Η παρασκηνιακή κόντρα μεταξύ του Τζέιμι Ντάιμον της JPMorgan και του Ίλον Μασκ του Τέσλα
Η αγωγή της τράπεζας κατά της αυτοκινητοβιομηχανίας ηλεκτρικών οχημάτων φέρνει στο προσκήνιο τις εδώ και καιρό εντάσεις των δύο CEO
Ο Ίλον Μασκ και ο Τζέιμο Ντάιμον δεν τα πάνε καλά μεταξύ τους.
Ο Μασκ έχει κρατήσει σε απόσταση την JPMorgan Chase & Co. του Ντάιμον εδώ και χρόνια, στρεφόμενος σε άλλες τράπεζες ενώ επεκτείνει την Tesla Inc. και την ευρύτερη αυτοκρατορία του. Οι συζητήσεις όλα αυτά τα χρόνια μεταξύ των δύο εταιρειών έχουν συχνά προκαλέσει αντιδράσεις στη μία ή την άλλη πλευρά, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το θέμα.
Οι κύριοι Μασκ και Ντάιμον προσπάθησαν να τα βρουν αλλά αντ’ αυτού συγκρούστηκαν, ανέφεραν οι ίδιες πηγές. Η JPMorgan αποφάσισε πριν από κάποιο καιρό ότι είναι καλύτερα να προχωρήσει χωρίς συνεργασία με την Tesla, σύμφωνα με άτομα που γνωρίζουν το θέμα.
Ένα μικρό μέρος της αθόρυβης αυτής διαμάχης, που φέρνει αντιμέτωπους την αυτοκινητοβιομηχανία της Αμερικής με τη μεγαλύτερη κεφαλαιοποίηση και τη μεγαλύτερη τράπεζά της, ήλθε στο προσκήνιο την περασμένη εβδομάδα όταν η JPMorgan μήνυσε την Tesla. Στην αγωγή της, η JPMorgan είπε ότι η Tesla της χρωστάει 162 εκατομμύρια δολάρια από συναλλαγή που βοήθησε η τράπεζα να διευθετηθεί το 2014. Συνήθως, οι τραπεζίτες επιδιώκουν να αποφύγουν δημόσιες διαμάχες με μεγάλους πελάτες ή ακόμη και με πιθανούς πελάτες, ανησυχώντας ότι η παραμικρή προσβολή θα μπορούσε να τους κοστίσει την πρόσβαση σε αυτούς.
«Παρείχαμε στην Tesla πολλαπλές ευκαιρίες για να εκπληρώσει τις συμβατικές της υποχρεώσεις, επομένως είναι ατυχές που οδήγησαν αυτό το ζήτημα σε δικαστική προσφυγή», δήλωσε η JPMorgan την περασμένη εβδομάδα.
«Εάν η JPM δεν αποσύρει την αγωγή της, θα τους κάνω μια κριτική ενός αστεριού στο Yelp», είπε ο Μασκ απαντώντας στην The Wall Street Journal. «Αυτή είναι η τελευταία μου προειδοποίηση!»
Και οι δύο διευθύνοντες σύμβουλοι έχουν επιβλητικές παρουσίες στις εταιρείες και τους κλάδους τους. Και οι δύο είχαν δημόσιες διαμάχες με αντιπάλους ή αντάλλαξαν σκληρά λόγια για τους επικριτές και τις ρυθμιστικές αρχές, αν και ο Dimon έχει συχνά καταλήξει εκφράζοντας τη λύπη του για όσα που παραδέχεται ότι είναι απρόσεκτα ολισθήματα, ενώ ο Μασκ σπάνια υποχώρησε από τις θέσεις του.
Η Tesla έχει αιχμαλωτίσει τη φαντασία της αγοράς για το μέλλον των ηλεκτρικών αυτοκινήτων και έγινε μία από τις πρώτες εταιρείες με κεφαλαιοποίηση άνω του 1 τρισεκατομμυρίου δολαρίων, καθιστώντας την το είδος του πελάτη για το οποίος οι (τράπεζες) της Wall Street τσακώνονται (ποια θα συνεργαστεί μαζί της).
