Αν και το φαινόμενο του ελατηρίου δεν έχει γίνει ακόμη αντιληπτό στο λιανεμπόριο, καθώς συνεχίζει να κινείται στο ρελαντί ελέω του υβριδικού τρόπου λειτουργίας των καταστημάτων (click away και click in store), η κοινή αίσθηση είναι πως η επόμενη μέρα δεν αργεί.

Εξ ου και οι μεγάλες αλυσίδες, ταυτόχρονα με τη ψηφιακή τους αναβάθμιση, σπεύδουν να εκμεταλλευτούν την παρούσα συγκυρία, που φαίνεται ότι ευνοεί όσους θέλουν να τοποθετηθούν σε «καλά» σημεία, τόσο σε δημοφιλείς εμπορικούς δρόμους, όσο και σε malls.

Είναι χαρακτηριστικό πως η Lamda Development, παρά τη μεγάλη πτώση της επισκεψιμότητας και των πωλήσεων που σημείωσαν τα εμπορικά της κέντρα λόγω των περιοριστικών μέτρων, κατόρθωσε να διαπραγματευτεί 80 νέες, ή προς ανανέωση, συμβάσεις συνεργασίας με τους ίδιους οικονομικούς όρους που ίσχυαν και πριν από την πανδημία.

Την ίδια ώρα, λόγω της σχετικής πίεσης που δέχονται οι τιμές των ενοικίων των εμπορικών καταστημάτων μετά τα απανωτά lockdown, στις γνωστές εμπορικές «πιάτσες» έχει αναζωπυρωθεί το ενδιαφέρον για νέες μισθώσεις.

Σύμφωνα με την Proprius, η οποία εκπροσωπεί τον διεθνή όμιλο Cushman & Wakefield στην ελληνική αγορά, κατά το τέταρτο τρίμηνο του 2020 το ύψος των μισθωμάτων σε Ερμού, Κηφισιά και Γλυφάδα, κατέγραψε κάμψη της τάξεως του 7,15%. Συγκεκριμένα στην οδό Ερμού το μηνιαίο κόστος για ένα κατάστημα πλησίον της πλατείας Συντάγματος διαμορφώθηκε στο τέλος του 2020 σε 260 ευρώ ανά τ.μ. έναντι 280 ευρώ ανά τ.μ. στο τέλος του 2019.

Στο στόχαστρο και των ξένων το ελληνικό λιανεμπόριο

Πάντως το ενδιαφέρον για απόκτηση νέων χώρων δεν προέρχεται μόνο από λιανέμπορους που έχουν ήδη παρουσία στην ελληνική αγορά.

Τελευταίες πληροφορίες θέλουν την ιρλανδική αλυσίδα μόδας Primark, θυγατρική του βρετανικού ομίλου ABF (Associated British Foods), να συζητά με ελληνικές εταιρείες ανάπτυξης ακινήτων προκειμένου να τοποθετηθεί στην εγχώριο retail. Στο πλαίσιο της επέκτασής της στη νοτιοανατολική Ευρώπη, ήδη από το 2019 εισήλθε στη σλοβενική αγορά, ενώ ακολούθησε η Πολωνία και ο επόμενος σταθμός είναι Τσεχία.

Πρόκειται για μία από τις μεγαλύτερες λιανεμπορικές επιχειρήσεις στην Ευρώπη που δραστηριοποιείται σε ένδυση, υπόδηση, αξεσουάρ και είδη σπιτιού χαμηλού κόστους. Ιδρύθηκε το 1969 και σήμερα λειτουργεί περισσότερα από 380 καταστήματα σε Ιρλανδία, Μεγάλη Βρετανία, Αυστρία, Βέλγιο, Πολωνία, Γαλλία, Γερμανία, Ιταλία, Ολλανδία, ΗΠΑ, Πορτογαλία, Ισπανία, Σλοβενία και Πολωνία. Ορισμένα από τα καταστήματά της εκτείνονται σε έκταση 5 – 10.000 τετραγωνικών μέτρων.

