Η Σαουδική Αραβία επιδιώκει να μπει… σφήνα ανάμεσα στους δύο γίγαντες των αερομεταφορών στην περιοχή της αραβικής χερσονήσου, την Emirates και την Qatar Airways, στοχεύοντας να αποσπάσει μερίδιο από την διεθνή τράνζιτ διέλευση επιβατών, μέσω της νέας της εθνικής αεροπορικής εταιρείας που σκοπεύει να ιδρύσει. Αυτή η εξέλιξη αναμένεται να ανεβάσει κατακόρυφα την ένταση του περιφερειακού ανταγωνισμού μεταξύ των επιμέρους αερομεταφορέων στην περιοχή.
Ο σαουδάραβας βασιλιάς Μοχάμεντ Μπιν Σαλμάν, ο οποίος προωθεί την οικονομική διαφοροποίηση στη χώρα του για να μην είναι απολύτως εξαρτώμενη από τα έσοδα του πετρελαίου, προσπαθεί να δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας στους τομείς των μεταφορών και της εφοδιαστικής αλυσίδας, ανακοινώνοντας προ ημερών ότι έχει στόχο να καταστήσει το βασίλειό του τον πέμπτο μεγαλύτερο κόμβο αερομεταφορών.
Πηγές που γνωρίζουν καλά το θέμα, ανέφεραν στο Reuters ότι η νέα αεροπορική εταιρεία θα ενισχύσει τα διεθνή δρομολόγια και τους ήδη υπάρχοντες αερομεταφορείς του Κόλπου μεταφέροντας ανθρώπους από τη μια χώρα στην άλλη μέσω συνδέσεων στο βασίλειο, γνωστές στον κλάδο και ως κυκλοφορία έκτης ελευθερίας.
Το υπουργείο Μεταφορών, το οποίο δεν δημοσίευσε λεπτομέρειες για το εν λόγω σχέδιο, δεν απάντησε σε αίτημα σχολιασμού που του έθεσε το Reuters.
Η στρατηγική αυτή πάντως σηματοδοτεί μια αλλαγή για τη Σαουδική Αραβία, της οποίας οι άλλες αεροπορικές εταιρείες, όπως η κρατική Saudia και η χαμηλού κόστους θυγατρική της, εκτελούν κυρίως εσωτερικές πτήσεις στη χώρα των 35 εκατομμυρίων ανθρώπων.
Αναμένεται όξυνση ανταγωνισμών
Η επέκταση της Σαουδικής Αραβίας απειλεί να οξύνει τη μάχη για τους επιβάτες σε μια εποχή που τα ταξίδια έχουν πληγεί από την πανδημία του κορωνοϊού. Οι πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, όπως αυτές που εκτελούνται από την Emirates και την Qatar Airways, εκτιμάται ότι θα χρειαστούν περισσότερο χρόνο για να ανακάμψουν στα προ πανδημίας επίπεδά τους.
Το Ριάντ έχει ήδη κινηθεί για να ανταγωνιστεί με τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, τον επιχειρηματικό, εμπορικό και τουριστικό κόμβο της περιοχής. Η σαουδαραβική κυβέρνηση δήλωσε ότι από το 2024 θα σταματήσει να δίνει συμβάσεις σε εταιρείες που δεν ιδρύουν περιφερειακά κεντρικά γραφεία στο βασίλειο.
«Ο εμπορικός ανταγωνισμός στον κλάδο των αερομεταφορών ήταν πάντα έντονος και ο περιφερειακός ανταγωνισμός φουντώνει. Κάποια αναταραχή στις περιφερειακές σχέσεις διαφαίνεται στον ορίζοντα», δήλωσε ο Ρόμπερτ Μογιελνίκι, ακαδημαϊκός στο Ινστιτούτο Κρατών του Αραβικού Κόλπου.
Οι κινήσεις των ΗΑΕ
Το Ντουμπάι, ο μεγαλύτερος διεθνής αεροπορικός κόμβος στον κόσμο, ανακοίνωσε ένα πενταετές σχέδιο για την ανάπτυξη αεροπορικών και ναυτιλιακών διαδρομών κατά 50% και διπλασιασμό της τουριστικής ικανότητάς του για τις επόμενες δύο δεκαετίες.
Ο πρίγκιπας Μοχάμεντ προσπαθεί να προσελκύσει ξένα κεφάλαια για να δημιουργήσει νέες βιομηχανίες συμπεριλαμβανομένου του τουρισμού, με φιλοδοξίες να αυξήσει τους συνολικούς επισκέπτες σε 100 εκατομμύρια έως το 2030, από 40 εκατομμύρια που ήταν το 2019 στη χώρα.
«Η Σαουδική Αραβία έχει τη δυνατότητα να προχωρήσει τη στρατηγική της στον τομέα των αερομεταφορών και του τουρισμού, όταν άλλοι θα υποχωρήσουν και θα αποσυρθούν», δήλωσε ο σύμβουλος αεροπορικών μεταφορών Μπρένταν Σόμπι.
