Δραστική μείωση των ατυχημάτων σημειώθηκε κατά την τελευταία δεκαετία στην ποντοπόρο ναυτιλία, σύμφωνα με μελέτη του νηογνώμονα DNV και της υπηρεσίας Lloyd’s List Intelligence του βρετανικού εκδοτικού οίκου Informa UK. Η μελέτη αποδεικνύει ότι το ιστορικό ατυχημάτων στη θάλασσα βελτιώνεται συνεχώς, εν μέσω νέων μέτρων ασφαλείας και της αυστηροποίησης των κανονισμών και εντατικοποίησης των ελέγχων και επιθεωρήσεων.
Ειδικότερα, σύμφωνα με την έρευνα, ο αριθμός των πλοίων που δηλώθηκαν ως ολική απώλεια το 2020 περιορίστηκε στα 58 έναντι 132 το 2012, ενώ παράλληλα παρατηρήθηκε και μείωση των ατυχημάτων από 1.900 σε 1.500. Και όλα αυτά παρά το γεγονός ότι ο παγκόσμιος στόλος αυξάνεται συνεχώς κάθε χρόνο την τελευταία δεκαετία.
Συνολικά, τη δεκαετία 2012-2021 σημειώθηκαν 22.000 ατυχήματα κάθε είδους και 1.000 πλοία δηλώθηκαν ως «ολική απώλεια» (total loss). Την ίδια περίοδο, πραγματοποιήθηκαν 866.000 επιθεωρήσεις σε πλοία, με αποτέλεσμα 26.000 πλοία να κρατηθούν στα λιμάνια μέχρι να αποκαταστήσουν τις ελλείψεις σε θέματα ασφαλείας.
Η βελτίωση των συνθηκών ασφαλείας είναι ακόμη πιο θεαματική σε σύγκριση με παλαιότερες δεκαετίες. Είναι ενδεικτικό ότι στη δεκαετία του 1990 δηλώνονταν κάθε χρόνο ως «ολική απώλεια» περίπου 200 έως 300 πλοία, σε έναν στόλο 80.000 πλοίων (άνω των 100 gt), ενώ την τελευταία δεκαετία δηλώνονται, τον χρόνο, από 50 έως 100 πλοία ως «ολική απώλεια», με τον στόλο να βρίσκεται μεταξύ 120.000 στην αρχή της δεκαετίας και 130.000 πλοίων το 2021.
Οσον αφορά τις ανθρώπινες απώλειες, σύμφωνα πάντα με τη μελέτη DNV, από το 2012 έως τα μέσα Αυγούστου 2021 «χάθηκαν» 2.340 άνθρωποι. Ωστόσο, μόνο στο τραγικό ατύχημα με τη βύθιση του επιβατηγού πλοίου «Don Fang Zhi Xing» στον ποταμό Yangtze της Κίνας το 2015 κατεγράφησαν 442 νεκροί και μόλις 12 διασωθέντες. Ο αριθμός των ανθρώπινων θυμάτων εξαρτάται πολλές φορές από τον αριθμό των επιβαινόντων, με τα επιβατηγά πλοία να εμφανίζουν τις μεγαλύτερες απώλειες.
Τα πιο «ζημιάρικα» την τελευταία δεκαετία είναι τα πλοία γενικού φορτίου (general cargo), απαριθμώντας 550 ατυχήματα σε ετήσια βάση τη δεκαετία 2012-2021, όταν στα Bulk Carriers κατεγράφησαν 314 ατυχήματα ανά έτος. Πολύ πιο ασφαλή τα δεξαμενόπλοια με μόλις 216 πλοία κατά μέσο όρο ανά έτος να έχουν εμπλακεί σε οποιουδήποτε είδους ατύχημα την ίδια δεκαετία, ενώ στα containerships τα ατυχήματα ανήλθαν στα 163 ανά έτος κατά μέσο όρο.
