Ο «CBAM» ή αλλιώς ο Μηχανισμός Συνοριακής Προσαρμογής Άνθρακα είναι ένα από τα «νομοθετικά εργαλεία» που παρουσίασε η Κομισιόν για την επίτευξη των στόχων που συμφωνήθηκαν στον ευρωπαϊκό νόμο για το κλίμα.
Όπως τονίζεται στη σχετική ανακοίνωση, «ο μηχανισμός αυτός θα επιβάλει τιμή ανθρακούχων εκπομπών στις εισαγωγές στοχευμένης επιλογής προϊόντων, ώστε να διασφαλιστεί ότι η φιλόδοξη δράση για το κλίμα στην Ευρώπη δεν θα οδηγήσει σε «διαρροή άνθρακα».
Παρά τα ευχολόγια που ακολούθησαν τις ανακοινώσεις της Τετάρτης, δεν έλειψαν και οι αντιδράσεις. Κυρίως για τον CBAM, που δέχεται κριτική και από τον ίδιο τον ΟΗΕ.
Σε έκθεσή της, η Διάσκεψη των Ηνωμένων Εθνών για το Εμπόριο και την Ανάπτυξη (UNCTAD), υπογραμμίζει ότι ο CBAM) της Ευρωπαϊκής Ένωσης «θα μπορούσε να αλλάξει τα εμπορικά πρότυπα υπέρ των χωρών όπου η παραγωγή είναι σχετικά αποτελεσματική ως προς τον άνθρακα, αλλά κάνει λίγα για να μετριάσει την κλιματική αλλαγή.
«Οι κλιματικές και περιβαλλοντικές εκτιμήσεις βρίσκονται στην πρώτη γραμμή των πολιτικών ανησυχιών και το εμπόριο δεν μπορεί να είναι η εξαίρεση. Ο CBAM είναι μία από αυτές τις επιλογές, αλλά πρέπει επίσης να εξεταστεί ο αντίκτυπός της στις αναπτυσσόμενες χώρες », δήλωσε η αναπληρωτής γενική γραμματέας της UNCTAD Isabelle Durant.
Η έκθεση επιβεβαιώνει ότι η εισαγωγή του CBAM θα μειώσει μέρος της διαρροής άνθρακα που προκαλείται από τις διαφορετικές φιλοδοξίες για την αλλαγή του κλίματος μεταξύ της ΕΕ και άλλων χωρών.
Η διαρροή άνθρακα αναφέρεται στη μετεγκατάσταση της παραγωγής σε άλλες χώρες με περιορισμένους περιορισμούς εκπομπών για λόγους κόστους που σχετίζονται με τις κλιματικές πολιτικές, οι οποίες θα μπορούσαν να οδηγήσουν σε αύξηση των συνολικών εκπομπών τους.
Οι αναπτυσσόμενες χώρες πληρώνουν επίσης ένα τίμημα
Η έκθεση αναφέρει ότι αρκετοί από τους εμπορικούς εταίρους της ΕΕ που εξάγουν αγαθά σε τομείς έντασης άνθρακα – όπως τσιμέντο, χάλυβα, αλουμίνιο, διυλιστήριο πετρελαίου, χαρτί, γυαλί, χημικά και λιπάσματα – έχουν εκφράσει ανησυχίες ότι ο μηχανισμός αυτός θα περιορίσει σημαντικά τις εξαγωγές τους, αλλά αυτές οι αλλαγές μπορεί να μην είναι τόσο δραστικές όσο φοβούνται.
Οι εξαγωγές από αναπτυσσόμενες χώρες στους στοχευμένους τομείς υψηλής έντασης άνθρακα θα μειωθούν κατά 1,4% εάν ο CBAM υλοποιηθεί με τιμή 44 $ ανά τόνο ενσωματωμένων εκπομπών CO2 και κατά 2,4% εάν πραγματοποιηθεί με τιμή 88 $ ανά τόνο, αναφέρει η έκθεση.
Ωστόσο, οι επιπτώσεις θα ποικίλλουν σημαντικά ανά χώρα ανάλογα με τη δομή των εξαγωγών τους και την ένταση παραγωγής άνθρακα.
