Πριν από την πανδημία, ήταν δημοφιλές στην Αμερική να μυρίζει γλυκά: έγινε αισθητή μια αυξανόμενη τάση για οσμές φρούτων – ακόμα και καραμέλας – σε καταναλωτικά προϊόντα όπως σαμπουάν ή απορρυπαντικά . Δεν είναι σαφές τι προκάλεσε αυτή τη δυσφορία.

Υπάρχουν όμως ενδείξεις αλλαγής. Η πανδημία Covid-19 άλλαξε τον τρόπο με τον οποίο οι άνθρωποι θέλουν να μυρίζουν οι ίδιοι, τα ρούχα τους και τα σπίτια τους – και όχι μόνο στην Αμερική.

Τώρα οι άνθρωποι θέλουν να πιστεύουν ότι όλα όσα αγγίζουν είναι καθαρά – ακόμα και αντισηπτικά. Τα πανταχού παρόντα αλκοολούχα τζελ έχουν μπει για τα καλά στις μυρωδιές του κοινού, επαναπαυόμενα δίπλα σε οσμές εσπεριδοειδών, μενθόλης και ενδείξεις υγιεινής.

Αυτό που αρέσει στους ανθρώπους να μυρίζουν αλλάζει συνεχώς – περισσότερο σταδιακά παρά κοσμοϊστορικά, αλλά με μεγάλες επιχειρηματικές συνέπειες. Σπάνια σταματάμε να σκεφτόμαστε πόσο μυρίζει το περιβάλλον μας – και τα προϊόντα που καταναλώνουμε σε αυτό. Αλλά έτσι κι’ αλλιώς σχεδόν όλα μυρίζουν.

Στα περίχωρα της Γενεύης, μεταξύ των προαστίων του Vernier και του Satigny, βρίσκεται η απόδειξη για το πόσο κερδοφόρο είναι το άρωμα (και η οσμή). Εκεί βρίσκεται η «Silicon Valley της όσφρησης», λέει ο Gilbert Ghostine, Διευθύνων Σύμβουλος της Firmenich, μιας από τις δύο εταιρείες που εδρεύουν εκεί και κυριαρχεί στις οσμές του κόσμου. Η άλλη είναι η Givaudan. (Η IFF, ένας τρίτος γίγαντας του κλάδου, εδρεύει στη Νέα Υόρκη).

Τόσο η Givaudan όσο και η Firmenich έχουν 10ετή σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης σε κύκλο εργασιών περίπου 5 τοις εκατό. Η πανδημία την επηρέασε ελάχιστα.

Οι δύο εταιρίες είναι ιδιαίτερα ανταγωνιστικές. Η οσμή της κατασκοπείας είναι πραγματική και ένας κώδικας σιωπής περιβάλλει τους πελάτες της επιχείρησης. Τόσο η Givaudan όσο και η Firmenich θέλουν να καμαρώνουν για την τεχνολογική τους ικανότητα και τα έξυπνα πράγματα που κάνουν. (Αυτό ισχύει και για τα τρόφιμα, όπου οι απανταχού vegan έχουν πολλά για να είναι ευγνώμονες. Το ίδιο και οι διαιτολόγοι του κόσμου – η Firmenich είναι περήφανη που λέει ότι το 2020 αφαίρεσε 1,2 τρισ. ​​θερμίδες από τα τρόφιμα χάρη στα γλυκαντικά και τα ενισχυτικά γεύσης).

Οι προσπάθειες που καταβάλλουν είναι απαιτητικές, σχεδόν σαν την ταινία με το εργοστάσιο σοκολάτας του Willy Wonka. Στα εργαστήριά τους έξω από τη Γενεύη, ολόκληρα δωμάτια γεμίζουν με δεκάδες πλυντήρια, στα οποία δοκιμάζονται διάφορα προϊόντα καθαρισμού και αρώματα σε γραμμές εσωρούχων, πετσετών και μπλουζών. Άλλα είναι γεμάτα ράφια στεγνώματος για να δουν πώς μυρίζουν τα νέα αρώματα ενώ στεγνώνουν τα ρούχα.