Στα επιβατηγά πλοία ο αριθμός των ατυχημάτων ανά έτος είναι μεγαλύτερος, στα 463 ανά χρονιά. Ανεξαρτήτως κατηγορίας πλοίου και κλάδου, θα πρέπει να σημειωθεί ότι οι περισσότερες ζημιές κατεγράφησαν σε πλοία μικρού μεγέθους. Μόνο το 7% των περιπτώσεων ατυχημάτων και ζημιών αφορά πλοία μεγαλύτερα των 50.000 gt. Επίσης οι μισές περιπτώσεις ατυχήματος αφορούν ζημιές στο κύτος και στις μηχανές.
Με βάση την ηλικία, σχεδόν οι μισές περιπτώσεις ατυχήματος μεταξύ των μικρότερων πλοίων αφορούν πλοία ηλικίας άνω των 20 ετών, ενώ στα bulkers τα περισσότερα ατυχήματα αφορούν πλοία μεσαίου μεγέθους και ηλικίας μέχρι 15 ετών. Στα πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων οι ζημιές αφορούν πλοία νεότερης ηλικίας. Στα δεξαμενόπλοια, τέλος, τα ατυχήματα είναι ισομερώς κατανεμημένα σε όλες τις ηλικίες.
Latest News
Εκπτώσεις σε ακτοπλοϊκά και αεροπορικά εισιτήρια για αναπληρωτές εκπαιδευτικούς
Το μέτρο αφορά στη μετάβαση αναπληρωτών εκπαιδευτικών στον τόπο μόνιμης διαμονής τους για τις εορτές του Πάσχα
Εκπέμπουν SOS τα λιμάνια της Μεσόγειου - Δεν έχουν να αποθηκεύσουν τα εμπορεύματα
Νέες προκλήσεις δημιουργεί η αναταραχή στην Ερυθρά Θάλασσα
Συνάντηση Στυλιανίδη με τον εκτελεστικό διευθυντή του FRONTEX
Συζητήθηκε η προοπτική ενίσχυσης των διεξαγόμενων επιχειρήσεων και βελτίωσης της ανταπόκρισης της ΕΕ στις προκλήσεις που έχουν προκύψει λόγω των γεωπολιτικών εξελίξεων
Τι αλλάζει στην ασφάλεια των πλοίων - Αυξημένη ζήτηση για ενόπλους και συμβουλές
Οι νέες εστίες που αλλάζουν τα δεδομένα
Πέφτουν οι πωλήσεις των superyachts - Αυξάνονται οι κατασχέσεις
Παρόλα αυτά, οι παραδόσεις superyacht αυξήθηκαν κατά 31% το 2023
«Αχαρτογράφητα νερά» για την αγορά δεξαμενoπλοίων
Το αδιέξοδο των συζητήσεων για την επανέναρξη των ροών πετρελαίου από το Τζεϊχάν δημιουργεί νέα δεδομένα στη Μεσόγειο
Αυξημένες επιδόσεις το 2023 για τον ΟΛΘ - Σε «ΜΕΤΚΑ - ΤΕΚΑΛ» το έργο του 6ου προβλήτα
Στον τερματικό σταθμό εμπορευματοκιβωτίων, σημειώθηκε αύξηση άνω του 12% (στα € 59,8 εκατ.), ενώ στους τομείς εκμετάλλευσης χώρων και επιβατικής κίνησης σημειώθηκαν αυξήσεις 18,2% και 31,3% αντίστοιχα
Το Ιράν διέσωσε ναυτικούς δεξαμενόπλοιου που κινδύνευσαν ανοιχτά του Ομάν
Οι ιρανικές αρχές διέσωσαν 21 ναυτικούς από δεξαμενόπλοιο που εξέπεμψε SOS
Κι αν κλείσουν τα στενά του Ορμούζ; - Οι κίνδυνοι για εμπόριο και ναύλους
Τα εφιαλτικά σενάρια υπό το πρίσμα δύο ναυλομεσιτικών οίκων
Δεσμεύσεις 580 εκατ. για πράσινη ναυτιλία από Στυλιανίδη
Οι πρωτοβουλίες του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής για την πράσινη μετάβαση της ναυτιλίας αλλά και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των λιμενικών υποδομών