Και στα δύο σενάρια, οι ανεπτυγμένες χώρες, ως ομάδα, δεν θα υποφέρουν από μειώσεις των εξαγωγών, δεδομένου ότι πολλές τείνουν να χρησιμοποιούν μεθόδους παραγωγής που έχουν λιγότερη ένταση άνθρακα στους στόχους από ό, τι πολλές αναπτυσσόμενες χώρες.
«Ο CBAM θα δημιουργήσει ένα παρόμοιο χάσμα μεταξύ αναπτυσσόμενων και ανεπτυγμένων χωρών όσον αφορά την ευημερία. Και στις δύο περιπτώσεις, οι ανεπτυγμένες χώρες θα είναι σε καλύτερη θέση από τις αναπτυσσόμενες », αναφέρει η έκθεση.
Με έναν CBAM βασισμένο στην τιμή του άνθρακα 44 $ ανά τόνο, το εισόδημα των ανεπτυγμένων χωρών θα αυξηθεί κατά 2,5 δισεκατομμύρια δολάρια, ενώ τα έσοδα των αναπτυσσόμενων χωρών θα μειωθούν κατά 5,9 δισεκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με την ανάλυση της UNCTAD.
Ωστόσο, οι ανεπτυγμένες χώρες θα βιώσουν υψηλότερη απώλεια καλής διαβίωσης ύψους 51 δισεκατομμυρίων δολαρίων από την αρχική εισαγωγή μιας τιμής άνθρακα 44 δολαρίων ανά τόνο, λόγω των απωλειών στην ΕΕ, ενώ οι αναπτυσσόμενες χώρες θα κέρδιζαν 1 δισεκατομμύριο δολάρια.
Οι πιθανές επιπτώσεις στην απασχόληση θα είναι μικρές για τις περισσότερες οικονομίες, δείχνει η έκθεση.
Επιπτώσεις στην οικονομία της ΕΕ
Οι αυξημένες τιμές άνθρακα θα μειώσουν σημαντικά τις εκπομπές άνθρακα στην ΕΕ, αλλά οι εξαγωγές του μεγαλύτερου εμπορικού μπλοκ στον κόσμο θα μειωθούν, αναφέρει η έκθεση.
Ενας μηχανισμός που βασίζεται σε τιμή άνθρακα 44 $ ανά τόνο ενσωματωμένων εκπομπών CO2 θα μειώσει τη διαρροή άνθρακα που προκύπτει από την εφαρμογή πολιτικών για το κλίμα στην ΕΕ κατά περισσότερο από το ήμισυ, από 13,3% σε 5,2%.
Ωστόσο, ο μηχανισμός δεν θα αντισταθμίσει πλήρως τις αρνητικές επιπτώσεις του φόρου άνθρακα στην οικονομία της ΕΕ.
Περιορισμένος αντίκτυπος στον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής
Αν και ο CBAM θα ήταν αποτελεσματικός στη μείωση της διαρροής άνθρακα, η αξία της στον μετριασμό της κλιματικής αλλαγής είναι περιορισμένη, αναφέρει η έκθεση, καθώς ο μηχανισμός θα μειώσει μόνο το 0,1% των παγκόσμιων εκπομπών CO2.
Ενώ ο μηχανισμός αποσκοπεί στην αποφυγή της διαρροής της παραγωγής και των εκπομπών CO2 στους εμπορικούς εταίρους της ΕΕ με λιγότερο αυστηρούς στόχους εκπομπών, είναι μέχρι στιγμής ασαφές πώς μπορεί να υποστηρίξει την απανθρακοποίηση στις αναπτυσσόμενες χώρες.
«Η αποτελεσματική μείωση αυτών των εκπομπών θα απαιτήσει πιο αποτελεσματικές διαδικασίες παραγωγής και μεταφοράς», αναφέρει η έκθεση.
Η UNCTAD καλεί την ΕΕ να εξετάσει το ενδεχόμενο να εφαρμόσει συνοδευτικές πολιτικές CBAM ικανές να περιορίσουν και τελικά να εξαλείψουν τα κενά μεταξύ ανεπτυγμένων και αναπτυσσόμενων χωρών.
