
Στην υποβολή πρότασης για δέσμευση των μελών της σε μηδενισμό των ρύπων άνθρακα μέχρι το 2050 προσανατολίζεται η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών (International Air Transport Association – IATA), σύμφωνα με δημοσίευμα του πρακτορείου Bloomberg, προκειμένου να αντιμετωπίσει την έντονη κριτική που δέχεται πως δεν ακολουθεί το… πράσινο ρεύμα της εποχής.
Την αποκάλυψη αυτή έκανε σε σημερινή συνέντευξη του ο γενικός διευθυντής της IATA, Γουίλι Γουάλς, δηλώνοντας ότι η σχετική πρόταση θα υποβληθεί κατά την ετήσια συνέλευση τη Ένωσης, στη Βοστόνη, τον ερχόμενο Οκτώβριο.
Αν και πολλές διεθνείς αεροπορικές εταιρείες –όπως η BA, η Delta, η United- έχουν προχωρήσει στην κατάρτιση «πράσινων» προγραμμάτων, που περιλαμβάνουν στόχους για τη δραστική μείωση ή και μηδενισμό των ρύπων τα επόμενα χρόνια, η ίδια η ΙΑΤΑ μέχρι τώρα δεν είχε πάρει σαφή θέση, γεγονός για το οποίο είχε δεχτεί έντονη κριτική.
Σημειωτέον δε, πως η ΙΑΤΑ δεν έχει προχωρήσει σε αναθεώρηση των περιβαλλοντολογικών της στόχων από το 2009. Την εποχή εκείνη, οι αεροπορικές εταιρείες είχαν δεσμευτεί στη μείωση των ρύπων άνθρακα κατά 50% μέχρι τα μέσα του αιώνα. Αν και η δέσμευση αυτή είχε γίνει με βάση τα στοιχεία για τα επίπεδα των ρύπων που ίσχυαν το 2005, επομένως είναι σαφώς παρωχημένα δεδομένου πως έκτοτε ο όγκος των ρύπων άνθρακα που ενοχοποιούνται για την κλιματική αλλαγή έχουν πολλαπλασιαστεί.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του 2019, οι ρύποι CO2 της αεροπορικής βιομηχανίας συνολικά ανέρχονται σε 915 εκατ. μετρικούς τόνους. Προφανώς πέρυσι, τα νούμερα περιορίστηκαν σημαντικά, λόγω της πανδημίας και της απαγόρευσης πτήσεων, όμως σιγά-σιγά ο κλάδος ανακάμπτει.
Συνολικά ο αεροπορικός κλάδος είναι ανάμεσα στους κλάδους που έχουν στοχοποιηθεί για την επιδείνωση των ρύπων και άρα για την ανάγκη να δεσμευτεί άμεσα σε στόχους για τη μείωση τους, με βάση και τη Συνθήκη του Παρισιού για το Κλίμα. Αν και η ΙΑΤΑ επισημαίνει πως δεν μπορούν οι αεροπορικές εταιρίες από μόνες τους να σηκώσουν το οικονομικό κόστος της μετάβασης προς πρασινότερους στόχους, καθώς απαιτείται η κατάλληλη στήριξη από το κράτος, αλλά και η άσκηση πιέσεων και προς άλλους σχετικούς κλάδους. «Δεν κατασκευάζουμε τα αεροσκάφη, δεν παράγουμε τα καύσιμα και δεν διαχειριζόμαστε τις ταξιδιωτικές υπηρεσίες» επεσήμανε χαρακτηριστικά ο κ. Γουάλς.
Για παράδειγμα, η Ένωση αναμένεται να ασκήσει πιέσεις προς την εταιρεία αεροναυπηγικής Airbus SE, ώστε να προχωρήσει με τα σχέδια που είχε αναγγείλει για την παραγωγή ενός αεροσκάφους που θα «πετάει» με καύσιμα υδρογόνου μέχρι το 2035 και μάλιστα με τη δυνατότητα να μπορεί να έχει τη χωρητικότητα και τη δυνατότητα πτήσεων, όπως ένα Α320.
Αντιστοίχως, οι πετρελαϊκές εταιρείες πρέπει να αυξήσουν τις επενδύσεις τους για τη δημιουργία πιο φιλικών προς το περιβάλλον, βιώσιμων αεροπορικών καυσίμων, ενώ και οι κυβερνήσεις από την πλευρά τους μπορούν να βοηθήσουν όχι μόνο με την παροχή οικονομικών κινήτρων, αλλά και την καλύτερη συνεργασία τους σε θέματα ελέγχου κυκλοφορίας. Για παράδειγμα, όπως εξήγησε, οι ευρωπαϊκές χώρες πρέπει να συνεργαστούν για να δημιουργήσουν έναν ενιαίο χώρο εναέριας κυκλοφορίας, που θα οδηγήσει σε καλύτερο συνδυασμό δρομολογίων περικόπτοντας τις ώρες πτήσεων άρα και τους ρύπους που παράγουν οι πτήσεις.