Cosmos Sport

Η ελληνική αλυσίδα αθλητικών ειδών Cosmos Sport συνεχίζει δυναμικά το επενδυτικό της πλάνο. Μετά τα επτά νέα καταστήματα στη διάρκεια του δύσκολου 2020 άνοιξε νέο flagship store στο κέντρο της Αθήνας (Ερμού 65). Το κατάστημα συνδυάζει virtual εμπειρίες δοκιμής προϊόντων, Boutique Personal Gym, Fitness και Running HUB. Νέα σημεία πώλησης απέκτησε επίσης στον Πειραιά και στη Νέα Σμύρνη, ενώ επεκτείνεται και στην Κύπρο.

Η αλυσίδα, που ιδρύθηκε το 1982, λειτούργησε το πρώτο κατάστημά της στη Χερσόνησο Ηρακλείου Κρήτης και έκτοτε αριθμεί, σε όλη τη χώρα, 46 φυσικά καταστήματα, πέντε εμπορικές επωνυμίες (Cosmos Sport, Sneaker10, Sportsfactory  outlet, Soccer10, Slamdunk) και τα αντίστοιχα ηλεκτρονικά τους καταστήματα.

KIKO Milano

Συνεχίζεται η ανάπτυξη του δικτύου φυσικών καταστημάτων της ιταλικής μάρκας καλλυντικών KIKO Milano.

Μετά τα καταστήματα KIKO Milano στο Mediterranean Cosmos και στο The Mall Athens, αλλά και το Pop Upstore του Notos στη στοά Χιρς στο κέντρο της συμπρωτεύουσας, ο όμιλος Φάις, που από πέρσι είναι αντιπρόσωπος του brand στη χώρα μας και σε μεγάλες αγορές των Βαλκανίων, προετοιμάζεται για τα εγκαίνια δύο νέων καταστημάτων.

Τα νέα σημεία βρίσκονται σε Γλυφάδα και Πάτρα. Παράλληλα αναζητούνται οι κατάλληλοι χώροι ώστε η ιταλική μάρκα να αποκτήσει παρουσία σε Κύπρο και Ρουμανία.

Με βάση τη συμφωνία του ομίλου Percassi, που διαχειρίζεται την εταιρεία KIKO Milano, με τον όμιλο Φάις, προβλέπεται η δημιουργία πάνω από 30 καταστημάτων σε Ελλάδα, Κύπρο, Ρουμανία και Βουλγαρία τα επόμενα χρόνια.

Να σημειωθεί ότι από τις αρχές του έτους ξεκίνησε να λειτουργεί και το ελληνικό e-shop της εταιρείας www.kikocosmetics.gr, με ελληνική διαχείριση, άμεση παράδοση παραγγελιών και δωρεάν μεταφορικά για αγορές άνω των 35 ευρώ. Οι έως τώρα επιδόσεις των ηλεκτρονικών πωλήσεων κρίνονται παραπάνω από ικανοποιητικές.

Jumbo

Αν και ο ισχυρός άνδρας του λιανεμπορίου Απόστολος Βακάκης νικήθηκε από τον κορωνοϊό, με την Jumbo να χάνει το 2020 το 18,1% του τζίρου της (154 εκατ. ευρώ) και το 21,9% των καθαρών κερδών της (38,9 εκατ. ευρώ), το πρόγραμμα ανάπτυξης των καταστημάτων της εισηγμένης δεν πάει πίσω.

Μέσα στην επόμενη 5ετία η διοίκηση της αλυσίδας, που πλέον προσπορίζεται από τα είδη σπιτιού και όχι από τα παιχνίδια, σχεδιάζει να εγκαινιάσει τουλάχιστον 25 νέα καταστήματα. Για εφέτος θα ανοίξουν καταστήματα σε Ελλάδα και Ρουμανία (Craiova), ενώ του χρόνου προβλέπεται να προστεθούν στο δίκτυο δύο νέα καταστήματα σε Ρουμανία και ένα σε Κύπρο. Στη Βουλγαρία θα ανοίξει ένα νέο κατάστημα έως το 2023.