«Η ΕΕ θα μπορούσε να εξετάσει το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσει μέρος των εσόδων που παράγει η CBAM για να επιταχύνει τη διάδοση και την υιοθέτηση καθαρότερων τεχνολογιών παραγωγής στις αναπτυσσόμενες χώρες», δήλωσε η κα Durant. «Αυτό θα είναι επωφελές όσον αφορά το πρασίνισμα της οικονομίας και την προώθηση ενός πιο περιεκτικού συστήματος συναλλαγών».
Latest News
Πότε ξεκινούν «Σπίτι μου 2» και «Ανακαινίζω ενεργειακά το σπίτι μου» – Τα ποσά των επιδοτήσεων
Η στρατηγική για την στέγαση είναι πέντε δισ. ευρώ, είπε η υπουργός Κοινωνικής Συνοχής και Οικογένειας, Σοφία Ζαχαράκη
Υβριδικά και ηλεκτρικά οι μισές νέες ταξινομήσεις στην ΕΕ - Τι αγοράζουν οι Ελληνες
Η Ελλάδα είναι πολύ ψηλά στην κατάταξη των κρατών της ΕΕ στις νέες ταξινομήσεις σε υβριδικά ντιζελοκίνητα-ηλεκτρικά οχήματα
Τεράστιο το ετήσιο αποτύπωμα άνθρακα του TikTok - Μεγαλύτερο και από της Ελλάδας
Το TikTok φαίνεται να έχει μεγαλύτερες ετήσιες εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα ακόμα και από κάποιες ολόκληρες χώρες
ΗΡΩΝ PULSE: H «φόρτιση Καθ’ οδόν» δίνει νέα διάσταση στην ηλεκτροκίνηση
Οι συγκεκριμένες λύσεις του ΗΡΩΝΑ αφορούν τόσο το πανελλαδικής εμβέλειας αναπτυσσόμενο δίκτυο φορτιστών HΡΩΝ PULSE όσο και τη νέα, καινοτόμο υπηρεσία επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων «Φόρτιση Καθ' οδόν»
Η Σεβίλλη δίνει τον δικό της αγώνα ενάντια στην κλιματική αλλαγή
Με συγκροτημένη στρατηγική και ευρωπαϊκή συγχρηματοδότηση η πρωτεύουσα της Ανδαλουσίας προσπαθεί να αντιμετωπίσει τις συνέπειες της κλιματικής αλλαγής - Δεν είναι εύκολο
Με άλλο EV θα αντικαθιστούσαν 9 στους 10 ιδιοκτήτες EV το όχημά τους
Οι οδηγοί ηλεκτρικών οχημάτων είναι συντριπτικά πιο πιθανό να παραμείνουν πιστοί στην ηλεκτροκίνηση αντί να επιστρέψουν σε ένα συμβατικό αυτοκίνητο
Δράση ενημέρωσης για την κυκλική οικονομία στο Νότιο Αιγαίο
Η δράση αυτή αποτελεί μέρος της ευρύτερης προσπάθειας των φορέων στην Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου για την ενίσχυση της περιβαλλοντικής συνείδησης και της ενεργής συμμετοχής των πολιτών στη βιώσιμη ανάπτυξη
Η ΔΕΗ ξεκινά την παραγωγή ενέργειας από ΑΠΕ στην Ιταλία
Ο Όμιλος ΔΕΗ ενισχύει το πράσινο χαρτοφυλάκιο του με την προσθήκη των σταθμών Carcarello και Luxenia, ισχύος 20 MW και 12 MW αντίστοιχα
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Γκάζι με τροπολογία στις επενδύσεις για αποθήκευση ενέργειας – Και ενίσχυση στη λιγνιτική μονάδα «Μελίτη»
Μεγάλο deal Stellantis - κινεζικής CATL για εργοστάσιο μπαταριών EV στην Ισπανία
Η συμφωνία Stellantis - CATL έρχεται σε μια εποχή που τα ηλεκτρικά οχήματα στην Ευρώπη αντιμετωπίζoυν μια «τέλεια καταιγίδα» προκλήσεων