Σταδιακή αύξηση παρουσιάζει το ποσοστό διείσδυσης της γυναικείας επιχειρηματικότητας στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια, ανερχόμενο σε 25,8% το 2021 από 19,6% το 2015, σημειώνοντας αύξηση κατά 6,2 ποσοστιαίες μονάδες την τελευταία 7ετία. Συγκεκριμένα, σε ένα σύνολο 42.518 επιχειρήσεων με διαθέσιμα οικονομικά στοιχεία το 2019, οι 10.955 εταιρείες διευθύνονται από γυναίκες-ανώτατα στελέχη.
Τα στοιχεία προέρχονται από την έκδοση της ICAP «Leading Women in Business», που έχει ως αντικείμενο τη Γυναικεία Επιχειρηματικότητα και Ηγεσία. Η Διεύθυνση Οικονομικών Ερευνών και Κλαδικών Μελετών του Ομίλου, πραγματοποίησε Μελέτη για τη Γυναικεία Επιχειρηματικότητα, η οποία μεταξύ άλλων, παρουσιάζει συγκεντρωτικά, ορισμένα βασικά διαρθρωτικά στοιχεία και οικονομικά μεγέθη για τις τρεις παρακάτω ομάδες-εταιρειών:
Α. Σύνολο Εταιρειών: Αφορά 42.518 επιχειρήσεις δραστηριοποιούμενες σε όλους τους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, οι οποίες έχουν αντληθεί από τη βάση δεδομένων της ICAP και έχουν διαθέσιμα οικονομικά στοιχεία για τη χρήση 2019. Αναφέρεται ότι, για ένα ποσοστό των εταιρειών αυτών, και πιο συγκεκριμένα για το 10,7% (4.542 επιχειρήσεις) υπάρχουν διαθέσιμα οικονομικά στοιχεία και για τη χρήση 2020 μέχρι την περίοδο σύνταξης της παρούσης ανάλυσης.
Β. Εταιρείες που Διοικούνται από Γυναίκες: Εκ του προαναφερθέντος συνόλου (42.518 εταιρείες), οι επιχειρήσεις που διοικούνται από γυναίκες ανέρχονται στις 10.955 (Διευθύνουσα Σύμβουλος, ή Διαχειρίστρια).
Γ. Top 500 LWiB: Αναφέρεται στις 500 μεγαλύτερες εταιρείες με βάση το συνολικό κύκλο εργασιών τους την περίοδο 2019 – 2020 οι οποίες διοικούνται από Γυναίκες και παρουσιάζονται αναλυτικά στην παρούσα έκδοση. Οι εταιρείες αυτές προέκυψαν από το δείγμα των (παραπάνω) 10.955 εταιρειών.
Σχολιάζοντας τα αποτελέσματα της έρευνας, η Σταματίνα Παντελαίου, Διευθύντρια Οικονομικών Ερευνών και Κλαδικών Μελετών της ICAP, σημείωσε τα ακόλουθα:
«Οι εταιρείες που διοικούνται από Γυναίκες είναι στην πλειοψηφία τους μικρομεσαίου μεγέθους, η μεγαλύτερη συγκέντρωση των οποίων εντοπίζεται κυρίως στα Νησιά του Ιονίου, του Αιγαίου και, στην Κρήτη και ανήκουν κυρίως στους τομείς του Τουρισμού και του Εμπορίου.
Οι επιχειρήσεις που διοικούνται από γυναίκες πετυχαίνουν διαχρονικά καλύτερες επιδόσεις σε όλους τους αριθμοδείκτες κερδοφορίας όπως και στο δείκτη αποδοτικότητας ιδίων κεφαλαίων έναντι του συνόλου των εταιρειών. Αξιοσημείωτο είναι το γεγονός ότι κατάφεραν να βελτιώσουν την κερδοφορία τους σε ένα έτος κατά το οποίο, το σύνολο των επιχειρήσεων παρουσίασε μείωση στα συνολικά κέρδη προ φόρου κατά 16% (2019/18). Από τα προαναφερόμενα ενισχύεται, για ακόμη μία χρονιά, η άποψη ότι οι γυναίκες ως ανώτατα στελέχη των επιχειρήσεων διακρίνονται για την αποτελεσματικότητα της διοίκησής τους, καθώς φαίνεται ότι διαχειρίζονται καλύτερα τα κόστη τους».