«Είναι μια επικίνδυνη στρατηγική, αλλά και λογική δεδομένης της θέσης και του συνολικού στόχου διαφοροποίησης».
Τουριστική πίεση
Ωστόσο, κάθε αεροπορική εταιρεία απαιτεί σημαντικό κεφάλαιο εκκίνησης και οι ειδικοί προειδοποιούν ότι εάν η Σαουδική Αραβία φιλοδοξεί να ανταγωνιστεί σε πτήσεις διέλευσης, μπορεί να χρειαστεί να αντιμετωπίσει χρόνιες ζημίες.
Ο μεγάλος πληθυσμός της Σαουδικής Αραβίας μπορεί να τροφοδοτήσει άμεσα την επιβατική κίνηση που θα μπορούσε να αντισταθμίσει τις απώλειες καθώς μια νέα αεροπορική εταιρεία στοχεύει στη διεθνή διαμετακόμιση, δήλωσε ο σύμβουλος αεροπορίας Τζον Στρίκλαντ.
Η Emirates ανέφερε ρεκόρ ετήσιας απώλειας εσόδων 5,5 δισεκατομμυρίων δολαρίων τον περασμένο μήνα, με την πανδημία να αναγκάζει το Ντουμπάι να παρέμβει με κρατική στήριξη 3,1 δισεκατομμυρίων δολαρίων.
Η Etihad Airways έχει μειώσει τις φιλοδοξίες της αφού ξόδεψε δισεκατομμύρια δολάρια για να ανταγωνιστεί τελικά με επιτυχία την οικοδόμηση ενός μεγάλου κόμβου στην πρωτεύουσα των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, Αμπού Ντάμπι.
Άτομα που γνωρίζουν το θέμα δήλωσαν ότι η νέα αεροπορική εταιρεία της Σαουδικής Αραβίας θα μπορούσε να εδρεύει στο Ριάντ και ότι το κρατικό ταμείο PIF βοηθά στη δημιουργία του.
Latest News
Δημοσκόπηση Reuters: Πού θα καθίσει η μπίλια του πληθωρισμού και της ανάπτυξης
Οι οικονομολόγοι εξακολουθούν να αναμένουν ότι οι μεγάλες κεντρικές τράπεζες θα μειώσουν τα επιτόκια είτε αυτό το τρίμηνο είτε το επόμενο
Γιατί οι ψηφιακοί νομάδες επιλέγουν Τουρκία - Η διαδικασία, τα έγγραφα και το... εισόδημα
Σε λειτουργία η πλατφόρμα της Τουρκία για τη χορήγηση βίζα σε ψηφιακούς νομάδες
Ξεπέρασε τις προσδοκίες της Wall Street η Microsoft για έσοδα και κέρδη
Η άνοδος της μετοχής της Microsoft μετά την έναρξη της σημερινής συνεδρίασης αύξησε την χρηματιστηριακή της αξία κατά 128 δισεκατομμύρια δολάρια
Δανεισμός και κατανάλωση φέρνουν πιο κοντά τις μειώσεις επιτοκίων
Τι αποκαλύπτουν τα στοιχεία της ΕΚΤ για τις επόμενες κινήσεις στη νομισματική πολιτική
Τα δάνεια του... Πούτιν εκτινάσσουν τα κέρδη της Sberbank
Η μεγαλύτερη κρατική τράπεζα της Ρωσίας επωφελήθηκε από την αυξανόμενη ζήτηση για καταναλωτικά και εταιρικά δάνεια
Αντίθετη πλεύση της ΕΚΤ από τη Fed προτείνει ο Πανέτα
Ο Ιταλός τραπεζίτης υπογραμμίζει τον κίνδυνο η στάση των ΗΠΑ να αυξήσει το παγκόσμιο κόστος δανεισμού
Στον «Λευκό Οίκο» του Λονδίνου - Ζώντας σαν Αμερικανός πρόεδρος
Απ' ότι φαίνεται δεν χρειάζεται να είστε πρόεδρος - ή ακόμα και να είστε στις Η.Π.Α. - για να ζήσετε σε έναν Λευκό Οίκο
Ναυαγεί το mega deal στα ορυχεία: «Όχι» στην προσφορά της BHP λέει η Anglo American
Η εισηγμένη στο Ηνωμένο Βασίλειο εταιρεία λέει ότι η προσφορά την «υποτιμά σημαντικά».
Ποιος CEO πούλησε μετοχές για να αγοράσει γιοτ πελάτη
Η αγορά φωτίζει τον πλούτο που έχει συσσωρεύσει ο επί χρόνια διευθύνων σύμβουλος
Μπορούν τα μακροπρόθεσμα δάνεια να βοηθήσουν στην επίλυση της στεγαστικής κρίσης;
Τα στεγαστικά δάνεια με επιτόκια σταθερά για μια δεκαετία ή περισσότερο θα μπορούσαν να δώσουν σε περισσότερους Βρετανούς σπίτι