Αλλά το πραγματικό όφελος αυτών των επιχειρήσεων είναι να γνωρίζουν τι θέλουν οι πελάτες τους. Όταν πρόκειται για τις αργές, κρυφές μεταβολές στις μυρωδιές των παγκόσμιων καταναλωτών, αυτό είναι ανεκτίμητο.

Τον περασμένο μήνα, η Firmenich εγκαινίασε την διαδικτυακή πύλη της «συνεργάτης αρωμάτων». Οι πελάτες δεν χρειάζεται πλέον να καλούν αναφέροντας ένα ακριβό άρωμα για να μάθουν πώς θέλουν να μυρίζει το νέο τους κερί, σκόνη πλύσης ή ενυδατική κρέμα. Μπορούν απλά να ανεβάσουν τις προτιμήσεις τους στην πύλη – κάτι νέο; κάτι λάθος: – και ένας αλγόριθμος θα εξαλείψει τις συστάσεις.

Είναι ιδιαίτερα ισχυρό καθώς ο κόσμος παγκοσμιοποιείται, και γίνεται ένας σημαντικός μοχλός τομεακής ανάπτυξης. Ο βαθμός στον οποίο τα προϊόντα πρέπει να προσαρμοστούν στις τοπικές πολιτιστικές προτιμήσεις και προσδοκίες γίνεται όλο και πιο σημαντικός. Τα αρώματα που αποπνέουν τα στεγνά ρούχα και οι αστικές αποδράσεις μπορεί να είναι πολύ διαφορετικά στην Αγγλία από την Ταϊλάνδη.

Με την διαδικτυακή πύλη, οι πελάτες μπορούν επομένως να καθορίσουν και άλλους παράγοντες, όπως η γεωγραφία και η τιμή, για να προτείνουν αρώματα που ταιριάζουν στις ανάγκες τους. Υποστηρίζεται από μια συνεχή ροή δεδομένων καταναλωτών, που συλλέγονται από δοκιμαστικά πάνελ σε όλο τον κόσμο. Η Givaudan έχει επίσης προσδιορίσει τα δεδομένα και την ψηφιοποίηση ως απαραίτητα για τον μετασχηματισμό του τρόπου πώλησης των αρωμάτων τους.

Αυτά τα μεγάλα δεδομένα οσμής μπορεί να δείξουν, για παράδειγμα, ότι το γαρύφαλλο γίνεται πιο δημοφιλές άρωμα στους χίπστερ στο ανατολικό Λονδίνο σε καλλυντικά υψηλής ποιότητας – και ότι η αγορά ιστορικά οδήγησε σε προτιμήσεις οσμής στο Βερολίνο με παρόμοια δημογραφική κατάσταση, με ίσως δύο χρόνια καθυστέρηση πριν από την εισαγωγή σε ευρύτερες αγορές καταναλωτών.

Αυτό δεν σημαίνει ότι η τέχνη της αρωματοποιίας έχει πεθάνει. Στα λεπτά αρώματα, οι μύτες του αρώματος της Silicon Valley καλούνται να πάρουν πιο ασυνήθιστες και επιθετικές μυρωδιές. Η μοναδικότητα και η πρωτοτυπία είναι τα σημάδια της ελίτ. Τόσο που ακόμη και οι μυρωδιές των «ζώων» και των «κοπράνων», αν και σε μικρές ποσότητες, εμφανίζονται σε ακριβά νέα αρώματα, μου είπε ένας αρωματοποιός. Η εταιρία Scentmate δεν μπορούσε να το προβλέψει.

Μπορεί επίσης να μας πει κάτι για τον τρόπο με τον οποίο η τεχνητή νοημοσύνη και τα μεγάλα δεδομένα θα επηρεάσουν τη ζωή μας ευρύτερα. Το μεγάλο κοινωνικό χάσμα στο μέλλον μπορεί να είναι μεταξύ εκείνων που έχουν την πολυτέλεια να πρωτοτυπήσουν και εκείνων των οποίων τα γούστα διαμορφώνονται από αλγόριθμους.