνουν ελεύθεροι επαγγελματίες, αγρότες και εισοδηματίες
Ο μεγάλος πονοκέφαλος των ελληνικών νοικοκυριών
Το πρόβλημα γίνεται εκρηκτικό, ειδικά τα τελευταία χρόνια, όπου η ιδιοκατοίκηση υποχωρεί και η αναγκαστική ενοικίαση αποτελεί μονόδρομο για τα περισσότερα νοικοκυριά
«Βρυχάται» η κυβέρνηση
Ο πρωθυπουργός με επιστολή του στην πρόεδρο της Κομισιόν ζητάει «να μπει μπροστά» η Ευρώπη στις καταχρηστικές πρακτικές των πολυεθνικών
Το πολιτικό τοπίο στις ΗΠΑ
Αν και τυπικά τα χρίσματα για τις εκλογές δεν έχουν δοθεί ακόμη, εν τούτοις ελάχιστοι αμφιβάλλουν για το ποιοι τελικά θα διεκδικήσουν το προεδρικό αξίωμα
Θέλουμε φθηνό ρεύμα;
το φθηνό νυχτερινό ρεύμα, σύντομα θα γίνει φθηνό μεσημεριανό ρεύμα
Γιατί κόβει κράτος ο Ερντογάν
Ο επίσημος πληθωρισμός στην Τουρκία έφτασε τον Απρίλιο στο 69,8% και αναμένεται από επίσημες προβλέψεις να αυξηθεί τον Μάιο στο 75%
Η επίμονη ακρίβεια και ένα πολιτικό σύστημα που δεν βλέπει τους κοινωνικούς σεισμούς που έρχονται
Η ανακοίνωση για τον πληθωρισμό ήρθε να υπενθυμίσει το πρόβλημα
Ο θησαυρός του αθηναϊκού τουρισμού
Δεν έχουμε δημιουργήσει ακόμα σοβαρό τουριστικό προϊόν, ανθεκτικές υποδομές κάθε είδους, για να φιλοξενήσουμε μεγαλύτερο αριθμό τουριστών
Gilles Lipovetsky- Οι start-ups και η νέα ατομικότητα
Ένας σημαντικός Γάλλος καθηγητής της φιλοσοφίας, συζητά τις νέες μετανεωτερικές συνθήκες που δημιουργεί η ψηφιακή επέλαση και το ρόλο της ταχύτητας κυκλοφορίας του χρήματος σε σχέση με τη γνώση και τις start-ups.