IKEA

Στο κέντρο της Αθήνας και στη Σόφια της Βουλγαρίας θα ανοίξουν το επόμενα IKEA «πόλης», ενώ για του χρόνου έχει προγραμματιστεί το άνοιγμα ενός ακόμη στη Θεσσαλονίκη. Πρόκειται για τα μικρότερα… αδελφάκια των καταστημάτων IKEA, επιφάνειας 1.000 έως 2.000 τ.μ. με χαρτοφυλάκιο περί τους 1.000 κωδικούς. Ήδη από τον Ιανουάριο λειτουργεί ένα τέτοιο κατάστημα στον Πειραιά.

Επιπλέον, για το καλοκαίρι του 2022 προγραμματίζεται το άνοιγμα δύο καταστημάτων μεσαίου μεγέθους, έως 10.000 τ.μ., σε Πάτρα και Ηράκλειο, περιοχές όπου έχουν ήδη αποκτηθεί τα σχετικά οικόπεδα.

Συνολικά, ο όμιλος FOURLIS, λειτουργεί σήμερα πέντε καταστήματα ΙΚΕΑ στην Ελλάδα, δύο στη Βουλγαρία και ένα στην Κύπρο, ενώ διαθέτει έξι Pick-Up & Order Points στην Ελλάδα, δύο στη Βουλγαρία και ένα στην Κύπρο.

Intersport

Καταστήματα σε προνομιακά σημεία αναζητά ο όμιλος FOURLIS για την αλυσίδα αθλητικών ειδών Intersport. Αυτή την περίοδο λειτουργεί νέο κατάστημα Intersport στο Περιστέρι, ενώ έχει προγραμματιστεί να ανοίξουν νέα Intersport σε Κύπρο και Ρουμανία, καθώς και ένα Athlete’s Foot στο κέντρο της Αθήνας.

Στόχος επίσης είναι το άνοιγμα τουλάχιστον δύο outlets για τις αλυσίδες Athlete’s Foot και Intersport, αρχικά σε Θεσσαλονίκη και Βουκουρέστι.

H&M

To διεθνές brand COS λανσάρει στην εγχώρια αγορά ο σουηδικός όμιλος γρήγορης μόδας H&M (Hennes & Mauritz) με το ομώνυμο φυσικό κατάστημα στο Golden Hall, στο Μαρούσι, να ανοίγει επισήμως τις πόρτες του μόλις ανοίξουν τα εμπορικά κέντρα.

Το παρατεταμένο lockdown του λιανεμπορίου στην Ελλάδα έχει μειώσει θεαματικά τις πωλήσεις της H&M στην εγχώρια αγορά. Μετά το -24% του 2020, οι πωλήσεις α’ τριμήνου εφέτος σημείωσαν πτώση 50% .

Zara

Με τον αέρα του leader, τα επενδυτικά σχέδια του ισπανικού ομίλου Inditex (Zara, Pull & Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho, Zara Home) για εφέτος περιλαμβάνουν το άνοιγμα νέων σημείων πώλησης σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη και Κρήτη.

Πρόκειται για καταστήματα τεχνολογικά αναβαθμισμένα και πολύ μεγάλου εμβαδού, ενώ παράλληλα θα κλείσουν κάποια παλιότερα και μικρότερα καταστήματα, τα οποία δεν ταιριάζουν στο νέο μοντέλο ανάπτυξης που προωθεί παγκοσμίως ο κολοσσός της γρήγορης μόδας.

Το νέο κατάστημα Bershka, στη Θεσσαλονίκη, βρίσκεται στη συμβολή των οδών Τσιμισκή και Κομνηνών και φιλοξενείται στο πολυώροφο οικοδόμημα γνωστό ως «Μέγαρο Δρόσου», που είχε συνδεθεί στο παρελθόν με τη λειτουργία του πολυκαταστήματος Λαμπρόπουλος. Το νέο Bershka αντικαθιστά τα δύο σημεία πώλησης του brand, επίσης επί της Τσιμισκή, τα οποία έκλεισαν.

