Νέα σύννεφα μαζεύονται πάνω από την κρουαζιέρα λόγω της παραλλαγής Όμικρον σύμφωνα με τον επίτιμο πρόεδρο της Ένωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας (ΕΕΚΦΝ) Θεόδωρο Κόντε.
Λίγες ημέρες πριν την λήξη του 2021 και με την πανδημία να εξελίσσεται σε μετάλλαξη Όμικρον, οι αμερικάνικες αρχές (CDC) προέτρεπαν τους Αμερικάνους επιβάτες ακόμα και τους εμβολιασμένους, να αποφεύγουν να πηγαίνουν διακοπές με κρουαζιερόπλοια λόγω του μεγάλου αριθμού επιβαινόντων («even fully vaccinated travelers to avoid cruising”).
Πάντως ο κ. Κόντες εκτιμά για το 2022 ότι σύμφωνα με τις προκρατήσεις στα λιμάνια καταγράφεται μια βελτίωση φτάνοντας στο 35% του 2019 και υπολογίζεται ότι οι προσεγγίσεις θα φτάσουν τις 2800 προσεγγίσεις και θα σημειωθούν 2,5 εκατομμύρια επιβατο-αφίξεις. Οι εν λόγω προβλέψεις βέβαια προϋποθέτουν ότι η πανδημία θα έχει ολοκληρώσει τον κύκλο της μέχρι την Άνοιξη του 2022 και σταδιακά από Απρίλιο του 2022 θα αρχίσουν τα προγράμματα στην Ελληνική Επικράτεια.
Έτσι λοιπόν γίνεται ο προγραμματισμός και οι προβλέψεις για το μέλλον της Κρουαζιέρας, αρκεί να υποθέσουμε ότι η μετάλλαξη Όμικρον ίσως δηλώνει το τελευταίο στάδιο της πανδημίας. Παρ’ όλα αυτά ανησυχούμε ιδιαίτερα, όταν καθημερινά πληροφορούμεθα τον αυξανόμενο αριθμό κρουσμάτων αλλά και των νέων μεταλλάξεων, όπως πρόσφατα στην Γαλλία με την εμφάνιση της παραλλαγής IHU, όπως χαρακτηρίζεται, αναφέρει ο κ. Κόντες.
Διαβάστε επίσης: Χανιά: Σταθερή η «ρότα» της κρουαζιέρας στο λιμάνι της Σούδας
Οι προβλέψεις βέβαια για το έτος 2021 ήταν να έχουμε μέχρι περίπου 2200 προσεγγίσεις και 1,5 εκατομμύριο επιβατο-αφίξεις σε όλους τους προορισμούς. Αν επιβεβαιωθούν αυτά τα στοιχεία φαίνεται ότι θα είμαστε περίπου στο 30% των επιβατών του έτους 2019, με πρόβλεψη το έτος 2025 να έχουμε ανακτήσει και πάλι την πλήρη δυναμική του 2019, σημειώνει.
Ο επίτιμος πρόεδρος της ΕΕΚΦΝ επισημαίνει ότι η επανεκκίνηση του κλάδου, δημιούργησε επιπλέον προβλήματα, αφού η επιδημιολογική κατάσταση με τις μεταλλάξεις συνεχίζεται και η μεταδοτικότητα εξελίσσεται με γοργούς ρυθμούς παγκοσμίως.
Έχουν εντοπιστεί πρόσφατα δεκάδες κρούσματα σε κρουαζιερόπλοια σε ΗΠΑ και Καραϊβική και παρά την ρητή εντολή για εμβολιασμένους επιβάτες και πληρώματα, η μετάδοση ήταν πλέον εύκολη υπόθεση, κυρίως όταν τα πλοία αυτά έχουν capacity 3.000-5.000 επιβατών. Αποτέλεσμα βέβαια είναι αρκετοί προορισμοί να μην επιτρέπουν στα πλοία να προσεγγίζουν στους λιμένες τους, όπως στα Cayman Islands, Mexico, Aruba, Bonaire, Curacao, Dominica, St. Marten και πολλά άλλα. Έτσι λοιπόν, τα πλοία αυτά επιστρέφουν στο home-port τους μετά από μερικές ημέρες εν πλω για να επιληφθεί πλέον το Κέντρο Ελέγχου και Πρόληψης Ασθενειών (CDC) των ΗΠΑ για μελλοντική επανεκκίνηση.
Υπάρχουν περίπου 60 πλοία στην περιοχή που αντιμετωπίζουν παρόμοιες καταστάσεις. Το ίδιο συμβαίνει επίσης και στην Ασία με τα ανάλογα κέντρα και προορισμούς να επεμβαίνουν για να αποφευχθεί η εξάπλωση της πανδημίας στους προορισμούς επίσκεψης.
Ένα επιπλέον γεγονός που πρέπει να αναφερθεί σχετικά με την επανέναρξη των προγραμμάτων σε διαφόρους προορισμούς είναι η ακύρωση προγραμμάτων διαφόρων εταιρειών στη Νότιο Αφρική με start-up τα Χριστούγεννα του 2021 ενώ τα πλοία βρίσκονταν καθ’ οδόν για τον προορισμό τους, να επιστρέφουν σε lay up condition λόγω της μετάλλαξης Όμικρον.
Τελειώνοντας λοιπόν το έτος 2021, η κατάσταση δείχνει να είναι λίγο καλύτερη αλλά με απρόβλεπτο ξανά το μέλλον λόγω των μεταλλάξεων και των κανονισμών που εφαρμόζονται για την πρόληψη.