Οι επενδυτικοί τραπεζίτες της JPMorgan δεν έχουν εργαστεί σε καμία δημόσια προσφορά ή συναλλαγή της Tesla από το 2016, σύμφωνα με δημόσια στοιχεία. Όταν η JPMorgan είχε συνεργαστεί για την αρχική δημόσια προσφορά μετοχών της Tesla το 2010 και σε αρκετές συναλλαγές στις αγορές κεφαλαίων τα επόμενα χρόνια, συνήθως κατατάσσονταν πίσω από ανταγωνιστές της όπως η Goldman Sachs Group Inc. και η Morgan Stanley.
Η JPMorgan έχει λάβει αμοιβές περίπου 15 εκατομμύρια δολάρια από την Tesla για παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών και άλλες εργασίες στις κεφαλαιαγορές την τελευταία δεκαετία, ενώ η Goldman έχει κερδίσει περίπου 90 εκατομμύρια δολάρια, σύμφωνα με την Dealogic.
Ο Μασκ χρησιμοποίησε τη Morgan Stanley, την Goldman και την Bank of America Corp. για να λάβει προσωπικά δάνεια για τα οποία έχει βάλει αγγύηση μετοχές του, σύμφωνα στοιχεία που είναι δημόσια.
Η εμπορική τράπεζα κChase της JPMorgan είναι μεγάλος δανειστής στον κλάδο των αυτοκινήτων, αλλά δίσταζε να υποστηρίξει αρχικά τα Teslas κι άλλα ηλεκτρικά οχήματα, είπαν άνθρωποι που γνωρίζουν το θέμα. Οι τραπεζίτες είχαν εκφράσει ανησυχίες για τη μακροπρόθεσμη αξία των μπαταριών ηλεκτρικών οχημάτων.
Αργότερα, στελέχη της Chase προσέγγισαν τον Μασκ για συμφωνία ώστε να γίνει η Chase ο κύριος δανειστής για τους αγοραστές της Tesla στις αντιπροσωπείες, είπαν οι πηγές. Η τράπεζα έχει κάνει παρόμοιες συμφωνίες με τη Maserati και την Jaguar Land Rover. Ο Μασκ είπε όχι, είπαν οι πηγές.
Η τράπεζα υπέγραψε πρόσφατα μια παρόμοια συμφωνία με μια αντίπαλο της Tesla, την κατασκευάστρια ηλεκτρικών ελαφριών φορτηγών Rivian Automotive Inc. Χρηματοδοτεί επίσης τον τελευταίο καιρό της αγορά περισσότερων Tesla τον για τους πελάτες της, είπαν οι πηγές.
Η αγωγή της περασμένης εβδομάδας είναι πιθανό να αυξήσει την ένταση. Η Tesla θα εκπροσωπηθεί από τον Alex Spiro, τον δικηγόρο που υπερασπίστηκε επιτυχώς τον Musk σε αγωγή για συκοφαντική δυσφήμιση.
Στο επίκεντρο της αγωγής βρίσκονται δικαιώματα (warrants) που η JPMorgan αγόρασε από την Tesla ως μέρος μεγάλου συνόλου συναλλαγών που βοήθησε η τράπεζα για να γίνουν το 2014. Η Tesla θα έπρεπε να πληρώσει την JPMorgan, σε μετρητά ή σε μετοχές, εάν η τιμή των μετοχών της διαπραγματευόταν πάνω από το συμφωνημένη τιμή, όταν έληξαν τα δικαιώματα αυτά το 2021.
Η συμφωνία, αναφέρει η JPMorgan, επέτρεπε στην JPMorgan να αλλάξει αυτή την τιμή εξάσκησης εάν η Tesla ανακοίνωνε ότι διερευνά μια πώληση ή άλλες συναλλαγές, επειδή αυτό θα επηρέαζε την αξία των δικαιωμάτων.
Το 2018, ο Μασκ ανέφερε στο Twitter ότι είχε εξασφαλίσει χρηματοδότηση για να βγάλει την Tesla από το χρηματιστήριο με την καταβολή 420 δολ ανά μετοχή. Η JPMorgan μείωσε την τιμή εξάσκησης και ειδοποίησε την Tesla, σύμφωνα με την αγωγή της. Όταν έγινε φανερό ότι δεν υπήρχε συμφωνία, η JPMorgan μετέφερε ξανά την τιμή εξάσκησης υψηλότερα, αλλά όχι μέχρι την αρχική τιμή.