Επιμονή και εργατικότητα
Σύμφωνα με την Σ. Παντελαίου, εξετάζοντας τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των γυναικών επιχειρηματιών/ανωτάτων στελεχών, διαπιστώνουμε ότι το κύριο χαρακτηριστικό που τις διακρίνει παραμένει η επιμονή και η εργατικότητα, ενώ ταυτόχρονα καλούνται να ανταπεξέλθουν στις αυξημένες οικογενειακές υποχρεώσεις.
Η προστασία μητρότητας αποτελεί το σημαντικότερο βήμα για την πρόσβαση των γυναικών στην ανώτερη διοίκηση και επιχειρηματικότητα και ακολουθεί η εταιρική κουλτούρα ανέλιξης χωρίς διακρίσεις (86%).
Στο διάστημα της πανδημίας οι γυναίκες επιφορτίστηκαν με περισσότερα βάρη, ενώ το lockdown επέφερε συρρίκνωση του προσωπικού τους χρόνου, όχι μόνο κατά τη διάρκεια της γενικής απαγόρευσης κυκλοφορίας, αλλά και στη συνέχεια, καθώς η πλειοψηφία αυτών (77%) δυσκολεύεται να εξισορροπήσει μεταξύ εργασίας, επιχείρησης και οικογένειας και παράλληλα θεωρεί ότι η πανδημία είχε σημαντικό αντίκτυπο στην αύξηση της εργασιακής ανασφάλειας των γυναικών (40%).
Οι Γυναίκες Μάνατζερ εκτιμούν απώλειες στα έσοδά τους το 2020 της τάξεως του 2,4%, ενώ εμφανίζονται περισσότερο αισιόδοξες για την προσεχή διετία, αναμένοντας σημαντική ενίσχυση του κύκλου εργασιών των επιχειρήσεων που διοικούν, της τάξης του 17,8% το 2021 και 18,3% το 2022.
«Όλα τα παραπάνω αποδεικνύουν τις ικανότητες και δυνατότητες διοίκησης των Γυναικών και συνεπώς τόσο η Πολιτεία όσο και οι επιχειρήσεις οφείλουν να αξιοποιήσουν περισσότερο το πολύτιμο κεφάλαιο που λέγεται Γυναίκες.», καταλήγει η Σ. Παντελαίου.
Δείτε όλη τη σχετική μελέτη:
Latest News
«Σφίγγουν το ζωνάρι» οι εργοδότες - Μειώνουν τις προσλήψεις [γραφήματα]
Η Ελλάδα κατέχει την 3η θέση παγκοσμίως για τις προθέσεις προσλήψεων του κλάδου Υπηρεσιών Επικοινωνίας, ξεπερνώντας τον παγκόσμιο μέσο όρο κατά 21 μονάδες
Μελέτη ΙCAP CRIF: Οι γυναίκες αντιμετωπίζουν δυσκολίες στην επαγγελματική τους ανέλιξη
Σε πέντε μόνο οικονομίες το ποσοστό των γυναικών που ίδρυσαν ή «έτρεξαν» μια νέα επιχείρηση ήταν ίδιο ή υψηλότερο από το αντίστοιχο των ανδρών
Η άνοδος των διευθυντών προϊόντος - Κερδίζουν έδαφος στην εποχή της AI
Πολλοί υποστηρίζουν ότι ο διευθυντής προιόντος θα ξανακερδίσει την αίγλη του στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης