
Η διαδικασία για την – τέταρτη κατά σειρά – αναθεώρηση του Συμφώνου Σταθερότητας και Ανάπτυξης έχει ξεκινήσει. Αν και το τελικό σχέδιο δεν αναμένεται να γίνει γνωστό σύντομα (για τα τέλη του 2022 κάνουν λόγο οι γνωρίζοντες), ουδείς αμφισβητεί ότι αλλαγές θα υπάρξουν και μάλιστα σημαντικές.
Τα νέα δεδομένα, άλλωστε, που έχει δημιουργήσει η νέα κρίση, αυτή της πανδημίας, έχουν καταστήσει απολύτως αναγκαίες τις αλλαγές. Η αναστολή ισχύος του Συμφώνου, προκειμένου να μείνουν όρθιες οι οικονομίες, έχει οδηγήσει στην εκτόξευση του χρέους και του ελλείμματος στις περισσότερες χώρες, με αποτέλεσμα οι υφιστάμενοι στόχοι να μοιάζουν ανέφικτοι.
Σε αυτό το φόντο, τα διάφορα στρατόπεδα εντός της ΕΕ και της ευρωζώνης προετοιμάζονται, όπως είναι φυσικό και αναμενόμενο, για τη μεγάλη μάχη. Βόρειοι και Νότιοι της ΕΕ, όπως επίσης Δυτικοί και Ανατολικοί, έχουν θέσει τις «κόκκινες γραμμές» τους για τη σκληρή διαπραγμάτευση που θα ακολουθήσει.
Ταυτόχρονα, τα επιτελεία των Βρυξελλών και της Φρανκφούρτης κάνουν τα δικά τους σχέδια. Στόχος τους είναι να υπάρξουν σχέδια που θα μπορούν να γίνουν αποδεκτά από όλες τις πλευρές, έτσι ώστε να αποτραπεί η κατά μέτωπο σύγκρουση και η ολοκληρωτική ρήξη.
Πηγή: Handelsblatt
Αυξάνει το χρέος, αμετάβλητο το έλλειμμα
Σύμφωνα δε με το αποκλειστικό ρεπορτάζ της Handelsblatt, ήδη έχει γίνει ένα πρώτο σημαντικό βήμα. Οι οικονομολόγοι του Ευρωπαϊκού Μηχανισμού Σταθερότητας (ESM) έχουν καταλήξει σε ένα μοντέλο που ελπίζουν ότι θα αποτελέσει τη βάση για συμβιβασμό. Σε αυτό, προβλέπεται σημαντική αύξηση του ανώτατου ορίου για το χρέος – στο 100% του ΑΕΠ έναντι του 60% που ίσχυε μέχρι σήμερα – ενώ δεν αλλάζει το 3% για το δημοσιονομικό έλλειμμα.
«Προτείνουμε τρόπους απλοποίησης των κανόνων, ει δυνατόν χωρίς να απαιτείται αλλαγή των Συνθηκών (της ΕΕ) ή επικυρώσεις από τα εθνικά κοινοβούλια», σημειώνουν οι οικονομολόγοι του ESM στο σκεπτικό τους, σύμφωνα με την γερμανική εφημερίδα. Παράλληλα, ωστόσο, σε μια προσπάθεια να καθησυχάσουν τους «σκληρούς» του ευρωπαϊκού Βορρά, ξεκαθαρίζουν ότι «η δημοσιονομική πειθαρχία παραμένει ακρογωνιαίος λίθος της νομισματικής ένωσης», προσθέτοντας ότι «η δημοσιονομική πειθαρχία δεν είναι σήμερα λιγότερο σημαντικό από ό,τι την περίοδο που η νομισματική ένωση τέθηκε σε ισχύ».
Σε κάθε περίπτωση, η αλλαγή αυτή αναμένεται να χαλαρώσει τις πιέσεις που ασκούνται στις υπερχρεωμένες χώρες της Ευρώπης. Όπως είναι, για παράδειγμα, η Ελλάδα, αλλά και η Ιταλία, η οποία με βάση το ισχύον καθεστώς θα ήταν υποχρεωμένη να καταγράφει, για την επόμενη 20ετία, πλεονάσματα της τάξης του 6-7% προκειμένου το χρέος της – που σήμερα είναι στο 156% του ΑΕΠ – να βρεθεί κάτω από το 60%.