Επιπλέον, το κατάστημα Zara στο εμπορικό κέντρο Golden Hall θα ανακαινιστεί στα νέα πρότυπα και θα παραμείνει κλειστό έως αρχές Αυγούστου.

View this post on Instagram

A post shared by ZARA Official (@zara)

Στην Ελλάδα στις 31 Ιανουαρίου 2021 λειτουργούσαν 159 καταστήματα του ομίλου Inditex (40 Zara, 6 Zara Kids, 24 Pull & Bear, 12 Massimo Dutti, 28 Bershka, 22 Stradivarius, 19 Oysho και 9 Zara Home) από 164 ένα χρόνο πριν. Εκτός από τα φυσικά καταστήματα στην εγχώρια αγορά δραστηριοποιείται και μέσω του online καναλιού, του οποίου τη διαχείριση έχει απευθείας η ισπανική μητρική.

Κωτσόβολος

Αν και για εφέτος προτεραιότητα της Κωτσόβολος είναι η κυπριακή αγορά όπου θα αποκτήσει μέσα στους επόμενους τρεις μήνες τα δύο πρώτα της καταστήματα (σε Λευκωσία και Λεμεσό), συνεχίζει να επενδύει στην Ελλάδα αναβαθμίζοντας το δίκτυό της. Συγκεκριμένα, σε εξέλιξη βρίσκονται και τα σχέδια ψηφιακού μετασχηματισμού των καταστημάτων της τα οποία περιλαμβάνουν μεταξύ άλλων κι ένα νέο εργαλείο για την εξυπηρέτηση των πελατών.

Σημειωτέον ότι η Κωτσόβολος, θυγατρική της βρετανικής Dixons Carphone, τους τελευταίους μήνες έχει διευρύνει σημαντικά την προϊοντική της γκάμα με είδη που δεν σχετίζονται με την τεχνολογία, τα οποία διαθέτει αποκλειστικά μέσω του ηλεκτρονικού της καταστήματος.

Jysk

Στο Άργος άνοιξε πριν δύο εβδομάδες το 42ο κατάστημά της εν Ελλάδι η δανέζικη αλυσίδα ειδών σπιτιού Jysk, με το πλάνο επέκτασης της στη χώρα μας να συνεχίζεται παρά τις αντίξοες συνθήκες που δημιουργεί η πανδημία.

Η ελληνική παρουσία της Jysk μετράει έξι χρόνια. Το πρώτο της κατάστημα άνοιξε στην Αθήνα τον Σεπτέμβριο του 2015.

Ο κ. Sandor Szimeiszter, Country Manager JYSK Ελλάδας, Ουγγαρίας και Αυστρίας αναφέρει: «Το κατάστημα του Άργους προσθέτει ένα ακόμα σημείο στο δίκτυό μας που συνεχώς μεγαλώνει και η JYSK έχει πλέον εδραιωθεί ως μια μεγάλη αλυσίδα στο χώρο των ειδών σπιτιού, κήπου και ύπνου και έχει αποκτήσει πιστούς πελάτες στην Ελλάδα.».

Καυκάς

Το 2021 βρίσκει την αλυσίδα ηλεκτρολογικού υλικού Καυκάς με ένα ακόμη νέο σημείο πώλησης, το 69ο στην Ελλάδα και το 71ο συνολικά σε Ελλάδα και Κύπρο. Το νέο κατάστημα της εταιρείας στην Αργυρούπολη επιβεβαιώνει το πλάνο συνεχούς ανάπτυξης της εταιρείας παρά τις αντίξοες συνθήκες που επιφέρει η πανδημία της covid-19.

Ακολουθήστε τον ot.grστο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, στον ot.gr

Latest News

Πρόσφατα Άρθρα Επιχειρήσεις