Στην Ελλάδα
Η επανέναρξη της Κρουαζιέρας το 2020 σε ορισμένους μόνο προορισμούς με την Ανατολική Μεσόγειο και ιδιαίτερα την Ελλάδα να καθοδηγεί την κούρσα εν μέσω της συνεχιζόμενης πανδημίας, ίσως ήταν μια βεβιασμένη κίνηση και ιδιαιτέρως με πλοία μεγάλης χωρητικότητας, σημειώνει ο κ. Κόντες. Παρά τις ειλικρινείς προσπάθειες όλων των εμπλεκομένων φορέων, θεωρούμε ότι ήταν δύσκολο να εφαρμοσθούν τα συγκεκριμένα πρωτόκολλα λιμένων, εταιρειών και πλοίων για αποφυγή κρουσμάτων, εξηγεί.
Διαβάστε επίσης: «Σύννεφα» πάνω… από την κρουαζιέρα
Συμπερασματικά λοιπόν από τα προαναφερόμενα και κάνοντας στο τέλος του έτους 2020 τον απολογισμό με ελάχιστα έσοδα, αλλά με ιδιαίτερα υψηλά ποσά εταιρικών εξόδων και εξόδων προορισμών, αναρωτιόμαστε αν ήταν σωστή η επιλογή της χώρας μας να ανοίξει τον κλάδο της Κρουαζιέρας με αυτόν τον ρυθμό, σημειώνει ο κ. Κόντες και αναρωτιέται αν με 247 αφίξεις πλοίων στο σύνολο των προορισμών και περίπου 267.000 επιβατο-αφίξεις για το συγκεκριμένο έτος, ήταν τελικά σκόπιμο να ακολουθήσουμε την εν λόγω τακτική.
Ο κ. Κόντες αναφερόμενος στη συνέχεια στο 2021 σημειώνει ότι ήταν μια πραγματικά δύσκολη χρονιά και πάλι, αλλά η βελτιωμένη κατάσταση της πανδημίας απέδωσε καλύτερα αποτελέσματα συγκριτικά με το 2020 αν και δεν υπήρξε όπως αναμενόταν η πλήρης απελευθέρωση των επισκεπτών της Κρουαζιέρας.
Διάφορα γεγονότα που εξελίχθηκαν και πάλι κατά την διάρκεια της τουριστικής περιόδου, (φυσικά σχετικά με την πανδημία), ανάγκασαν κάποια κρουαζιερόπλοια να διακόψουν τα προγράμματά τους αλλάζοντας τους αρχικούς προορισμούς τους ή συνεχίζοντας τον παροπλισμό τους εφόσον οι συνθήκες δεν ήταν αυτές που αναμένονταν, υπογραμμίζει.
Latest News
Νέος ναυλομεσιτικός οίκος έρχεται στην Αθήνα
Στο πλαίσιο της περαιτέρω επέκτασης των δραστηριοτήτων του στο εξωτερικό, ο Frachtcontor Junge & Co, ανακοίνωσε ότι σύντομα θα ανοίξει γραφεία στην Ελλάδα.
Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών: Θετική εξέλιξη η νέα συμφωνία με την Righship για τους ελέγχους πλοίων
Η Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών δηλώνει «την απόλυτη στήριξη και εμπιστοσύνη της στο έργο των θεσμικών εκπροσώπων της ναυτιλίας»
Δωρεά 20 δικύκλων και 6 ασθενοφόρων στο ΕΚΑΒ από την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών
Με την νέα δωρεά η συνολική προσφορά απο την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ) στο ΕΚΑΒ ανέρχεται στα 27 σύγχρονα και πλήρως εξοπλισμένα ασθενοφόρα.
Άγιος Ευστράτιος: Υπεγράφη η πράξη ένταξης του έργου εκβάθυνσης του λιμένα
Το έργο εκβάθυνσης του λιμένα θα συμβάλλει ώστε ο Άγιος Ευστράτιος να ενισχύσει την ακτοπλοϊκή σύνδεσή του με την υπόλοιπη χώρα
Στυλιανίδης καλεί Επιτροπή Ανταγωνισμού για ακτοπλοϊκά εισιτήρια και δεσπόζουσα θέση στις γραμμές
Το παρασκήνιο της συνάντησης Στυλιανίδη με Επιτροπή Ανταγωνισμού για τα ακτοπλοϊκά εισιτήρια του 2025
Εκσυγχρονίζεται ο στόλος των Ρυμουλκών
H ΜΑΡΣ απέκτησε πρόσφατα δεύτερο σύγχρονο ρυμουλκό που θεωρείται το δεύτερο ισχυρότερο σε ελκτική δύναμη στην Ελλάδα
Σύσκεψη στην Επιτροπή Ανταγωνισμού για τις τιμές των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων
Εκτός από την τιμολόγηση για τα ακτοπλοικά εισιτήρια, εξετάστηκαν θέματα ανταγωνισμού και ρυθμιστικού πλαισίου στις θαλάσσιες συγκοινωνίες
Συγχώνευση ελληνικών ναυλομεσιτικών οίκων - Η Golden Destiny περνά στην Intermodal
Την Golden Destiny απορρόφησε ο ναυλομεσιτικός οίκος Intermoda
«Αργυρό» μετάλλιο στην επιβατική κίνηση για τα ελληνικά λιμάνια - Στην τρίτη θέση ο Πειραιάς
Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat δύο ιταλικά λιμάνια προηγούνται του Πειραιά, ο οποίος είναι ο τρίτο σε επιβάτες λιμάνι
Η Χριστίνα Μαργέλου στους κορυφαίους τραπεζίτες της ναυτιλίας το 2024
Η διάκριση αντανακλά την ισχυρή παρουσία της Eurobank και του συνόλου του ελληνικού τραπεζικού κλάδου, στην ναυτιλιακή χρηματοδότηση