Η 20ετία δεν αλλάζει
Αυτό, ωστόσο, δεν σημαίνει ότι τα πράγματα είναι εύκολα. Κι αυτό διότι, σύμφωνα τουλάχιστον με την πρόταση του ESM παραμένει σε ισχύ η υποχρέωση της μείωσης του χρέους στο νέο όριο μέσα σε διάστημα 20 ετών. Πρακτικά, λοιπόν, για την Ιταλία αυτό συνεπάγεται μία μείωση της τάξης του 2,5% του ΑΕΠ ετησίως – ενώ για την Ελλάδα, η αντίστοιχη υποχρέωση ανέρχεται στο 5% του ΑΕΠ.
Η αλήθεια, βεβαίως, είναι μαζί με την αλλαγή των επίσημων ορίων, αναμένεται να υπάρξει και αναθεώρηση των κανόνων που τα πλαισιώνουν, καθώς και των «ειδικών συνθηκών» που θα δικαιολογούν την προσωρινή εξαίρεση ενός κράτους-μέλους από τις υποχρεώσεις που απορρέουν από το νέο Σύμφωνο Σταθερότητας και Ανάπτυξης.
Σε αυτό το σημείο, πάντως, επικρατεί ακόμη αρκετή ασάφεια. Λογικό, μιας και εκεί, όπως όλα δείχνουν, θα δοθούν ορισμένες από τις πιο σκληρές μάχες.


Latest News

Λαγκάρντ (ΕΚΤ): Βλέπει τον πληθωρισμό της Ευρωζώνης να κυμαίνεται γύρω στο στόχο του 2%
Η πρόεδρος της ΕΚΤ Κριστίν Λαγκάρντ δήλωσε πάντως ότι η υψηλή αβεβαιότητα καθιστά αδύνατο να δοθούν σαφή μηνύματα για τα επιτόκια

Οι ΗΠΑ κάνουν πόλεμο, η ΕΕ κάνει συμφωνίες - Ποιες προχωρούν και ποιες «κολλάνε»
Απέναντι στην επιθετική εμπορική πολιτική των ΗΠΑ, η ΕΕ αντιπαραθέτει τη σύναψη συμμαχιών σχεδόν με όλους όσους ο Τραμπ βρίσκεται σε πόλεμο

Μεγάλο deal ετοιμάζει η Toyota - Πρόταση εξαγοράς της Toyota Industries έναντι 42 δισ.
Η Toyota Industries, η οποία κατασκευάζει ανταλλακτικά για την αυτοκινητοβιομηχανία

Ο Τραμπ υποστηρίζει ότι μίλησε με τον Σι αλλά το Πεκίνο διαψεύδει - «Κλείσαμε 200 εμπορικές συμφωνίες»
Ο Τραμπ υποστηρίζει ότι μέσα στο επόμενο χρονικό διάστημα θα ανακοινωθούν πολλές εμπορικές συμφωνίες

Χόλτσμαν (ΕΚΤ): Αποπληθωριστικές εως τώρα οι πιέσεις των δασμών στην ΕΕ
Το «γεράκι» της ΕΚΤ, Ρόμπερτ Χόλτσμαν, δήλωσε ότι συμφωνεί με την Κριστίν Λαγκάρντ ως προς το ότι οι δασμοί ήταν αποπληθωριστικοί έως τώρα στην ΕΕ

Οι δασμοί στα εισαγόμενα φάρμακα θα αυξήσουν τις τιμές τους στις ΗΠΑ κατά 51 δισ. δολ. ετησίως
Οι ΗΠΑ εισήγαγαν το 2023 φαρμακευτικά προϊόντα συνολικής αξίας 203 δισεκατομμυρίων δολαρίων απο την Ευρώπη

Πρώην υπάλληλος της Adidas διεκδικεί 6,2 εκατ. μετά από καταγγελία για ρατσιστική διάκριση
Η πρώην εργαζόμενη ισχυρίζεται ότι το τμήμα ανθρώπινου δυναμικού της Adidas δεν ασχολήθηκε ουσιαστικά με την καταγγελία της

Δημοσκόπηση Bloomberg: Αυξάνονται οι πιθανότητες για ύφεση στις ΗΠΑ
Τι προβλέπει δημοσκόπηση του Bloomberg για την πορεία της οικονομίας των ΗΠΑ και την πολιτική που ακολουθεί ο αμερικανός πρόεδρος για τους δασμούς

ΔΝΤ για Υποσχάρια Αφρική: Αντοχή στην παγκόσμια αστάθεια με αύξηση εσόδων
Κατά το ΔΝΤ, 11 από τις 20 ταχύτερα αναπτυσσόμενες οικονομίες στον κόσμο θα βρίσκονται στην υποσαχάρια Αφρική

Απογειώθηκαν στα 7,25 δισ. ευρώ τα έσοδα τριμήνου της Safran
Τα ανεβασμένα έσοδα της Safran επηρεάστηκαν απο τις πωλήσεις σε ανταλλακτικά κινητήρων και τις υπηρεσίες