Latest News

Πώς ολοκληρώνουν τον κύκλο ζωής τους τα αιολικά πάρκα - Τι αναφέρει η ΔΕΗ
H ΔΕΗ έχει ήδη ολοκληρώσει το πρώτο Repowering Αιολικών Πάρκων στην Ελλάδα από την ΔΕΗ Ανανεώσιμες, αντικαθιστώντας παλιές ανεμογεννήτριες που ολοκλήρωσαν τον κύκλο ζωής τους με νέες

Το ΣτΕ ακυρώνει μεγάλη επένδυση φωτοβολταϊκών σε περιοχή Natura
Για αδειοδότηση έργων ΑΠΕ εντός ή κοντά σε Natura το ΥΠΕΝ δεν μπορεί να αγνοεί αρνητικές γνωμοδοτήσεις φορέων διαχείρισης λέει το ΣτΕ.

Περιβάλλον: Τα κοράλια απειλούνται με εξαφάνιση
Το 84% των κοραλλιογενών υφάλων του κόσμου επλήγη από το χειρότερο συμβάν λεύκανσης που έχει καταγραφεί

Συνεργασία ΕΤΕπ-Υπερταμείου για τα ελληνικά λιμάνια και την Κλιματική Αλλαγή
Στο πλαίσιο της συμφωνίας, η Συμβουλευτική Υπηρεσία της ΕΤΕπ θα υποστηρίξει τις αντίστοιχες λιμενικές αρχές στον εντοπισμό και την αντιμετώπιση φυσικών κινδύνων

Ημέρα της Γης: Η ΔΕΗ επενδύει στην καθαρή ενέργεια για βιώσιμη ανάπτυξη
Τι περιλαμβάνουν οι δεσμέυσεις του ομίλου ΔΕΗ για μείωση των άμεσων εκπομπών CO2

LG: Αποσύρεται απο επένδυση για μπαταρίες ηλεκτρικών οχημάτων
Η LG Energy Solution σε ανακοίνωσή της διευκρίνισε ότι λόγω «των συνθηκών της αγοράς και του επενδυτικού περιβάλλοντος, συμφωνήσαμε να αποσυρθούμε επίσημα από το έργο Indonesia GP (Grand Package)»

Η περιφρόνηση του Τραμπ στην πράσινη ενέργεια ακυρώνει επενδύσεις 8 δισ.
Πολλές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στις ΑΠΕ αναστέλλουν μαζικά επενδυτικά projects στον κλάδο

Η TotalEnergies εμμένει στη καθαρή ενέργεια καθώς οι ανταγωνιστές της αλλάζουν ρότα
Η TotalEnergies διατηρεί τη δέσμευσή του να επεκτείνει τις δραστηριότητές του σε υδρογονάνθρακες αλλά και πράσινη ενέργεια, ενώ BP και Shell στρέφονται στα ορυκτά καύσιμα
![Πλημμύρες: Σημειώθηκαν σε επίπεδα ρεκόρ στην Ευρώπη το 2024 [γράφημα]](https://www.ot.gr/wp-content/uploads/2025/04/FLOOD_HUNGRY-600x450.jpg)
Το 2024 η Ευρώπη επλήγη απο εκτεταμένες πλημμύρες [γράφημα]
Οι πλημμύρες το 2024 επηρέασαν περίπου 413.000 πολίτες, σύμφωνα με την Υπηρεσία Κλιματικής Αλλαγής Copernicus της Ευρωπαϊκής Ένωσης και τον Παγκόσμιο Μετεωρολογικό Οργανισμό

Ξεκινούν την κατασκευή οκτώ φωτοβολταϊκών σταθμών MORE και ΔΕΗ Ανανεώσιμες
Καθοριστικό βήμα στη διαδικασία αδειοδότησης για τη MORE και τη ΔΕΗ Ανανεώσιμες στη Μακεδονία