Η Tesla αντιτάχθηκε, σύμφωνα με την αγωγή, λέγοντας στην JPMorgan ότι οι προσαρμογές των τιμών της ήταν «αδικαιολόγητα γρήγορες» και «καιροσκοπικές».
Η Tesla είπε επίσης στην JPMorgan ότι ήταν η μόνη τράπεζα που έκανε μια τέτοια προσαρμογή, σύμφωνα με την αγωγή. Η JPMorgan είπε ότι οι άλλες τράπεζες «μπορεί να έχουν αρνηθεί να προσαρμόσουν τα δικαιώματά τους για επιχειρηματικούς λόγους που δεν έχουν καμία σχέση με τους συμβατικούς όρους ή το εύλογο των προσαρμογών της JPMorgan».
Όταν άρχισαν να λήγουν τα συμβόλαια τον Ιούνιο του 2021, η τιμή της μετοχής είχε εκτοξευθεί στα ύψη και ήταν πάνω από τις αρχικές και τις προσαρμοσμένες τιμές. Η JPMorgan ζήτησε πληρωμή και η Tesla πλήρωσε την JPMorgan με βάση την αρχική τιμή εξάσκησης. Αρνήθηκε να πληρώσει το επιπλέον ποσό που θα απαιτούσαν οι προσαρμογές, είπε η τράπεζα.
Μεταφράστηκε στα Ελληνικά από τον Οικονομικό Ταχυδρόμο
Η εκπληκτική επιτυχία των προγραμμάτων διάσωσης της Ευρωζώνης - Το παράδειγμα της Ελλάδας
Καθώς το κόστος δανεισμού της Ελλάδας πέφτει στα γαλλικά επίπεδα, η «περιφέρεια» του μπλοκ δείχνει την αξία της σταθερής μεταρρύθμισης
Οι μήνες του χάους και το mission impossible του νέου πρωθυπουργού στη Γαλλία
Η πολιτική κρίση έχει ήδη ένα οικονομικό τίμημα και η αβεβαιότητα σημαίνει ότι οι επιχειρήσεις είναι απρόθυμες να επενδύσουν
Τα οφέλη και τα όρια των ιδιωτικοποιήσεων
Μπορούμε να αντλήσουμε σημαντικά διδάγματα από την ποικίλη εμπειρία του Ηνωμένου Βασιλείου
Γιατί οι «εξαιρετικές οικονομίες» απαιτούν και μια... εξαιρετική ευελιξία
Οι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής πρέπει να προσαρμόσουν τις προσεγγίσεις τους, μεταξύ άλλων μέσω προληπτικών διαπραγματεύσεων με την κυβέρνηση Τραμπ
Η Γαλλία, το mode της «γκρινιάρας μαμάς» και το παράδειγμα της Ελλάδας
Η σύγκλιση των γαλλικών αποδόσεων με της Ελλάδας αποτελεί έλεγχο πραγματικότητας
Κρίση χρέους αλά ελληνικά για τη Γαλλία; Η επόμενη ημέρα και τα σενάρια
Οι επενδυτές έχουν συγκλονιστεί από την πολιτική παράλυση και τα άθλια δημόσια οικονομικά
Κοινή λογική: Γιατί το παιχνίδι του Τραμπ με τους δασμούς δεν χρειάζεται να βγάζει νόημα
Υπάρχει ένα στοιχείο υποκρισίας σε αυτή τη λογική, αλλά αυτό δεν ήταν ασυνήθιστο κατά την τελευταία κυβέρνηση Τραμπ
Η «παγίδα» του μεσαίου διαδρόμου στα Lidl - Γιατί οι άνδρες είναι πιο επιρρεπείς στις περιττές αγορές
Το κυνήγι θησαυρού και οι άσκοπες αγορές έχουν εδώ και καιρό οδηγήσει στην επιτυχία του λιανικού εμπορίου